Stora ryktestråden för "Switch 2"

Gen
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, till skillnad från T239-chippet som förväntas driva Switch 2 i en mer eller mindre modifierad version så är ju nuvarande Tegra X1 tagen direkt från Nvidia och dessutom med massrabatt. Så de har nog haft fantastiska marginaler på hela denna generationen i stort sett Och snart har den möjlighet att gå om historiska PS2 till och med. Vilket skulle vara väldigt roligt! Och ja, vi är ju många som kommer hänga på låset för en ny konsol ändå precis som du säger. Men lika många, om inte fler, kommer även vänta 1-2 år (eller mer) innan köp men de bryr sig säkerligen inte lika mycket om drivet bakom heller. Så Nintendo förlorar nog inte så mycket på det alls.

Läste på om T239-chippet och det ser intressant ut med FDE, DLSS och optical flow accelerator, tekniker nödvändiga för att få en mobil enhet med begränsad kylförmåga att driva spel i 1080p eller över. Samtidigt lät det som att chippet vart under utveckling ett bra tag och mycket nytt har släppts sedan dess. Borde inte 5nm eller rentav 4nm chip vara mer intressanta ur en energieffektivitetssynvinkel? Kostnaden är ju självklart en faktor, vissa av de riktigt high-end handhållna går ju för lite väl galna summor och tror inte Switch 2 skulle sälja speciellt bra om den låg på 8000kr, det är ju trots allt ingen PS5a (och försöker inte vara det heller). Kan man gissa att förseningen beror på att man kommit över ny teknik från nVidia som är vital för nya Switchens framgång? Personligen hoppas jag det så Switch 2 inte är "gammal" vid release.

ZF
Medlem
Skrivet av Gen:

Borde inte 5nm eller rentav 4nm chip vara mer intressanta ur en energieffektivitetssynvinkel? Kostnaden är ju självklart en faktor, vissa av de riktigt high-end handhållna går ju för lite väl galna summor och tror inte Switch 2 skulle sälja speciellt bra om den låg på 8000kr, det är ju trots allt ingen PS5a (och försöker inte vara det heller). Kan man gissa att förseningen beror på att man kommit över ny teknik från nVidia som är vital för nya Switchens framgång? Personligen hoppas jag det så Switch 2 inte är "gammal" vid release.

Även PS5 ansågs ju gammal redan när den kom av många här. Vilket blir nödvändigt om utvecklare ska kunna ha tid med hårdvaran och tillräckligt många system ska finnas tillgängliga vid premiären. Och med tanke på hur det senare gick ändå..

Sen vad som är en gammal komponent, eller vad den kostar, reflekteras inte alltid helt eller det minsta i värdet på slutprodukten. Låsta spelmaskiner förväntas tjäna igen sin kostnad på spelen, medan en emulatormaskin måste betala sig själv. Nintendo vill visserligen oftast äta båda kakorna. Så risken är trots allt stor att det inte bara blir rätt gammal tech, utan väldigt, igen.

Inaktiv
Skrivet av ZF:

Även PS5 ansågs ju gammal redan när den kom av många här. Vilket blir nödvändigt om utvecklare ska kunna ha tid med hårdvaran och tillräckligt många system ska finnas tillgängliga vid premiären. Och med tanke på hur det senare gick ändå..

Sen vad som är en gammal komponent, eller vad den kostar, reflekteras inte alltid helt eller det minsta i värdet på slutprodukten. Låsta spelmaskiner förväntas tjäna igen sin kostnad på spelen, medan en emulatormaskin måste betala sig själv. Nintendo vill visserligen oftast äta båda kakorna. Så risken är trots allt stor att det inte bara blir rätt gammal tech, utan väldigt, igen.

Jo, teknologin kommer säkert vara ”gammal” i nästa Switch enligt dem som kan något. Jag har själv ingen koll längre på vad det senaste är teknologiskt och är bara nöjd så länge det fungerar som det ska.
Men Nintendo har ju inte heller valt att ha den senaste teknologin efter Gamecube utan istället satsat på att utmärka sig på annat sätt. Men eftersom det inte blir så stora hopp rent grafiskt med mera längre som det blev förr så tror jag att nästa Switch klara sig länge på att rent teknologiskt vara mer som exempelvis Playstation 4.

Medlem
Skrivet av ZF:

Även PS5 ansågs ju gammal redan när den kom av många här. Vilket blir nödvändigt om utvecklare ska kunna ha tid med hårdvaran och tillräckligt många system ska finnas tillgängliga vid premiären. Och med tanke på hur det senare gick ändå..

Ja ps5 och rtx 2070 ger väl ungefär snarlik prestanda vilket när PS5 kom ut fanns rtx 3090 tillgängligt.
Jag satt själv då på ett rtx 2080 ti som släpptes 2 år innan ps5 release.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gen:

Läste på om T239-chippet och det ser intressant ut med FDE, DLSS och optical flow accelerator, tekniker nödvändiga för att få en mobil enhet med begränsad kylförmåga att driva spel i 1080p eller över. Samtidigt lät det som att chippet vart under utveckling ett bra tag och mycket nytt har släppts sedan dess. Borde inte 5nm eller rentav 4nm chip vara mer intressanta ur en energieffektivitetssynvinkel? Kostnaden är ju självklart en faktor, vissa av de riktigt high-end handhållna går ju för lite väl galna summor och tror inte Switch 2 skulle sälja speciellt bra om den låg på 8000kr, det är ju trots allt ingen PS5a (och försöker inte vara det heller). Kan man gissa att förseningen beror på att man kommit över ny teknik från nVidia som är vital för nya Switchens framgång? Personligen hoppas jag det så Switch 2 inte är "gammal" vid release.

Överdrivet fokus på om hårdvaran är "gammal" vid release eller inte. Nuvarande Switch bygger ju på ett chip från 2015, och det har ju levererat bra, speciellt första 4-5 åren. Handhållna "konsol"-PC:s har ju priser som gör att de ändå aldrig kommer kunna konkurrera med en konsol som Switch eller tilltala stora kundgrupper, menar vem ids betala 14.000 kronor för att spela Steam/Gamepass-spel med 30 sekunders batteritid?

Tror inte det kommer vara så stort problem med "Switch 2 gammal brödrost, den kör i bara 1080p, Rog Ally 2 för 45.000 kronor kör i 1440p!"

Skrivet av Gertzy:

Haha ja, det kändes futuristiskt och coolt på den tiden Får se hur de utvecklar serien, jag spelade det väldigt mycket på Switch nu under pandemin och att de skulle utveckla det till städer kanske känns logiskt ändå Fordon också om det rör sig om väldigt stora städer att röra sig runt i. Kan bli spännande om det blir nästan som ett MMO.

Hoppas det blir snarlikt New Horizons i storlek på själva byn, men att det finns fler funktioner och byggnader tillgängliga från release denna gång. På tal då om stor stad så vore det ju en intressant idé om man helt enkelt kunde resa från sin egen by till en central hub-stad där man kan shoppa unika föremål, träffa andra random spelare etc. Något jag dock alltid saknat i AC är vettiga saker att göra i multiplayer, inkludera typ enkla kort/bräd-spel, båtrally runt ön eller liknande vore nice.

Medlem
Skrivet av Gen:

Läste på om T239-chippet och det ser intressant ut med FDE, DLSS och optical flow accelerator, tekniker nödvändiga för att få en mobil enhet med begränsad kylförmåga att driva spel i 1080p eller över. Samtidigt lät det som att chippet vart under utveckling ett bra tag och mycket nytt har släppts sedan dess. Borde inte 5nm eller rentav 4nm chip vara mer intressanta ur en energieffektivitetssynvinkel? Kostnaden är ju självklart en faktor, vissa av de riktigt high-end handhållna går ju för lite väl galna summor och tror inte Switch 2 skulle sälja speciellt bra om den låg på 8000kr, det är ju trots allt ingen PS5a (och försöker inte vara det heller). Kan man gissa att förseningen beror på att man kommit över ny teknik från nVidia som är vital för nya Switchens framgång? Personligen hoppas jag det så Switch 2 inte är "gammal" vid release.

Well, specs och det specialutvecklade APU:n utifrån det chippet ska ha varit låst och färdigutvecklat sen slutet av 2022 läste jag nyligen och därefter har de fokuserat på att utveckla resten av konsolen (antar jag). Så skulle de vilja ha någonting mer strömsnålt eller effektivt skulle de behöva börja om och skjuta upp konsolen säkert 2 år Och vad jag förstått har denna unika version av T239 (som till skillnad från Switchens TegraX1 alltså specialanpassats och inte bara "satts in") tagits fram i samarbete mellan Nvidia och Samsung. Så det kommer nog bli en väldigt kompetent produkt när den släpps nästa år och kommer antagligen inte kännas ett dugg gammal

Gen
Medlem
Skrivet av Majoren:

Överdrivet fokus på om hårdvaran är "gammal" vid release eller inte. Nuvarande Switch bygger ju på ett chip från 2015, och det har ju levererat bra, speciellt första 4-5 åren. Handhållna "konsol"-PC:s har ju priser som gör att de ändå aldrig kommer kunna konkurrera med en konsol som Switch eller tilltala stora kundgrupper, menar vem ids betala 14.000 kronor för att spela Steam/Gamepass-spel med 30 sekunders batteritid?

Tror inte det kommer vara så stort problem med "Switch 2 gammal brödrost, den kör i bara 1080p, Rog Ally 2 för 45.000 kronor kör i 1440p!"

Det beror väl delvis på kundgruppen? PS5/Xbox marknadsförs ju delvis med snygg grafik som fokusområde, något Switch aldrig gjort vad jag vet, med all rätt. Samtidigt förbättras tekniken hela tiden och det vore konstigt om det återigen släpps en sub 1080p maskin då folk förväntar sig mer nuförtiden. "Levererat bra" är väl subjektivt Håller med om att de levererar när spelen anpassas för hårdvaran men förvånades av BOTW som känns övermäktigt för Tegrachippet och bandbredden, likaså Witcher 3 osv. Switch är dock en utmärkt maskin för indiespel. Det skiljer 1800kr mellan Steam Deck och Switch OLED och du får så mycket för dessa slantarna så konkurrens ja/nej beror på synvinkeln. Nu känner jag inte till någon maskin som kostar 14000kr

Skrivet av Gertzy:

Well, specs och det specialutvecklade APU:n utifrån det chippet ska ha varit låst och färdigutvecklat sen slutet av 2022 läste jag nyligen och därefter har de fokuserat på att utveckla resten av konsolen (antar jag). Så skulle de vilja ha någonting mer strömsnålt eller effektivt skulle de behöva börja om och skjuta upp konsolen säkert 2 år Och vad jag förstått har denna unika version av T239 (som till skillnad från Switchens TegraX1 alltså specialanpassats och inte bara "satts in") tagits fram i samarbete mellan Nvidia och Samsung. Så det kommer nog bli en väldigt kompetent produkt när den släpps nästa år och kommer antagligen inte kännas ett dugg gammal

Visst, det låter väl vettigt. Vi får se, jag är då väldigt nyfiken Känner dock personligen att det behövs tillräckligt kompetent hårdvara för att få mig att trycka på köpknappen.

Medlem

Jag ser denna tråden hamna övers i listan titt som tätt och jag har blivit rätt så nyfiken så jag tänkte att jag frågar.

Varför väntar folk så mycket på "Switch 2" att det ska vara värt 52 sidor av diskussioner? Vad är det exakt som ni är så hypade över gentemot vad Switch erbjuder i dagsläget?`

Även om de ökar prestandan lite så är det Nintendo det handlar om och jag är övertygad om att hårdvaran ändå kommer att vara ca 1-2 generationer bakom övriga konsoler, som vanligt, så några grafiska underverk lär det inte bli oavsett.

Några nya Nintendo-spel som skulle kunna dra nytta av ny hårdvara har inte heller utannonserats.

Så... jag är genuint nyfiken över varför så pass många verkar vara råtaggade över en uppföljare till Switchen när jag personligen tycker att det inte finns ett dugg att vara uppspelt över

Kan tillägga att jag själva äger en Switch, men har som sagt inte sett någon anledning alls till att ens tänka på en eventuell uppföljare.

Skrivet av Majoren:

Handhållna "konsol"-PC:s har ju priser som gör att de ändå aldrig kommer kunna konkurrera med en konsol som Switch eller tilltala stora kundgrupper, menar vem ids betala 14.000 kronor för att spela Steam/Gamepass-spel med 30 sekunders batteritid?

Oj ja här tar vi minsann i från knäna!
Steam Deck kostar i nuläget 7500kr (den dyraste varianten), du kan spela över 14.000 olika spel från Steam-utbudet på den, till skillnad från Switchens (förhållandevis) sketna spelutbud och batteritiden ligger i snitt på runt 2-6 timmar baserat på vilket spel du spelar. Det är lätt att få något att låta dåligt när man vrider på sanningen på varenda variabel man presenterar

Medlem

Om man tycker om Nintendospel så är det ju inte konstigt att man ser fram emot deras kommande konsol, det är inte svårare än så känner jag.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Även om de ökar prestandan lite så är det Nintendo det handlar om och jag är övertygad om att hårdvaran ändå kommer att vara ca 1-2 generationer bakom övriga konsoler, som vanligt

1-2 generationer bakom övriga konsoler, så prestandan kommer att vara i nivå med PS3 menar du?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Inaktiv
Skrivet av Dudinkalv:

Jag ser denna tråden hamna övers i listan titt som tätt och jag har blivit rätt så nyfiken så jag tänkte att jag frågar.

Varför väntar folk så mycket på "Switch 2" att det ska vara värt 52 sidor av diskussioner? Vad är det exakt som ni är så hypade över gentemot vad Switch erbjuder i dagsläget?`

Även om de ökar prestandan lite så är det Nintendo det handlar om och jag är övertygad om att hårdvaran ändå kommer att vara ca 1-2 generationer bakom övriga konsoler, som vanligt, så några grafiska underverk lär det inte bli oavsett.

Några nya Nintendo-spel som skulle kunna dra nytta av ny hårdvara har inte heller utannonserats.

Så... jag är genuint nyfiken över varför så pass många verkar vara råtaggade över en uppföljare till Switchen när jag personligen tycker att det inte finns ett dugg att vara uppspelt över

Kan tillägga att jag själva äger en Switch, men har som sagt inte sett någon anledning alls till att ens tänka på en eventuell uppföljare.

Jag ser det så här. Även om Nintendo väljer att ligga efter rent tekniskt så har ändå teknologin kommit ikapp mycket mer än vad den hade när Wii kom.
Det jag menar är att på Wii så fick vi oftast helt unika spel för själva konsolen som inte fanns till Playstation 3 eller Xbox 360.
När Wii U kom så fick vi några fler spel som var lika som till Playstation och Xbox men inte så många (dels för att Wii U sålde så dåligt) men på Switch så har teknologin ändå kommit ikapp så mycket så det är mycket lättare att anpassa spelen. Det finns mycket fler spel till Switch som även finns till Playstation och Xbox än vad det varit sedan Gamecube.
Sen finns det spel som är för krävande för Switch som exempelvis The Elder Scrolls Online med flera, men i och med nästa konsol så kommer även dessa spelen flyta på väldigt bra även att det kanske inte flyter på lika bra som på Playstation 5.

Så det finns saker att se fram emot tycker jag.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

1-2 generationer bakom övriga konsoler, så prestandan kommer att vara i nivå med PS3 menar du?

Om vi tar nuvarande Switch som exempel så är den alltså svagare än en PS4, så vi säger väl 1 generation då. Nöjd?

Inaktiv
Skrivet av Ghost Writer:

1-2 generationer bakom övriga konsoler, så prestandan kommer att vara i nivå med PS3 menar du?

Man kan väl säga att Switch är mer som Playstation 3 tycker jag, så Switch 2 borde vara mer i stil med Playstation 4.

Skrivet av Dudinkalv:

Om vi tar nuvarande Switch som exempel så är den alltså svagare än en PS4, så vi säger väl 1 generation då. Nöjd?

Lät bättre 🙂😉

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Om vi tar nuvarande Switch som exempel så är den alltså svagare än en PS4, så vi säger väl 1 generation då. Nöjd?

Den är definitivt starkare än en PS3 i alla fall. Så jag hade absolut inte kallat den 1-2 generationer bakom och inte heller 1,5 generationer bakom och faktiskt inte ens 1 hel generation bakom. En halv generation bakom kanske. Den nosade trots allt på PS4 nivå vilket spel som Doom 2016 och Witcher 3 visade som gick utmärkt att köra på Switch, även om de inte såg lika bra ut. Så nästa Switch lär klara av PS4 nivå utan problem, och ärligt talat, de flesta spelen till PS5 är ändå cross-gen med PS4. Tekniken har kommit så långt att det är inte så jättestora hopp mellan generationerna längre, som det var mellan PS1 och PS2 till exempel. PS5 är i princip bara PS4 Pro-Pro.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag ser det så här. Även om Nintendo väljer att ligga efter rent tekniskt så har ändå teknologin kommit ikapp mycket mer än vad den hade när Wii kom.

Ja, just precis detta vad jag menar också. Gapet mellan Switch och PS4 var inte så stort som 1-2 hela konsolgenerationer och gapet mellan Switch 2 och PS5 kommer att vara ännu mindre (även om det ändå blir ett gap). Glöm heller inte att när Switch kom ut, så var det DEN mest kraftfulla bärbara konsolen som fanns. Hypen var också mycket kring att kunna spela spel som Mario Odyssey, Zelda Breath of the Wild och Doom 2016 bärbart.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag ser denna tråden hamna övers i listan titt som tätt och jag har blivit rätt så nyfiken så jag tänkte att jag frågar.

Varför väntar folk så mycket på "Switch 2" att det ska vara värt 52 sidor av diskussioner? Vad är det exakt som ni är så hypade över gentemot vad Switch erbjuder i dagsläget?`

Även om de ökar prestandan lite så är det Nintendo det handlar om och jag är övertygad om att hårdvaran ändå kommer att vara ca 1-2 generationer bakom övriga konsoler, som vanligt, så några grafiska underverk lär det inte bli oavsett.

Några nya Nintendo-spel som skulle kunna dra nytta av ny hårdvara har inte heller utannonserats.

Så... jag är genuint nyfiken över varför så pass många verkar vara råtaggade över en uppföljare till Switchen när jag personligen tycker att det inte finns ett dugg att vara uppspelt över

Kan tillägga att jag själva äger en Switch, men har som sagt inte sett någon anledning alls till att ens tänka på en eventuell uppföljare.

Oj ja här tar vi minsann i från knäna!
Steam Deck kostar i nuläget 7500kr (den dyraste varianten), du kan spela över 14.000 olika spel från Steam-utbudet på den, till skillnad från Switchens (förhållandevis) sketna spelutbud och batteritiden ligger i snitt på runt 2-6 timmar baserat på vilket spel du spelar. Det är lätt att få något att låta dåligt när man vrider på sanningen på varenda variabel man presenterar

Handhållna spelkonsoler brukar alltid eftersläpa ca. 1 generation gentemot stationära konsoler, så det är ju inget specifikt för just Nintendo egentligen, även nyare och dyrare Steam Deck ligger väl "bara" i nivå med bas-PS4 i prestanda, så man får anpassa mun efter om man vill ha en renodlad stationär konsol, eller en bärbar. Själv tycker jag inte det är så stor skillnad i grafik mellan PS4 och PS5, så jag väljer nog en bärbar Switch 2 och tycker det är mycket mer spännande format än dessa trista "PC-spelkonsoler" som Playstation och Xbox blivit.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Varför väntar folk så mycket på "Switch 2" att det ska vara värt 52 sidor av diskussioner? Vad är det exakt som ni är så hypade över gentemot vad Switch erbjuder i dagsläget?`

För att vi är i en period där utannonseringen av nästa konsol troligtvis inte är jättelångt bort, och det ploppar konstant upp nya rykten och spekulationer. 95% av ryktena och de påstådda läckorna är säkert ren BS, men det är en ryktestråd och det finns gott om ammunition helt enkelt.

Att personer som gillar Switch är intresserade av vad som kan komma med dess uppföljare är fullt naturligt, precis som det fanns gott om PS4-spelare som var väldigt intresserade av alla rykten om PS5 innan den utannonserades och släpptes.

Citat:

Några nya Nintendo-spel som skulle kunna dra nytta av ny hårdvara har inte heller utannonserats.

Det är väl totalt självklart att Nintendo inte har utannonserat några spel till en konsol som fortfarande inte har utannonserats?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Handhållna "konsol"-PC:s har ju priser som gör att de ändå aldrig kommer kunna konkurrera med en konsol som Switch eller tilltala stora kundgrupper, menar vem ids betala 14.000 kronor för att spela Steam/Gamepass-spel med 30 sekunders batteritid?

Vet inte vilka handhållna pcs du jämför med.
Jag har sett Steam Deck gå för lite över 3000-4000kr. Jämförbart med Switch.
Batteritid på steam deck oled är bäst av de alla handhållna gejming pcs.

Skrivet av anon_326145:

Man kan väl säga att Switch är mer som Playstation 3 tycker jag, så Switch 2 borde vara mer i stil med Playstation 4.

Switch är väl nästan lika kraftfull som ett Wiiu och wiiu är väl lite mer kraftfull än ps3.
Det vore intressant att se om det mest krävande switch spelet kunde starta upp på en wiiu.

Steam Deck är ungefär lite mer kraftfull än ps4 så jag gissar att Switch 2 är likvärdig Steam Deck eller lite bättre. Det där ska bli intressant att se hur mycket Nintendo satsar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Gen
Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Den är definitivt starkare än en PS3 i alla fall. Så jag hade absolut inte kallat den 1-2 generationer bakom och inte heller 1,5 generationer bakom och faktiskt inte ens 1 hel generation bakom. En halv generation bakom kanske. Den nosade trots allt på PS4 nivå vilket spel som Doom 2016 och Witcher 3 visade som gick utmärkt att köra på Switch, även om de inte såg lika bra ut. Så nästa Switch lär klara av PS4 nivå utan problem, och ärligt talat, de flesta spelen till PS5 är ändå cross-gen med PS4. Tekniken har kommit så långt att det är inte så jättestora hopp mellan generationerna längre, som det var mellan PS1 och PS2 till exempel. PS5 är i princip bara PS4 Pro-Pro.

Du säger emot dig själv, först säger du Switch nosar på PS4 nivå och att Witcher 3 gick utmärkt att köra på Switch men sen att det inte såg lika bra ut. Spelar det visuella ingen roll? Enligt denna video ser man extremt tydliga skillnader på i princip allt. Sen kvarstår faktumet att CDPR och Sabre Interactive gjort ett smärre mirakel med att trycka in hela spelet på en kassett och få det att rulla på Switch, inget snack om den saken, bara vi gör korrekta jämförelser.

Vidare är PS5 inte alls en PS4 Pro-Pro. PS5an har 65% snabbare CPU och 144% snabbare GPU (ny arkitektur), dubbelt så mycket minne samt en SSD med stöd för Direct Storage och handkontroller med Haptic Feedback.

Medlem

Jag lyssnade på en australisk spelutvecklare som påpekade att rå kraft i framtidens konsoler blir mindre och mindre avgörande för dess kapacitet att leverera imponerande resultat, det handlar lika mycket om modern teknik såsom t.ex DLSS. För egen del är det estetiska viktigare än det tekniska, det är det som gör spelen snygga i min mening, jag tycker som exempel att Luigis Mansion 3 är läckrare än t.ex Ratchet and Clank på
Ps5 även om Ratchet är tekniskt mer avancerat. Denna tråd tycker jag är så härlig för det känns som en tråd där vi peppar och gissar vad Switch 2 blir, hoppas det fortsätter så, skönt att slippa det vanliga ”tjafset” som ofta uppstår i andra trådar, det är min ringa åsikt.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vet inte vilka handhållna pcs du jämför med.
Jag har sett Steam Deck gå för lite över 3000-4000kr. Jämförbart med Switch.
Batteritid på steam deck oled är bäst av de alla handhållna gejming pcs.

Switch är väl nästan lika kraftfull som ett Wiiu och wiiu är väl lite mer kraftfull än ps3.
Det vore intressant att se om det mest krävande switch spelet kunde starta upp på en wiiu.

Steam Deck är ungefär lite mer kraftfull än ps4 så jag gissar att Switch 2 är likvärdig Steam Deck eller lite bättre. Det där ska bli intressant att se hur mycket Nintendo satsar.

Var kanske otydligt då jag inte avsåg just Steam Deck med PC, som jag tagit för en slentrianbeskrivning av Windows-datorer.

Skrivet av lonian:

Vet inte vilka handhållna pcs du jämför med.
Jag har sett Steam Deck gå för lite över 3000-4000kr. Jämförbart med Switch.
Batteritid på steam deck oled är bäst av de alla handhållna gejming pcs.

Switch är väl nästan lika kraftfull som ett Wiiu och wiiu är väl lite mer kraftfull än ps3.
Det vore intressant att se om det mest krävande switch spelet kunde starta upp på en wiiu.

Steam Deck är ungefär lite mer kraftfull än ps4 så jag gissar att Switch 2 är likvärdig Steam Deck eller lite bättre. Det där ska bli intressant att se hur mycket Nintendo satsar.

Tror alla spel på Switch skulle fungera på Wii U, men att man fick ta ned upplösningen och kanske att framerate blir lidande då Wii U hade en mycket seg processor även jämfört med Switchens ARM.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vet inte vilka handhållna pcs du jämför med.
Jag har sett Steam Deck gå för lite över 3000-4000kr. Jämförbart med Switch.
Batteritid på steam deck oled är bäst av de alla handhållna gejming pcs.

Switch är väl nästan lika kraftfull som ett Wiiu och wiiu är väl lite mer kraftfull än ps3.
Det vore intressant att se om det mest krävande switch spelet kunde starta upp på en wiiu.

Steam Deck är ungefär lite mer kraftfull än ps4 så jag gissar att Switch 2 är likvärdig Steam Deck eller lite bättre. Det där ska bli intressant att se hur mycket Nintendo satsar.

Skrivet av Gen:

Du säger emot dig själv, först säger du Switch nosar på PS4 nivå och att Witcher 3 gick utmärkt att köra på Switch men sen att det inte såg lika bra ut. Spelar det visuella ingen roll? Enligt denna video ser man extremt tydliga skillnader på i princip allt. Sen kvarstår faktumet att CDPR och Sabre Interactive gjort ett smärre mirakel med att trycka in hela spelet på en kassett och få det att rulla på Switch, inget snack om den saken, bara vi gör korrekta jämförelser.

Vidare är PS5 inte alls en PS4 Pro-Pro. PS5an har 65% snabbare CPU och 144% snabbare GPU (ny arkitektur), dubbelt så mycket minne samt en SSD med stöd för Direct Storage och handkontroller med Haptic Feedback.

Jag fick min Steam Deck för 3400Kr för 2 veckor sedan, ger man 10K mer för den så har man nog blivit lurad

Största skillnaden blir väl dock om man ska köra OLED, då skiljer det typ 1800Kr.

Switch är väl inte på långa vägar en utmanare till Steam Deck när det kommer till Indi och 3rd party.
Lär finnas tusentals eller tiotusentals mer spel som också rullar betydligt bättre och väldigt ofta till ett mycket bättre pris än vad dem kostar på Switch.

Man får ju inte glömma att nyckelkomponenter i hårdvaran hos Switch är från 2012-2013 också.
Switch 2 verkar få långsammare CPU än nuvarande Deck, men rätt så mycket snabbare GPU.
Dock så verkar det bli så att den snabbare GPUn inte är så värst mycket snabbare i portabelt läge utan bara i dockat, den skulle dra för mycket ström annars.

Man köper dock inte Nintendo konsoler för 3rd party, så hur viktigt prestanda blir i jämförelse med andra system är inte så relevant i sammanhanget. Man får istället jämföra Switch 2 med förra Switchen och sedan se fram emot ett väldigt stort steg framåt i prestanda och ha i åtanke vad dem kan lyckas ge för spelupplevelser tack vare detta.
Nu kommer vi förmodligen få spel som ser betydligt bättre ut och/eller är mycket mer avancerade.
Spelen bör närma sig Mario filmen eller Zelda UE5 demos i och med detta. Kanske inte på detaljnivå, men ändå tillräckligt nära för att det ska se betydligt mer imponerande ut. Sedan så har du ju spelfysik och öppna världar som den också bör bli betydligt bättre på att hantera, där de bland annat inte kommer kännas lika öde som de med nuvarande prestanda.

Det finns helt enkelt mycket att se fram emot, men 3rd party och möjligheten till monster prestanda i jämförelse med andra system skulle jag inte se som största framsteget eller det som är mest intressant. Det är som sagt steget från Switch och vad Nintendo som spelutvecklare kan göra.

Medlem

Jag hoppas på att Switch 2 tidigast kommer julen 2025. Jag är inte klar med Switch ännu, och känner inget behov av en ny konsol. Skönt inte behöva köpa nytt hela tiden, men sen sitter jag ju kvar med min tio år gamla ps4.... :')

Inaktiv
Skrivet av Sommarregn9:

Jag hoppas på att Switch 2 tidigast kommer julen 2025. Jag är inte klar med Switch ännu, och känner inget behov av en ny konsol. Skönt inte behöva köpa nytt hela tiden, men sen sitter jag ju kvar med min tio år gamla ps4.... :')

Jag känner också att jag kan vänta ett tag med en ny konsol. Men själv så har jag inte en lika modern Playstation som dig utan en Playstation 3 under teven 😉

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Man får ju inte glömma att nyckelkomponenter i hårdvaran hos Switch är från 2012-2013 också.
Switch 2 verkar få långsammare CPU än nuvarande Deck, men rätt så mycket snabbare GPU.
Dock så verkar det bli så att den snabbare GPUn inte är så värst mycket snabbare i portabelt läge utan bara i dockat, den skulle dra för mycket ström annars.

Nu blev undertecknad nyfiken här! Jag har sett flertalet medlemmar hävda att delarna i Switchen är från 2015? Nå, vem har rätt? 😅

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Jag hoppas på att Switch 2 tidigast kommer julen 2025. Jag är inte klar med Switch ännu, och känner inget behov av en ny konsol. Skönt inte behöva köpa nytt hela tiden, men sen sitter jag ju kvar med min tio år gamla ps4.... :')

Fast du behöver ju inte köpa den förrän du är redo? 😅

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Nu blev undertecknad nyfiken här! Jag har sett flertalet medlemmar hävda att delarna i Switchen är från 2015? Nå, vem har rätt? 😅

Wikipedia, hoppas jag?

"CPU: ARM 4 Cortex-A57 cores @ 1.02 GHz[e][f]"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A57

GPU arkitekturen som Switch är baserad på kom 2014

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maxwell_(microarchitecture)

Sedan så har du Tegra X1(Switch kretsuppsättning typ)som binder ihop dessa:

"Released in 2015, Nvidia's Tegra X1 (codenamed "Erista") features two CPU clusters, one with four ARM Cortex-A57 cores and the other with four ARM Cortex-A53 cores, as well as a Maxwell-based graphics processing unit.

Så CPU från 2012, GPU design från 2014.

Vet inte hur det ser ut med A53, men de nämns inte i artikeln om Switch, så de verkar stängts av eller plockats bort.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Wikipedia, hoppas jag?

"CPU: ARM 4 Cortex-A57 cores @ 1.02 GHz[e][f]"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A57

GPU arkitekturen som Switch är baserad på kom 2014

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maxwell_(microarchitecture)

Sedan så har du Tegra X1(Switch kretsuppsättning typ)som binder ihop dessa:

"Released in 2015, Nvidia's Tegra X1 (codenamed "Erista") features two CPU clusters, one with four ARM Cortex-A57 cores and the other with four ARM Cortex-A53 cores, as well as a Maxwell-based graphics processing unit.

Så CPU från 2012, GPU design från 2014.

Vet inte hur det ser ut med A53, men de nämns inte i artikeln om Switch, så de verkar stängts av eller plockats bort.

Tusen tack att du tog dig tid för redogörandet. 🙏

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så CPU från 2012, GPU design från 2014.

Vet inte hur det ser ut med A53, men de nämns inte i artikeln om Switch, så de verkar stängts av eller plockats bort.

Vad jag förstått är de inaktiverade på Switch

Ett spel har Switch 2 som "målbaserad plattform"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Wikipedia, hoppas jag?

"CPU: ARM 4 Cortex-A57 cores @ 1.02 GHz[e][f]"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A57

GPU arkitekturen som Switch är baserad på kom 2014

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maxwell_(microarchitecture)

Sedan så har du Tegra X1(Switch kretsuppsättning typ)som binder ihop dessa:

"Released in 2015, Nvidia's Tegra X1 (codenamed "Erista") features two CPU clusters, one with four ARM Cortex-A57 cores and the other with four ARM Cortex-A53 cores, as well as a Maxwell-based graphics processing unit.

Så CPU från 2012, GPU design från 2014.

Vet inte hur det ser ut med A53, men de nämns inte i artikeln om Switch, så de verkar stängts av eller plockats bort.

Tegra X1 kan inte köra A57-kärnorna och A53-kärnorna samtidigt. För att använda A53-kärnorna måste alla A57-kärnorna stängas av, så i praktiken var det bara A57-kärnorna som användes av enheter (inklusive Switch) med X1.

I den uppdaterade versionen av Tegra X1 som släpptes 2019 finns inte A53-kärnorna kvar alls, och Switch har använt den uppdaterade versionen sedan den släpptes 2019.

Kan ju också vara värt att nämna att A57 fortfarande var den nyaste ARM-kärnan när Tegra X1 släpptes 2015. Uppföljaren A72 utannonserades 2015 och släpptes 2016, så den släpptes för sent för att kunna användas i X1 och därmed Switch.

Skriv svar