Steam Deck-utmanaren MSI Claw släpps den 8 mars

Robot
Steam Deck-utmanaren MSI Claw släpps den 8 mars

Fast lanseringen ska ske i vågor.

#Msi-claw


Medlem

Den med strömtörstiga Intel-chipset? lol

Medlem

Skulle inte kalla den för en Steam Deck-utmanare, snarare en primär utmanare till Rog Ally. Är det en Steam deck utmanare kan man kalla den för Switch utmanare också

Windows och Windows. Förstår att man ser det som en utmanare, men två helt olika system i två olika syften primärt i om man vill ha en Windows-dator med alla program tillgängliga eller ha en Linux-baserad handhållen spelmaskin. Finns möjlighet att lösa andra program utanför Steam på Steam deck, men det är lite meckigare.

I grund har dessa olika syften med hur man vill ha sin upplevelse, men samma mål att ha en handhållen gaming-device.

Överlag så har testerna för MSI CLAW inte varit speciellt bra om man jämför med Rog Ally Z1E. Men ska bli spännande att följa utvecklingen av både Claw i form av hur de uppdaterar och optimerar den framåt men också handheld generellt.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Borde heta Steam Worse

Medlem

ser jäkligt plastig ut

Medlem
Skrivet av Albrion:

Skulle inte kalla den för en Steam Deck-utmanare, snarare en primär utmanare till Rog Ally.

Vad är en utmanare till Steam Deck då?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vad är en utmanare till Steam Deck då?

Alla handheld, inkl. Switch enligt mig. Lika mycket som att Steam Deck är en utmanare till Switch. Men jämföra en MSI Claw med en Steam Deck är lite som att jämföra en PC Laptop med Macbook. Båda är laptops, vissa spel och funktioner finns på båda, men det finns stora skillnader och det är primärt mjukvaran och därav vad respektive produkt också kan erbjuda.

Tycker därför det är viktigt i den aspekten att jämföra MSI Claw primärt med Rog Ally och Legion Go som primära konkurrenter.

MSI Claw, Rog Ally och Legion Go är en viss typ av handheld, Steack Deck en annan, Switch en annan. Alla håller sig till en gemensam nämnare, handhållna spelmaskiner. Men i och med att de har helt olika mjukvara att det är svårt att jämföra och ska man jämföra så får man också göra det med en likvärdig produkt. Med det sagt så innebär det inte att det inte är en konkurrent, med hade varit en bättre rubrik och fokus att prata konkurrens mot Rog Ally och Legion Go i detta fall.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Redaktör
Skrivet av Albrion:

Alla handheld, inkl. Switch enligt mig. Lika mycket som att Steam Deck är en utmanare till Switch. Men jämföra en MSI Claw med en Steam Deck är lite som att jämföra en PC Laptop med Macbook. Båda är laptops, vissa spel och funktioner finns på båda, men det finns stora skillnader och det är primärt mjukvaran och därav vad respektive produkt också kan erbjuda.

Tycker därför det är viktigt i den aspekten att jämföra MSI Claw primärt med Rog Ally och Legion Go som primära konkurrenter.

MSI Claw, Rog Ally och Legion Go är en viss typ av handheld, Steack Deck en annan, Switch en annan. Alla håller sig till en gemensam nämnare, handhållna spelmaskiner. Men i och med att de har helt olika mjukvara att det är svårt att jämföra och ska man jämföra så får man också göra det med en likvärdig produkt.

Men de pc-baserade spelmaskinerna har ju gemensamt att de stödjer mycket fler grejer än Switch. Jag körde t.ex. Diablo 4 på Steam Deck innan officiella stödet kom. Så jag tycker "Steam Deck" som samlingsnamn funkar (eftersom den var först att bli stor i området).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men de pc-baserade spelmaskinerna har ju gemensamt att de stödjer mycket fler grejer än Switch. Jag körde t.ex. Diablo 4 på Steam Deck innan officiella stödet kom. Så jag tycker "Steam Deck" som samlingsnamn funkar (eftersom den var först att bli stor i området).

De Windows-baserade spelmaskinerna stödjer mycket mer än vad en Steam Deck kan göra också. Därför det blir knepigt. Samtidigt så har Steam Deck en fördel om man vill spela sina spel på just Steam och ofta innan officiellt stöd lanseras. Medan Rog Ally/Legion Go/MSI Claw har en fördel att fungera utanför Steam som också kan göra dessa till en PC som man kopplar in till skärmen direkt också för att agera som en "stationär" dator. Jag har både en Steam Deck och en Rog Ally, jag tycker det är extremt stora skillnaderna på produkterna och i vilket syfte inom gaming som man faktiskt använder dem och när. Jag förstår vad du menar, jag håller bara inte med i resonemanget och ser jämförelsen som en Windows Laptop vs Macbook.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Redaktör
Skrivet av Albrion:

De Windows-baserade spelmaskinerna stödjer mycket mer än vad en Steam Deck kan göra också. Därför det blir knepigt. Samtidigt så har Steam Deck en fördel om man vill spela sina spel på just Steam och ofta innan officiellt stöd lanseras. Medan Rog Ally/Legion Go/MSI Claw har en fördel att fungera utanför Steam som också kan göra dessa till en PC som man kopplar in till skärmen direkt också för att agera som en "stationär" dator. Jag har både en Steam Deck och en Rog Ally, jag tycker det är extremt stora skillnaderna på produkterna och i vilket syfte inom gaming som man faktiskt använder dem och när. Jag förstår vad du menar, jag håller bara inte med i resonemanget och ser jämförelsen som en Windows Laptop vs Macbook.

Fair enough! Jag förstår vad du menar.


signatur
Medlem

Oj så dyr den är.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Oj så dyr den är.

Håller med dig helt, väldigt dyr för basmodellen. Nog den dyraste på marknaden? Dessutom när de första bechmark-testerna inte visat sig vara bra jämfört mot en AMD Z1 Extreme. Har en känsla att denna kan floppa, om de inte har hunnit optimera den för att skapa magi till lanseringen. Ska bli spännande att se hands-on tester inom kommande dagar.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av Albrion:

Men jämföra en MSI Claw med en Steam Deck är lite som att jämföra en PC Laptop med Macbook.

Det är ju fritt för vem som helst att installera Windows på sin Steam Deck. Fullt rimlig jämförelse med andra ord. Det är en dator som skeppas med Linux istället för Windows.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Det är ju fritt för vem som helst att installera Windows på sin Steam Deck. Fullt rimlig jämförelse med andra ord. Det är en dator som skeppas med Linux istället för Windows.

Man kan installera Windows på en Macbook också, skulle inte säga att det är en rimlig jämförelse med en Windows-baserad laptop. Och ska man börja jämföra adderad mjukvara på det sättet så vet jag inte riktigt vart man drar gränsen kring konkurrens. Sedan tror jag inte majoriteten installerar Windows på en Steam Deck vs de som behåller Linux som sin primära mjukvara. Men hade varit intressant att se det


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

@Albrion alla är "handhelds PC" klart dom är jänförbara.
En är en som levereras med linux och dom andra med Windows. Men man kan köra vise versa (dock vet jag inte hur linuxstöd ser ut på dom som levereras med windows).
Det är samma typ av maskiner.
Det du säger att det upplevs skillnad och meckigare på Steam deck har bara att göra med "Windows vana" dom flesta är inte alldags användare av Linux.
Hade mer saker stöds i Linux hade jag på allvar bytt bort windows helt även på desktop just för att kubna bojkotta MS på allvar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Albrion:

De Windows-baserade spelmaskinerna stödjer mycket mer än vad en Steam Deck kan göra också. Därför det blir knepigt. Samtidigt så har Steam Deck en fördel om man vill spela sina spel på just Steam och ofta innan officiellt stöd lanseras. Medan Rog Ally/Legion Go/MSI Claw har en fördel att fungera utanför Steam som också kan göra dessa till en PC som man kopplar in till skärmen direkt också för att agera som en "stationär" dator. Jag har både en Steam Deck och en Rog Ally, jag tycker det är extremt stora skillnaderna på produkterna och i vilket syfte inom gaming som man faktiskt använder dem och när. Jag förstår vad du menar, jag håller bara inte med i resonemanget och ser jämförelsen som en Windows Laptop vs Macbook.

Fast man kan spela Steam spel på båda direkt utan problem, samma utbud där. Det är mycket meckigare att få samma utbud på Mac och en Windows PC.

Steam Deck och Rog Ally spelar ju samma spel, förutom att Rog Ally kan spela fler spel out of the box

Medlem
Skrivet av Albrion:

Man kan installera Windows på en Macbook också

Nä, inte nu för tiden. Inte på de nya ARM-chippen, inte nativt.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hade mer saker stöds i Linux hade jag på allvar bytt bort windows helt även på desktop just för att kubna bojkotta MS på allvar.

Håller med dig. Ser en del saker i desktop mode på Steam deck jag önskar fanns med i windows.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Obegripliga dessa "handeld windows consoles", kollar man forumen och yt så verkar en stor del av användartiden gå åt till att söka efter onlinelösningar för hur man ens navigerar windows och andra program med dessa, det är ju inte direkt smidigt gjort för kontroll eller touchscreen. Än mer oebgripligt för min del hur man kan betala 10k+ för dessa huvudvärksmaskiner med Windows 🤔

Medlem
Skrivet av Majoren:

Obegripliga dessa "handeld windows consoles", kollar man forumen och yt så verkar en stor del av användartiden gå åt till att söka efter onlinelösningar för hur man ens navigerar windows och andra program med dessa, det är ju inte direkt smidigt gjort för kontroll eller touchscreen. Än mer oebgripligt för min del hur man kan betala 10k+ för dessa huvudvärksmaskiner med Windows 🤔

Använer min rog endast till Xbox store. Funkar prima

Medlem
Skrivet av Albrion:

Man kan installera Windows på en Macbook också, skulle inte säga att det är en rimlig jämförelse med en Windows-baserad laptop. Och ska man börja jämföra adderad mjukvara på det sättet så vet jag inte riktigt vart man drar gränsen kring konkurrens. Sedan tror jag inte majoriteten installerar Windows på en Steam Deck vs de som behåller Linux som sin primära mjukvara. Men hade varit intressant att se det

Du ser inte hur det är lite unikt med en dator med handkontroller inbyggt? Visst fanns dom innan steam deck också, men den slog igenom mer än de tidigare alternativen och nu vill fler ha en del av kakan och släpper sina egna. Att jämföra dessa datorer oavsett vilket operativsystem de har är naturligtvis rimligt. Båda har snarlika fysiska egenskaper och har alla samma syfte: Att spela spel på. Menar du att man inte kan jämföra Playstation och Xbox också?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Personligen förstår jag inte exakt varför jag skulle vilja ha en handheald med windows på framför Steam Os. Är på steam jag har mina spel men handhållet kör jag mest indiespel ändå eller emulerat. Det hade väl varit om jag skulle klämma in musikprogrammet fl studio men har redan en laptop som nog är smidigare att komponera musik på. Steamdeck har ju trackpads så i desktop mode på steamdeck navigerar man lätt om man skall göra annat än spela. Det hade kanske varit om dessa andra handhållna pcs har mycket bättre specs men som sagt kör jag inte trippel A spel på steamdecken.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Personligen förstår jag inte exakt varför jag skulle vilja ha en handheald med windows på framför Steam Os. Är på steam jag har mina spel men handhållet kör jag mest indiespel ändå eller emulerat. Det hade väl varit om jag skulle klämma in musikprogrammet fl studio men har redan en laptop som nog är smidigare att komponera musik på. Steamdeck har ju trackpads så i desktop mode på steamdeck navigerar man lätt om man skall göra annat än spela. Det hade kanske varit om dessa andra handhållna pcs har mycket bättre specs men som sagt kör jag inte trippel A spel på steamdecken.

Gamepass? Använder inte ens Steam på min Rog ally. Kör alla spel på den, även trippel A

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Gamepass? Använder inte ens Steam på min Rog ally. Kör alla spel på den, även trippel A

Jag betalar inte för gamepass.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar