Dragon's Dogma 2 slaktas av Steam-köparna på grund av mikrotransaktioner

Medlem

Herregud vilka sopor. Lär sig utvecklare/utgivare ingenting? Ever? Det här är EXAKT vad jag har tjatat om i upprepade trådar om vad som händer när mikrotransaktioner utvecklas till att bli värre än bara "skins", och vad de som SÄGER "det är ju bara skins, man måste inte köpa dem".
Ursäkta om jag låter rent förbannad, men det är så förbannat naivt att tro att företagen inte tänker framåt när de planerar över hur de ska skinna dig totalt. När jag säger att man inte får "ett helt spel" utan ett "Diablo IV Light" när man köpte ett spel till fullpris med shop och battle pass från dag ett så hoppas jag att det tränger in vad jag menade nu, för här har ni framtiden.
När det är norm att kapitalisera på spelets basfunktioner så blir det såhär. Det kommer utveckla sig till att man får mindre och mindre färdigt spel från början, och mer ett fattigt "bas spel", som man får bygga vidare på genom att betala mer och mer för det än vad man skulle i en traditionell engångssumma. Dessa betalningar ska såklart se små ut i början, men kan de suga ut lite åt gången så är det snart dubbelt så mycket som man skulle betalat från början.
Vill man veta hur illa det är på väg att bli är det bara att börja använda fantasin och bli kreativ, för ni kan ge er fan på att de som bestämmer spelens generella utveckling lägger stor energi på att göra exakt det sedan lång tid tillbaka.
Det här är samma piss som nätt och jämt är försvarbart i ett Free-2-play-spel till mobilen, då spelet trots allt var gratis till att börja med.

Synd, var riktigt nyfiken på spelet innan jag läste det här...nu kan det brinna i evig eld ihop med allt annat skit som släpps.

Medlem

Vilka idioter. Jag som tänkte köpa spelet. Blir inget med det nu.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Så trött på microtransactions och att utvecklare (eller aktieägarna mer kanske) inte fattar att det är avskräckande.

Men verkar ju som att det går att tjäna in rift crystals relativt lätt så man kan köpa sånt in-game, om jag förstår rätt? Då har man ju ändå ett val åtminstone.

Har man någon som helst erfarenheter av liknandemekaniker från mobilmarknadens gratisspel så vet man att de kommer överösa en med "rift crystal" eller vad all jävla hitta-på valuta heter i början för att det ska upplevas som rätt lätt tillgängligt, till att längre in i spelet vara något som är sjukt segt att få tag på...klassiskt knep för att lura in plånböc...host, "spelarna" att investera tid och engagemang i fäll...host, "spelet".

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Snart får vi betala med riktiga pengar för att köpa potions, mat ect från spelets npcer.

Det här börjar påminna rätt mycket om hur spelen i arkadhallarna såg ut en gång i tiden, där man förväntades att fortsätta pjutta i 5 och senare 10 kronor för att fortsätta "storyn", i de spel som hade en sådan, eftersom spelen verkade designas mer och mer för att du helt enkels "skulle" dö om och om igen...oväntad utveckling va?

"Ojojoj vad mycket fiender det kom där innan du dog, vilken konstig slump! Men tänk inte på det nu, sekunderna du har på dig att fortsätta där du dog har nästan tickat ner till noll!" Lollollol!

Edit: Kan tänka mig hur många spelutgivare refererar till den tiden som "Spelens gyllene Era" innan konsolerna och PC tog över kunderna.

Medlem

Yahaa visar sig att det va helt öppna med att det skulle vara allt detta DLC grejerna för all journalister som reviewade spelet. Så det finns inga ursäkter för att alla journalister inte skulle göra sitt jobb och faktiskt kolla igenom det eller prata om detta.
https://twitter.com/Fightincowboy/status/1771093463729115562

Viruset denivo och micro köp .bara inte köpa


signatur

New life, New hope

Daz
Medlem

Starta om med en ny karaktär borde inte vara svårt om inte Capcom lagt all form av sparning på serversidan vilket jag har svårt att se att de skulle göra i ett singleplayerspel.

Jag har inte Dragon's Dogma 2 själv så jag kan inte testa då jag tänkt vänta ett år innan jag spelar det. För att de ska fixa prestanda och buggar i spelet.

Men i Steam går du till:
library
Vänsterklicka en gång på spelet
Högerklicka och du får upp en lista
Gå ner och tryck på properties
Under "General" fliken kan man stänga av molnsparande i det specifika spelet om man vill. Gör det för Dragon's Dogma 2.
Gör en sökning i valfri sökmotor "where is the location for saves in Dragon's Dogma 2"
Kolla vart filerna ligger och ta bort den mappen
Klart! Starta upp spelet igen.

Superenkelt såvida inte Capcom lagt alla sparningar på serversidan vilket jag är väldigt tveksam till att de gjort.

På xbox vet jag att det går att stänga av molnsparning också.

Medlem

Gick in och kollade spelet på Steam igår, såg direkt "Denuvo" och mtx. *Ignore*


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Detta är fan värre än blizzard, dom låser åtminstone inte grundfunktioner bakom en betalvägg.

Medlem

Tragiskt. Läste om spelet häromdagen och hade tänkt köpa det idag, men så läser man allt sånt här. Pass!

Medlem

Jag har läst många inlägg på reddit om personer som har spelat i flera timmar (5-10 tim) utan att de ens visste om att några mikrotransaktioner fanns med i spelet, och att de fick först reda på det via sociala medier.

Edit: Här är ett exempel av youtubern Mightykeef och vad han tycker om saken, och han hann spela 46 tim innan han fick reda om att mikrotransaktioner existerade. Kortfattat tycker han att reaktionerna är överdrivna, och att folk är oärliga och sprider missinformation av saker som inte stämmer.

https://twitter.com/MightyKeef/status/1771195053521653857

De kritiserade också all missinformation som sprids om att man måste betala för att få saker i spelet, när det går hur bra som helst att få det naturligt under spelets gång, t.ex. fast travel (som även var begränsat i första spelet), och att ändra sitt utseende.

https://www.windowscentral.com/gaming/dragons-dogma-2-how-to-...

Jag försvarar inte mikrotransaktioner, ogillar dem, men börjar fråga mig själv om inte denna reaktion är en överreaktion av många som inte ens har testat spelet? Dessutom verkar mikrotransaktioner i DD2 påminna lite om de i Helldivers 2, med liknande priser, att de är helt valbara och kan tjänas in naturligt, inget man måste köpa. Dock minns jag inte att H2 (är medveten om att ena är sp och den andra mp-spel) fick denna typ av reaktion vi ser just nu. 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Detta är fan värre än blizzard, dom låser åtminstone inte grundfunktioner bakom en betalvägg.

Det gör inte detta spel heller.

Medlem

Rösta med plånboken


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sån här skit som får folk att pirata spelet istället

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Om någon har något att lära så är det Capcom, inte vi. Vårt jobb är att informera om sånt här, vilket vi gjort och gör så fort det blir känt.

Vi skulle kunna hålla inne på recensionen tills spelet är släppt, men det vore smått absurt: det är ett singleplayer-spel och de felsta (alla?) grejer som säljs verkar gå att spela sig till. Jag tycker inte det är skäl nog att hålla inne på recensionen: spelet är ju i grund och botten detsamma, även om affärsmodellen suger.

Vi kommer snacka om det här redaktionellt och se om något behöver göras annorlunda.

Även om det rent tekniskt sett går att spela till sig det innehåll som säljs, så önskar jag personligen se att man från redaktionens sida tar ställning av principella skäl. Det är inte första gången Capcom i fråga gör något liknande, där man väntar in merparten av recensioner, och sedan implementerar saker de med all sannolikhet vet om skulle kunna sänka en lanserings-recension.

Det är inte bara spelarna i sig som blir lurade av sådana här saker, det är även publikationer likt er själva som drabbas. Detta då man tappar trovärdighet för recensionen och i förlängning publikationen om det blir ett återkommande tema.

I fallet Capcom hjälps det inte när det kommer fram att olika publikationer eller influencers fått olika material att jobba med. Likt i erat fall stod det inte något om MTX i pressmaterialet, men andra recensenter verkar ha vetat om att det skulle komma och valde att ignorera det i sina recensioner.

Jag försöker egentligen inte säga hur ni ska bedriva er verksamhet, men kan anse att det finns goda anledningar att åtminstone föra en riktigt seriös dialog hur ni ska tackla Capcom-spel framöver - om ens alls.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Yahaa visar sig att det va helt öppna med att det skulle vara allt detta DLC grejerna för all journalister som reviewade spelet. Så det finns inga ursäkter för att alla journalister inte skulle göra sitt jobb och faktiskt kolla igenom det eller prata om detta.
https://twitter.com/Fightincowboy/status/1771093463729115562

Fast det där stämmer inte - det står inte ett ord om dlc i den rec-info vi fått.

Väldigt konstigt att säga att ”alla har fått den infon” - hur skulle han/hon kunna veta det…? Det är väl dessutom en content creator: är inte alldeles ovanligt att de har andra riktlinjer än press.

”They weren't sneaky about it at all that's also a lie, they had a full breakdown of all the micros in the review listings everyone received.”

https://x.com/fightincowboy/status/1771092322387742899?s=46&t...


signatur
Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag har läst många inlägg på reddit om personer som har spelat i flera timmar (5-10 tim) utan att de ens visste om att några mikrotransaktioner fanns med i spelet, och att de fick först reda på det via sociala medier.

Edit: Här är ett exempel av youtubern Mightykeef och vad han tycker om saken, och han hann spela 46 tim innan han fick reda om att mikrotransaktioner existerade. Kortfattat tycker han att reaktionerna är överdrivna, och att folk är oärliga och sprider missinformation av saker som inte stämmer.

https://twitter.com/MightyKeef/status/1771195053521653857

De kritiserade också all missinformation som sprids om att man måste betala för att få saker i spelet, när det går hur bra som helst att få det naturligt under spelets gång, t.ex. fast travel (som även var begränsat i första spelet), och att ändra sitt utseende.

https://www.windowscentral.com/gaming/dragons-dogma-2-how-to-...

Jag försvarar inte mikrotransaktioner, ogillar dem, men börjar fråga mig själv om inte denna reaktion är en överreaktion av många som inte ens har testat spelet? Dessutom verkar mikrotransaktioner i DD2 påminna lite om de i Helldivers 2, med liknande priser, att de är helt valbara och kan tjänas in naturligt, inget man måste köpa. Dock minns jag inte att H2 (är medveten om att ena är sp och den andra mp-spel) fick denna typ av reaktion vi ser just nu. 🤷‍♂️

Fast återigen, det handlar inte bara om att ha spelat spelet eller inte - det handlar även om hur Capcom beter sig på spelmarknaden och riskerar påverka den för alla. Så ännu en gång, att spelare X eller Youtuber Y inte märkt/köpt MTX betyder inte att de inte finns och/eller att de inte är en del av spelet och/eller att de inte påverkar spelets utveckling och/eller spelmarknaden som helhet.

"Läst många inlägg på Reddit"... jag beklagar. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga utöver det, annat än att dessa individer inte nödvändigtvis representerar en helhet. Det gör givetvis inte nödvändigtvis gnällspikarna som sågar spelet jäms med fotknölarna heller. Det måste fortfarande gå att både framföra kritik och säga att man gillar spelet utan att det tar poängen från någon annan, men det gäller att se skillnaden på argumenten om det ska argumenteras.

Och nej, H2 och DD2 är inte jämförbara på långa vägar:

- H2 kostar 40€, DD2 70€. Premiumutgåvorna (i H2:s fall inkluderas samtliga nedan DLC, då det bara finns en, i DD2:s fall inkluderas inte samtliga) av respektive spel ligger på 60€ för H2 och 75€ för DD2.

- H2 har *en* DLC, det de kallar Super Citizen Edition, vilken primärt innehåller kosmetiska grejer. Ett par unlocks som kan fås genom gameplay.

- DD2 har 21(!) separata DLC:er, som dessutom är tämligen oklara i sin utformning. Eller vet du skillnaden på "Dragon's Dogma 2: Wakestone – Återuppliva de döda (A)" och "Dragon's Dogma 2: Wakestone – Återuppliva de döda (B)"?

- Du kan köpa premiumvaluta till DD2 för riktiga pengar, det kan du inte till H2. I tre varianter dessutom, av någon anledning.

Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det där stämmer inte - det står inte ett ord om dlc i den rec-info vi fått.

Väldigt konstigt att säga att ”alla har fått den infon” - hur skulle han/hon kunna veta det…? Det är väl dessutom en content creator: är inte alldeles ovanligt att de har andra riktlinjer än press.

”They weren't sneaky about it at all that's also a lie, they had a full breakdown of all the micros in the review listings everyone received.”

https://x.com/fightincowboy/status/1771092322387742899?s=46&t...

Sånt där är nästan ännu värre, att utvecklare/utgivare inte är *väldigt* tydliga för recensenter med hur finansieringsmodellen för spelet faktiskt kommer se ut. Det är ju liksom en "hyfsat" stor del av spelet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Spelet är så sjukt dåligt optimerat, trillar under 60fps hela tiden på vilka inställningar man än har. På en dator för 30k.. dom kan ta sig nånstans! #pengarnatillbaka

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast återigen, det handlar inte bara om att ha spelat spelet eller inte - det handlar även om hur Capcom beter sig på spelmarknaden och riskerar påverka den för alla. Så ännu en gång, att spelare X eller Youtuber Y inte märkt/köpt MTX betyder inte att de inte finns och/eller att de inte är en del av spelet och/eller att de inte påverkar spelets utveckling och/eller spelmarknaden som helhet.

"Läst många inlägg på Reddit"... jag beklagar. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga utöver det, annat än att dessa individer inte nödvändigtvis representerar en helhet. Det gör givetvis inte nödvändigtvis gnällspikarna som sågar spelet jäms med fotknölarna heller. Det måste fortfarande gå att både framföra kritik och säga att man gillar spelet utan att det tar poängen från någon annan, men det gäller att se skillnaden på argumenten om det ska argumenteras.

Och nej, H2 och DD2 är inte jämförbara på långa vägar:

- H2 kostar 40€, DD2 70€. Premiumutgåvorna (i H2:s fall inkluderas samtliga nedan DLC, då det bara finns en, i DD2:s fall inkluderas inte samtliga) av respektive spel ligger på 60€ för H2 och 75€ för DD2.

- H2 har *en* DLC, det de kallar Super Citizen Edition, vilken primärt innehåller kosmetiska grejer. Ett par unlocks som kan fås genom gameplay.

- DD2 har 21(!) separata DLC:er, som dessutom är tämligen oklara i sin utformning. Eller vet du skillnaden på "Dragon's Dogma 2: Wakestone – Återuppliva de döda (A)" och "Dragon's Dogma 2: Wakestone – Återuppliva de döda (B)"?

- Du kan köpa premiumvaluta till DD2 för riktiga pengar, det kan du inte till H2. I tre varianter dessutom, av någon anledning.

Sånt där är nästan ännu värre, att utvecklare/utgivare inte är *väldigt* tydliga för recensenter med hur finansieringsmodellen för spelet faktiskt kommer se ut. Det är ju liksom en "hyfsat" stor del av spelet.

Jag litar hellre på de som faktiskt har spelat DD2 än de som ej har spelat och far med osanning, förstorar upp saken (något som tyvärr är populärt och vanligt idag) och "skricker" sig hesa över något som inte verkar vara något problem i spelet. För det märks väldigt tydligt över vem som har gjort vad och inte. Den person som Mightykeef länkade till, hade rusat igenom och endast spelat 2 tim för att kunna refunda på steam. Han påstod flera saker i sina tweets trots att han aldrig hann uppleva dem och upptäcka det på så kort tid, t.ex. hitta de omtalade mikrotransaktions objekten.

Allt du nämner i dessa s.k "dlc" kan du tjäna inom loppet av några timmar av naturligt spelande. Det förstör inte din upplevelse och trycks inte upp i ansiktet att du måste köpa något. Ta t.ex. fast travel, vad jag har förstått det så kan du samla på dig max 10 objekt samtidigt, med "dlc" kan du köpa på dig en extra fast travel (samtliga dlc går endast köpa en gång). I deluxe utgåvan av spelet finns många utav de "viktigaste" dlc med. Oftast brukar "deluxe" utgåvor av spel innehålla värdelösa saker, som extra dräkter, vapen, in game valuta. Det är alltså helt valbart att köpa versionen som tilltalar dig mest.

Jag klarade t.ex. ut ett annat Capcom spel för några månader sedan, DMC 5, först igår kväll fick jag reda på att det fanns mikrotransaktioner. Bara det säger en hel del. Efter att ha läst på mer, så har Capcom haft dessa typer av "harmlösa" mikrotransaktioner i snart 10 år i sina spel, så det är inget nytt direkt, men folk blir fortfarande förvånade varje gång. Något jag tycker är värre, är att de inte implementerade det för samtliga recensenter, som då kunde ha påtalat hur pass det "förstör" för spelupplevelsen. Jag förmodar att de flesta hade sagt att de inte märkte av dem.

Helldivers 2 (äger spelet) jämförelsen, var för att visa att folk är väldigt selektiva över vad som är rätt eller fel. I båda spelen kan du tjäna till dig "pengar" och resurser för att låsa upp saker naturligt utan att behöva betala ett extra öre. Helldivers 2 mikrotransaktioner kallades för snälla och harmlösa, men i DD2 är det skandal och ska bojkottas.

Det största problemet DD2 har just nu, är inte mikrotransaktionerna, utan prestandan som behöver fixas.

Slutligen så tänker jag så här om spel med mikrotransaktioner. Så länge det inte trycks upp i mitt ansikte, är påtvingande, och inte förstör min spelupplevelse, så har jag inte så stora problem med det. Hade ett spel varit utformat så, pay to win, så hade jag definitivt bojkottat det.

Medlem

Löjligt hur uppblåst detta är 😂

Jag spelade i 7 timmar igår och det finns inte ens en liten hint om mtx någonstans. Du måste aktivt gå in i menyn för att sedan aktivt trycka ”Go to store” för att sedan aktivt trycka på en till knapp. Där visar det lite olika saker du kan köpa.

Folk på detta forumet och Reddit verkar tro att det sprutar reklam överallt och att du måste betala för att komma nånstans i spelet. Ge er, köp inte spelet om ni tycker det är så jobbigt, men att skriva till Konsumentverket och vilja stämma utvecklare osv. Läste fan till och med att vissa här tycker att FZ borde dra tillbaka deras recension pga detta. Trams 😂

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Löjligt hur uppblåst detta är 😂

Jag spelade i 7 timmar igår och det finns inte ens en liten hint om mtx någonstans. Du måste aktivt gå in i menyn för att sedan aktivt trycka ”Go to store” för att sedan aktivt trycka på en till knapp. Där visar det lite olika saker du kan köpa.

Folk på detta forumet och Reddit verkar tro att det sprutar reklam överallt och att du måste betala för att komma nånstans i spelet. Ge er, köp inte spelet om ni tycker det är så jobbigt, men att skriva till Konsumentverket och vilja stämma utvecklare osv. Läste fan till och med att vissa här tycker att FZ borde dra tillbaka deras recension pga detta. Trams 😂

Dra tillbaka är väl att ta i, men att gå in i spelet igen, ta del av de nya saker som har framkommit och skriva om delar är väl helt rimligt. Nu har de lagt upp en slags varningstext vilket är ok, men inte tillräckligt.

Medlem

Årets Besvikelse 2024 - Nominerad och vunnen i förtid.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag litar hellre på de som faktiskt har spelat DD2 än de som ej har spelat och far med osanning, förstorar upp saken (något som tyvärr är populärt och vanligt idag) och "skricker" sig hesa över något som inte verkar vara något problem i spelet. För det märks väldigt tydligt över vem som har gjort vad och inte. Den person som Mightykeef länkade till, hade rusat igenom och endast spelat 2 tim för att kunna refunda på steam. Han påstod flera saker i sina tweets trots att han aldrig hann uppleva dem och upptäcka det på så kort tid, t.ex. hitta de omtalade mikrotransaktions objekten.

Allt du nämner i dessa s.k "dlc" kan du tjäna inom loppet av några timmar av naturligt spelande. Det förstör inte din upplevelse och trycks inte upp i ansiktet att du måste köpa något. Ta t.ex. fast travel, vad jag har förstått det så kan du samla på dig max 10 objekt samtidigt, med "dlc" kan du köpa på dig en extra fast travel (samtliga dlc går endast köpa en gång). I deluxe utgåvan av spelet finns många utav de "viktigaste" dlc med. Oftast brukar "deluxe" utgåvor av spel innehålla värdelösa saker, som extra dräkter, vapen, in game valuta. Det är alltså helt valbart att köpa versionen som tilltalar dig mest.

Jag klarade t.ex. ut ett annat Capcom spel för några månader sedan, DMC 5, först igår kväll fick jag reda på att det fanns mikrotransaktioner. Bara det säger en hel del. Efter att ha läst på mer, så har Capcom haft dessa typer av "harmlösa" mikrotransaktioner i snart 10 år i sina spel, så det är inget nytt direkt, men folk blir fortfarande förvånade varje gång. Något jag tycker är värre, är att de inte implementerade det för samtliga recensenter, som då kunde ha påtalat hur pass det "förstör" för spelupplevelsen. Jag förmodar att de flesta hade sagt att de inte märkte av dem.

Helldivers 2 (äger spelet) jämförelsen, var för att visa att folk är väldigt selektiva över vad som är rätt eller fel. I båda spelen kan du tjäna till dig "pengar" och resurser för att låsa upp saker naturligt utan att behöva betala ett extra öre. Helldivers 2 mikrotransaktioner kallades för snälla och harmlösa, men i DD2 är det skandal och ska bojkottas.

Det största problemet DD2 har just nu, är inte mikrotransaktionerna, utan prestandan som behöver fixas.

Slutligen så tänker jag så här om spel med mikrotransaktioner. Så länge det inte trycks upp i mitt ansikte, är påtvingande, och inte förstör min spelupplevelse, så har jag inte så stora problem med det. Hade ett spel varit utformat så, pay to win, så hade jag definitivt bojkottat det.

Då kritiken gäller bredare saker än spelet i sig känns det i mina ögon inte särskilt relevant huruvida man köpt spelet eller ej. Det känns som att det inte riktigt går fram att åtminstone min kritik inte är fokuserad just på själva spelet eller den individuella spelupplevelsen spelet kan ge.

Sen exakt hur hårt man ska kritisera, där finns väl inget rätt eller fel? Om du inte har några problem med spelet och/eller företaget eller hur det agerar, helt okej, du måste inte framföra några klagomål. Men det innebär inte att andra inte kan/får/bör framföra kritik. Detsamma gäller även vilka aspekter av spel som kritiseras och varför. Helt okej att *du* inte har problem med det som många kritiserar, kul för dig. Men det här handlar återigen om lite mer och lite andra aspekter än den individuella spelupplevelsen, vilket är vad du tycks fokusera på ganska stenhårt.

Skillnaden mellan H2 och DD2 är, än en gång, att du kan köpa in-gamevaluta för riktiga pengar i ett av exemplen men inte det andra. Det är en i mina ögon tämligen klar och väsentlig skillnad. Det är "ganska" många spel (såväl singleplayer som multiplayer) som har någon form av valuta i sina spel som du kan tjäna ingame (oavsett om det är kapsyler i Fallout, Tiberium i C&C, guld i WoW eller vad det nu må vara), långt färre där du faktiskt kan öppna upp din riktiga plånbok för att köpa dig mera.

Inte minst om vi avgränsar det till fullprisspel och solospel. F2P och/eller mobilspel? Visst, där är "premium"-valuta tämligen standard, men det är också rätt långt från vad DD2 är.

Skrivet av Mulisha_:

Löjligt hur uppblåst detta är 😂

Jag spelade i 7 timmar igår och det finns inte ens en liten hint om mtx någonstans. Du måste aktivt gå in i menyn för att sedan aktivt trycka ”Go to store” för att sedan aktivt trycka på en till knapp. Där visar det lite olika saker du kan köpa.

Folk på detta forumet och Reddit verkar tro att det sprutar reklam överallt och att du måste betala för att komma nånstans i spelet. Ge er, köp inte spelet om ni tycker det är så jobbigt, men att skriva till Konsumentverket och vilja stämma utvecklare osv. Läste fan till och med att vissa här tycker att FZ borde dra tillbaka deras recension pga detta. Trams 😂

Ah, okej... Hur mycket kritik får man då uttrycka innan det blir för mycket? Hur många negativa recensioner får det finnas innan det blir för många? Med tanke på att du verkar sitta inne på svaret, om man ser till hur du uttrycker dig, menar jag. 😊 Vilka saker får man kritisera? Varför?

Snarare löjligt hur vissa tror sig kunna diktera vad andra ska få kritisera och inte, eller försöka nedvärdera deras kritik. You do you though. 😅


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Då kritiken gäller bredare saker än spelet i sig känns det i mina ögon inte särskilt relevant huruvida man köpt spelet eller ej. Det känns som att det inte riktigt går fram att åtminstone min kritik inte är fokuserad just på själva spelet eller den individuella spelupplevelsen spelet kan ge.

Sen exakt hur hårt man ska kritisera, där finns väl inget rätt eller fel? Om du inte har några problem med spelet och/eller företaget eller hur det agerar, helt okej, du måste inte framföra några klagomål. Men det innebär inte att andra inte kan/får/bör framföra kritik. Detsamma gäller även vilka aspekter av spel som kritiseras och varför. Helt okej att *du* inte har problem med det som många kritiserar, kul för dig. Men det här handlar återigen om lite mer och lite andra aspekter än den individuella spelupplevelsen, vilket är vad du tycks fokusera på ganska stenhårt.

Skillnaden mellan H2 och DD2 är, än en gång, att du kan köpa in-gamevaluta för riktiga pengar i ett av exemplen men inte det andra. Det är en i mina ögon tämligen klar och väsentlig skillnad. Det är "ganska" många spel (såväl singleplayer som multiplayer) som har någon form av valuta i sina spel som du kan tjäna ingame (oavsett om det är kapsyler i Fallout, Tiberium i C&C, guld i WoW eller vad det nu må vara), långt färre där du faktiskt kan öppna upp din riktiga plånbok för att köpa dig mera.

Inte minst om vi avgränsar det till fullprisspel och solospel. F2P och/eller mobilspel? Visst, där är "premium"-valuta tämligen standard, men det är också rätt långt från vad DD2 är.

Ah, okej... Hur mycket kritik får man då uttrycka innan det blir för mycket? Hur många negativa recensioner får det finnas innan det blir för många? Med tanke på att du verkar sitta inne på svaret, om man ser till hur du uttrycker dig, menar jag. 😊 Vilka saker får man kritisera? Varför?

Snarare löjligt hur vissa tror sig kunna diktera vad andra ska få kritisera och inte, eller försöka nedvärdera deras kritik. You do you though. 😅

Eller så finns det andra saker i livet att bry sig om än att man kan köpa lite olika kosmiska saker i ett spel 😂 ”nedvärdera” andras kritik. Snälla väx upp 😘

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Eller så finns det andra saker i livet att bry sig om än att man kan köpa lite olika kosmiska saker i ett spel 😂 ”nedvärdera” andras kritik. Snälla väx upp 😘

Ja, du har helt rätt - din tolkning att alla är extremt upprörda bara för att de uttrycker lite kritik är ju säkert helt korrekt. 😂
Väx upp var det ja.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Testpilot
Skrivet av Bullen86:

Jag litar hellre på de som faktiskt har spelat DD2 än de som ej har spelat och far med osanning, förstorar upp saken (något som tyvärr är populärt och vanligt idag) och "skricker" sig hesa över något som inte verkar vara något problem i spelet. För det märks väldigt tydligt över vem som har gjort vad och inte. Den person som Mightykeef länkade till, hade rusat igenom och endast spelat 2 tim för att kunna refunda på steam. Han påstod flera saker i sina tweets trots att han aldrig hann uppleva dem och upptäcka det på så kort tid, t.ex. hitta de omtalade mikrotransaktions objekten.

Allt du nämner i dessa s.k "dlc" kan du tjäna inom loppet av några timmar av naturligt spelande. Det förstör inte din upplevelse och trycks inte upp i ansiktet att du måste köpa något. Ta t.ex. fast travel, vad jag har förstått det så kan du samla på dig max 10 objekt samtidigt, med "dlc" kan du köpa på dig en extra fast travel (samtliga dlc går endast köpa en gång). I deluxe utgåvan av spelet finns många utav de "viktigaste" dlc med. Oftast brukar "deluxe" utgåvor av spel innehålla värdelösa saker, som extra dräkter, vapen, in game valuta. Det är alltså helt valbart att köpa versionen som tilltalar dig mest.

Jag klarade t.ex. ut ett annat Capcom spel för några månader sedan, DMC 5, först igår kväll fick jag reda på att det fanns mikrotransaktioner. Bara det säger en hel del. Efter att ha läst på mer, så har Capcom haft dessa typer av "harmlösa" mikrotransaktioner i snart 10 år i sina spel, så det är inget nytt direkt, men folk blir fortfarande förvånade varje gång. Något jag tycker är värre, är att de inte implementerade det för samtliga recensenter, som då kunde ha påtalat hur pass det "förstör" för spelupplevelsen. Jag förmodar att de flesta hade sagt att de inte märkte av dem.

Helldivers 2 (äger spelet) jämförelsen, var för att visa att folk är väldigt selektiva över vad som är rätt eller fel. I båda spelen kan du tjäna till dig "pengar" och resurser för att låsa upp saker naturligt utan att behöva betala ett extra öre. Helldivers 2 mikrotransaktioner kallades för snälla och harmlösa, men i DD2 är det skandal och ska bojkottas.

Det största problemet DD2 har just nu, är inte mikrotransaktionerna, utan prestandan som behöver fixas.

Slutligen så tänker jag så här om spel med mikrotransaktioner. Så länge det inte trycks upp i mitt ansikte, är påtvingande, och inte förstör min spelupplevelse, så har jag inte så stora problem med det. Hade ett spel varit utformat så, pay to win, så hade jag definitivt bojkottat det.

Skrivet av Mulisha_:

Löjligt hur uppblåst detta är 😂

Jag spelade i 7 timmar igår och det finns inte ens en liten hint om mtx någonstans. Du måste aktivt gå in i menyn för att sedan aktivt trycka ”Go to store” för att sedan aktivt trycka på en till knapp. Där visar det lite olika saker du kan köpa.

Folk på detta forumet och Reddit verkar tro att det sprutar reklam överallt och att du måste betala för att komma nånstans i spelet. Ge er, köp inte spelet om ni tycker det är så jobbigt, men att skriva till Konsumentverket och vilja stämma utvecklare osv. Läste fan till och med att vissa här tycker att FZ borde dra tillbaka deras recension pga detta. Trams 😂

Problemet är inte innehållet i sig, det är leveransmetoden och affärsmodellen.

Hade det varit sagt i klarspråk från början till samtliga recensenter och publikationer att detta kommer finnas med på lanseringen, men inte under review-perioden, då hade det varit en sak. Det ger möjligheten för recensenten, publikation eller influncern att ta ställning från början. Men att göra som Capcom gör, och patchar in dessa saker i efterhand när recensioner är publicerad, det är inte okej.. oberoende hur det faktiskt påverkar spelet.

Kort sagt för man sina kunder och även till viss mån publikationer bakom ljuset. Det har principella grunder mer än något annat, och att inte uttala sig kring det hela drar en mjuk linje i sanden att beteendet är okej. Idag rör det sig om enkla saker som man får naturligt i spelet, men vad säger att nästa spel får sådana pass "harmlösa" tillägg genom en dag-1-patch?

Sedan vill jag passa på att ge en känga till de flesta recensioner som gett höga betyg överlag. Spelet är undermåligt optimerat på CPU-sidan enligt alla konstens regler. För att inte glömma sparfil-dilemmat. Spelet kan vara det bästa sedan skivat bröd ur ett spelarmässigt perspektiv, däremot om tekniken släpar bör det rimligen påverka ett slutbetyg mer än en anekdot. Det handlar om att representera och presentera en helhet, inte utvalda gobitar.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, du har helt rätt - din tolkning att alla är extremt upprörda bara för att de uttrycker lite kritik är ju säkert helt korrekt. 😂
Väx upp var det ja.

Bra att du håller med mig 👍😊

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Bra att du håller med mig 👍😊

Självklart! Du kan förresten köpa batterier till din sarkasmradar på Kjell & Co eller Clas Ohlson! 😊


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Såg en nedbrytning av mikrotransaktionerna av Force Gaming på Youtube, de känns väldigt onödiga, tillför inte så mycket och mycket av det kan köpas i spelet med valuta man samlar ihop hyfsat fort.

Tråkigt med mikrotransaktioner i singleplayer spel, lär väl göra det svårt att exempelvis modda in vissa saker.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Att lägga till pay to win och liknande efter att man gett en annan version till de recensenter man samarbetar måste vara ett marknadsföringsbrott. Det är medveten förvirring av konsumenter för egen vinning.

Skriv svar