Bästa svenska spelen genom tiderna – 1-10

Medlem

Finner det väldigt märkligt att ni har med CK3 samt EU4 från paradox, men väljer att utelämna HOI4?

Förvisso är CK3 och EU4 titlar som bör finnas med i en top 30 lista, men hur ni kommer fram till att exkludera hoi4 är över mitt förstånd…

Tittar man tex på steams top 100lista (bästsäljare) så har:
-HOI4 varit med på den i hela 145v och ligger i dagsläget på plats 28.
-EU4 ligger just nu på plats 79 och har bara 51veckor på listan.
-CK3 ligger på plats 14 och varit på listan i 13v.

Tittar man antalet spelare senaste 24h:
Hoi4 ligger på plats 24 med 54.000 spelare
CK3: ligger på plats 57 med 23.500 spelare
EU4: ligger på plats 77 med 18.000 spelare

Så man undrar ju faktiskt lite över era kriterier.

Medlem

Nu var Soma med så det får duga. Men Amnesia och Penumbra spelen hade platsat också

Medlem

Pinball Dreams & alla deras pre BF spel var rätt bra men Pinball serien var fan otrolig (och bäst). Bra jävla grejjer och tumme upp och heder för er minnes kapacitet


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mellankrigarn:

Finner det väldigt märkligt att ni har med CK3 samt EU4 från paradox, men väljer att utelämna HOI4?

Förvisso är CK3 och EU4 titlar som bör finnas med i en top 30 lista, men hur ni kommer fram till att exkludera hoi4 är över mitt förstånd…

Tittar man tex på steams top 100lista (bästsäljare) så har:
-HOI4 varit med på den i hela 145v och ligger i dagsläget på plats 28.
-EU4 ligger just nu på plats 79 och har bara 51veckor på listan.
-CK3 ligger på plats 14 och varit på listan i 13v.

Tittar man antalet spelare senaste 24h:
Hoi4 ligger på plats 24 med 54.000 spelare
CK3: ligger på plats 57 med 23.500 spelare
EU4: ligger på plats 77 med 18.000 spelare

Så man undrar ju faktiskt lite över era kriterier.

Listan är ett resultat av den samlade redaktionens egna åsikter, där försäljningssiffror och/eller antal spelare nog inte har varit det viktigaste kriteriet hos de flesta, gissar jag (och i alla fall inte för egen del).

Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

Har spelat Minecraft i 10 år och är idag 40 år gammal och det blir bara bättre och bättre. Det är ett av de mysigaste spel som finns. Inget annat spel har gett mig så mycket mys och glädje under så många år. 🥰

SJälv begriper jag mig inte på det, men barnen spelar det hur mycket som helst, deras Nintendo Switch typ bågnar under trycket av de enorma världarna med tusentals sköldpaddor och kilometerhöga 1 block breda torn osv de hittar på. Har köpt Minecraft till både mobil och PC, men det är på Switchen de spelar. Mest creative egentligen.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Listan är ett resultat av den samlade redaktionens egna åsikter, där försäljningssiffror och/eller antal spelare nog inte har varit det viktigaste kriteriet hos de flesta, gissar jag (och i alla fall inte för egen del).

Min poäng var kanske att tex hearts of iron 4 som släpptes 2016 har legat på toplistan nästan 3ggr så mycket som EU4 som kom ut 2013. Vilket säger ganska mycket om vad folk tycker om och uppskattar. Det är ju samma folk som lirar EU4 som CK3 och HOI4.
Skillnaden är bara den att Paradox har sålt över 5miljoner exemplar av HOI4 men bara lite över 2miljoner EU4.

Att inte väga in vad spelarbasen faktiskt röstar med sina plånböcker blir ju lite skevt.
Såklart att man inte ska jämföra försäljningsstatistik rakt av vid framtagandet av en top 30 lista, men när det kommer till samma gener från samma spelstudio under samma tidsperiod så blir det faktiskt märkligt tycker jag.

Medlem

The Chronicles of Riddick spelen är så otroligt bra.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

The Chronicles of Riddick spelen är så otroligt bra.

Jag har det på GoG. Spelade typ en kvart, inte åldrats särskilt bra imo. Kanske var bra när det kom men idag känns det ganska uselt. Jag ser inget fel med att pirata det om det inte ens går att köpa. GoG versionen är väl DRM fri dessutom.

Förvånad att Raft är svenskt, trodde jag inte!

MC var kul där i början men när kompisarna slutade spela så gjorde jag det med. Det är väldigt tråkigt att spela det själv imo. Men ibland önskar man att det fanns när man själv var liten! Digitalt lego liksom.

Redaktör
Skrivet av Mellankrigarn:

Finner det väldigt märkligt att ni har med CK3 samt EU4 från paradox, men väljer att utelämna HOI4?

Förvisso är CK3 och EU4 titlar som bör finnas med i en top 30 lista, men hur ni kommer fram till att exkludera hoi4 är över mitt förstånd…

Tittar man tex på steams top 100lista (bästsäljare) så har:
-HOI4 varit med på den i hela 145v och ligger i dagsläget på plats 28.
-EU4 ligger just nu på plats 79 och har bara 51veckor på listan.
-CK3 ligger på plats 14 och varit på listan i 13v.

Tittar man antalet spelare senaste 24h:
Hoi4 ligger på plats 24 med 54.000 spelare
CK3: ligger på plats 57 med 23.500 spelare
EU4: ligger på plats 77 med 18.000 spelare

Så man undrar ju faktiskt lite över era kriterier.

Hela listan bygger på tycke och smak.


signatur
Medlem

Kul att se att Battlefield 2 kom på fjärde plats! Typ det enda jag spelade. 😀

Medlem

Kan förstå att Minecraft kom etta men jag hade lagt 1942 där, det är nog ett av de mest banbrytande mästerverk i historien av svenska spel.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Fattar hur du känner! Jag känner detsamma med Ignition, men darlings var tvungen att dödas. Väldigt fina darlings.

besviken att ignition inte fått en mobil port med gyro kontroller, hade lätt slängt en 50-80kr på det

Medlem

Kan inte hitta Stellaris bland top 10.

Medlem

Ingen frågade. Men min top 3 hade nog varit följande:

#1 BF2
#2 Minecraft
#3 Valheim

Bra top 10 lista i övrigt ändå, personligen hade jag haft några ni lagt i top 30 i övrigt i top 10, men det är som sagt personlig smak trots allt och smaken är som baken!

Medlem

Little Nightmare? 🧐

Medlem

Har aldrig spelat Minecraft.

Borde man testa det eller är det bara för kids? 🙂

Medlem
Medlem
Medlem
Skrivet av A1200G:

Har aldrig spelat Minecraft.

Borde man testa det eller är det bara för kids? 🙂

Testa! Det var ju inte nödvändigtvis designat för "kids" från början, även om det blev en stor målgrupp.

Medlem
Skrivet av Henrikolzon:

Har ni inte glömt Helldivers 2 på listan.

Ett bra spel, men det kommer knappast gå till historien.

Många nya spel på listan som kommer glömmas väldigt snabbt. Trodde medelåldersfolket på FZ skulle ha fler legendariska spel i minnet!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tomas Helenius:

Hela listan bygger på tycke och smak.

Var mer objektiv i din subjektiva åsikt. Tack på förhand.


signatur
Medlem

Battlefield 1942 ❤


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vafalls, inget Motorhead ens i botten av listan?? Vet inte om jag är beredd att köpa vad ni försöker sälja här..

Medlem

Vad är detta för lista egentligen? Var är Rallisport challenge 2, Midtown Madness 3 och Enclave? För mig är nummer ett på denna lista Hogwarts legacy, och även nya Avatar är högt upp

Medlem
Skrivet av Chrosmod:

Vad är detta för lista egentligen? Var är Rallisport challenge 2, Midtown Madness 3 och Enclave? För mig är nummer ett på denna lista Hogwarts legacy, och även nya Avatar är högt upp

Tror du blandar ihop svenska Avalanche Studios (bland annat Just Cause och Mad Max) med amerikanska Avalanche Software (bland annat Hogwarts Legacy)? 😊


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Tror du blandar ihop svenska Avalanche Studios (bland annat Just Cause och Mad Max) med amerikanska Avalanche Software (bland annat Hogwarts Legacy)? 😊

Ok, det förklarar ju ett av spelen jag nämner då iallafall. Men då tillkommer frågan, var är Mad Max på denna lista?

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Var mer objektiv i din subjektiva åsikt. Tack på förhand.

Det är en objektiv sanning att tyckande är subjektivt.

Mvh,


signatur
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Fattar hur du känner! Jag känner detsamma med Ignition, men darlings var tvungen att dödas. Väldigt fina darlings.

Om jag säger filmjolk, surmule och slasktratt, vad säger du då? (Det är de tre jag kommer ihåg på rak arm... av någon jäkla anledning. 😅)

Skrivet av Cheewie:

Kikat på de andra delarna av listan? Exempelvis 11-20 och exempelvis plats 15?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Var mer objektiv i din subjektiva åsikt. Tack på förhand.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det är en objektiv sanning att tyckande är subjektivt.

Mvh,

Bristande källhänvisning i er objektivitet, F och bakläxa. ❤

Skrivet av Matrosen:

Vart finns alla Petsson och Findus spel??
Eller alla Mulle Meck, skandal att dom inte är med😰

Jag kan inte undgå att bli lite kränkt när den fina gubbens namn felstavas. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Har aldrig spelat Minecraft.

Borde man testa det eller är det bara för kids? 🙂

Ner i nether på hardcore så finner du att elden ring är för kids💪

Medlem

Appropå Pinball Dreams är ett av de bästa svenska spelen: Yoku's Island Express
Ett ”pinball metroidvania”
För mig var det typ 85/100

Väldigt originellt och coolt spel.

Skriv svar