Jaha ja – World of Warcraft får battle royale-läge för 60 spelare

Robot
Jaha ja – World of Warcraft får battle royale-läge för 60 spelare
Medlem

Ouff. Varje gång de försöker sig på nåt nytt i WoW blir det plågsamt uppenbart hur jäkla gammal motor som finns där under. Men säkert kul omväxling för de som fortfarande spelar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Ouff. Varje gång de försöker sig på nåt nytt i WoW blir det plågsamt uppenbart hur jäkla gammal motor som finns där under. Men säkert kul omväxling för de som fortfarande spelar.

Den är ungefär gammal på samma sätt som Unreal Engine 5 är, d.v.s. inte särskilt.

Det handlar ju snarare om att man inte gör så stora ändringar efter att man släppt.

Medlem

wow motorn som är helt gjort från scratch är mkt imponerande. vid release så var dom enormt framme före alla andra med att spelet gick att köra på alla datorer, inga loading screens vid zoner. även koden för servers och hur det funkar låg före sin tid. sedan har motorn uppdaterats genom åren, både i grafik och annat. jag tycker faktiskt deras motor är bättre än alla andra mmorpg som finns. jag har spelat enormt många och dessutom hållt på med spel utveckling själv.

många andra mmorpg har sjukt mkt loading screens, kräver mkt bra pc för att flyta på bra. osv. lika så server systemen är inte lika bra. t.ex final fantasy som nådde ett max p antal server som kan vara igång samtidigt. dom fick stoppa säljandet av spelet till slut för folk fick inte plats på servers. och dom kunde inte lägga till fler server pga koden inte klarade fler.

Vågar man hoppas på en xbox-release? Är riktigt sugen på lite online-coop från soffan!

Medlem

1,3 miljoner som fortfarande spelar.....mycket kan man säga om Wow. Men att man fortfarande håller sig kvar på toppen av alla MMO-spel efter alla år är riktigt imponerande.

Medlem

Låter rätt meh men blir stt testa då WoW classic lär stendö i början av sommaren iom Cataclysm-möget.

Medlem

Värt att nämna att det bara är här i 6 veckor. efter det så kommer dom ta bort Battle Royale läget av nån dum anledning

Medlem

FOMO skynda skynda

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Värt att nämna att det bara är här i 6 veckor. efter det så kommer dom ta bort Battle Royale läget av nån dum anledning

Ett säkert sätt för en release att säga ”får vi ingen bra feedback / bra resultat så kommer det inte tillbaka”. På så sätt så är de fria ifall det inte skulle lyckas med att säga att det ändå var limited. Man får se detta som en beta. Klart de kommer ta tillbaka det asap och permanent ifall det ger det resultat som de vill ha.

Skulle inte heller vara förvånad ifall detta också släpps som ett separat spel, f2p, driva in fler till WoW-Universe för långsiktig ökning av subscriptions och eventuellt till XBOX framåt också.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Har aldrig spelat WOW men det ser ganska gammalt ut rent grafiskt. Tror ni det kommer komma en "tvåa"?
Jag vet att grafik inte är allt men det var det första jag såg när jag tittade på videon ovan.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Har aldrig spelat WOW men det ser ganska gammalt ut rent grafiskt. Tror ni det kommer komma en "tvåa"?
Jag vet att grafik inte är allt men det var det första jag såg när jag tittade på videon ovan.

Tveksamt om en tvåa kommer. Jag hade gärna sett det, men med tanke på så många år spelet varit live och alla collections av transmogs and mounts folk samlat vill man inte att det går "förlorat". Och inte allt för enkelt att flytta över allt heller.

Ser dock kanske en möjlighet om de på något sätt kan uppdatera all grafik. Men den känns väldigt svår också.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Gen
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Har aldrig spelat WOW men det ser ganska gammalt ut rent grafiskt. Tror ni det kommer komma en "tvåa"?
Jag vet att grafik inte är allt men det var det första jag såg när jag tittade på videon ovan.

Det är väl lite det som är charmigt på ett sätt. Vill man spela MMO som ser bra grafiskt ut bör man kika på Black Desert Online osv. WoW är lite intressant på det sättet att man kan följa alla grafiska "stadier" i spelet, från de första områderna till senaste expansionen där skillnaden i visuell presentation faktiskt är stor. Detta märks också på GPU load där områden från vanilla får GPUn att somna mot Dragonflight expansionen där GPUn faktiskt jobbar.

Medlem

Låter som ett ypperligt tillfälle att gå tillbaka till wow!

Medlem
Skrivet av JennieGlau:

wow motorn som är helt gjort från scratch är mkt imponerande. vid release så var dom enormt framme före alla andra med att spelet gick att köra på alla datorer, inga loading screens vid zoner. även koden för servers och hur det funkar låg före sin tid. sedan har motorn uppdaterats genom åren, både i grafik och annat. jag tycker faktiskt deras motor är bättre än alla andra mmorpg som finns. jag har spelat enormt många och dessutom hållt på med spel utveckling själv.

många andra mmorpg har sjukt mkt loading screens, kräver mkt bra pc för att flyta på bra. osv. lika så server systemen är inte lika bra. t.ex final fantasy som nådde ett max p antal server som kan vara igång samtidigt. dom fick stoppa säljandet av spelet till slut för folk fick inte plats på servers. och dom kunde inte lägga till fler server pga koden inte klarade fler.

Har du någon källa gällande FF14? Deras egna förklaring är att det helt enkelt tog tid att införskaffa och sätta upp servrar, inte att det var ett kodproblem:

In the first phase of the expansion, scheduled for August 2022, one new logical data center will be established and four new Worlds will be added under it. In the second phase of the expansion, we plan to add four more new Worlds under the newly established logical DC, resulting in a four-logical-DC configuration of 8:8:8:8. While we had originally hoped to add all eight new Worlds at once in August 2022, the aforementioned semiconductor shortage has dictated that we introduce the upgrade in two stages. Again, we ask for your understanding and patience in this matter.

https://na.finalfantasyxiv.com/lodestone/topics/detail/9a6bed...

Medlem

Låt mig killgissa (det betyder i princip att det är fakta), butiken i spelet jämfört med t ex. Fortnite kommer att te sig som IKEA gör mot en Sibylla på landsbygden. Enda skillnaden mot Fortnite förutom den tunga lanseringen av skins, emotes och junk blir att du betalar månadskostnad för WoW.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Har aldrig spelat WOW men det ser ganska gammalt ut rent grafiskt. Tror ni det kommer komma en "tvåa"?
Jag vet att grafik inte är allt men det var det första jag såg när jag tittade på videon ovan.

Jag längtade efter det mer än någonsin när WoW: Legion drog mot sitt slut, men när de bara malde på la jag ner till slut. Nu vet jag inte om jag skulle kunna uppbåda något intresse längre, men ifall de gör något magiskt med det under MS ledarskap så...vem vet?

Vet inte varför man inte skulle göra en tvåa, men de ska väl mjölka ner till de sista 300.000 prenumeranterna enligt någon vinstmodell innan de vädrar mer vinstpengar i att släppa något nytt.

Testpilot
Skrivet av Pretorian24:

Har aldrig spelat WOW men det ser ganska gammalt ut rent grafiskt. Tror ni det kommer komma en "tvåa"?

Skrivet av Ender:

Jag längtade efter det mer än någonsin när WoW: Legion drog mot sitt slut, men när de bara malde på la jag ner till slut. Nu vet jag inte om jag skulle kunna uppbåda något intresse längre, men ifall de gör något magiskt med det under MS ledarskap så...vem vet?

Vet inte varför man inte skulle göra en tvåa, men de ska väl mjölka ner till de sista 300.000 prenumeranterna enligt någon vinstmodell innan de vädrar mer vinstpengar i att släppa något nytt.

300k spelare enligt MMO-standard är långt ifrån att stänga butiken, speciellt i ett spel som kostar varje månad utöver all MTX.

När Lost Ark lanserade i väst skulle det räcka med 50k aktiva (läs; betalande) spelare för att fortsätta lokalisera den koreanska versionen. 200k var drömsiffran på lansering (vilket de sprängde med råge).

Lineage 2 får fortfarande expansioner mer eller mindre vartannat år, med större patcher där i mellan. Det är ett spel med ca. 250k månatliga spelare globalt.

Även om WoW skulle hamna i maintenance mode, dvs inget nytt kommer till spelet och man kör allt på ett minimalt utvecklarlag, då har jag svårt att se Blizzard satsa på ett "WoW 2" i närtid (ens inom ett årtionde). Tror personligen vi lär få se mer koncentrerade upplevelser i Warcraft-universumet.

Att utveckla ett nytt MMO tar i snitt 7 år, det är bland det mest kostsamma som går att göra i spelvärlden, och dessutom innefattar det en stor risk (mer så än många andra typer av spel).

Även om kostkalkylen går ihop ser jag en smal chans för en direkt uppföljare tack vare flera faktorer. Dels komplexiteten kring att bibehålla andan av "första" spelet, och dels för att folk har två decennier värt av samlarinnehåll de inte vill förlora. Inte minst att de stora skurkarna som byggts upp genom åren redan är utspelade (skulle krävas en stor omstart, kanske alternativ tidslinje).


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Har aldrig spelat WOW men det ser ganska gammalt ut rent grafiskt. Tror ni det kommer komma en "tvåa"?
Jag vet att grafik inte är allt men det var det första jag såg när jag tittade på videon ovan.

nej och jag hoppas verkligen inte att det kommern en "tvåa"

1
Skriv svar