Dragon's Dogma 2

Taggad till tusen på detta. Jag tillhör ju kategorin som inte har några problem med 30 fps, frågan är snarare hur långt under det som spelet dippar om jag väljer att spela på PS5.

Det första spelet var en magisk resa och det verkar inte ha förändrats i tvåan.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Vadå snålt? Har du spelat det? Läste du inte att det är buggig, rullar dåligt och har stora prestanda problem?

Med tanke på hur viktigt buggar och prestanda är i vanliga fall så tycker jag 4/5 låter väldigt generöst!

Jag vet inte vad det är med detta spelet men, det är ganska kul att varje recension jag sett som gett 4/5 eller 8/10 så har folk i kommentarerna skrivit att det är fel betyg men de flesta har inte ens spelat det än😅
Fattar inte folk längre att 4/5 eller 8/10 är ett riktigt bra betyg? Full pott= mästerverk

Det var skrivet "snålt" med glimten i ögat.

Så mycket som jag gillade ettan vet jag att jag kommer tycka Dragon's Dogma 2 är 5/5 och GOTY. Och det fanns andra recensioner ute innan FZ:s.

Buggar och prestanda hindrade inte Cyberpunk från att få 5/5 av FZ. Som du skriver, "mästerverk".


signatur

Memento Mori

Medlem

Undrar vilken prestanda man kan vänta sig i 140p med ett 3060ti och 5600X. Hoppa på. Runt 60 med DLSS quality iaf. I övrigt sjukt pepp på detta!

Medlem
Skrivet av Nimin:

Undrar vilken prestanda man kan vänta sig i 140p med ett 3060ti och 5600X. Hoppa på. Runt 60 med DLSS quality iaf. I övrigt sjukt pepp på detta!

Spelet har väl en del prestanda-problem men den upplösningen tror jag det klarar av.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det var skrivet "snålt" med glimten i ögat.

Så mycket som jag gillade ettan vet jag att jag kommer tycka Dragon's Dogma 2 är 5/5 och GOTY. Och det fanns andra recensioner ute innan FZ:s.

Buggar och prestanda hindrade inte Cyberpunk från att få 5/5 av FZ. Som du skriver, "mästerverk".

Det är sant med Cyberpunk men det finns "buggar i alla system", även hos recensenter🤣 Tycker dock det är värre när man ger full pott till ett ooptimerat spel än tvärt om.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Det är sant med Cyberpunk men det finns "buggar i alla system", även hos recensenter🤣 Tycker dock det är värre när man ger full pott till ett ooptimerat spel än tvärt om.

Haha, "buggar I alla system".

I alla fall, om man bortser från de tekniska problemen var nog Dragon's Dogma 2 snudd på att få en 5:a, och det av en recensent som inte gillade första spelet. De borde kunna patcha i alla fall PC-versionen att flyta på bättre framöver. Undra vad Mikael Berg körde med för GPU och upplösning förresten.

Det var för övrigt också synd om Björklöven igår.


signatur

Memento Mori

Medlem

Tack för recension, jag tolkar det dock som en 3:a i betyg.


signatur

Meep!

Medlem

Fan också, tänkte ju hålla mig ett tag men det låter som att spelet är precis vad jag önskat (förutom högre fps då). Jag kommer nog köpa spelet på XSX då VRRen där kan hjälpa en del med den olåsta frameraten. Synd att de inte gjort en lösning även för PS5 (enligt DF-videon om DD2 går det att implementera även där, men då måste utvecklarna göra det själva medan det på XS blir automatiskt).

Edit:

Skrivet av Slimebeast:

Undra vad Mikael Berg körde med för GPU och upplösning förresten.

Från artikeln:
Fotnot: Dragon's Dogma 2 släpps den 22/3 till pc, PS5 och Xbox Series. Testat på pc med Ryzen 7 3700X, Geforce RTX 3070 och 32 GB RAM-minne.
Där har du GPUn iaf, men inte upplösning.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det var för övrigt också synd om Björklöven igår.

Synd bara att Wiklund inte fick mer än 1 match avstängning! Borde varit hela säsongen. Vilken idiot.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Priapsi:

Testade karaktärseditorn igår och minnesförbrukningen stack iväg helt oförklarligt högt när jag ändrade upplösningen. Verkar dessutom som att de har rejäla problem med bottleneck i cpu'n samtidigt som gpu'n tuffar på i 50%, vilket inte är direkt förtroendeingivande. Jag har lägre krav på PS5an, så det får nog bli ett köp där istället. 😄
Tack för fin recension! Jag brukar tycka om samma spel som du, så jag ger det en chans i tv-soffan i helgen.

Tack själv! Ja nä, de har en del att jobba på när det gäller optimeringen.

Skrivet av Slimebeast:

Haha, "buggar I alla system".

I alla fall, om man bortser från de tekniska problemen var nog Dragon's Dogma 2 snudd på att få en 5:a, och det av en recensent som inte gillade första spelet. De borde kunna patcha i alla fall PC-versionen att flyta på bättre framöver. Undra vad Mikael Berg körde med för GPU och upplösning förresten.

Det var för övrigt också synd om Björklöven igår.

Som någon skrev står specsen längst ner i recensionen. Vad gäller upplösning så spelade jag i 2560×1440. Jag testade att sänka till 1920x1080 och det var det enda som hade märkbar skillnad på prestandan, men det var ingen enorm skillnad (ca 10-15 fps eller mindre).

Medlem
Skrivet av Phobo:

Tack för recension, jag tolkar det dock som en 3:a i betyg.

Eller en 4a, som det står.

Medlem
Skrivet av robbis:

Vaknade bara på fel sida Menade inget illa bara att ibland känns det som texterna är direkt copy/pastade av saker man redan läst om innan och använder "exakt" samma ord/meningar som i större reviews och detta speciellt i de redaktionella vilket jag inte upplevt av medlemsrecensionerna. Då får man ibland känslan av att testaren i fråga mer sneglat på andra recensioner än att verkligen spelat igenom hela spelet själv.

Plagiering är rätt så allvarligt, om du ser det så kom gärna med exempel som visar det. Händer ju att skribenter plagierar men hoppas och tror inte att det sker här på FZ.

Trevlig recension! Blir ändå lite sugen på att skaffa det. Ska bli härligt att se stream ikväll på det!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Tänker att detta är nog prisvärt om 6-12 mån på en minst 50% rea, när spelet är mer polerat osv. Ser fram emot det.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Tack själv! Ja nä, de har en del att jobba på när det gäller optimeringen.

Som någon skrev står specsen längst ner i recensionen. Vad gäller upplösning så spelade jag i 2560×1440. Jag testade att sänka till 1920x1080 och det var det enda som hade märkbar skillnad på prestandan, men det var ingen enorm skillnad (ca 10-15 fps eller mindre).

Men med ett 3070 i 2560x1440p är det förväntat att "Bildfrekvensen ligger sällan över 60-70 och faller ofta ända ned mot 30" i ett sprillans nytt spel 2024

Det skulle inte jag kalla för "otroligt tungrott".


signatur

Memento Mori

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Slimebeast:

Men med ett 3070 i 2560x1400p är det förväntat att "Bildfrekvensen ligger sällan över 60-70 och faller ofta ända ned mot 30" i ett sprillans nytt spel 2024

Det skulle inte jag kalla för "otroligt tungrott".

Betyder det att 2024 är året för dålig optimering, eller hur menar du? Det finns ju en uppsjö titlar släppta tidigare år som alla har ordentligt mycket skarpare grafik än Dragon's Dogma 2 men flyter desto bättre.

Och ska vi bara se till årets titlar så är Dragon's Dogma 2 väsentligt trögare än samtliga andra titlar jag testat.

Det är även värt att notera att Capcom själva gjort ett uttalande kring att bildfrekvensen haltar och att man jobbar med problemet.

edit: Tycker att jag låter lite grinig i inlägget, men det är jag inte. Lovar att jag är på bra humör.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Betyder det att 2024 är året för dålig optimering, eller hur menar du? Det finns ju en uppsjö titlar släppta tidigare år som alla har ordentligt mycket skarpare grafik än Dragon's Dogma 2 men flyter desto bättre.

Och ska vi bara se till årets titlar så är Dragon's Dogma 2 väsentligt trögare än samtliga andra titlar jag testat.

Det är även värt att notera att Capcom själva gjort ett uttalande kring att bildfrekvensen haltar och att man jobbar med problemet.

edit: Tycker att jag låter lite grinig i inlägget, men det är jag inte. Lovar att jag är på bra humör.

Nej, handlar inte om dålig optimering. För varje år ökar ambitionsnivån och tyngden i spel grafiskt. I genomsnitt kommer 2024 års spel vara något mer krävande av hårdvaran än 2023 års spel, även när de är byggda i samma motor. Så har det alltid fungerat historiskt.

Okej, du har spelat Dragon's Dogma 2, inte jag, så jag får tro dig om att det är tungt. Men 60-70 fps och dippar neråt 30 i den upplösningen med ett 3070 är förväntat. Det ser inte dåligt ut i text i alla fall.

Vad roligt att du är på bra humör.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Thane:

Spelet har väl en del prestanda-problem men den upplösningen tror jag det klarar av.

LOL!
Jag menade så klart 1440p lustigkurre där 😆

Medlem
Skrivet av Deekar:

Vadå snålt? Har du spelat det? Läste du inte att det är buggig, rullar dåligt och har stora prestanda problem?

Med tanke på hur viktigt buggar och prestanda är i vanliga fall så tycker jag 4/5 låter väldigt generöst!

Jag vet inte vad det är med detta spelet men, det är ganska kul att varje recension jag sett som gett 4/5 eller 8/10 så har folk i kommentarerna skrivit att det är fel betyg men de flesta har inte ens spelat det än😅
Fattar inte folk längre att 4/5 eller 8/10 är ett riktigt bra betyg? Full pott= mästerverk

Dålig prestanda och buggar hindrade inte Cyberpunk att få 5/5

Medlem

Detta är typiskt ett sådant spel jag väldigt gärna hade testat, men där 789kr digital på xboxen är väl saftigt... Får väl hoppas att det sjunker så småningom

Medlem
Skrivet av Deekar:

Vadå snålt? Har du spelat det? Läste du inte att det är buggig, rullar dåligt och har stora prestanda problem?

Med tanke på hur viktigt buggar och prestanda är i vanliga fall så tycker jag 4/5 låter väldigt generöst!

Jag vet inte vad det är med detta spelet men, det är ganska kul att varje recension jag sett som gett 4/5 eller 8/10 så har folk i kommentarerna skrivit att det är fel betyg men de flesta har inte ens spelat det än😅
Fattar inte folk längre att 4/5 eller 8/10 är ett riktigt bra betyg? Full pott= mästerverk

Ja men typ som skyrim då. 10/10 från de allra flesta och de va ju bugg fritt👍

Medlem

Älskar jank, nästan alltid spel med mer karaktär och hjärta än AAA som spelar det säkert. Blir att plocka ut lite flex på jobbet imorgon och sitta och nöta över helgen.

Gällande prestandan så kollade jag lite på ACG prata om det i sin podcast, verkar inte som att det spelar jättestor roll vilken processor man har, oavsett droppar man mycket frames mitt i en stad. Gissar vilt på att lite för många NPCs gör beräkningar som inte är i rutan, med en kass optimering. Förhoppningsvis fixar dom det via en patch, eller det som är mer troligt, en mod som fixar det.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej, handlar inte om dålig optimering. För varje år ökar ambitionsnivån och tyngden i spel grafiskt. I genomsnitt kommer 2024 års spel vara något mer krävande av hårdvaran än 2023 års spel, även när de är byggda i samma motor. Så har det alltid fungerat historiskt.

Okej, du har spelat Dragon's Dogma 2, inte jag, så jag får tro dig om att det är tungt. Men 60-70 fps och dippar neråt 30 i den upplösningen med ett 3070 är förväntat. Det ser inte dåligt ut i text i alla fall.

Vad roligt att du är på bra humör.

Men ta du och berätta för Capcom då att det inte handlar om optimering! Snyggt!

ZF
Medlem
Skrivet av robbis:

Försökt mig på första delen ett antal gånger och nej nej nej. Det är som japanerna tänkt vi gör ett spel som funkar i väst men så lyckas dom inte ens halvvägs. Första spelet kändes så opolerat och gammalt redan vid release att det var jobbigg för ögonen att spela. Och inte var det speciellt kul heller. Pawn systemet förstår jag mig inte heller på, ge mig hellre några riktig bra NPC som följer med mig som jag kan bygga en relation med.

Haha, nej..

Japanerna skiter i det här fallet definitivt extra mycket helt i vad som funkar i väst.

Annars hade de rimligen släppt det DD som faktiskt hade just mer traditionell "riktig MP" i väst. Men det gjorde de ju inte.

Och för den som spelade det "första" på dator så var det ju dessutom rent faktiskt flera år gammalt redan när det släpptes. Så kanske inte så konstigt om det känns så.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Ja men typ som skyrim då. 10/10 från de allra flesta och de va ju bugg fritt👍

Men vad har det med saken att göra 14 år senare?

Medlem
Skrivet av ZF:

Haha, nej..

Japanerna skiter i det här fallet definitivt extra mycket helt i vad som funkar i väst.

Annars hade de rimligen släppt det DD som faktiskt hade just mer traditionell "riktig MP" i väst. Men det gjorde de ju inte.

Och för den som spelade det "första" på dator så var det ju dessutom rent faktiskt flera år gammalt redan när det släpptes. Så kanske inte så konstigt om det känns så.

Jag spelade det faktiskt på konsol när det släpptes, och har köpte det på steam senaste året för Steam Deck, men nääää... Och du har ganska fel när du säger att japanerna skiter i det, för det var exakt därför Dragons Dogma kom till världen. För att dom ville slå sig in på väst världen med det bästa RPG spelet, det har dom själv sagt... Tyvärr hann dom inte klart med det innan skyrim släpptes!

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Ja men typ som skyrim då. 10/10 från de allra flesta och de va ju bugg fritt👍

Jo men Skyrim hade ju känslan, karaktären och allt som inte DD har!

ZF
Medlem
Skrivet av robbis:

Jag spelade det faktiskt på konsol när det släpptes, och har köpte det på steam senaste året för Steam Deck, men nääää... Och du har ganska fel när du säger att japanerna skiter i det, för det var exakt därför Dragons Dogma kom till världen. För att dom ville slå sig in på väst världen med det bästa RPG spelet, det har dom själv sagt... Tyvärr hann dom inte klart med det innan skyrim släpptes!

Alltså, nu tror jag bestämt vi pratar om helt olika saker. Man skrotar inte ett spel från att översättas bara för att det råkar finnas ett annat i ungefär samma genre ute.

Spelet jag talar om (Dragons Dogma Online) släpptes dessutom flera år efter både Skyrim och det ursprungliga DD. Det publicerades som sagt ändå inte utanför Japan. Vilket inte alls är ovanligt direkt, snarare regel. Även Dark Souls kunde stannat där liksom. Och med det rent av en hel sprudlande undergenre som numera inte räds vare sig marknaden eller konkurrensen.

Nog för att memen säger att Skyrim kommer återutges till tidens ände, men om det skulle påverka alla typ RPG sen dess från marknaden hade det blivit rätt skralt..

Medlem
Skrivet av ZF:

Alltså, nu tror jag bestämt vi pratar om helt olika saker. Man skrotar inte ett spel från att översättas bara för att det råkar finnas ett annat i ungefär samma genre ute.

Spelet jag talar om (Dragons Dogma Online) släpptes dessutom flera år efter både Skyrim och det ursprungliga DD. Det publicerades som sagt ändå inte utanför Japan. Vilket inte alls är ovanligt direkt, snarare regel. Även Dark Souls kunde stannat där liksom. Och med det rent av en hel sprudlande undergenre som numera inte räds vare sig marknaden eller konkurrensen.

Nog för att memen säger att Skyrim kommer återutges till tidens ände, men om det skulle påverka alla typ RPG sen dess från marknaden hade det blivit rätt skralt..

Ha men det är väl inte så lätt att veta att du menade "the orginal DDO" än det DD som släpptes i EU/resten av världen. Men ja jag spelade även DDO (som det heter nu) Men det var ju ännu sämre! Riktigt dåligt, men ja då brydde dom sig inte så mycket om västvärlden, men det var ju inte det jag skrev utan efter det Så skulle dom göra DD FÖR VÄSTVÄRLDEN!

ZF
Medlem
Skrivet av robbis:

Ha men det är väl inte så lätt att veta att du menade "the orginal DDO" än det DD som släpptes i EU/resten av världen. Men ja jag spelade även DDO (som det heter nu) Men det var ju ännu sämre! Riktigt dåligt, men ja då brydde dom sig inte så mycket om västvärlden, men det var ju inte det jag skrev utan efter det Så skulle dom göra DD FÖR VÄSTVÄRLDEN!

Tänkte det var givet när jag sa att det var online på mer traditionellt vis och inte släpptes i väst, men visst, slarvigt formulerat möjligen.

Så du satte dig in i att spela ett onlinespel för enbart Japan fast du inte orkade med det tidigare offline-spelet.."ok"

Kanske nån regissör på Capcomcopim eller marknadsföringsavdelningen faktiskt formulerat det som du säger. Men det är ju naturligtvis nonsens oavsett. För det är inte som att japanska RPG eller annat inte varit mer eller mindre uppenbart inspirerat av västspel eller bara väst i allmänhet långt innan DD heller. Det är inget nytt eller ens ovanligt ens tillbaka till NES-tiden. Det har eller har inte släppts sådana i väst oavsett. Är det först med DD2 de enligt dig menar denna anpassning skulle gjorts nu..? "utan efter det"

Medlem

Inte ett ord om spelets mikrotransaktioner?
Att det kostar riktiga pengar genom virtuell valuta för att rekrytera pawns, modifiera sitt eller sin pawns utseende, att man säljer förbrukningsföremål för riktiga pengar samtidigt som spelets ekonomi är så trasig att precis allt är svindyrt för in-game pengarna? Mängder av recensioner, gameplay och förhandstittar utan att någon ens nämner hur spelet är proppfullt av mikrotransaktioner.

Var halvskeptisk över alla tidiga recensioner som hyllade spelet för hur fantastiskt det var utan att kunna beskriva varför, är väl Capcom som öppnat plånboken får man anta. Spelet har gameplay och grafik jämförbart med Gothic 3 och kostar 700kr exklusive allt de vill trycka på en som extrautgifter.

123
Skriv svar