Förlamade Noland Abaugh kan nu spela Civilization VI med hjälp av tankekraft

Robot
Förlamade Noland Abaugh kan nu spela Civilization VI med hjälp av tankekraft

Elon Musks Neuralink hjälper handikappade.

#Civ-VI, #Neuralink


Skribent

Oootroligt! Framtiden är här idag! Ofantligt glad för Nolands skull 🙌🏻

Helt fantastiskt ju! Så jäkla coolt! Om några år kommer alla vilja ha ett chip i hjärnan!

Nästa steg måste ju istället vara att ”koppla in” kablar i hjärnan och dra ut ur huvudet för att enkelt kunna byta chip vid behov. Istället för att operera hjärnan vid varje uppgradering så sker uppgraderingen på utsidan.

Skribent
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Helt fantastiskt ju! Så jäkla coolt! Om några år kommer alla vilja ha ett chip i hjärnan!

Nästa steg måste ju istället vara att ”koppla in” kablar i hjärnan och dra ut ur huvudet för att enkelt kunna byta chip vid behov. Istället för att operera hjärnan vid varje uppgradering så sker uppgraderingen på utsidan.

Blir jobbigt sen när chippen släpps ofärdiga så man måste patcha. XD

Sen kommer DLC...och MTX...

(skämt)


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Drömmen är sann om man skulle bli förlamad ^.^

Inaktiv

Så länge som man testar det på människor som givit sitt medgivande så har jag inget emot det.
Men jag blev fly förbannad och gråtfärdig här hemma när jag läste om det för första gången här på FZ när de hade testat det på en apa. Jag hatar verkligen djurplågeri och djurtester. Det är så sjukt och vidrigt.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Så länge som man testar det på människor som givit sitt medgivande så har jag inget emot det.
Men jag blev fly förbannad och gråtfärdig här hemma när jag läste om det för första gången här på FZ när de hade testat det på en apa. Jag hatar verkligen djurplågeri och djurtester. Det är så sjukt och vidrigt.

Ganska så ignorant.
Utan tester på djur innan människor skulle mycket inom dagens sjukvård bla inte finnas.
Men det är klart, det har ju gjort att vi lever längre och blir fler vilket tär på naturen osv, om man ser det på så sätt.
Det finns värre saker att bli "fly förbannad" på om man säger så imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Ganska så ignorant.
Utan tester på djur innan människor skulle mycket inom dagens sjukvård bla inte finnas.
Men det är klart, det har ju gjort att vi lever längre och blir fler vilket tär på naturen osv, om man ser det på så sätt.
Det finns värre saker att bli "fly förbannad" på om man säger så imo.

Vilket visar att många människor är väldigt sjuka i huvudet som överhuvudtaget kan tänka sig att göra så istället för att få in frivilliga att göra tester.
Men samtidigt är det ju som du säger att det finns för mycket människor på jorden, det är därför jag valde att sterilisera mig.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Vilket visar att många människor är väldigt sjuka i huvudet som överhuvudtaget kan tänka sig att göra så istället för att få in frivilliga att göra tester.
Men samtidigt är det ju som du säger att det finns för mycket människor på jorden, det är därför jag valde att sterilisera mig.

Tror inte du skulle säga så om det för dig eller närstående stog mellan dödlig sjukdom och ett botemedel som har testats på djur och sen människor mot att vara försökskanin på ett otestat botemedel där resultat är okänt från plågsamdöd eller helt frisk.
Jag tror inte det minsta på att du baserade ditt beslut att sterilisera dig på antalet människor på jorden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Elon har inte mycket över för folk med olika problem mm. Han har ju personligen förolämpat den där kända isländska rullstolsbundna killen(mins inte vad han heter nu). Helt i onödan. Så det är bra att lite som han delvis står bakom går till något bra. Det känns bara som har gör sitt bästa att göra allt positivt han gör med lika mycket negativitet. Nästan som att han skulle vara medlem i någon konstigt kult som kräver att allt positivt man gör för människor måste övervägas med negativa saker så att Jing och Jang ständigt tar ut varandra.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Vilket visar att många människor är väldigt sjuka i huvudet som överhuvudtaget kan tänka sig att göra så istället för att få in frivilliga att göra tester.
Men samtidigt är det ju som du säger att det finns för mycket människor på jorden, det är därför jag valde att sterilisera mig.

Skrivet av Molotov:

Tror inte du skulle säga så om det för dig eller närstående stog mellan dödlig sjukdom och ett botemedel som har testats på djur och sen människor mot att vara försökskanin på ett otestat botemedel där resultat är okänt från plågsamdöd eller helt frisk.
Jag tror inte det minsta på att du baserade ditt beslut att sterilisera dig på antalet människor på jorden.

Tvärtom så är det populationsbrist i Sverige.
Vi föder i en takt där vi går minus, vilket är en stor risk för åldrande befolkning.

Man får väl hoppas att bland annat AI hjälper oss att lösa detta framöver.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Tror inte du skulle säga så om det för dig eller närstående stog mellan dödlig sjukdom och ett botemedel som har testats på djur och sen människor mot att vara försökskanin på ett otestat botemedel där resultat är okänt från plågsamdöd eller helt frisk.
Jag tror inte det minsta på att du baserade ditt beslut att sterilisera dig på antalet människor på jorden.

Då känner du inte mig!
Jag skulle ALDRIG skriva något här som inte stämmer. 😡

Skulle jag få välja så skulle jag ta ett botemedel som är testat på människor framför allt annat och ja, jag valde att sterilisera mig för att det redan finns för mycket människor och jag vill inte vara med och se till så att det fortsätter bli för många människor.

Releasehästryttare

Säker på att det finns flertalet black mirror avsnitt som tar upp detta (:

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Då känner du inte mig!
Jag skulle ALDRIG skriva något här som inte stämmer. 😡

Skulle jag få välja så skulle jag ta ett botemedel som är testat på människor framför allt annat och ja, jag valde att sterilisera mig för att det redan finns för mycket människor och jag vill inte vara med och se till så att det fortsätter bli för många människor.

Du svarar inte riktigt på frågan.
Så du låter dig själv eller närsående stå över ett botemedel som man vet fungerar till 100% men är testat på djur och tar ett otestat botemedel där resultatet kan vara från plågsamdöd. låter inte troligt.

Vem tänker "tycker det finns för många människor på jorden, jag går och steriliserar mig". Att folk väljer att sterilisera sig förstår jag och bryr mig inte om men jag tror knappast nån tänker så där 😂

Nej jag känner inte dig men det låter som du skriver för att rättfärdiga nån sorts ideologi.

EDIT: kollade upp och det verkar som alla sorts läkemedel djurtestas, det är dags att du rensar medicinskåpet med andra ord


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Du svarar inte riktigt på frågan.
Så du låter dig själv eller närsående stå över ett botemedel som man vet fungerar till 100% men är testat på djur och tar ett otestat botemedel där resultatet kan vara från plågsamdöd. låter inte troligt.

Vem tänker "tycker det finns för många människor på jorden, jag går och steriliserar mig". Att folk väljer att sterilisera sig förstår jag och bryr mig inte om men jag tror knappast nån tänker så där 😂

Nej jag känner inte dig men det låter som du skriver för att legimitera nån sorts ideologi.

Tycker att du är jävligt elak just nu.
Jag tog upp om hur fel det är med djurtester och att det får mig att börja gråta. Du tar upp om det med överbefolkning och jag tog upp om att jag steriliserade mig pga det. Sen bara hånskrattar du åt mig 😢
Sitter här i soffan och skakar just nu och håller på att börja gråta.

Nej, jag tar fan mig och loggar ut här från just nu. Orkar inte med dig. Hej…

Medlem

Grymt häftigt!

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Tycker att du är jävligt elak just nu.
Jag tog upp om hur fel det är med djurtester och att det får mig att börja gråta. Du tar upp om det med överbefolkning och jag tog upp om att jag steriliserade mig pga det. Sen bara hånskrattar du åt mig 😢
Sitter här i soffan och skakar just nu och håller på att börja gråta.

Nej, jag tar fan mig och loggar ut här från just nu. Orkar inte med dig. Hej…

Men det är inte fel med djurtester.
Du är inte villig att vara försökskanin men tycker att andra ska vara det.
Finns många som är hjälpt medicinskt tack vare djurförsök
Att du börjar gråta kan jag inte rå för i det här fallet. Man kan inte vara så bortskämt och priviligierad att man inte tål att höra hur bla verkligheten fungerar och för att man själv inte berörs av det utan blir "fly förbannad" på saker som resulterar i att många får hjälp.

Men vi kanske bara behöver mer c vitamin så löser sig allt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ganska så ignorant.
Utan tester på djur innan människor skulle mycket inom dagens sjukvård bla inte finnas.
Men det är klart, det har ju gjort att vi lever längre och blir fler vilket tär på naturen osv, om man ser det på så sätt.
Det finns värre saker att bli "fly förbannad" på om man säger så imo.

Nästan som att man tror på att neurallink inte är ett företag som drivs av vinst och att det försiktigt och varsamt gått fram när det gäller djurexperiment.

Medlem
Skrivet av eld:

Nästan som att man tror på att neurallink inte är ett företag som drivs av vinst och att det försiktigt och varsamt gått fram när det gäller djurexperiment.

Jag har ingen insikt i just neruallink, utan pratar om djurtest i sig och då inom medicin.
Men det som nyheten handlar om är ju jättebra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Men det är inte fel med djurtester.
Du är inte villig att vara försökskanin men tycker att andra ska vara det.
Finns många som är hjälpt medicinskt tack vare djurförsök
Att du börjar gråta kan jag inte rå för i det här fallet. Man kan inte vara så bortskämt och priviligierad att man inte tål att höra hur bla verkligheten fungerar och för att man själv inte berörs av det utan blir "fly förbannad" på saker som resulterar i att många får hjälp.

Men vi kanske bara behöver mer c vitamin så löser sig allt

Har försökt spela lite men fått svårt att koncentrera mig pga dig.
Men jag ska försöka svara dig.

Ja, jag skulle verkligen kunna tänka mig att låta forskare testa saker på mig. Jag har även skrivit in att man får använda min kropp till tester / forskning den dagen som jag har dött.
Skulle även kunna tänka mig att se att fångar skulle kunna få användas inom forskning om de har skött sig, så att de eventuellt skulle kunna få ner sitt straff och komma ut tidigare.

Det jag menar är att en människa har möjlighet att få välja själv om de skulle vilja det eller ej men ett annat djur har inte det. Det visar bara hur grymma människan är och det är så fruktansvärt vidrigt.

Det som gjorde mig ledsen var att du hånade mig för att jag hade steriliserat mig eftersom att det finns för mycket människor på jorden. Det är ett val alla har rätt till och orsaken till beslutet kan så klart vara olika från person till person.
Jag tycker själv att fler personer skulle göra som mig för att försöka få ner antalet människor på jorden då vi tar upp en så stor del och tar plats från andra djur som skulle behövas bättre för jorden och vår natur.

Medlem
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Helt fantastiskt ju! Så jäkla coolt! Om några år kommer alla vilja ha ett chip i hjärnan!

Nästa steg måste ju istället vara att ”koppla in” kablar i hjärnan och dra ut ur huvudet för att enkelt kunna byta chip vid behov. Istället för att operera hjärnan vid varje uppgradering så sker uppgraderingen på utsidan.

Mm. Ända tills det blir ett krav för att betala i kassan, göra bankärenden, deklarera etc.. I Sverige har vi ju en tendens att glorifiera och överdriva teknikanvändandet.
Undrar hur många som skulle tro en om man åkte tillbaka till millenieskiftet och beskrev hur världen ser ut idag. Om 20 år kommer du inte kunna betala med kontanter, eller leva ett fullgott liv utan ett särskilt program i mobilen. Allt du gör kommer även att övervakas och sparas på obestämd tid enbart i syfte att tjäna pengar. Och du gör allt detta helt gratis. Fint va?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Blir jobbigt sen när chippen släpps ofärdiga så man måste patcha. XD

Sen kommer DLC...och MTX...

(skämt)

Detta är exakt det Elon vill, inget annat. (Ej skämt).


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Har försökt spela lite men fått svårt att koncentrera mig pga dig.
Men jag ska försöka svara dig.

Ja, jag skulle verkligen kunna tänka mig att låta forskare testa saker på mig. Jag har även skrivit in att man får använda min kropp till tester / forskning den dagen som jag har dött.
Skulle även kunna tänka mig att se att fångar skulle kunna få användas inom forskning om de har skött sig, så att de eventuellt skulle kunna få ner sitt straff och komma ut tidigare.

Det jag menar är att en människa har möjlighet att få välja själv om de skulle vilja det eller ej men ett annat djur har inte det. Det visar bara hur grymma människan är och det är så fruktansvärt vidrigt.

Det som gjorde mig ledsen var att du hånade mig för att jag hade steriliserat mig eftersom att det finns för mycket människor på jorden. Det är ett val alla har rätt till och orsaken till beslutet kan så klart vara olika från person till person.
Jag tycker själv att fler personer skulle göra som mig för att försöka få ner antalet människor på jorden då vi tar upp en så stor del och tar plats från andra djur som skulle behövas bättre för jorden och vår natur.

Ok så du är nu villig att hjälpa forskningen som försökskanin och du tycker att fångar ska vara försökskaniner, tänker du dödsdömda fångar då eftersom helt oprövade saker kan vara direkt farligt?
Har du varit med i nå tester på nått som är tidigare otestat ens på djur? Villig att testa experimentella mediciner?
Det lpter som rent svammel från en som inte har nån aning om hur det fungerar.
Skulle du eller nån i din närhet behöva medicin så är du nog glad att den finns ochbdet är bla tack vare djurförsök.

Ok om du valt den som anledning till att du steriliserat men den har ju ingen effekt utöver att vara nån sorts ståndpunkt som du kan berätta om.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Oootroligt! Framtiden är här idag! Ofantligt glad för Nolands skull 🙌🏻

Framtiden var här för över tio år sedan...

2012 så kunde förlamade flytta saker med hjälp av hjärimplantat.

2020 så kunde förlamade använda en dator med hjälp av hjärnimplantat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Brain_implant#Historical_resear...

Egentligen inget nytt här...

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Skulle även kunna tänka mig att se att fångar skulle kunna få användas inom forskning om de har skött sig, så att de eventuellt skulle kunna få ner sitt straff och komma ut tidigare.

Det jag menar är att en människa har möjlighet att få välja själv om de skulle vilja det eller ej men ett annat djur har inte det. Det visar bara hur grymma människan är och det är så fruktansvärt vidrigt.

Att använda fångar med löfte att de skall få straffreduktion är vidrigt. Oberoende av om de går med på det eller inte.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Ok så du är nu villig att hjälpa forskningen som försökskanin och du tycker att fångar ska vara försökskaniner, tänker du dödsdömda fångar då eftersom helt oprövade saker kan vara direkt farligt?
Har du varit med i nå tester på nått som är tidigare otestat ens på djur? Villig att testa experimentella mediciner?
Det lpter som rent svammel från en som inte har nån aning om hur det fungerar.
Skulle du eller nån i din närhet behöva medicin så är du nog glad att den finns ochbdet är bla tack vare djurförsök.

Ok om du valt den som anledning till att du steriliserat men den har ju ingen effekt utöver att vara nån sorts ståndpunkt som du kan berätta om.

”Du är nu villig” Jag har alltid varit villig att hjälpa till med forskningen. Har aldrig sagt något annat.
Jag tänker inte på dödsdömda fångar utan att man (beroende på vad man sitter inne för och hur man har skött sig) kan få (alltså inget tvång) hjälpa till att testa olika typer av medicin eller annat.
Jag ställer gärna upp eftersom jag inte vill att någon annan skadas. Bryr man sig inte om vad som händer med andra djur, då är man en vidrig människa.

Ja, det är en ståndpunkt som jag har, men har man inte det så kommer det aldrig bli någon förändring. Sen är jag inte den enda som har gjort det pga att vi är för många människor. Såg även en på nyheterna för flera år sedan som också hade gjort samma sak pga samma anledning som mig.

Skrivet av filbunke:

Att använda fångar med löfte att de skall få straffreduktion är vidrigt. Oberoende av om de går med på det eller inte.

Det är mycket vidrigare att tvinga någon som inte är med på det.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

”Du är nu villig” Jag har alltid varit villig att hjälpa till med forskningen. Har aldrig sagt något annat.
Jag tänker inte på dödsdömda fångar utan att man (beroende på vad man sitter inne för och hur man har skött sig) kan få (alltså inget tvång) hjälpa till att testa olika typer av medicin eller annat.
Jag ställer gärna upp eftersom jag inte vill att någon annan skadas. Bryr man sig inte om vad som händer med andra djur, då är man en vidrig människa.

Ja, det är en ståndpunkt som jag har, men har man inte det så kommer det aldrig bli någon förändring. Sen är jag inte den enda som har gjort det pga att vi är för många människor. Såg även en på nyheterna för flera år sedan som också hade gjort samma sak pga samma anledning som mig.

Det är mycket vidrigare att tvinga någon som inte är med på det.

Men vilket trams.
Din metod med fångar låter som rysk metod ist för att kriga i ukraina och dö så. "Hej får vi ge dig lite preparat, experimentera och göra underaökningar på dig så får bli fri/kortare straff, bieffekter? Ingen aning".
Gissar att ingenskulle ställa upp att vara försökskanin på olika tester som lett fram till dagens medicinutveckling om det inte varit noga med undersökningar på bla djur före för att säkerställa vissa saker.
Det är ju inget man bara tar med en axelryckning son du verkar tro.
Man kan ju bara gissa hur mycket som inte alls funkat och gett motsatta effekter.
Om du nu är så emot djurförsök och blir fly förbannad, du tar aldrig några mediciner
för att visa din ståndpunkt i det fallet heller? Då ska du vara glad att du inte är tvungen till mediciner som en del andra är.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_326145:
Skrivet av Molotov:

Det känns som att det börjar bli rätt abstrakt och filosofiskt här? När det närmar sig frågor som hur liv och beteenden "ska" värderas... ni båda har liksom poänger i hur vårt samhälle ser ut och vissa aspekter av det filosofiska tillämpas (det finns exempelvis en rad både nationella och internationella lagar och regler kring djurförsök och medicinska försök på människor), men sen blir det väldans subjektivt och ideologiskt.

Visst, ni tycker olika och ni blir vad jag tolkar det som upprörda av hur den andra/andre ser på verkligheten, men det känns som att ingen av er kommer övertyga den andra/andre. Och jag ber om ursäkt om det verkar som jag kommer och skäller på er båda, jag tycker bara att ämnet är intressant (medicin i allmänhet och cybernetik i synnerhet), och även metadiskussionen i sig (filosofi kring vad mänsklighet är och innefattar/antropologi, hur rätt och fel definieras och tillämpas, och så vidare), men att det spårar ur i ett metaforiskt skyttegravskrig känns jäkla meningslöst.

Hoppas ni båda får en fin måndag på var sitt håll. <3


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det känns som att det börjar bli rätt abstrakt och filosofiskt här? När det närmar sig frågor som hur liv och beteenden "ska" värderas... ni båda har liksom poänger i hur vårt samhälle ser ut och vissa aspekter av det filosofiska tillämpas (det finns exempelvis en rad både nationella och internationella lagar och regler kring djurförsök och medicinska försök på människor), men sen blir det väldans subjektivt och ideologiskt.

Visst, ni tycker olika och ni blir vad jag tolkar det som upprörda av hur den andra/andre ser på verkligheten, men det känns som att ingen av er kommer övertyga den andra/andre. Och jag ber om ursäkt om det verkar som jag kommer och skäller på er båda, jag tycker bara att ämnet är intressant (medicin i allmänhet och cybernetik i synnerhet), och även metadiskussionen i sig (filosofi kring vad mänsklighet är och innefattar/antropologi, hur rätt och fel definieras och tillämpas, och så vidare), men att det spårar ur i ett metaforiskt skyttegravskrig känns jäkla meningslöst.

Hoppas ni båda får en fin måndag på var sitt håll. <3

Japp jag har inget mer att tillägga jag tyckte bara vederbörande hade en sunkig syn som om den drog alla som står för forskningen och användningen/blir hjälp av den för "vidriga människor".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp jag har inget mer att tillägga jag tyckte bara vederbörande hade en sunkig syn som om den drog alla som står för forskningen och användningen/blir hjälp av den för "vidriga människor".

Jag köper bitar av båda era resonemang, helt klart. Samtidigt är världen inte svart eller vit, och vi kan diskutera det där in absurdum - hur långt ska man gå för att gynna mänskligheten? Var går gränsen? Vad är det värt? Vilken risk/vilket lidande på vilken nivå är acceptabel för att gå framåt? Det där är en jäkla komplex fråga i otroligt många processer/arbeten/uppgifter.

Juridiskt finns riktlinjer, men de är ju inte huggna i sten sedan mänsklighetens begynnelse, utan har tagits fram och reviderats över tid. Sådana riktlinjer och regler skiljer sig också mellan kulturer/länder, så det kan uppstå konfrontationer och argumentationer på grund av det med.

Det finns många sådana saker som upprör och där det lätt kan bli en argumentation kring vad som är ideologiskt/moraliskt "rätt" eller "fel" - aktiv dödshjälp kommer spontant på tanke som annat exempel. En fråga som ibland kraftigt delar även sådana insatta i ämnet. Men jag vill absolut inte fortsätta diskutera den typen av grejer, utan mest inflika att det kan vara jävla svårt att veta exakt var gränserna ska dras, både idag och imorgon. Vem vet vem av er som har "mest rätt" om 5 år? 50? 100? Redan idag kan det i viss mån bli grumligt när man börjar gräva djupare i hur lagar och regler faktiskt tillämpas.

Och det var absolut inget illa menat från min sida mot någon av er, och jag vill inte få det att verka som att jag sitter på något jäkla rätt svar i frågan heller, för det gör jag absolut inte.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar