Tidigare EA-chefen Peter Moore har tvivel angående konsolernas framtid

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Med tanke på att de snart inte har några exklusiva spel så är det inte förvånande. Varför ska man köpa en konsol för underlägsen 30 FPS-upplevelse med sämre grafik?

Visa mig var jag kan köpa en färdig PC för 6000-7000 kr som kan pressa ur sig liknande grafik som mitt PS5 så ska jag ärligt överväga att köpa den.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Visa mig var jag kan köpa en färdig PC för 6000-7000 kr som kan pressa ur sig liknande grafik som mitt PS5 så ska jag ärligt överväga att köpa den.

1000 kr mer, men det sparar du in på två år på PS+-medlemskapet och lägre spelpriser ännu snabbare.

Är du villig att köpa GPU:n, eller CPU:n begagnad kommer du undan billigare än en PS5:a.

https://komponentkoll.se/bygg/atwvS

It's not a lake, it's an ocean

Jag tror att det blir ungefär så här:

2024 släpps en Xbox Series X utan skivläsare.
2026-27 släpps nästa generations Xbox, utan skivläsare. Den sista konsolen.

Under denna tid implementeras Microsofts nya strategi med att släppa spel från Xbox Game Studios till andra plattformar. Dragplåstret för Xbox blir Game Pass, dvs. att uppleva spelen dag 1.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag kan hålla med om vad Peter Moore säger här. Framför allt av två anledningar:
1. Vilka hårdvarugap måste med dagens konsoler överbryggas för att kunna släppa bra spel? Det känns ju som att vi inte sett någon konsol maxa prestanda gränserna för något spelsläpp...inte för att jag är insatt i konsolspelen, men ändå. Det känns som att tekniken ligger långt framför vad för typ spel som släpps.
2. Spotta ut ny konsoler för ofta leder till en sämre miljö och bidrar till överkonsumtionen.

Skrivet av Ender:

Jag kan hålla med om vad Peter Moore säger här. Framför allt av två anledningar:
1. Vilka hårdvarugap måste med dagens konsoler överbryggas för att kunna släppa bra spel? Det känns ju som att vi inte sett någon konsol maxa prestanda gränserna för något spelsläpp...inte för att jag är insatt i konsolspelen, men ändå. Det känns som att tekniken ligger långt framför vad för typ spel som släpps.
2. Spotta ut ny konsoler för ofta leder till en sämre miljö och bidrar till överkonsumtionen.

Företagen har en vana av att släppa en budget-variant på sin nya konsol och kräver att det är budget-versionen som är baseline för vad utvecklarna ska utveckla mot. Då kommer inte prestandan att utmanas på den påkostade versionen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

1000 kr mer, men det sparar du in på två år på PS+-medlemskapet och lägre spelpriser ännu snabbare.

Är du villig att köpa GPU:n, eller CPU:n begagnad kommer du undan billigare än en PS5:a.

https://komponentkoll.se/bygg/atwvS

En speldator är en entusiastprodukt.
Det är som en fin bil du tar hand om, uppgraderar och trimmar mm. Visst går det att köpa sportbil och bara köra också om man bara vill det
Man kan även köpa ett "härk" och "fixa till" så den blir bra

En konsol är som en Passat, den fungerar för endamålet men inte mer än så och det räcker för en del.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sarato:

Hallå där. Numera är det faktiskt 60FPS-upplevelse med sämre grafik.

De borde ju ändå klara 60 fps i snygg grafik tycker jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Konsoler kommer dö, PC kommer dö, singleplayer kommer dö, handhållna konsoler kommer dö, VR kommer dö, alla konkurrenter till Steam kommer dö, fysiska ex av spel kommer dö - det är inte mycket här i världen som inte väntar en säker död utom loot-lådor.

Ja och vi alla människor kommer också dö en vacker dag.

ZF
Medlem
Skrivet av pazu:

Snälla lägg ner XBOX så alla spel kommer till PS.

Det löser ju tyvärr inte bergochdalbaneproblemet. Kan rentav göra det värre.

Det vettigaste vore kanske om Playstation gick over till en mer PC-lik modell där de främst levererar ett operativsystem. (som Valve återigen ska, men ännu inte riktigt lyckats få ut, av någon anledning..) De kan då sälja en eller ett par egna instegsmodeller, med eller utan möjlighet att byta ut delar. Sen kan de som vill ha ett monster bygga det själva, eller köpa från tredje part, redan dag 1 istället för efter halva generationen.

Sen skulle visserligen dag 1 på sikt efter det bli ett allt mer flytande begrepp. Men man skulle ju kunna se introduktionen av en ny design på handkontrollen eller liknande vara "nästa generation".

Utveckla sen ett kompatibilitetslager likt Proton för divere andra OS, så behövs sen inga portar göras vilket sparar pengar och omedelbart gör i princip hela biblioteket tillgängligt på dessa andra system.

Det om något skulle vara början på en bra utveckling, även för PC.

Skrivet av Bojkott:

Och sen lägg ner Sony så att alla spel kommer till PC.

Lägg sen ner Windows så alla spel kommer på ett fungerande och öppet system.

Medlem
Skrivet av Molotov:

En speldator är en entusiastprodukt.
Det är som en fin bil du tar hand om, uppgraderar och trimmar mm. Visst går det att köpa sportbil och bara köra också om man bara vill det
Man kan även köpa ett "härk" och "fixa till" så den blir bra

En konsol är som en Passat, den fungerar för endamålet men inte mer än så och det räcker för en del.

Fast skillnad är att majoriteten har råd med en Passat. En BMW för över miljonen kan inte många köpa.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Fast skillnad är att majoriteten har råd med en Passat. En BMW för över miljonen kan inte många köpa.

Vad är det för skillnad du vill påpeka utifrån vad jag skrev? Att skillnaden mellan konsol och dator är mindre än mellan olika bilar? så är det. det var bara ett exempel på liknelse jag drog.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem

Ingen behöver någonsin en snabb sportbil, de flesta behöver vid någon punkt en fungerande herrgårdsvagn.

Vad som egentligen liknar vad mest kan man ju alltid ha mer eller mindre långsökta åsikter om.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ingen behöver någonsin en snabb sportbil, de flesta behöver vid någon punkt en fungerande herrgårdsvagn.

Vad som egentligen liknar vad mest kan man ju alltid ha mer eller mindre långsökta åsikter om.

Behöver och villhöver.
Det handlar inte vad man "behöver" i dessa sammanhang.
Ingen behöver tv spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Behöver och villhöver.
Det handlar inte vad man "behöver" i dessa sammanhang.
Ingen behöver tv spel

Nä, så sportbil alltså.

Inte för att jag förstår hur folk orkar betala räkningar på telefonen heller. Så jag behåller nog både herrgårdsvagnen och sportbilen ett tag till.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Med tanke på att de snart inte har några exklusiva spel så är det inte förvånande. Varför ska man köpa en konsol för underlägsen 30 FPS-upplevelse med sämre grafik?

För priset. Konsoller kostar en bråkdel av en spel-pc och är relevanta bea mycket längre.
Bara grafikkortet på min pc kostar mycket mer än en ps5 och det är inte ens ett av de dyrare.

Medlem
Skrivet av ZF:

Nä, så sportbil alltså.

Inte för att jag förstår hur folk orkar betala räkningar på telefonen heller. Så jag behåller nog både herrgårdsvagnen och sportbilen ett tag till.

Jag förstår inte att golk orkar betala räkningar. Har alla på autogiro och e-faktura med autobetalning.

Medlem

Spelkonsoler som sådant kommer nog dö ut någon gång.
Men vi bör hinna med en omgång Xbox till sedan börjar det bli tveksamt just med Xbox tror jag.
Playstation får vi nog 2-3st till av. Nintendo kan nog släppa ett antal till också.
Så redan här har vi väl konsoler för 15-20 år framöver trots allt. Japanerna är nog lite mer tradionella och verkar inte fullt ut applicera molnbaserat såväl som abbonnemang med all-inclusive likt gamepass.

Hursomheslt om 20 år är nog tekniken så bra att vi inte klagar på våra universalboxar som kör 8k i 120 fps med motsvarande ray-tracing och hela köret. Vissa av oss äldre kommer såklart klaga på priserna samt mikrotransaktioner - men de nya yngre kommer inte veta bättre.

Kan ju hypotetiskt bli att Nintendo / Microsoft / Sony kan ha en app var, och att de likt filmtjänsterna betalar för exklusives? Ubisoft kanske också vill ha en för den delen… om nu ingen av giganterna köpt upp dem dvs. Eller så slukar någon gigant en annan. Pengar kommer styra.

PC lär vara kvar som spelmaskin dock. Det är ju redan en stor universalbox med utbyggnadsmöjligheter som utöver spel även kan hantera andra program. Är mångt och mycket redan en fulländad produkt. Numera behöver man ju inte ens byta grafikkort var 3år som man behövde göra förr för att spela de senaste spelen.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Streaming/cloud gaming kommer inte "rädda" marknaden heller. I vilken värld skulle företagen inte skinna oss så mycket som möjligt oavsett vilken plattform som används?

Det är knappast räddningen, nej.
Dessvärre tror jag däremot att det är framtiden.
Stadia gjorde det bra. Geoforce Now ännu bättre. Det är början och till slut kommer de flesta acceptera att det är på det här sättet som vi upplever spel.
Vi kommer att bli skinande.
Samtidigt är det det här sättet som vi kommer att spela på
Vi kommer likt TV tjänsterna få se flera som släpper Game Pass liknande tjänster (som det inte vore nog nu)
Priserna kommer garanterat att gå upp.

Kan inte annat än att tycka att det låter dystert
Men tror tyvärr att utvecklingen kommer att gå åt det hållet så småningom

ZF
Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag förstår inte att golk orkar betala räkningar. Har alla på autogiro och e-faktura med autobetalning.

Ja, orka trycka på knappar liksom.
Netflux på random istället för DVD!

Spel? "Lols.."

ZF
Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Priserna kommer garanterat att gå upp.

Ja, efter en tidig positiv upplevelse liksom det var med de icke interaktiva medierna så kommer det garanterat bli samma sak. Högre pris och lägre kvalitet än det var innan de rosenfärgade 2D-glasögonen sattes på.

Börja spel i en trilogi, fortsätt med del 2 på en annan service för studion har bytt ägare. Del 3 hamnar i limbo när ingen av dem tyckte materialet lockade nog med prenumeranter.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ja, efter en tidig positiv upplevelse liksom det var med de icke interaktiva medierna så kommer det garanterat bli samma sak. Högre pris och lägre kvalitet än det var innan de rosenfärgade 2D-glasögonen sattes på.

Börja spel i en trilogi, fortsätt med del 2 på en annan service för studion har bytt ägare. Del 3 hamnar i limbo när ingen av dem tyckte materialet lockade nog med prenumeranter.

Lyckligtvis har det redan producerats så mycket bra att man kan gotta sig i det livet ut och sedan bara plocka guldkornen i det nya som kommer. Med detta mindset går det dodga allt som är eller är eller gränsar till mikrotransaktioner och cash-grabs.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

1000 kr mer, men det sparar du in på två år på PS+-medlemskapet och lägre spelpriser ännu snabbare.

Är du villig att köpa GPU:n, eller CPU:n begagnad kommer du undan billigare än en PS5:a.

https://komponentkoll.se/bygg/atwvS

Coolt. Har en äldre PC nu från 2016-17 med ett 1080 Ti och en i5 processor från den tiden och jag tycker att den har problem att köra många nyare titlar i 1080 om man inte spelar i medium. Och då kostade bara grafikkortet runt 8000.
PSU har jag redan en också en ok så där kommer jag ju också undan 1000 spänn.
Sparar listan tills jag ska uppgradera. Tack.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av ZF:

Det vettigaste vore kanske om Playstation gick over till en mer PC-lik modell där de främst levererar ett operativsystem. (som Valve återigen ska, men ännu inte riktigt lyckats få ut, av någon anledning..) De kan då sälja en eller ett par egna instegsmodeller, med eller utan möjlighet att byta ut delar. Sen kan de som vill ha ett monster bygga det själva, eller köpa från tredje part, redan dag 1 istället för efter halva generationen.

Något av det konstigaste förslag jag har hört.
Du menar att Sony skulle börja sälja PC:s med ett Playstation OS ?

Grejen med modulära produkter som PC:s är att de fråntar ett låst stabilt spel system. Med stabilt menar jag att alla spel som kommer till enheten puttrar på likvärdigt. Börjar man trassla in olika uppgraderingar så kommer spel inte fungera optimalt på instegsmodellen.
Det är ju bara att titta på exempelvis Xbox series S.

Det är ju därför alla Steam Decks har samma specs och spelens shaders fungerar bra. "Optimized for steam deck".


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag förstår inte att golk orkar betala räkningar. Har alla på autogiro och e-faktura med autobetalning.

Ibland köper folk saker och betalar fakturan i efterhand.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Förmodligen i framtiden kommer vi ha xbox-flix och sony-flix där man kan spela allt för en månadskostnad. Xbox kör ju redan med det. Man kan spela många spel (om man har gamepass ultimate) på mobiltelefonen. Men jag tror att speciella plattformar kommer tas fram, likt netflix. Stadia gick det inte så bra för. Världen var väl inte redo än för det. Vet inte om man köpte spelen där eller betalade en månadssumma?

Allt kommer vara live service tyvärr. Allt. Det är vad jag tror om framtiden.

Medlem

Jag tror de kommer finnas kvar som vanligt en tid framöver. Folk kanske får betala mer så de inte går back?

Man kan få en PS5 för runder 6000 kr, det är väldigt mycke prestanda vs vad en standard gaming PC kostar.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Något av det konstigaste förslag jag har hört.
Du menar att Sony skulle börja sälja PC:s med ett Playstation OS ?

Grejen med modulära produkter som PC:s är att de fråntar ett låst stabilt spel system. Med stabilt menar jag att alla spel som kommer till enheten puttrar på likvärdigt. Börjar man trassla in olika uppgraderingar så kommer spel inte fungera optimalt på instegsmodellen.
Det är ju bara att titta på exempelvis Xbox series S.

Det är ju därför alla Steam Decks har samma specs och spelens shaders fungerar bra. "Optimized for steam deck".

Ja, det gör de ju redan i praktiken enligt vanligt argument. Även här.

Att spel inte fungerar lika bra på SS har ju inte med annat att göra än att den inte är lika kraftfull. I den lilla mån någon av konsollmaskinerna har något som inte går via API istället för att spelt pratar direkt med hårdvaran så kan såklart det med abstrakteras på en mycket kraftfullare maskin ändå. Det har ju kommit till en punkt när det även gäller för PS3 nu liksom.

SteamDeck var lustgt nog det första jag tänkte påpeka efter din första rad.. Men ja. Det kunde ju alltid rekommendera en serie GPUs och ha färdigbakade nedladdningar relevanta för det. Eller så får helt "enkelt" systemet göra det till en del av installationsprocessen. PS har ju redan etablerat funktionen att börja spela innan alla data är nedladdade. Så däri finns lösningen på shaderfrågan med.

Ingen aning om hur Valve tänkt sig framtiden. Särskilt inte om de verkligen lyckas sprida sitt portabla OS till andra tillverkares enheter som de sagt. Inte mycket värre än SteamDeck 2, och sen 3.

Kommer användare av äldre system få dras med mer stuttrande på nyare spel. Kanske det. Men är det så mycket skillnad mot att last gen spel fungerar sämre som det är redan nu ändå?

Medlem
Skrivet av ZF:

Ingen aning om hur Valve tänkt sig framtiden. Särskilt inte om de verkligen lyckas sprida sitt portabla OS till andra tillverkares enheter som de sagt. Inte mycket värre än SteamDeck 2, och sen 3.

Kommer användare av äldre system få dras med mer stuttrande på nyare spel. Kanske det. Men är det så mycket skillnad mot att last gen spel fungerar sämre som det är redan nu ändå?

Nu har ju Steam Deck funnits ute i två år så det borde ju finnas en hel del shader profiler ute. Så när Steam Deck 2 kommer det skapas nya shader profiler för den antar jag. Men ja de måste ju då skapa olika profiler för alla olika tillverkares enheter i framtiden.

Om man själv bygger ihop en dator och slänger in Steam OS kanske det inte fungerar lika bra i långa loppet då man får vänta på att bygga shaders inför varje spel eller hur det nu fungerar då ens egna profil måste byggas upp efter tid.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av denza:

Förmodligen i framtiden kommer vi ha xbox-flix och sony-flix där man kan spela allt för en månadskostnad. Xbox kör ju redan med det. Man kan spela många spel (om man har gamepass ultimate) på mobiltelefonen. Men jag tror att speciella plattformar kommer tas fram, likt netflix. Stadia gick det inte så bra för. Världen var väl inte redo än för det. Vet inte om man köpte spelen där eller betalade en månadssumma?

Allt kommer vara live service tyvärr. Allt. Det är vad jag tror om framtiden.

Om jag får Playstation, Xbox och Nintendo under samma tak så välkomnar jag en sådan framtid. Så länge spel fungerar i det bästa möjliga sätt och inte blir sämre upplevelse än från en av deras konsoler.
Skulle dom fortfarande satsa på tredjeparts spel om de har olika tjänster ute så kommer det nog bli mer exklusivitet som låser sig till någon av dem tre. Och om samma spel hamnar på alla tre så blir det nog priskrig. Nintendo skulle ju då kunna ha samma performance som Xbox och Playstation.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har ju Steam Deck funnits ute i två år så det borde ju finnas en hel del shader profiler ute. Så när Steam Deck 2 kommer det skapas nya shader profiler för den antar jag. Men ja de måste ju då skapa olika profiler för alla olika tillverkares enheter i framtiden.

Om man själv bygger ihop en dator och slänger in Steam OS kanske det inte fungerar lika bra i långa loppet då man får vänta på att bygga shaders inför varje spel eller hur det nu fungerar då ens egna profil måste byggas upp efter tid.

Hursomhelst så är ju till sist alla fortfarande PC-spel som oftast inte kan ta del av detta.

Och i det avseendet så förlitar sig ju redan även Sony på att problemet minimeras istället för elimineras. Så enda skillnaden blir då att samma princip gäller redan från början, oavsett plattform.

123
Skriv svar