Rapport: GTA 6-utvecklare uppmanas sluta arbeta hemma – kritiseras hårt

Medlem
Skrivet av Force:

Det visar ju bara fullt ut bristen på din empatiförmåga, bara för att du själv inte är i samma sits.

Oj. Känsligt ämne😂

Men ja det är nog pga min bristande empatiförmåga.
Jag skulle gärna vara lite mer som dig❤️

Medlem

Kanske har något med tilliten efter läckor som förekommit också…är ju lite 00- tal att kräva på-platsen för it-jobb, men om man jobbar med kreativa yrken kan jag absolut förstå det. Man måste ändå sympatisera med de som faktiskt tagit ett arbete och bott kvar där man redan bott eller flyttat närmare naturen och sen gör företaget en kovändning.

Själv varit med om det, personen var redan bosatt en bra bit ifrån och hade familj, var tydligt under intervjuprocesserna att det var helt ok med en viss möngd på distans, sen ändrade bolaget sig på några veckors varsel.
Blev så klart byte arbetsplats och de tappade en väldigt engagerad och kompetent person.

Medlem

Den team känsla som byggs genom att jobba 8 timmar per dag med sina kollegor kan aldrig kan byggas på distans.

Covid var en händelse i historien som fick många av oss att behöva ändra på våra vanor i form av isolering…..det är lite som att säga ”under andra världskriget så behövde jag minsann inte gå till jobbet” (eftersom fabriken jag jobbade i var sönder bombad) så nu när det är fred vill jag inte heller gå till jobbet.

Jag kan förstå att det känns surt att gå tillbaka till kontoret, jag är en av dem som nyligen blev tillbaka ”tvingad” till kontoret, men glöm inte….det är ingen välgörenhet som företagen jobbar med. De betalar dig för att utföra en tjänst så att de kan tjäna pengar….simple as that.

Medlem

Antingen går man till jobbet eller så kan man vara arbetslös om man inte orkar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nja omedvetet så kanske lite.

Men mest för att "alla" var på sitt arbete innan pandemin. Och nu när den är över så vill vissa arbetsgivare att deras anställda kommer tillbaka till kontoret..

Så jag har svårt att tycka synd om arbetarna när det endast handlar om att återgå till normalläget vi hade innan pandemin.

Men berätta gärna varför du tycker att det är så fel. (Om du nu gör det alltså)
Seriös fråga, jag säger inte att jag har rätt så det är intressant att få ett annat perspektiv.

Det är ju inte riktigt sant, många arbetsplatser hade distansarbete innan pandemin också. Jag själv har jobbat delvis på distans sedan 2017.

Sen har ju verktygen och infrastrukturen för distansarbete utvecklats. Ska man dra "återgå till normalläget" kan vi ju säga till alla taxichauförer att sluta köra omkring i bilar och återgå till häst och vagn. Vi färdades så i 1000 år, så varför skulle det inte duga nu?


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Antingen går man till jobbet eller så kan man vara arbetslös om man inte orkar.

Antingen lyssnar man på sina utvecklare eller så får man anställa nya som inte får remote-jobben av en anledning. 🙃

För min del får de gärna hålla på som de gör. Vettiga utvecklare får ny anställning samma dag.

Det finns nog få branscher där skillnaden i värdeskapande kan skilja så markant mellan två anställda med samma antal år i yrket.

Medlem
Skrivet av Darktoastern:

Den team känsla som byggs genom att jobba 8 timmar per dag med sina kollegor kan aldrig kan byggas på distans.

Covid var en händelse i historien som fick många av oss att behöva ändra på våra vanor i form av isolering…..det är lite som att säga ”under andra världskriget så behövde jag minsann inte gå till jobbet” (eftersom fabriken jag jobbade i var sönder bombad) så nu när det är fred vill jag inte heller gå till jobbet.

Jag kan förstå att det känns surt att gå tillbaka till kontoret, jag är en av dem som nyligen blev tillbaka ”tvingad” till kontoret, men glöm inte….det är ingen välgörenhet som företagen jobbar med. De betalar dig för att utföra en tjänst så att de kan tjäna pengar….simple as that.

Det går alldeles utmärkt. Kanske inte om man är junior eller översocial, men det är vi långt ifrån alla som är.

Tror precis som någon annan skrev att det är ett icke-problem för oss med lite erfarenhet. Vi hittar nya jobb direkt. Men särskriver man och tror att alla jobbade på kontor innan Covid så kanske det blir tufft.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

För mig som inte jobbar på kontor känns det så otroligt främmande att inte "vara på jobbet" när man jobbar^^. Självklart hade jag förmodligen också föredragit att jobba hemifrån men det är väl upp till arbetsgivaren att avgöra vad som är bäst..

Jobbar hemifrån, internationellt. Företaget är remote first. Det finns!

Medlem
Skrivet av Darktoastern:

Den team känsla som byggs genom att jobba 8 timmar per dag med sina kollegor kan aldrig kan byggas på distans.

Nej det är annorlunda helt klart. Grymt om man gillar olika kulturer dock, svårt att jobba med irländare, engelsmän, portugiser, amerikaner och italienare på ett och samma projekt, på kontor.

Skrivet av Darktoastern:

Jag kan förstå att det känns surt att gå tillbaka till kontoret, jag är en av dem som nyligen blev tillbaka ”tvingad” till kontoret, men glöm inte….det är ingen välgörenhet som företagen jobbar med. De betalar dig för att utföra en tjänst så att de kan tjäna pengar….simple as that.

Ja och som anställd/kontrakterad får man välja Finns företag som är remote first.

Medlem

Nyhetstorka.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Jag hoppas att så många företag som kan försöker göra det möjligt för kontors nissarna att jobba hemifrån. Luften i städerna skulle bli bättre och folk som måste åka till jobbet skulle komma dit/hem snabbare. Jag kanske är väldigt egoistisk nu som tänker på trafiken och miljön för mig. Men ibland måste man vara hård för det skulle vara otroligt bra om många fler kunde jobba hemifrån. Folk skulle kunna börja befolka Sveriges alla små tomma byar igen också.

Medlem
Skrivet av phi:

Det är precis tvärtom hos oss. Under pandemin när jag jobbade hemifrån var produktiviteten mycket högre och allt var oftast klart en bra tid innan deadlines. Det var som att alla var fullt medvetna om att man behövde faktiskt prestera för att få fortsätta jobba hemifrån och att man kom liksom inte undan med att slacka.

Nu tillbaka på kontoret så är vi tillbaka där vi var innan pandemin när det kommer till produktiviteten. Man kommer till kontoret, surrar med kollegor över en kaffe eller två, läser lite nyheter, dumscrollar på mobilen och lyssnar på någon podcast och tar "efter kaffet-skiten", sen är det helt plötsligt lunch. Sen börjar man ta tag i dagens arbetstuppgifter där vid 13-14 men så kommer någon kollega förbi och vill ha hjälp med något och helt plötsligt är det dags att gå hem för dagen.

Man är där sina timmar som man ska men det är mest för syns skull. Sen ställer sig ledningen frågan "hur kommer det sig att det går sämre nu än under pandemin?". Ja, vad kan det bero på...

Om det där är vardagen på din arbetsplats så måste jag säga att det är otroligt priviligerat att kunna snacka bort halva arbetsdagarna och få betalt för ingenting. Mycket bättre betalt än vad jag har, skulle jag tro, och jag får fan i mig jobba.

Jag är inte emot hemarbete och absolut inte för att man ska slita ut sig och bli bränd men i min värld låter det knas att lalla runt 8 timmar om dagen. Att sedan skylla på att produktiviteten är sämre för att man inte får vara hemma och jobba när man i själva verket bara dricker kaffe och pratar är extremt bortskämt om du frågar mig. Någonstans har man väl ändå ett ansvar?

Medlem
Skrivet av Knalle:

Om det där är vardagen på din arbetsplats så måste jag säga att det är otroligt priviligerat att kunna snacka bort halva arbetsdagarna och få betalt för ingenting. Mycket bättre betalt än vad jag har, skulle jag tro, och jag får fan i mig jobba.

Jag är inte emot hemarbete och absolut inte för att man ska slita ut sig och bli bränd men i min värld låter det knas att lalla runt 8 timmar om dagen. Att sedan skylla på att produktiviteten är sämre för att man inte får vara hemma och jobba när man i själva verket bara dricker kaffe och pratar är extremt bortskämt om du frågar mig. Någonstans har man väl ändå ett ansvar?

Ja alltså vad har du för jobb? haha

Medlem
Skrivet av Knalle:

Om det där är vardagen på din arbetsplats så måste jag säga att det är otroligt priviligerat att kunna snacka bort halva arbetsdagarna och få betalt för ingenting. Mycket bättre betalt än vad jag har, skulle jag tro, och jag får fan i mig jobba.

Jag är inte emot hemarbete och absolut inte för att man ska slita ut sig och bli bränd men i min värld låter det knas att lalla runt 8 timmar om dagen. Att sedan skylla på att produktiviteten är sämre för att man inte får vara hemma och jobba när man i själva verket bara dricker kaffe och pratar är extremt bortskämt om du frågar mig. Någonstans har man väl ändå ett ansvar?

Låter som anställning i statligt ägt bolag

Medlem

Man blir inte gammal som utvecklare om du slackar hemifrån. Det är ju inte så att det du gör inte loggas. Normalt går det att spåra varenda kodrad till en person, ett datum och ett klockslag och om man inte är ensam utvecklare (vilket i princip inte förkommer) så kommer teamet att reagera på att du inte levererar.

Ur företagsperspektiv kan distansarbete faktiskt vara väldigt lönsamt. Just programmering och olika former av problemlösning är väldigt jobbigt att göra konstant mellan åtta och fem. Många av oss få mer gjort av att lägga några timmar på kvällen - eller morgonen. Vidare är det just inom IT så är det väldigt mycket bättre att kunna rekrytera folk från hela världen och inte bara folk som bor inom pendlingsavstånd. För att inte prata om vad man kan spara på lokaler. Det är inte så att hybrid och distans är så populärt bara för att lata programmerare sätter villkoren.

Visst finns det slöfockar - men att man skulle komma undan med att sitta hemma och spela tv-spel om man har ett jobb som utvecklare... Inte en chans. Och just Rockstar har knappast gjort sig ett namn på att se mellan fingrarna på slackers.

Sen är marknaden som den är men. Om du kan nämna Rockstar i ditt CV så skulle jag (utan annat belägg en egen erfarenhet) påstå att man har förtur till i stor sett alla IT-jobb i världen så det är inte så att de slängs ut till vargarna.

Med det sagt, tycker jag att arbetsgivare givetvis ska hålla sina löften till anställda och med Rockstars omsättning vore det jäkligt märkligt om man inte kunde lösa säkerhetsfrågan snyggare och faktiskt vara lite rädda om sin personal.

Medlem

Jag är utvecklare och jobbar på distans kanske ungefär halva tiden. Hybridvarianten är helt klart den form av arbete jag uppskattar mest, är det katastrofväder/man är halvsjuk/ungarna har något man måste fixa med etc, ja då kan man köra hemma den dagen. Fantastiskt ju!

Sen som föregående talare nämner, oavsett vart man jobbar från måste man ju leverera. Gör man inget märks det ju - och oftast samarbetar vi med varandra även om vi sitter remote.

I mitt fall skulle jag direkt söka andra arbetsplatser om jag inte kunde arbeta remote (har faktiskt redan gjort det en gång, även om det inte var hela anledningen den gången). Som tur är verkar vi ha sunda värderingar kring det hela.

Inaktiv
Skrivet av Constantine:

Ja alltså vad har du för jobb? haha

Jisses vad frånkopplad man måste vara om man inte förstår att det är normen och jag tror det var poängen vissa försökte förmedla här. I toppen av huvudet: fabriksarbetare, chaufförer, livsmedelsanställda, Posten har inte tid att babbla/surfa bort flera timmar. När jag jobbade som postis i min ungdom hade folk tur om man hann käka lunch.

Ditt inlägg får mig ändå att inse hur splittrad arbetarna är idag. Det är gigantiska skillnader mellan olika branscher. Och det är inte enbart just i lön. Utan arbeta hemifrån, förmåner osv. Tror vi har en mycket högre ojämlikhet om man skulle kunna kvantifiera det. Förr hade i princip alla samma förmåner.

Att arbeta hemifrån innebär att man sparar tusenlappar. Och det är oftast personer som redan tjänar bra.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det är "crunch" dags med andra ord.

Crunch, fyfan skulle säga upp mig på dagen om det fanns en planerad crunch i ett projekt jag satt i, det värsta otyget som finns i branschen.

Jag skulle också säga upp mig om jag blev tvingad att åka in till min arbetsplats "bara för att". Nu åker jag in till kontoret ett par dagar i veckan av egen vilja då jag tycker det kan vara trevligt ibland. Men att bli tvingad till det, fyfan!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Crunch, fyfan skulle säga upp mig på dagen om det fanns en planerad crunch i ett projekt jag satt i, det värsta otyget som finns i branschen.

Jag skulle också säga upp mig om jag blev tvingad att åka in till min arbetsplats "bara för att". Nu åker jag in till kontoret ett par dagar i veckan av egen vilja då jag tycker det kan vara trevligt ibland. Men att bli tvingad till det, fyfan!

Håller med till viss del - men sköt det snyggt (annonseras i god tid, kompenseras rimligt och är begränsat till en kortare period) så köper jag det som en del av jobbet. Men då förväntar jag mig också att det finns andra perioder då det är avsevärt lugnare och att AG håller på och tjafsar om kontorstider och sånt. Flexibilitet och att man ställer upp ska gälla åt båda hållen.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Jisses vad frånkopplad man måste vara om man inte förstår att det är normen och jag tror det var poängen vissa försökte förmedla här. I toppen av huvudet: fabriksarbetare, chaufförer, livsmedelsanställda, Posten har inte tid att babbla/surfa bort flera timmar. När jag jobbade som postis i min ungdom hade folk tur om man hann käka lunch.

Ditt inlägg får mig ändå att inse hur splittrad arbetarna är idag. Det är gigantiska skillnader mellan olika branscher. Och det är inte enbart just i lön. Utan arbeta hemifrån, förmåner osv. Tror vi har en mycket högre ojämlikhet om man skulle kunna kvantifiera det. Förr hade i princip alla samma förmåner.

Att arbeta hemifrån innebär att man sparar tusenlappar. Och det är oftast personer som redan tjänar bra.

Vill inte säga att du är off-topic men tråden handlar väl om Rockstars utvecklare och inte deras livsmedelsanställda? Eller har jag missat något?

(Sen har du givetvis en poäng i att distansarbete inte är möjligt för alla yrkesgrupper och att många av de yrkesgrupperna har på tok för låga löner)

Medlem

Varför verkar så många spelstudios ha "crunch"? Är det någon amerikansk kulturgrej?

Medlem
Skrivet av Hullken:

Varför verkar så många spelstudios ha "crunch"? Är det någon amerikansk kulturgrej?

Nej, de är mer en IT-kulturgrej än något amerikanskt. Man har alltid en orealistiskt deadline att hinna till och så närmar den sig och då tycker chefer och aktieägare att man ska ge järnet så man hinner.

Medlem
Skrivet av Josef K:

Nej, de är mer en IT-kulturgrej än något amerikanskt. Man har alltid en orealistiskt deadline att hinna till och så närmar den sig och då tycker chefer och aktieägare att man ska ge järnet så man hinner.

Ahh. Men visst är det konstigt att spel som kan utvecklas i 5+år ändå måste ha crunch...

Medlem
Skrivet av Hullken:

Ahh. Men visst är det konstigt att spel som kan utvecklas i 5+år ändå måste ha crunch...

Att det blir mycket arbete sista veckorna med ett spelprojekt i den storleken och att ägare vill ha ut spelet så snart som möjligt tycker jag faktiskt inte är konstigt. Förseningar kostar så det vill man undvika så mycket som möjligt.

phi
Medlem
Skrivet av Knalle:

Om det där är vardagen på din arbetsplats så måste jag säga att det är otroligt priviligerat att kunna snacka bort halva arbetsdagarna och få betalt för ingenting. Mycket bättre betalt än vad jag har, skulle jag tro, och jag får fan i mig jobba.

Jag är inte emot hemarbete och absolut inte för att man ska slita ut sig och bli bränd men i min värld låter det knas att lalla runt 8 timmar om dagen. Att sedan skylla på att produktiviteten är sämre för att man inte får vara hemma och jobba när man i själva verket bara dricker kaffe och pratar är extremt bortskämt om du frågar mig. Någonstans har man väl ändå ett ansvar?

Det är vardagen för mig inom försäkringsbranschen.

Det är en konjunkturokänslig branch som rullar på av sig självt där jag i jobbet som rådgivare styr mycket av min egen arbetsbelastning. Effektiv arbetstid per dag är väl en timme eller två, så sett till lön kontra hur mycket jag faktiskt behöver jobba så sitter jag en väldigt privilegierad sits och jag är fullt medveten om att det i mångas ögon säkert låter som ett ”drömjobb”.

Men det finns så klart en baksida och det är att det är ett fruktansvärt understimulerande jobb. Så jag är läget att jag söker mig härifrån pga det dels inte finns några utvecklingsmöjligheter och jag har så gott som peakat där jag nu är och jag pallar inte sitta hela dagarna och inte göra något.

Samtidigt när man tittar ut genom fönstret när byggarbetare m.m jobbar och sliter ute i kyla och pissväder så tar man en till kaffe, lutar sig bak i stolen och sätter igång en ny podcast och tänker ”man ska inte klaga”. Hamsterhjulet snurrar vidare.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Det är ju inte riktigt sant, många arbetsplatser hade distansarbete innan pandemin också. Jag själv har jobbat delvis på distans sedan 2017.

Sen har ju verktygen och infrastrukturen för distansarbete utvecklats. Ska man dra "återgå till normalläget" kan vi ju säga till alla taxichauförer att sluta köra omkring i bilar och återgå till häst och vagn. Vi färdades så i 1000 år, så varför skulle det inte duga nu?

Om du arbetade på distans innan pandemi så stod det antagligen i ditt kontrakt eller så har du en annan överenskommelse. Så om din arbetsgivare skulle kräva att du kommer till kontoret på heltid så förstår jag att du skulle bli förbannad...

Jag syftade på dom som fått arbeta hemma under pandemin och nu gnäller för att behöva återgå till det normala.

Och jag vet att vissa företaget har sett en vinst med att låta arbetarna fortsätta på distansen.

Men rockstar gör ju tydligen inte det.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jag syftade på dom som fått arbeta hemma under pandemin och nu gnäller för att behöva återgå till det normala.

Har man märkt att det fungerar lika bra att jobba på distans och arbetsgivaren envisas med att ändå tvinga tillbaka folk är det rätt rimligt att gnälla. Jobbar man i en branch där det råder brist (till exempel utvecklare) är det till och med att visa arbetsgivaren ordentligt respekt att ge hen en chans att ändra sig innan man byter arbete.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Om du arbetade på distans innan pandemi så stod det antagligen i ditt kontrakt eller så har du en annan överenskommelse. Så om din arbetsgivare skulle kräva att du kommer till kontoret på heltid så förstår jag att du skulle bli förbannad...

Jag syftade på dom som fått arbeta hemma under pandemin och nu gnäller för att behöva återgå till det normala.

Och jag vet att vissa företaget har sett en vinst med att låta arbetarna fortsätta på distansen.

Men rockstar gör ju tydligen inte det.

Jo det är klart det fanns en överenskommelse om det, om än bara muntlig. Men jag skulle påstå att det var vanligare innan pandemin än du tror. Nu talar jag bara för en liten del av befolkningen såklart, men av mina gamla vänner från Chalmers t ex så är det rätt många som kunde jobba distans, i alla fall delvis, långt innan pandemin. Framför allt de inom programmering jobbade ofta på distans och bodde inte ens i staden där deras arbetsplats var, utan tog tåget och bodde på hotell vid de tillfällena när de behövde vara på plats.

En annan klassiker som man levt med långt innan pandemin är veckopendlade. Har haft många kollegor på olika arbetsplatser som haft en liten etta i Stockholm/Göteborg och bott i den tisdag-torsdag, för att jobba hemifrån Kalmar/Karlstad/Umeå på måndag och torsdag.

Så för många har det varit det normala rätt länge.

Pandemin gjorde det bara ännu mer tillgängligt och på många arbetsplatser ses det idag som en så kallad "hygienfaktor". Ja goch mina kollegor t ex försöker har möten fysiskt så mycket som möjligt, men vi är arkitekter, och våra kunder har vant sig vid att kunna jobba distans så vi behövde anpassa oss efter det och blev mer eller mindre tvungna att ha distansmöten trots att alla är på kontoret, för att det förväntas av våra kunder.

Så.

1. Jag tror att det i många branscher var betydligt vanligare redan innan pandemin än du tror.
2. Jag skulle säga att möjligheten till distansarbete inte bara förväntas av arbetstagare utan även kunder förväntar sig det numera.
3. Det förefaller, baserat på artikeln, som om Rockstar varit överens med sina medarbetare om att de skulle få jobba på distans, så mycket av argumentationen faller ju där.
4. Det handlar om expertkompetens som är dyr och svår att ersätta. Det går att tycka vad man vill om vad det säger om samhällsstrukturer och så vidare, men vissa kompetenser har en annan möjlighet att sätta sina egna arbetsvilkor. Det är lätt att säga att arbetstagarna är gnälliga eller bortskämda, och det kanske de är, men de vet också om att de är eftertraktade. De hittar nya jobb.


signatur

Heja Blåvitt

rug
Medlem

Verkar som det här händer lite här och där...

På mitt jobb gick vi från hur man vill, till 50/50 till "njä, vi vill helst att ni är på kontoret jämt om ni inte har nån speciell anledning".

Medlem

Kan inte jobba på distans och gillar att skilja på hem och arbetsplats, men har full förståelse för folk som vill jobba distans samt underlätta för såna som mig som slipper lika mycket trafik. Rätt uppenbart att detta endast handlar om kontroll över arbetarna, de dyra mellancheferna måste göra sig existensberättigande och fastigheterna får ju inte förlora värde då de blir tomma! Man måste ju leverera även om man jobbar remote, tror inte en sekund på att produktiviteten har blivit sämre sedan Covid.

123
Skriv svar