Diskutera – Bästa utvecklaren genom alla tider är...

Medlem
Skrivet av Winzi:

Artifact och Ricochet... kanske inte för att det är super dåliga men av olika design val och konkurrens när dem släpptes så var det inte något som fastnade, i alla fall inte för min egen del.

Nej, det är sant. Jag håller själv HL HL2 CS ( i diverse utgåvor), dod (inte source), portal är de spel jag tänker mest på som "mina favoriter". Men iom smaken är olika så försökte jag kolla aningen mer objektivt. L4d2 avinstallerade jag väldigt omgående pga andra titlar var mer intressanta och fanns små saker jag inte gillade i det. Men att säga att spelet är ett bottenskrap; då hade jag haft aningen hög standard 😁. Gollum, anyone?

Medlem

Sid Meier

Bullfrog
Nintendo
IdSoftware

Medlem

Namco, bästa fightingspel och bästa JRPG.

Capcom och Nintendo ligger inte långt efter

Medlem

Svårt. Jag vill svara något på B. Blizzard, BioWare eller Bethesda. Men sanningen är ju att ingen av de forna giganterna har gjort något riktigt bra på över ett decennium.

Tror därför att rösten faller på Naughty Dog. Tycker att de håller än.

(Rent objektivt måste jag även lyfta på hatten för Nintendo. Jag tycker sällan om deras spel, men måste ändå medge att de håller hög klass.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Spontant tycker jag Nintendo men det är ju egentligen ett företag med flera studios. Det är dock riktigt imponerande att år efter år släppa bra kvalitetstitlar.

En personlig favorit är housemarque som släpper lite mer nischade titlar. Det är roligt med utvecklare som vågar satsa på det. Imponerande att tex from software kränger så mycket spel i souls serien.

Medlem
Medlem

Valve och Larian är väl de enda som finns kvar som "pålitliga" fortfarande, men med tanke på den långa historiken måste väl Valve ta priset som den bästa.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Psygnosis måste jag nog sätta överst på denna lista. Men som starka bubblare måste jag också nämna ID Software och Bullfrog!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

En gång i tiden hade jag tveklöst sagt Nintendo men nu lutar det mer åt Capcom.

Medlem

Capcom, Valve, Id Software, Naughty Dog.

Det kan ju inte vara något annat än Nintendo, om man nu bara får välja en.

Men andra personliga favoriter är Squaresoft, Quintet, Tri-Ace och Masaya/Career Soft.

Medlem

Det finns så många.

Av de som varit med ett tag så kan jag nog nämna Housemarque som gjort bra spel ända sedan Amiga-tiden (då de var Bloodhouse och Terramarque).

Bitmap Brothers var fantastiska fram till Z. Speedball 2 är bland de bästa spel som gjorts.

Naughty Dog har gjort bra spel sedan Crash Bandicoot på 90-talet.

Sid Meier har gjort bra saker sedan Microprose-tiden (dock med diverse olika utvecklare).

Många verkar ha svårt att separera utgivare och utvecklare i denna fråga då många som nämns främst ger ut spel utvecklade av andra.

Skrivet av Margy:

Det finns så många.

Många verkar ha svårt att separera utgivare och utvecklare i denna fråga då många som nämns främst ger ut spel utvecklade av andra.

Jo, jag tänkte solklart svara Enix först innan jag kom på att de bara ger ut Dragon Quest-spelen, men att olika delar har olika devs. Lätt hänt att råka blanda ihop utgivare och utvecklare ibland. Ibland samma men långtifrån alltid.

Och: Sid Meier!!!

Medlem

Då - Blizzard
Nu - FromSoftware

Medlem

Då jag får nog säga ID software.

De etablerade inte bara nya genrer, de var också extremt drivande när det gäller teknologin vi alla använder idag.

John Carmack tack för allt ditt slit.

Även epic ska nämnas här med sitt arbete med unreal motorn.


signatur

P.L.U.R

It's not a lake, it's an ocean

Nintendo, med alla sina studior, är förstås en jätte som hängt med väldigt länge och levererat högkvalitativt innehåll hela tiden, år efter år, generation efter generation. Sedan har jag personligen favoritutvecklare som kommit och gått, som Bizarre Creations. Och Sega var under tio års tid min absoluta favorit. Bara runt millennieskiftet levererade deras studior spel som vi fortfarande pratar om. Men de senaste 20 år har de spottat ur sig mycket skit och därigenom skitat ned gamla fina varumärken som förtjänade bättre.

Måste jag välja vilken studio som nog gett mig mest nöje genom alla år och hållit en genomgående hög kvalitet (inte alltid, men ofta), så är det Capcom.

Capcom
Nintendo
Sega


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Dunder:

Valve och Larian är väl de enda som finns kvar som "pålitliga" fortfarande, men med tanke på den långa historiken måste väl Valve ta priset som den bästa.

Fast vad har Valve gjort egentligen, 2 spel... HL och HL2? Skulle inte säga att dom tar priset som det bästa spelföretaget... Inget av deras övriga har dom ju själva gjort utan det är typ moddar till spelet som blitt stora! Counterstrike, Day of Defeat, L4D... inget dom gjort själva eller kommit på!

Medlem
Skrivet av robbis:

Fast vad har Valve gjort egentligen, 2 spel... HL och HL2? Skulle inte säga att dom tar priset som det bästa spelföretaget... Inget av deras övriga har dom ju själva gjort utan det är typ moddar till spelet som blitt stora! Counterstrike, Day of Defeat, L4D... inget dom gjort själva eller kommit på!

De har väl gjort mer för spelvärlden än många andra sammanlagt, om man nu ska börja räkna på allt de gjort. Sen har de en större katalog än bara Half Life, även om det inte är så bara det heller.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Westwood
BioWare
Cdproject

Medlem
Skrivet av Dunder:

De har väl gjort mer för spelvärlden än många andra sammanlagt, om man nu ska börja räkna på allt de gjort. Sen har de en större katalog än bara Half Life, även om det inte är så bara det heller.

Jo massor, men om man räknar dem som ett spelföretag så nej då har dom inte gjort speciellt mycket. Tänker man på dem för steam, steam deck så har dom gjort mycket! Men det är ju bara för att tjäna pengar på andra spel... inget dumt i det! Men anser inte att Valve är ett spelföretag knappt.

Medlem

Genom alla tider? Westwood, Relic och Bioware kniper nog min topp 3. Många honorable mentions - Microprose, Bullfrog, Codemasters, Eugen Systems, Big Huge Games, Ion Storm, Volition, Obsidian, Bethesda, Interplay, Sierra, Chris Sawyer m.fl. m.fl.

Numera finns egentligen inga studior jag har något särskilt förtroende till, inkluderat de som finns kvar idag av ovan nämnda. Blackbird Interactive och OwlCat Games är de enda jag egentligen känner värda att nämna vid namn. (Finns dock en rad indieprojekt/enmansprojekt jag verkligen gillar - Starcom-spelen av Kevin/Wx3 Labs är fantastiska, exempelvis.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jo massor, men om man räknar dem som ett spelföretag så nej då har dom inte gjort speciellt mycket. Tänker man på dem för steam, steam deck så har dom gjort mycket! Men det är ju bara för att tjäna pengar på andra spel... inget dumt i det! Men anser inte att Valve är ett spelföretag knappt.

Kan inte hålla med. De utvecklar aktivt två av de största esportstitlarna och har en hyllad spelkatalog.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag har bara soelst något enstaka nintendolir i mina dagar, så det blir lite väl opersonligt att säga just Nintendo.

Obsidian var alltid en personlig favorit, men jag tycker de vacklat en del på senare år. Outer Worlds strök mig mothårs på alla sätt och vis, ich Avowed känns som helt fel utveckling från Pillars of Eternity 2 (men jag blir gärna motbevisad).

Överlag måste jag nästan säga Troika. De var kantade av alla möjliga problem och släppte bara tre spel, men två av dem är (buggiga) mästerverk i min bok och Temple of Elemental Evil går inte heller av för hackor.

Square (Final Fantasy, Parasite Eve)
Sega (Phantasy Star, Shining Force, Streets of Rage)
Microprose (Civilization, Pirates!, Railroad Tycoon)
Konami (Suikoden, Life Force, Castlevania)

Medlem

valve lättare svar kna man inte hitta

Medlem
Skrivet av landahl:

Du skojar?

Naughty Dog - ingen snack om saken. På andra plats Valve. 💪

Medlem

Alltså går det att välja? Rockstar och Nintendo dyker upp spontant även om deras spel sällan hamnar på mina topplistor.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan inte hålla med. De utvecklar aktivt två av de största esportstitlarna och har en hyllad spelkatalog.

Som dom inte gjort själva 😝

Medlem
Skrivet av robbis:

Som dom inte gjort själva 😝

"Okej".....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Måste nog säga Id Software. De var ju pionjärer på 90-talet med deras Id Tech-motor. Så många bra fps-spel vi fått tack vara deras teknik.

Utan Carmack, Hall och Romero är det inte mycket kvar i Id Software dock.

Skriv svar