Dragon's Dogma 2

Robot
Dragon's Dogma 2

Capcom har gjort ett kantigt, oerhört fängslande rollspel.

#dragons-dogma-2


Medlem

Grym recension!

Citat:

Det är dock inte pennan som fokus ligger på i Dragon’s Dogma 2, utan svärdet.

Jag håller med om att Dragons Dogma 1 väger gameplay över story. Fokus är känslan i striderna. Utifrån din recension verkar 2:an köra på samma tema.

Citat:

[…] rent grafiskt är det inte särskilt imponerande. Likväl är det otroligt tungrott. Bildfrekvensen ligger sällan över 60-70 och faller ofta ända ned mot 30 – oavsett grafiska inställningar. Förhoppningsvis omplåstras detta allt eftersom, men i dagsläget är det ett rejält minus.

Jag får känslan att spelet kommer landa på omkring 90-92% postiva recensioner på Steam?
- Då spelet är lite klumpigt att ta till sig och dras med både prestandaproblem och buggar.

Jag känner mig besviken på spelets kvalitet (men jag är glad och tacksam för kännedomen om att så är fallet).

Jag gör som polarn och undviker förbokning, trots att vi båda väldigt mycket ser fram emot att spela det. Det verkar inte riktigt va värt 717 kr med de skavanker som beskrivs.

Jag ska vänta med köp i åtminstone 24 timmar. Ifall det blir sämre än <86% positive reviews så installerar jag Elden Ring och inväntar patchar.

Jag pallar inte att köpa buggiga spel till fullpris. Bättre dom polerar innan släpp!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det verkar vara väldigt likt ettan, så jag kommer antagligen skippa detta. Eller åtminstone vänta på en ordentlig rea.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Game of the year kommer det vara för mig
Älskade ettan, köptes på release och innehar rpg numero uno för mig, och denna är bokad sedan länge Fredag kom fort!!!!

Medlem

Ni nämner prestanda problem, det har även Capcom bekräftat (PC)
Men hur mycket snackar vi om här?
Är det som alla Streamers har sagt, att det rinner på under 30 fps för det mesta (PS5)

Eller får ni inte säga det


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Spännande. Har inte litat föregångaren men detta kommer jag plocka upp till PlayStation 5 eller Steam .


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Utgår du ifrån character creatorn nu?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Utgår du ifrån character creatorn nu?

Nej. Jag har spelat hela spelet. Men jag förhastade mig en aning och tog bort inlägget.

Det jag skrev stämmer dock. Spelet är sjukt CPU-krävande. Capcoms rekommenderade hårdvara ska mer ses som minimum. De rekommenderar t.ex en ryzen 5 3600X på sina recommended, vilket är helt galet.

Men spelet behöver helt klart ett gäng patchar, förhoppningsvis kan de få spelet mer stabilt. Det svänger lite väl i FPS just nu.

Grymt bra spel dock!

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Nej. Jag har spelat hela spelet. Men jag förhastade mig en aning och tog bort inlägget.

Det jag skrev stämmer dock. Spelet är sjukt CPU-krävande. Capcoms rekommenderade hårdvara ska mer ses som minimum. De rekommenderar t.ex en ryzen 5 3600X på sina recommended, vilket är helt galet.

Men spelet behöver helt klart ett gäng patchar, förhoppningsvis kan de få spelet mer stabilt. Det svänger lite väl i FPS just nu.

Grymt bra spel dock!

Ok. Jag ändrade ditt citat till punkter istället.

Jag reagera mest på att det lät som du spelat fullversionen, vilket visade sig att du också har.

Lyx!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Skrivet av Godofcheese:

Ni nämner prestanda problem, det har även Capcom bekräftat (PC)
Men hur mycket snackar vi om här?
Är det som alla Streamers har sagt, att det rinner på under 30 fps för det mesta (PS5)

Eller får ni inte säga det

Vi har bara spelat pc-versionen, så hur det rullar på konsol kan vi inte uttala oss om.

Vi kommer för övrigt streama inom kort. Kan kanske ge en bild av flytet.


signatur
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det verkar vara väldigt likt ettan, så jag kommer antagligen skippa detta. Eller åtminstone vänta på en ordentlig rea.

Tyckte först det stod "vänta på en ordentlig trea".

Medlem

4/5 var lite snålt men spelar ingen större roll.

GOTY 2024.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

4/5 var lite snålt men spelar ingen större roll.

GOTY 2024.

Vadå snålt? Har du spelat det? Läste du inte att det är buggig, rullar dåligt och har stora prestanda problem?

Med tanke på hur viktigt buggar och prestanda är i vanliga fall så tycker jag 4/5 låter väldigt generöst!

Jag vet inte vad det är med detta spelet men, det är ganska kul att varje recension jag sett som gett 4/5 eller 8/10 så har folk i kommentarerna skrivit att det är fel betyg men de flesta har inte ens spelat det än😅
Fattar inte folk längre att 4/5 eller 8/10 är ett riktigt bra betyg? Full pott= mästerverk

Medlem

Om man går och testar en ny bil, och känner att det går trögt, motorn låter, och är hackigt när man gasar på pedalen, och dessutom är det inget nytt på teknikfronten.
Ger man bilen då 4 av 5? Skulle recessenten köpa det då?
Dessa recensioner får man ta med nypa av salt varje gång, det är nästan komiskt.

Medlem

Försökt mig på första delen ett antal gånger och nej nej nej. Det är som japanerna tänkt vi gör ett spel som funkar i väst men så lyckas dom inte ens halvvägs. Första spelet kändes så opolerat och gammalt redan vid release att det var jobbigg för ögonen att spela. Och inte var det speciellt kul heller. Pawn systemet förstår jag mig inte heller på, ge mig hellre några riktig bra NPC som följer med mig som jag kan bygga en relation med. Jag tycker 4 av 5 låter som ett alldeles för högt betyg dåndet egentligen gör exakt samma som förata spelet, grafiken imponerar inte 2024 med samma tråkiga färgton som första. ACG sa attt det hade den bästa day/night cykeln han sett i ett spel och ljuset från brasorna var mysiga, vet dom inte om det är tillräckligt för att få mig intresserad av att lägga ner tid på det efter första spelet. Blir kanske att tjyvtanka demot i framtiden när man inte har 100 andra saker som intresserar mera.

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Om man går och testar en ny bil, och känner att det går trögt, motorn låter, och är hackigt när man gasar på pedalen, och dessutom är det inget nytt på teknikfronten.
Ger man bilen då 4 av 5? Skulle recessenten köpa det då?
Dessa recensioner får man ta med nypa av salt varje gång, det är nästan komiskt.

Det är ju för att 99% av recensionerna är tagna från vad andra skrivit och sagt om spelet. Liter mer på de personliga resencionerna på fz nu för tiden än de skrivna av redaktionen. Det är som att läsa saker man redan läst innan, lika så med nyheterna. Allt som skrivs har redan skrivits på ms edge startsida 2 dagar innan av gamereactor 🤣

Medlem
Skrivet av Deekar:

Vadå snålt? Har du spelat det? Läste du inte att det är buggig, rullar dåligt och har stora prestanda problem?

Med tanke på hur viktigt buggar och prestanda är i vanliga fall så tycker jag 4/5 låter väldigt generöst!

Jag vet inte vad det är med detta spelet men, det är ganska kul att varje recension jag sett som gett 4/5 eller 8/10 så har folk i kommentarerna skrivit att det är fel betyg men de flesta har inte ens spelat det än😅
Fattar inte folk längre att 4/5 eller 8/10 är ett riktigt bra betyg? Full pott= mästerverk

Lol fick inte botw och totk 5/5 på fz? Spelet kommer knappt över 30 fps och är bland det mest mellanmjölk spel någonsin.

Redaktör
Skrivet av tuxsmasher:

Om man går och testar en ny bil, och känner att det går trögt, motorn låter, och är hackigt när man gasar på pedalen, och dessutom är det inget nytt på teknikfronten.
Ger man bilen då 4 av 5? Skulle recessenten köpa det då?
Dessa recensioner får man ta med nypa av salt varje gång, det är nästan komiskt.

Hur känsliga folk är för frameraten är som bekant individuellt, så det är inte så enkelt att spelet/bilen är lika halvtrasig för alla. Vissa skulle köpa bilen, andra inte.


signatur
Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Om man går och testar en ny bil, och känner att det går trögt, motorn låter, och är hackigt när man gasar på pedalen, och dessutom är det inget nytt på teknikfronten.
Ger man bilen då 4 av 5? Skulle recessenten köpa det då?
Dessa recensioner får man ta med nypa av salt varje gång, det är nästan komiskt.

Det var mig en ovanligt enfaldig liknelse. Den hade funkat om bilen ska ta dig till sommarstugan, men inte när det handlar om en flykt på liv eller död, ett äventyr med troll och drakar utanför bilrutan. Alla vill väl ha en trevlig bil, men i Dragons Dogma 2 handlar det inte bara om att resa bekvämt.

Medlem
Skrivet av noreason:

Lol fick inte botw och totk 5/5 på fz? Spelet kommer knappt över 30 fps och är bland det mest mellanmjölk spel någonsin.

Jo och det kan man ju tycka var fel. Det tyckte även jag. (Tror dock inte totk ens var hälften så dåligt optimerat som detta verkar vara. Det känns också värre när man ger full pott till spel som är dåligt optimerade.) Men och andra sidan att ge ett mindre betyg och sen klaga på att det inte får 5/5 utan att ens ha spelat är väl lite konstigt minst sagt. Precis som 5/5 ska vara standard idag på hypeade spel.

Sen är ju recensioner baserat på personliga upplevelser.

Medlem

Hur ser det ut med ultrawide stöd? Tänker främst på 32:9.

Medlem

Kul med en 4:a trots tekniska problem.

Avvaktar recensionerna på Rise of the Ronin innan helgens detaljplanering spikas.

Medlem
Skrivet av Budha:

Kul med en 4:a trots tekniska problem.

Avvaktar recensionerna på Rise of the Ronin innan helgens detaljplanering spikas.

Haha samma här. Ledig imorgon, så när man läst Ronin-recensionerna så blir det raka vägen till Elgiganten och köpa något av dem. Lutar väl mest åt Ronin nu med tanke på Dragons dogmas prestanda!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Hanzo:

Grym recension!

Jag håller med om att Dragons Dogma 1 väger gameplay över story. Fokus är känslan i striderna. Utifrån din recension verkar 2:an köra på samma tema.

Jag får känslan att spelet kommer landa på omkring 90-92% postiva recensioner på Steam?
- Då spelet är lite klumpigt att ta till sig och dras med både prestandaproblem och buggar.

Jag känner mig besviken på spelets kvalitet (men jag är glad och tacksam för kännedomen om att så är fallet).

Jag gör som polarn och undviker förbokning, trots att vi båda väldigt mycket ser fram emot att spela det. Det verkar inte riktigt va värt 717 kr med de skavanker som beskrivs.

Jag ska vänta med köp i åtminstone 24 timmar. Ifall det blir sämre än <86% positive reviews så installerar jag Elden Ring och inväntar patchar.

Jag pallar inte att köpa buggiga spel till fullpris. Bättre dom polerar innan släpp!

Tack! Ja, beroende på hur känslig man är för bristfällig optimering så kan det absolut vara värt att avstå köp just nu.

Skrivet av Godofcheese:

Ni nämner prestanda problem, det har även Capcom bekräftat (PC)
Men hur mycket snackar vi om här?
Är det som alla Streamers har sagt, att det rinner på under 30 fps för det mesta (PS5)

Eller får ni inte säga det

Jodå! Jag skriver det i recensionen. "Bildfrekvensen ligger sällan över 60-70 och faller ofta ända ned mot 30 – oavsett grafiska inställningar." Det är då främst i platser med mycket rörelse och detaljrikedom, så som städer, där den dippar.

Detta avser PC som var testplattformen, hur det rullar på PS5 kan jag inte uttala mig om!

Skrivet av tuxsmasher:

Om man går och testar en ny bil, och känner att det går trögt, motorn låter, och är hackigt när man gasar på pedalen, och dessutom är det inget nytt på teknikfronten.
Ger man bilen då 4 av 5? Skulle recessenten köpa det då?
Dessa recensioner får man ta med nypa av salt varje gång, det är nästan komiskt.

Hade jag kunnat kötta drakar med bilen hade det nog varit helt acceptabelt, faktiskt.

Nej, men poängen är att en bil och ett spel ju är vitt skilda ting, så jag förstår inte liknelsen. För vissa är en konsekvent bildfrekvens väldigt viktig när man spelar, för andra är den inte lika viktig. Jag hör till den senare kategorin, men anser det alltjämt vara ett tydligt problem och det är även den största anledningen till att inte spelet är och nosar på en femma.

Jag är även tydlig med att nämna det i recensionen, och om då optimeringen är väldigt viktig för dig så har du förhoppningsvis fått tillräckligt med kött på benen för att avstå ett köp i dagsläget - och då är mitt jobb gjort.

Eller är problemet att jag inte sätter samma betyg som du vill ha? Där är jag rädd att det tyvärr alltid är någon som kommer bli besviken.

Skrivet av Jaxz:

Hur ser det ut med ultrawide stöd? Tänker främst på 32:9.

En vän med 32:9 som testade karaktärseditorn (går att ladda ned här gratis) hävdar att det funkar, men jag har inte kunnat testa själv och vet inte hur det ser ut i fullversionen.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Det är ju för att 99% av recensionerna är tagna från vad andra skrivit och sagt om spelet. Liter mer på de personliga resencionerna på fz nu för tiden än de skrivna av redaktionen. Det är som att läsa saker man redan läst innan, lika så med nyheterna. Allt som skrivs har redan skrivits på ms edge startsida 2 dagar innan av gamereactor 🤣

Lote OT detta. Förr fanns en handfull tidningar som skrev om spel, och ofta köpta man en eller max ett par av dem. I dag finns tusentals siter, youtubers, redditors och andra som tycker om spel, och du har tillgång till allt överallt, hela tiden, gratis. Då är det inte konstigt att du stöter på samma saker.

Upplysningsvis tror jag samtliga som skriver på FZ kommer från communityn. Vi är alltså exakt samma folk som du och alla andra här. Så jag förstår inte riktigt på vilket sätt medlemsrecensionerna är mer pålitliga än de redaktionella. Skribenten får en beställning typ "1 000 ord om Dragon's Dogma 2, deadline den dagen", sen skriver de precis vad de tycker om spelet och lämnar texten för korrläsning (fixa typos och sånt). Det är ganska exakt samma sak som en medlemsrecension: nån som gillar spel som skriver vad de tycker om ett spel.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Lote OT detta. Förr fanns en handfull tidningar som skrev om spel, och ofta köpta man en eller max ett par av dem. I dag finns tusentals siter, youtubers, redditors och andra som tycker om spel, och du har tillgång till allt överallt, hela tiden, gratis. Då är det inte konstigt att du stöter på samma saker.

Upplysningsvis tror jag samtliga som skriver på FZ kommer från communityn. Vi är alltså exakt samma folk som du och alla andra här. Så jag förstår inte riktigt på vilket sätt medlemsrecensionerna är mer pålitliga än de redaktionella. Skribenten får en beställning typ "1 000 ord om Dragon's Dogma 2, deadline den dagen", sen skriver de precis vad de tycker om spelet och lämnar texten för korrläsning (fixa typos och sånt). Det är ganska exakt samma sak som en medlemsrecension: nån som gillar spel som skriver vad de tycker om ett spel.

Vaknade bara på fel sida Menade inget illa bara att ibland känns det som texterna är direkt copy/pastade av saker man redan läst om innan och använder "exakt" samma ord/meningar som i större reviews och detta speciellt i de redaktionella vilket jag inte upplevt av medlemsrecensionerna. Då får man ibland känslan av att testaren i fråga mer sneglat på andra recensioner än att verkligen spelat igenom hela spelet själv.

Medlem

Om sisådär ett till två år så skall det bli gött å
Sätta tänderna i detta.

Medlem

Testade karaktärseditorn igår och minnesförbrukningen stack iväg helt oförklarligt högt när jag ändrade upplösningen. Verkar dessutom som att de har rejäla problem med bottleneck i cpu'n samtidigt som gpu'n tuffar på i 50%, vilket inte är direkt förtroendeingivande. Jag har lägre krav på PS5an, så det får nog bli ett köp där istället. 😄
Tack för fin recension! Jag brukar tycka om samma spel som du, så jag ger det en chans i tv-soffan i helgen.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Tyckte först det stod "vänta på en ordentlig trea".

Ja, det också, men det är nog lite längre bort i tiden


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Vaknade bara på fel sida Menade inget illa bara att ibland känns det som texterna är direkt copy/pastade av saker man redan läst om innan och använder "exakt" samma ord/meningar som i större reviews och detta speciellt i de redaktionella vilket jag inte upplevt av medlemsrecensionerna. Då får man ibland känslan av att testaren i fråga mer sneglat på andra recensioner än att verkligen spelat igenom hela spelet själv.

Ah, då är jag med. Du måste givetvis inte gilla allt vi skriver. Men här slet Mikael rätt hårt för att bli färdig (och behövde lite mer tid på sig än till deadline för att få ordentlig koll på spelet innan han skrev klart). Sen tror jag inte man kan göra en bra recension genom att snegla på andras tyckande, det lyser igenom om man inte har koll på det man spelat.


signatur
123
Skriv svar