Bästa svenska spelen genom tiderna – 1-10

Robot
Bästa svenska spelen genom tiderna – 1-10

Stunden är kommen. Det är dags att utse DET bästa svenska spelet någonsin.

#bästa-svenska-spelen, #svenska-spel


Medlem

Kommer det en recension/återblick eller vad man kan kalla det på de titlar som är hyfsat nya och har förändrats en hel del sedan det släpptes? Tänker på exempelvis Valheim.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av conthox:

Kommer det en recension/återblick eller vad man kan kalla det på de titlar som är hyfsat nya och har förändrats en hel del sedan det släpptes? Tänker på exempelvis Valheim.

Nej, det har vi inte planerat. Flera av spelen är svåra/omöjliga att lira ordentligt i dag. Men vi kanske kan köra stream eller tillbakablick på några av dem. Valheim, däremot, är ju fortfarande inte släppt skarpt, så recension blir det inte tal om innan dess.


signatur
Medlem
Citat:

Tillsammans med Logitechs samtida racingrattar blev GTR 2 en bro mellan dåtid och dagens simracing-spel. Vem hade väl trott att så stora evolutionära kliv skulle tas i Östergötland?

Antagligen inte så många, då Simbin alltid hållit till i Västergötland. 😅 Vara (då GTR2 utvecklades, senare i Lidköping) samt Göteborg.
Edit: nu ser det bättre ut, misstänkte att det blev en Lidköping/Linköping-miss! ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag är absolut inget fan av Minecraft .
Spelar det bara med barnen och tycker att det är tråkigt. Föredrar Valheim, Space Engineers och Portal Knights långt framför Minecraft .

Med det sagt...
Solklart att Minecraft ska vara etta. Det är inget att diskutera.
Har man sålt mer än typ de andra 29 spelen tillsammans så är det inte något tvivel.

Medlem

Men var är Svea Rike? Att ni missat en sådan klassiker helt och hållet är ju inte helt okej ändå.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej, det har vi inte planerat. Flera av spelen är svåra/omöjliga att lira ordentligt i dag. Men vi kanske kan köra stream eller tillbakablick på några av dem. Valheim, däremot, är ju fortfarande inte släppt skarpt, så recension blir det inte tal om innan dess.

Jo, som sagt, dom gamla spelen är väl att ta i. Men om det var hyfsat nytt och ändrats sedan släpp. Valheim trodde jag var släppt nu... Det var nog att jag köpte det i EA och har inte spelat det på länge men hört att det har uppdaterats. Men kul, då ser jag fram emot recensionen när den kommer


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Minecraft. Jag har aldrig kommit in i det och har fortfarande svårt att förstå charmen. Ögonen får ont bara av att starta spelet. Men det är väl fel på mig baserat på antal sålda exemplar. Länge leve Battlefield

Medlem

Oj! Både battlefield 1942 och 2 på top 5.

Håller 2an högst i serien och kommer nog aldrig toppas.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Oj! Både battlefield 1942 och 2 på top 5.

Håller 2an högst i serien och kommer nog aldrig toppas.

För mig är det svårt att välja då dom förtjänar förstaplats av olika anledningar. 1942 för att det var så coolt när det kom och hade nog bäst känsla, möjligen för att mycket var nytt. Men 2:an för att det var ett mycket bättre spel totalt sätt, bättre vapen, kartor, levelsystem, klasser med mera.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kul att se Pinball Dreams på listan

Min personliga favorit är dock nummer 18, Mirror's Edge. Skulle också gärna vilja se ett Backpacker 4, är väl på tiden nu.

Medlem

Battlefield 1942 var ju helt vansinnigt banbrytande när det kom minns jag.. Att lära sig flyga tog ett tag men ack vad tillfredsställande det var när man fick kläm på det som tonåring

Medlem

BF2 <3. Klockren lista! Har nog en relation till samtliga spel på listan, så det är bara att lyfta på hatten för den svenska spelindustrin.

Redaktör
Ponny
Skrivet av gundemannen:

Men var är Svea Rike? Att ni missat en sådan klassiker helt och hållet är ju inte helt okej ändå.

Fattar hur du känner! Jag känner detsamma med Ignition, men darlings var tvungen att dödas. Väldigt fina darlings.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Minecraft må vara revolutionerande och sålt bra, men är det ett bra spel? Njae, jag tycker det är överhypat. Jag hade hellre satt svea rike 1 eller 2 som första. Inte ens motorhead med? Vad är detta?

Däremot värmer det att se Riddick-spelet i top 5.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Ponny
Skrivet av conthox:

Kommer det en recension/återblick eller vad man kan kalla det på de titlar som är hyfsat nya och har förändrats en hel del sedan det släpptes? Tänker på exempelvis Valheim.

Personligen har jag blivit väldigt sugen på att gå tillbaka till några gamla favoriter. Främst Soma, men även Backpacker och säkert ytterligare några. Möjligt att det kan bli återblickar. Inget är planerat i skrivande stund, som Tompa skriver, men det vore ju kul att gå på djupet med vissa.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Pinball Dreams över Pinball Fantasies?

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Men var är Svea Rike? Att ni missat en sådan klassiker helt och hållet är ju inte helt okej ändå.

Och ingen Dan Dolme eller Sunes Sportlov


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av wololo:

Pinball Dreams över Pinball Fantasies?

Helt stört...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Lite förvånad är jag att Vermintie 2 inte är med på listan.. För mig är det ett av de allra bästa coop-spelen som gjorts. Det lyckas ta inspiration från Left 4 Dead men ändå göra nåt eget med sitt utmärkta närstridssystem. Kanske är det inte med för att spelet kommer till sin rätt först på högre svårighetsgrader med max level karaktärer. Smaken är fortsatt delad precis som baken

ZF
Medlem
Skrivet av magma:

Minecraft må vara revolutionerande och sålt bra, men är det ett bra spel? Njae, jag tycker det är överhypat.

Det är ju mycket ett fall av du är inhållet. Antar det är samma spelartyp som enbart spelar MP som kan roas mest.

Har försökt ett par gånger men det blev inte mer än en mysig kubistisk hydda och att klättra upp på ett berg för att kolla utsikten innan insikten att det blev för jobbigt att gå hem igen. Mina ben är kvar på det där berget än idag.

ZF
Medlem
Skrivet av Soulless:

Helt stört...

Först är störts!

Medlem

Butcher Bay var imponerande när det kom ut men idag är det inte alls ett bra spel. Svaga vapen och kass level design är knappt hälften av problemen som spelet har. Samma sak men Dark Athena. Knappt 4/10 om man jämför med FPS som kom efter.

Medlem

Saknar Magicka, en riktig klassiker.

finns för många bra svenska spel helt enkelt!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Fattar hur du känner! Jag känner detsamma med Ignition, men darlings var tvungen att dödas. Väldigt fina darlings.

Och uppenbarligen valde ni helt enkelt fel darlings att döda

Medlem

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay 🔥

Medlem
Skrivet av conthox:

För mig är det svårt att välja då dom förtjänar förstaplats av olika anledningar. 1942 för att det var så coolt när det kom och hade nog bäst känsla, möjligen för att mycket var nytt. Men 2:an för att det var ett mycket bättre spel totalt sätt, bättre vapen, kartor, levelsystem, klasser med mera.

Du har rätt. Jag är från landet i Skåne, tog ett tag för oss att få ordentligt internet, plus att jag började med PC-gaming där i krokarna men minns att vi körde det på små lan typ 4 Pers mot botar. Jäkligt kul var det dock men inte den kompletta upplevelsen direkt.

Bf2 började jag först offline, fick bredband först 2006,men minns fortfarande när jag startade spelet och var online, klickade multiplayer och musiken, server browsern, där man ser utmärkelser, medaljer osv. Wow wow wow. Sen var jag fast i det spelet i 6-7 år, bra timing med att jag började på högskola också så mycket fritid för spel hehe.

Så därför jag håller bf2 högre 1942.

Vill även slå ett slag för 2142 som var i princip lika bra som bf2 men kom för tätt inpå. Titanmode var sjukt kul.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Personligen har jag blivit väldigt sugen på att gå tillbaka till några gamla favoriter. Främst Soma, men även Backpacker och säkert ytterligare några. Möjligt att det kan bli återblickar. Inget är planerat i skrivande stund, som Tompa skriver, men det vore ju kul att gå på djupet med vissa.

Nu har jag sett dig lyfta Soma så många gånger att jag har satt det på nedladdning!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Skrivet av Freakon:

Nu har jag sett dig lyfta Soma så många gånger att jag har satt det på nedladdning!

Kom inte och säg att du inte är varnad när den existensiella ångesten kommer krypande.


signatur
Medlem

Vart finns alla Petsson och Findus spel??
Eller alla Mulle Meck, skandal att dom inte är med😰

Skriv svar