Vann rätt spel?

Robot
Vann rätt spel?

FZ har räknat ner de 30 bästa svenska spelen genom tiderna. Blev det rätt vinnare?

#svenska-spel


Medlem

Svar: Ja

Är spelet jag och min umgängeskrets har mest spelade timmar i. Både omoddat och moddat. Träffat massor av människor via spelet.

Mitt äldsta barn spelar det. Antagligen kommer mina andra barn spela det när de kan hålla i en kontroll.

Sjukt simpelt spel men ack så bra. Stort bevis på grafik är skitsamma, själen i spelet som räknas.

Medlem

Även om Minecraft inte är mitt absoluta svenska favoritspel så kan man inte förneka att det nog haft störst påverkan världen över och således förtjänar den platsen.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Mest framgångsrika kanske, men knappast bästa svenska spelet.

Medlem

Även om "Nej" vinner den här omröstningen så kommer ingen kunna komma överens om vilket spel som borde ha vunnit.

Medlem

Har aldrig spelat Minecraft, men jag förstår varför det blir bäste spelet. Paradox tar fan priset för mig iaf


signatur

Allätare

Medlem

Inget fan av Minecraft och tycker det är ett tråkigt spel. Men det är ändå svårt att argumentera emot varför den har förstaplatsen.

Så jo, rätt spel vann.

Medlem

Det bästa svenska spelet för min del är nog Battlefield Bad Company 2.
Battlefield 3 är dock där emot också hack i häl. Battlefield 2 funderade jag på då jag spelade det en jävla massor som liten och älskade det men ändå tycker jag BC2 och BF3 var i helhet roligare och bättre. Saknar verkligen den Battlefield känslan...

Helldivers 2 verkar riktigt kul dock, och jag må inte vara så värst glad för Ubisoft men Division 2 har jag haft skitroligt med.

Medlem

Är ju inte ens något att argumentera om!
Minecraft är ju i ståtlig majestät gentemot andra svenska spel.
Även om man personligen inte gillar Minecraft så måste man inse att det fortfarande är enormt populärt trots många år på nacken.
Ett spel som åldras så extremt långsamt och fortfarande knyter till sig nya spelare är unikt.

Medlem
Skrivet av PH2000:

Är ju inte ens något att argumentera om!
Minecraft är ju i ståtlig majestät gentemot andra svenska spel.
Även om man personligen inte gillar Minecraft så måste man inse att det fortfarande är enormt populärt trots många år på nacken.
Ett spel som åldras så extremt långsamt och fortfarande knyter till sig nya spelare är unikt.

Att det är populärt är ett rent empiriskt faktum och ingenting någon bestrider. Icke desto mindre är det ett otroligt ointressant spel på alla tänkbara nivåer.

Medlem

Har endast sett på när annan har spela Minecraft, verkar skittråkigt.
Ville Se Mutant Year Zero på listan

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Att det är populärt är ett rent empiriskt faktum och ingenting någon bestrider. Icke desto mindre är det ett otroligt ointressant spel på alla tänkbara nivåer.

Ointressant spel är väldigt konstigt reflektion om ett spel som Minecraft. Det har mer eller mindre lagt grund till en uppsjö av spel och kreativt lekande i digital värld. Det är väl det bästa köp MS gjort någonsin.

Förutom det "empiriska" så har det underverk, som Minecraft är, påverkat så jäkla mycket inom spelbranschen, att beskriva det som "ointressant" är rent av "empiriskt" fel.

Skall man gå till subjektivt berömmande av spelet så skulle jag säga att det var en otippad (oplanerad?) fullträff som jag aldrig kommer spela igen...

Medlem

Är ju verkligen svårt att argumentera emot Minecraft som etta, väldigt välförtjänt. Finns dock många andra spel på listan som jag är väldigt tveksam till. Även fortsatt bitter till att Svea Rike inte ens fick plats på listan.

Medlem

Jag undrar bara, var är mitt The Finals i listan? Jag har inte haft så här roligt i ett spel på flera år. Eller är det för tidigt för att inkludera på en topplista?

Skrivet av Bussovic:

Även om Minecraft inte är mitt absoluta svenska favoritspel så kan man inte förneka att det nog haft störst påverkan världen över och således förtjänar den platsen.

Exakt, och det är nog lite så man får tänka vad gäller spel då det lätt blir väldigt subjektivt vad som är bra och dåligt med ett spel.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Battlefield 2 är betydligt roligare än vad Minecraft är.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Farornas Konung

Aldrig spelat Minecraft, men absolut. Enda spelet jag klarat ut på listan är Riddick, skulle sätta detta på plats 2.

Medlem

Ja det spelar ingen roll vem som vann. Eftersom det inte går att utse en vinnare. Men Minecraft är känt över hela världen och folk över hela världen pratar om spelet fortfarande. Så jag är verkligen inte emot att utnämna spelet som bäst. Även om det inte riktigt är ett spel som passar mig. Jag var också för gammal när jag började spela det. Så mina barn har en helt annan inställning till spelet än vad jag någonsin kommer att ha. Och spelet betyder mycket mer för dom.

Medlem

Frågan är nog lite ledande, i mitt tycke. Det är svårt att argumentera emot just Minecraft, eftersom det har haft så enormt genomslag både kreativt och i rena siffror, men det är väl snarare resten av listan som gör att man höjer på ögonbrynen. Två Battlefields i topp fem när Mirror's Edge inte ens fick plats på topp tio, till exempel. Smaken är väl olika, men jag skulle nog inte använda den här listan som en smaksättare direkt.

ZF
Medlem

Mest ikoniskt. Mest säljande. Mest portat. Mest representativt. Antagligen ja eller möjligen på allt.

Men nu var det ju en subjektiv tycklista. Så självfallet vann fel spel. Precis som fel låt.

Redaktör
Skrivet av ZF:

Mest ikoniskt. Mest säljande. Mest portat. Mest representativt. Antagligen ja eller möjligen på allt.

Men nu var det ju en subjektiv tycklista. Så självfallet vann fel spel. Precis som fel låt.

Som det ska vara! Vore skittrist om alla tyckte lika. Jag själv har nog BF1942 i topp.


signatur
Medlem
1
Skriv svar