Bästa svenska spelen genom tiderna – 1-10

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Oj! Både battlefield 1942 och 2 på top 5.

Håller 2an högst i serien och kommer nog aldrig toppas.

Ja bf2 kommer nog tyvärr aldrig toppas igen. Så jävla mycket kärlek i det spelet! Har fått vänner för livet. Tack vare det spelet!

Grymt jobb med listan med! uppskattas rejält!


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

Battlefield 2, Mirror's Edge och Pinball-serien är alla fantastiska. Riddick ligger också högt. Minecraft avskyr jag, knappt att jag ser det som spel men inte min grej helt enkelt I guess.

Medlem

Saknar också Ignition på listan, men var är Stellaris? Eller Bandits: Phoenix Rising? Domarskandal! Fel spel vann 😅

Medlem
Skrivet av dTexN:

Jag nuddade bara 1942/vietnam i offlineläget.

BF2 är det jag spenderat mest timmar med online.
2142 var najs för titan-mode. Som en utveckling av gamla conquest med mer syfte.

BC2 förstår jag är inkörsporten för många till serien. Men för de som kommer från tidigare BF så var det en liten avstickare och delvis besvikelse, inte den uppföljaren vi väntade på. Men bra för vad det var.
BF3 var den stora uppföljaren till BF2. Här peakade allt.
Sen gick det utför. Tack.

Problemet med bf3, som började redan i bc2, var att man komprimerade kartorna för mycket i förhållande till antalet spelare. För få flaggpunkter som låg för tätt ihop. Man ville ha en del av cod-kakan och gick vilse i jakten.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

1 & 2 känndes rätt givna! Båda har för sin genere betytt så oerhört mycket och krossat allt motstånd och långt efter release fortsatte att vara benchmark.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Bra sammanställd lista.

Några jag saknade...
Codename Eagle
GRAW 1-2 (PC-versionen som utvecklades av GRIN)
Ignition
Magicka
Stellaris

Medlem

Skulle säga att BF4 faktiskt slog BF3. Egentligen hade man kunna sälja BF4 som en DLC och ingen hade förmodligen invänt. Var som BF3 med "plus meny".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

unravel hamnar högt upp på min lista .

It's not a lake, it's an ocean

Riddick var ju helt fantastiskt. Och så överraskande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Wezper:

Ja bf2 kommer nog tyvärr aldrig toppas igen. Så jävla mycket kärlek i det spelet! Har fått vänner för livet. Tack vare det spelet!

Grymt jobb med listan med! uppskattas rejält!

2142 tycke jag var riktigt bra det med speciellt titan läget.
Men wake island 2007 är en favorit som jag har väldigt många timmar med. Jag och en vän spelade typ varje morgon före skolan en period haha.
Efter de två har jag inte lyckats fastna för något battlefield. Bc2 var ju b gick ju inte ens ligga ner och 3an hade blå ful grafik såg bara så trist ut.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Matrosen:

Vart finns alla Petsson och Findus spel??
Eller alla Mulle Meck, skandal att dom inte är med😰

Så bra spel!


signatur
Medlem
Skrivet av Milos:

Jag är partisk jag vet, men vart är Candy Crush? 😉

Och Star Stable

Medlem

Rallisport challenge 2 ????

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Rallisport challenge 2 ????

Det var min absolut första tanke.

Medlem

Saknar Ballistics och Ignition (Remaster/Remake PLS!) i listan, men det är ganska uppenbart ändå vilka makalösa titlar vårt lilla land spottat ur sig!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Drakar & Demoner? Vi behöver en liknande lista med spel på svenska!

Medlem

Nu tycker säkert alla lite olika men plats 1-5 var klockrena iaf.

Grabbarna från Växjö (tror jag det var) förändrade ju multiplayer fps för alltid.

Lite rolig lista generellt, var en del spel jag hade koll på men inte att dom var av svenskt stål riktigt kul.

Riktigt roligt med att lilla Sverige trots vår storlek och befolkning haft så mycket inflytande i spelbranchen. Inte minst Dice då med BF1942 och BF bad company 2. Jag tog ledigt från jobbet minns jag 1v när det släpptes( sjuk som fan host host😅 ).

Alltid varit en BF guy aldrig CoD önskar lite dock Dice gick tillbaka till rötterna, Man kan utveckla små saker, grunden mm har dom i BF2. Tror dom tyvärr tappade sin identitet genom EA.

Hur som bra lista.

Medlem
Välförtjänt förstaplats!

Har spelat Minecraft i 10 år och är idag 40 år gammal och det blir bara bättre och bättre. Det är ett av de mysigaste spel som finns. Inget annat spel har gett mig så mycket mys och glädje under så många år. 🥰

Medlem

Jag började spela om Riddisk för en tid sen, fanns på GoG, Det håller fortfarande, tillräckligt bra i alla fall.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Ja Rallisport Challenge 2?


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Redaktör
Ponny
Skrivet av demagog:

Jag började spela om Riddisk för en tid sen, fanns på GoG, Det håller fortfarande, tillräckligt bra i alla fall.

Nyckelordet är tyvärr "fanns", trist att det plockats ner. Hoppas det kommer tillbaka till GoG någon gång, även om jag gissar att det är en härva av rättigheter kring sådana licensspel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Helt Galet att Svea Rike inte ligger på första plats.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej, det har vi inte planerat. Flera av spelen är svåra/omöjliga att lira ordentligt i dag. Men vi kanske kan köra stream eller tillbakablick på några av dem. Valheim, däremot, är ju fortfarande inte släppt skarpt, så recension blir det inte tal om innan dess.

Jag respekterar och uppskattar att ni inte recenserar spel som officiellt inte är släppta, men det är ändå lite motsägelsefullt att ni då ändå har med såna spel på en lista över de bästa svenska spelen genom tiderna. Det om något är ju en rekommendation från er sida. 🙂

Skrivet av Freddan:

Mer innebandy!

Eller Patrick Polly Swooshball Challenge!

Skrivet av G4ruda:

Var är Svea rike??

Svea Rike II slår nog SV1 på fingrarna ändå, men jag hör vad du säger... BTW Sabaton gjorde en spirituell uppföljare/remake av Svea Rike för några år sen, spelbart i webbläsaren. 😀

https://game.sabaton.net/

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Problemet med bf3, som började redan i bc2, var att man komprimerade kartorna för mycket i förhållande till antalet spelare. För få flaggpunkter som låg för tätt ihop. Man ville ha en del av cod-kakan och gick vilse i jakten.

Jo, kan hålla med om att det var endast några få kartor som fungerade bra med 64p.
De övriga kartorna var riktigt bra nere vid 24/32p istället, just för att det blev för plottrigt annars.

Förutom det gillade jag gunplayen och det högre tempot efter några år med cod 4 och mw2


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Bra jobbat med listan. Rolig läsning!

Medlem

Har ni inte glömt Helldivers 2 på listan.

Medlem
Skrivet av demagog:

Jag började spela om Riddisk för en tid sen, fanns på GoG, Det håller fortfarande, tillräckligt bra i alla fall.

Jag hann köpa Riddick innan det försvann från gog.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Saknar ett flertal titlar här, som många nämnt "Svea Rike" eller "Stellaris" samt "Hearts of Iron" serien känns ju sådär att dessa inte nämns överhuvudtaget. Finns även andra titlar men dessa poppar inte upp med namn i huvudet i skrivandes stund. Men nåväl, kan väl vara så att svenskar är för bra på att skapa spel så att många guldklimpar inte får plats på en 30 lista.

Skrivet av Henrikolzon:

Har ni inte glömt Helldivers 2 på listan.

Kolla nummer 27


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Medlem

Saknar både Ignition (kul att så många andra också gör det, trodde jag var ensam om att ha gillat det så) och Kula World! Borde varit en topp 50 istället så fler kunde komma med

Medlem
Skrivet av dTexN:

Jo, kan hålla med om att det var endast några få kartor som fungerade bra med 64p.
De övriga kartorna var riktigt bra nere vid 24/32p istället, just för att det blev för plottrigt annars.

Förutom det gillade jag gunplayen och det högre tempot efter några år med cod 4 och mw2

Håller med, då funkade de bra!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Skriv svar