Rösta fram tidernas bästa svenska spel!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ett par peka-och-klicka-spel som förtjänar att nämnas (utvecklade i Hedemora av Clifftop Games) trots den hårda konkurrensen är Kathy Rain (94% positiva omdömen på Steam) och Whispers of a Machine (93% positiva), lite korta spel i mina ögon men ruggigt bra, och för prislappen klart värda det!

Kathy Rain var inte dumt alls. Roliga blinkningar till några äventyrsklassiker.

Medlem

Hotline Miami gjorde ett så sjukt starkt intryck på mig att jag bara måste se det som numero uno. Gameplayet ihop med musiken satt som en smäck från första sekund. En helt (för mig) ny musikgenre öppnade upp sig och stal mitt hjärta. Tycker storyn är riktigt schysst också som ifrågasätter en som spelare och vad man egentligen håller på med för morbid skit.

Medlem

Måste få en omröstning på "Bästa nostalgiska spelet" eller nått.
Fasiken Mulle Meck på "click bait bilden" men inte med i "nomineringarna" !!

Nåja,
Bästa spel - BF BC2
Bästa nostalgin - Melle meck (Bilar och båtar)

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Mulle Meck bygger båtar ❤️

Har så fina spelminnen kring det spelet. Fantastisk nostalgi!

De e kallt i vattnet, hoppas bärgar'n har med sig varm choklad!

Medlem

Ingen Dan Dolme? Skäms FZ, skäms!

Medlem
Var Kalaspuffsexpressen (Amiga) Svensktillverkat?

Lär ju ha svaret på detta innan jag lägger min röst 🥳


signatur
Redaktör
Skrivet av Wranz:

Måste få en omröstning på "Bästa nostalgiska spelet" eller nått.
Fasiken Mulle Meck på "click bait bilden" men inte med i "nomineringarna" !!

Nåja,
Bästa spel - BF BC2
Bästa nostalgin - Melle meck (Bilar och båtar)

"Bygg bilar med Mulle Meck" finns med.


signatur
Medlem

Har haft mest kul med RAFT så det fick bli det.

Medlem

BF2 är väl det uppenbara svaret, utan tvekan det bästa svenska som skapats. Av nostalgiska skäl fick gamla goa Svea Rike en röst också.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Battlefield 4 borde ha funnits med i lisan.

Medlem

Bästa genom tiderna vet jag inte. Men jag tycker om Nifflas spel till den milda grad att jag nu registrerat mig på Fz för att kunna tipsa om Knytt Underground.

Gillar du atmosfäriska 2D-plattformare är det här magi. Bägge spelen som ingår (Knytt och Within a Deep Forest) släpptes som freeware och ligger nog fortfarande tillgängliga för nedladdning. Oklart om de fortfarande går att spela så, dock.

Medlem
Medlem

Saknade verkligen Digital Illusions bästa spel vid sidan av Pinball-spelen. Nämligen Benefactor! Spelet man kunde följa i deras spalt i Datormagazin medans det växte fram. Och samtidigt växte min pepp på spelet. Och när det väl släpptes var det precis allt man kunnat önska! Tror inte jag sett något spel som ens liknar det sedan dess. Borde verkligen bli en remake på detta!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Bara jag som tyckte att första Division var klart bättre än tvåan? ^^ Ett snöigt New York var verkligen jäkligt inlevelsefullt bara att traska runt i.

Håller inte med, möjligen i NY stämmningen? Har du kört Warlords of NY DLC?
Jag älskar verkligen The Division i alla dess former och skulle önska FZ skulle ha bättre täckning. Ett svenskt spel som lever och frodas efter femte året. Sa jag det trean är under utveckling i Malmö.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Crusader Kings III finns på två platser, så då är det redan bäst 😂


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Releasehästryttare
Skrivet av Stefan JL:

Jag har haft Sanctum 2 i mitt steambibliotek massor av år men inte testat det än (och inte ettan heller) men jag föreställer mig att det är lite som Orcs Must Die! som är ett av mina favoritspel🙂

Det är inte bara mitt favorit Svenska spel, det är mitt favorit spel av alla släppta spel! Så ja, rekommenderar det!

Medlem

BF BC2 och Valheim, men min förstaplats tar ändå Wolfenstein II. Både gameplay, story och kreativitet är helt fantastiskt.

Medlem

Jag säger bara en sak:

Fan vad fel det träffar idag, men usch vilket bra spel det var.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Kan ju bara konstatera att Svenska spel rockar... Fan vad bra vi är sett på befolkningsmängden.
Finns ingen som klår oss där.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Ground Control var ju grymt! Tack för påminnelsen

Medlem

Åhh, saknar barndomen!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Dan Dolme såklart.


signatur

Jätteintressant information.

Megadelux

Haha kul att ni la till Codename Eagle efter allt tjat från mig och några till när ni sände FragZone Fredag.

Medlem

Vart är goat simulator 3 på listan? Skäms på er att inte ha med goat simulator.

Medlem
Skrivet av Dunder:

BF2 är väl det uppenbara svaret, utan tvekan det bästa svenska som skapats. Av nostalgiska skäl fick gamla goa Svea Rike en röst också.

Fuskar du?! Vi skulle ju rösta om ett spel, inte flera.

Medlem
Skrivet av alias:

Håller inte med, möjligen i NY stämmningen? Har du kört Warlords of NY DLC?
Jag älskar verkligen The Division i alla dess former och skulle önska FZ skulle ha bättre täckning. Ett svenskt spel som lever och frodas efter femte året. Sa jag det trean är under utveckling i Malmö.

Helt okej att inte tycka lika - jag står fast vid att känslan i Division 1 för mig var märkbart bättre än i tvåan (heh, "känslan i tvåan" - no pun intended), och jag föredrar det "gamla" lootsystemet dessutom. Dock har jag spelat ettan bra mycket mer än tvåan, det blev i betan och några gratishelger i tvåan, och det kände jag räckte.

Skrivet av justabit:

Fuskar du?! Vi skulle ju rösta om ett spel, inte flera.

Upp till 3st är ju okej att rösta på. Hade gärna sett att man fick specificera sin topp 5 eller topp 10, och att de slutgiltiga resultaten sammantaget viktas efter var spel hamnat på användarnas listor, men jag vill minnas att forumkoden inte tillåter det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Dödgrävaren

Crusader Kings III är med två gånger.

Vinner något annat än Minecraft så börjar jag undra vad läsarna på FZ faktiskt håller på med, inte bara Sveriges mest inflytelserika spel genom tiderna, det är nog det mest inflytelserika spelet i modern tid.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Helt okej att inte tycka lika - jag står fast vid att känslan i Division 1 för mig var märkbart bättre än i tvåan (heh, "känslan i tvåan" - no pun intended), och jag föredrar det "gamla" lootsystemet dessutom. Dock har jag spelat ettan bra mycket mer än tvåan, det blev i betan och några gratishelger i tvåan, och det kände jag räckte.

Absolut! Vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika. Menar bara att tvåan har utvecklats en hel del sedan du spelade det sist. Båda är fruktansvärt bra spel IMO.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Pinball Dreams slog ner som en bomb hos mig på min Amiga. Det förfinades i Pinball Fantasy och får därför min röst.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Var kluven mellan BF1942 och Bad company 2.

Minns nog mest med bf1942, har för mej man kunde inte flyga från början men en modd ordnade det. Hur som BF serien generellt fantastiskt bra. Älskade man kunde köra de flesta fordon. Fast pace fps.

BF bad company 2 får min röst dock.

123
Skriv svar