Rösta fram tidernas bästa svenska spel!

Robot
Rösta fram tidernas bästa svenska spel!

Det är FZ-läsarnas tur att sortera den svenska spelhistorien.

#battlefield-1942, #battlefield-2, #minecraft, #riddick, #svenska-spel


Medlem

Bara jag som tyckte att första Division var klart bättre än tvåan? ^^ Ett snöigt New York var verkligen jäkligt inlevelsefullt bara att traska runt i.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Mulle Meck bygger båtar ❤️

Har så fina spelminnen kring det spelet. Fantastisk nostalgi!

Medlem

Glad jag fick tre att välja mellan, svårt!

På senaste tid vart jag imponerad av vad en svensk studio lyckades göra med Avatar, snyggt polerat och höll sig bra till filmens tema.

Brothers är en favorit, men ack det slutet var lite abrupt. It takes two är så otroligt varierande o kul med. Impad av vad Fares hittar på!

Unravel 1-2 Otroligt mysigt spel, speciellt i co-op.

Men mina röster föll på mästerliga skräckspelen i listan.

Medlem

Inte så många bra svenska spel direkt. Men bf bc2 får min röst helt klart

Medlem

Måste nog ändå säga att Bf1942 har haft störst intryck på mig, var helt galet imponerande att man kunde vara så många på en jättelik karta och hoppa in o köra i princip alla fordon, från jeepar och plan, till hangarfartyg och ubåtar... *mind blown* och alla moddar som kom, Desert Combat, Silent heroes..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Bad Company 2, Hotline Miami och Minecraft fick mina röster. Känns som en stabil topp 3.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Releasehästryttare

SANCTUM 2

RHK
Medlem

Bästa vet jag inte men viktigaste måste nog ändå vara Pinball Dreams? Hur många av de andra spelen hade vi fått utan det? Omöjligt att svara på så klart men över en halv miljon sålda på den tiden visade ju helt klart vägen för den svenska spelindustrin. Battlefield 1942 såklart också viktigt ur den aspekten.

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Mulle Meck bygger båtar ❤️

Har så fina spelminnen kring det spelet. Fantastisk nostalgi!

Någon vad som vet vad det är för dialekt? Älskar den i alla fall.
Idag prata folk så fort och anglosastiskt

Medlem

Battlefield 1942, Minecraft samt Helldivers 2. Nu är ju Helldivers 2 väldigt nytt fortfarande men är övertygad om att det kommer bli ihågkommet som en väldigt framgångsrik titel.

Medlem

Det är otroligt svårt då man kan bedöma "bäst" på så många kriterier. Dels har jag LÅNGT ifrån spelat alla, sedan har jag ändå haft löjligt kul med flera av titlarna som finns på listan. Av diverse anledningar måste jag nog ändå placera dessa tre på min lista:
1. Valheim
2. The Division
3. Minecraft

Ordningen varierar beroende på vilka kriterier man utgår ifrån, men Valheim ligger ruskigt högt på många av dem.

Medlem

Har jag missat nomineringstråden?
De flesta kommer inte att välja "något annat" när det finns alternativ.

Testpilot

Mina tre

SOMA
Steamworld Dig 2
Unravel

Medlem

"Bästa" är för mig lätt Battlefield 1942.

"Betytt mest för spel, påverkat mest, störst utan tvekan" så finns bara Minecraft. Alla andra svar är fel.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Mutant Year Zero: Road To Eden är mitt favoritspel från Sverige.

Medlem
Skrivet av Gröten:

Någon vad som vet vad det är för dialekt? Älskar den i alla fall.
Idag prata folk så fort och anglosastiskt

Det ska väl vara något från Norrbotten misstänker jag, Jähkel som gör rösten är väl från de trakterna.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

”Jaha, det blir väll Josef Fares som får min röst” tänkte jag. Men efter att ha läst listan så blev Mirrors Edge det spelet jag just idag minns mest.

Medlem

Riddick utan tvekan.

Medlem

Jag röstade på Mirrors Edge. Det har varit en otrolig och unik upplevelse.

Medlem

Röstade på Mirror's Edge helt enkelt för att det är utan tvekan det svenska spel jag har spelat mest. Pinball Dreams fick även en röst, för att det var först och givit mig goda Amiga-minnen. Och faktiskt ett dåligt minne, då det en gång gick väldigt bra för en kompis och jag plötsligt bara stängde av datorn för jag inte ville han skulle ta highscoren. Dåligt av mig

Ett spel jag saknade var Richard Burns Rally, för det är väl svenskt, eller? Warthog Games huvudkontor låg ju i UK men har för mig att deras Warthog Sweden studio i Helsingborg låg bakom utvecklingen. Hur som helst, fantastiskt rallyspel.

Medlem

Mirrors Edge får min först för den härliga stämningen, underbara grafiken och det faktum att spelet får att spela igenom helt utan att döda någon - så våldet är inte fokus som i många spel.

Medlem

Satt och valde mellan BF1942, BF2, Pinball dreams och Pinball fantasy när jag kom på att samtliga spelen kom från samma utvecklare.

Medlem

Jag har haft Sanctum 2 i mitt steambibliotek massor av år men inte testat det än (och inte ettan heller) men jag föreställer mig att det är lite som Orcs Must Die! som är ett av mina favoritspel🙂


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

The Darkness har en speciell plats i mitt hjärta. Dystert och vackert.

Medlem

EU4 är en klassiker! Mulle Meck är mest nostalgiklassiker som med Backpacker-spelen

Sedan ville jag rösta på Cities Skylines (1) också då Paradox ger ut spelet, men tänker att det kanske räknas som finskt?

Medlem
Skrivet av Zontos:

EU4 är en klassiker! Mulle Meck är mest nostalgiklassiker som med Backpacker-spelen

Sedan ville jag rösta på Cities Skylines (1) också då Paradox ger ut spelet, men tänker att det kanske räknas som finskt?

Borde det väl göra då det är finskutvecklat. Vi hade ju kunnat tänja på det rejält annars och slänga med hela Embracers spelutbud. 😅


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Medlem

10. Enclave
9. Gilbert Goodmate and the Mushroom of Phungoria
8. Year Walk
7. Bramble: The Mountain King
6. Orten Was The Case
5. SOMA
4. Stick it to The Man!
3. The Dream Machine
2. Amnesia: The Dark Descent
1. Brothers: A Tale of Two Sons

Har dock inte spelat några av de nya Wolfenstein ännu men de står på listan. Missade helt att man kan rösta på mer än ett spel.

Medlem

Ett par peka-och-klicka-spel som förtjänar att nämnas (utvecklade i Hedemora av Clifftop Games) trots den hårda konkurrensen är Kathy Rain (94% positiva omdömen på Steam) och Whispers of a Machine (93% positiva), lite korta spel i mina ögon men ruggigt bra, och för prislappen klart värda det!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

123
Skriv svar