Alone in the Dark

Robot
Alone in the Dark

Inget ljus i mörkret för den åldrande skräckserien.

#alone-in-the-dark


Medlem

Synd... gillade det gamla när det kom minns jag!

Medlem

Ja det var trist att det inte blev bättre. Är i en spelsvacka just nu och hoppades att detta skulle bli något att sätta tänderna i men verkar inte så. Hoppas Open Roads får bättre betyg..

Förra året började mycket bättre (för min smak) med bl.a. Dead Space Remaken och Hogwards Legacy.

Medlem

Känns som ett perfekt REA-spel tycker jag. Inväntar tills det finns för typ halva priset.

Medlem

Oj vilket magplask.. detta spel längtade man lite mot.. men efter detta betyg så meh.

Medlem

Hittar inget i recensionen som direkt gör mig osugen på spelet även om en hoppats mera på mystiken såklart. Men en bra rysmysare är precis vad jag är sugen på nu då det senaste var för ett år sedan med Sherlock Awakening remaken. (resident Evil 4 var tyvärr en stor besvikelse med noll atmosfär och känsla)

Medlem

Hade det tyvärr på känn. Men blir nog ett köp ändå när priset gått ner.

Skribent
Skrivet av gundemannen:

Hittar inget i recensionen som direkt gör mig osugen på spelet även om en hoppats mera på mystiken såklart. Men en bra rysmysare är precis vad jag är sugen på nu då det senaste var för ett år sedan med Sherlock Awakening remaken. (resident Evil 4 var tyvärr en stor besvikelse med noll atmosfär och känsla)

Hoppas du gillar det mer än jag om du ger det en chans. Jag har ju följt den här serien genom åren (jag har till och med försökt spela New Nightmare till Gameboy Color, av oklar anledning) och om det blir fler spel i serien efter detta lär jag, kanske mot bättre vetande, återvända igen.

Medlem

Måste ge dig en eloge för formuleringen "naturlig, kvalmig klaustrofobi". Riktigt snygg!

Skulle du säga att en jämförelse med The Sinking City är relevant här överhuvudtaget? Det spelet är en solklar 2/5 hur man än vrider och vänder på det, men likförbaskat gillar jag det skarpt. Har fortfarande en förhoppning om att fenomenet kan upprepa sig gällande denna titel.

It's not a lake, it's an ocean

Först och främst: tack för oerhört välskriven recension med några riktigt fina formuleringar som låg som fromage i munnen.

Recensionen bekräftar tyvärr några av mina farhågor. Men jag är ändå sugen på att sätta tänderna i det själv (och att packa upp samlarutgåvan som jag hoppas anländer med posten under onsdagen). Kanske är det delvis för att jag nästan ryggmärgsmässigt hejar på en underdog. Men jag har längtat efter en mysskräckis länge nu, och Alone in the Dark: The New Nightmare (som jag spelade om på Dreamcast förra sommaren) visade att det ändå går att göra något hyggligt av varumärket.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Minns att jag postade min tveksamhet efter att ha spelat demon (prologen) som inte imponerade alls. Synd att det inte verkar ha hämtat sig sedan demon släpptes. Det hade varit kul med ett bra Alone in the Dark igen, en take på storyn ur ett modernare spelmekaniskt slipat perspektiv hade potentiellt varit en riktigt spännande upplevelse. Kommer nog dock inte ha motivationen att ge det en chans igen om det inte dyker upp på någon rea framöver vill säga.

Skribent
Skrivet av aethernox:

Måste ge dig en eloge för formuleringen "naturlig, kvalmig klaustrofobi". Riktigt snygg!

Skulle du säga att en jämförelse med The Sinking City är relevant här överhuvudtaget? Det spelet är en solklar 2/5 hur man än vrider och vänder på det, men likförbaskat gillar jag det skarpt. Har fortfarande en förhoppning om att fenomenet kan upprepa sig gällande denna titel.

Tack!
The Sinking City är ju en lite annan typ av spel, men båda har större ambitioner än utvecklarna riktigt mäktar med och båda spelens främsta styrkor är atmosfären. Klickar man tillräckligt mycket med de bra sidorna av ett spel så kan ju absolut helheten kännas större än de ibland rangliga delarna.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Först och främst: tack för oerhört välskriven recension med några riktigt fina formuleringar som låg som fromage i munnen.

Recensionen bekräftar tyvärr några av mina farhågor. Men jag är ändå sugen på att sätta tänderna i det själv (och att packa upp samlarutgåvan som jag hoppas anländer med posten under onsdagen). Kanske är det delvis för att jag nästan ryggmärgsmässigt hejar på en underdog. Men jag har längtat efter en mysskräckis länge nu, och Alone in the Dark: The New Nightmare (som jag spelade om på Dreamcast förra sommaren) visade att det ändå går att göra något hyggligt av varumärket.

Tack! Ja, jag skulle hemskt gärna se att Alone in the Dark som serie ska få lite revansch efter alla år.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=8FyDnI2jJTk

Introt på originalet väcker verkligen nostalgikänslor. Lyckades aldrig klara det spelet då det alltid var någon fiende som plockade en, och så var det bara att börja om från början igen.

Skribent

Alone in the Dark var så unikt. Grafiken redan då ansågs ju vara kantig och jävlig, men spelet lyckas ändå skapa en obekvämhet och rädsla. Jag kan inte komma på ett annat skräckspel som fått mig så obekväm, möjligen System Shock 1? Minns att man då satt och längtade tills man kunde få realistisk grafik i skräckspelen och hur bra det skulle bli då! Men spel idag när vi har grafiken så saknar spelen i regel den där känsla. Undrar lite om det var för att så mycket lämnades till egna tolkningar i huvudet och nu när vi får allt serverat så försvinner som den där "känslan"?

Bra recension annars. Jag är ändå nyfiken nog för att plocka upp spelet i framtiden, gillar skådisarna och allt...men ska inte ha så höga förväntningar.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av mrpijey:

https://www.youtube.com/watch?v=8FyDnI2jJTk

Introt på originalet väcker verkligen nostalgikänslor. Lyckades aldrig klara det spelet då det alltid var någon fiende som plockade en, och så var det bara att börja om från början igen.

Originalet är svårt. Det har en del ganska obskyra pussel och särskilt sista delen av spelet är ganska frustrerande. Men det inledande utforskandet var fantastiskt för sin tid.

Skribent
Skrivet av Joakim Kilman:

Originalet är svårt. Det har en del ganska obskyra pussel och särskilt sista delen av spelet är ganska frustrerande. Men det inledande utforskandet var fantastiskt för sin tid.

Det var inte helt buggfritt heller. Svärdet som rustning i hallen skulle tappa som man sedan behöver för att gå vidare. Det droppades aldrig för mig. Var flera år senare när internet kom och jag hittade en guide som jag förstod att spelet hade buggat ur och hade jag sprungit runt som en idiot och nog testat exakt allt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelar spelet nu. Verkar inte vara så farligt som alla skriver, tror det är en liten smaksak. Visst lever den i skuggan av alla silent hill och resident evil spel men hittills rätt nöjd, finns en skön noir känsla kring spelet. Combaten är ju lite sisådär, men påminner lite om dom gamla spelen, sen är det rätt soft och få spela som David Harbour

Medlem
Skrivet av ItsmrD:

Spelar spelet nu. Verkar inte vara så farligt som alla skriver, tror det är en liten smaksak. Visst lever den i skuggan av alla silent hill och resident evil spel men hittills rätt nöjd, finns en skön noir känsla kring spelet. Combaten är ju lite sisådär, men påminner lite om dom gamla spelen, sen är det rätt soft och få spela som David Harbour

Okej najs, låter det nog ligga kvar i wishlisten så köper jag det sen vid något rea. Börjar bli många spel i den, över 200st

It's not a lake, it's an ocean

Inledningen är åtminstone stämningsfull.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean

Samlarutgåvan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Samlarutgåvan.

<Uppladdad bildlänk>

Du får uppdatera oss vad du tycker om spelet när du kommit en bit.
Känns för övrigt som en gamble att ha en liten figur av en snubbe som kallar sig The Dark Man i hemmet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Joakim Kilman:

Du får uppdatera oss vad du tycker om spelet när du kommit en bit.
Känns för övrigt som en gamble att ha en liten figur av en snubbe som kallar sig The Dark Man i hemmet.

Haha! Undrar om det hjälper att jag låst in honom i ett glasskåp mellan Little Nightmares och Sonic...?

Recension kommer så småningom. Av spelet då, inte The Dark Man.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Haha! Undrar om det hjälper att jag låst in honom i ett glasskåp mellan Little Nightmares och Sonic...?

Recension kommer så småningom. Av spelet då, inte The Dark Man.

Jag ser framför mig ett scenario likt Pupper Master-filmerna. Får hoppas att de inte tar sig ut ur glasskåpet.

Medlem

Spelar det just nu o ger det 4/5 i betyg. Snygg grafik. Bra kontroll. Intressan story. Mer skräck än action vilket är bra. Går inte att jämföra det här o det gamla från 1992 då det är två helt olika spel. Enda problemmet är att det är väldigt tung drivet spel. Måste köras i performance läget då 4k gör så det hackar på ps5.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Haha! Undrar om det hjälper att jag låst in honom i ett glasskåp mellan Little Nightmares och Sonic...?

Recension kommer så småningom. Av spelet då, inte The Dark Man.

Skrivet av Joakim Kilman:

Jag ser framför mig ett scenario likt Pupper Master-filmerna. Får hoppas att de inte tar sig ut ur glasskåpet.

Tänker direkt på AnnaBelle-filmerna. Hoppas du har glasskivor som är vigda av en präst.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänker direkt på AnnaBelle-filmerna. Hoppas du har glasskivor som är vigda av en präst.

Farligt med glasskivor överlag, dock.
https://www.youtube.com/watch?v=FLlSjyZupzU

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Hoppas du gillar det mer än jag om du ger det en chans. Jag har ju följt den här serien genom åren (jag har till och med försökt spela New Nightmare till Gameboy Color, av oklar anledning) och om det blir fler spel i serien efter detta lär jag, kanske mot bättre vetande, återvända igen.

Kört igenom det två gånger nu och föll mig i smaken mycket mera Lite som en best of resa genom Lovecrafts verk med en touch Mansion of Madness. Skulle dock säga att det är större skillnad mellan de två huvudpersonerna, speciellt kapitel4 som nästan var helt nytt.

It's not a lake, it's an ocean

Jag är inte riktigt klar än men jag måste säga att jag gillar detta mer än jag förväntat mig efter alla ljumma betyg. Det har sina svagheter, självfallet, men jag älskar utforskningen och miljövariationen. Även musiken och ljudet bidrar väldigt bra till stämningen. Inte alls dumt!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag är inte riktigt klar än men jag måste säga att jag gillar detta mer än jag förväntat mig efter alla ljumma betyg. Det har sina svagheter, självfallet, men jag älskar utforskningen och miljövariationen. Även musiken och ljudet bidrar väldigt bra till stämningen. Inte alls dumt!

Jag såg lite recensioner på Youtube som tyckte det var OK och jag blev helt klart sugen. Hellre ett AA-spel med säregen känsla än ett AAA som ska vara "det nya heta" likt allt som släpps. Kan tillägga att jag rådiggade spelet Call of Cthulhu som släpptes för några år sen som verkligen var ett B-spel men med sjukt tät mystik och stämning som gjorde hela upplevelsen fantastisk. 😊

12
Skriv svar