Diskutera – Bästa utvecklaren genom alla tider är...

Robot
Diskutera – Bästa utvecklaren genom alla tider är...

Valve? Naughty Dog? Blizzard? Vilken spelstudio tycker du är allra bäst?

#diskutera


Medlem

Har enormt mycket respekt för vad Looking Glass Studios gjorde med deras så kallade immersive sims, synd bara att studion har varit död i 24 år.

Medlem

Singleplayer - LucasArts
Multiplayer - Blizzard (innan Activision självklart)

Men är nog av nostalgiskäl kanske.

Medlem

De enda som inte snubblat på sin egen hybris och förfallit i mikrotransaktionselände och hafsjobb är Nintendo.

Medlem
Medlem

Rockstar gör mig sällan besviken! Mycket tack vare favoritspelen GTA och RDR förstås. Visst mjölkade man GTA V några år för mycket, och inga singleplayer-DLC var trist - men med deras track record så är jag inte det minsta orolig för GTA VI.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Har alltid gillat Obsidian. Tycker de i stort sett alltid producerar ren kvalitet. Blev jäkligt ledsen när MS köpte upp dom då jag bara spelar på PS

Sen litar jag alltid på Larian. DOS 1 och framförallt 2 är bland de bästa jag spelat och BG3 var enormt bra. Ska bli kul att följa dom mer i framtiden!

Medlem

BioWare har skänkt mig många minnesvärda spelupplevelser. 😃

Medlem

Jag kommer nog alltid ha respekt för id software och monolith productions.

Medlem
Medlem

Krome Studios Melbourne 😭
Finns så många bra spel därute, har nog ingen favorit. Många hit and miss hos typ alla spelstudios.

Medlem

Troligen Valve om man tar snittkvaliteten på alla deras spel.

Medlem

New World Computing 😎

Medlem
Skrivet av Glöttis:

Självklar första plats!
I dagens läge vinner From Software.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Genom alla tider är ganska svårt. Dom flesta företag tappar det efter ett tag eller åtminstone börjar släppa sämre spel.
Blizzards var ganska oslagbara mellan tiden Warcraft 2 till Starcraft 2 när det kommer till kvalité av spelen dom gjorde.
Samma sak med Id software mellan Doom och Quake 3. Men nu för tiden är det kanske From Software som bara gjort bra spel under en lång tid eller Supergiant games.

Capcom är också en liten utstickare som inte gjort dom bästa spelen men som konsekvent varje generation släppt många bra spel ända sen NES tiden, även om dom också släpper en del dåliga.

Medlem

Bullfrog sett nostalgiskt, annars ligger både Remedy och The Chinese Room högt upp bland aktiva studios.

Medlem

Fromsoftware
Valve
Edit: idsoftware icke att förglömmas

Medlem

En gång i tiden hade svaret varit Blizzard men nu när de inte är va de en gång var så måste jag nog säga Rockstar, gudarna bakom GTA

Medlem

FromSoftware, utan tvekan.

Blizzard och Valve var på toppen förr.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Nintendo. Enda företaget som bemästrar olika genrer.

Medlem

Svårt att säga. De flesta har ju blandat lite. Men utvecklare jag själv minns som ganska säkra kort är Infocom, Microprose, Sierra, Cinemaware, Lucasarts, men dessa har ju sina storhetstider 30-40 år bak i tiden.

Medlem

Nintendo.
Finns få utvecklare som lyckats hålla så hög nivå så länge.
Valve står högt också men volymen spel är klart färre.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

BioWare och Black Isle ligger väl bra till tycker jag.

Medlem

Som många nämnt så skiftar det med tiden.
Men sen har vissa färre spel.
CDPR tex har hög nivå men få spel.
Nintendo har sinnessjukt bra spel. Men pga deras högre antal spel även en del mer mediokra titlar.

Men... Black Isle studios! Om jag måste välja en enda som i princip aldrig dippat.
Annars Nintendo för de har gjort så många galet bra spel. I fyrtio år! Varje generation värper de fram rent guld.

Prime Blizzard och Prime Bioware är också där uppe och nosar. Bullfrog. Prime Square.

Medlem

Får nog säga Nintendo.
Inte bara att de historiskt skapat flest av de bästa och mest ikoniska spelen, men även för att de upprätthåller en ganska konsekvent, skyhög kvalitet och fortsätter att leverera flera av de bästa spelen även nu.

Medlem

FromSoftware, Square Enix och Capcom

Medlem

Looking glass
Eidos-Montréal
Westwood

Oj det blev mer än en 🤔

Medlem

Nintendo - över 40 år av konstanta hits och kvalitet.

Medlem

Kan inte säga att nån är bäst genom tiderna för alla gör bra och dåliga saker.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fromsoft
Capcom
Square Enix
Blizzard (Japp, WoW gör dem till en av de bästa spelutvecklarna någonsin oavsett vad de släpper nu eller kommer släppa)

Skriv svar