Vinyltråden för den analoga känslan

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Får skaffa stenkakor då så det blir lite vikt att driva.

Jag provade att lägga en stenkaka med Johnny Bode på min spelare. Tyvärr låter 78 RPM inte så bra på 33/45.

Fragtjuv

Härligt att väcka liv i en gammal vinyl-tråd.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Skrivet av Dreijer:

Jag provade att lägga en stenkaka med Johnny Bode på min spelare. Tyvärr låter 78 RPM inte så bra på 33/45.

Åh, fint ska det vara!


signatur
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag provade att lägga en stenkaka med Johnny Bode på min spelare. Tyvärr låter 78 RPM inte så bra på 33/45.

Nej precis, dessutom behöver du en helt annan nål. Du lär ju få ut ljud men det kommer inte låta bra alls.
Har faktiskt en skiva med Jonny Bode som jag köpte av Johnny Bode sällskapet för några år sedan.
https://www.discogs.com/release/25861759-Johnny-Bode-Mattias-...
Funkar bra på en vanlig spelare.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Kulneff:

Samlingen på Discogs.

Fick hem skiva nr. 190 tidigare i veckan.

Fin samling! Vi har en hel del liknande skivor!
Här är min samling på Discogs. Dock är den inte riktigt komplett då jag började med discogs lite sent, dessutom var jag inte så strukturerad när det begav sig.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tipstack! Ska lyssna nu till matlagingen. Är ruskigt svag för Bitches Brew, kombon av funkighet (som du säger) och rejält stök. Apropå det så hade SVT:s Öppet arkiv förut en spelning från 1975 på Konserthuset med några fantastiska improviserade partier. Han var så jäkla uppenbart chef i bandet: styrde och ställde med små nickar och elaka blickar till de andra i bandet. Bra skit. Möjligen inte för de i bandet.

Beställde en rem till min gamla Technics nu, får se om den rycker upp sig.

Om ni gillar Jazz Fusion skulle jag även rekommendera Hot Rats med Frank Zappa. Otroligt bra album där de flesta låtarna är instrumentala, även om min favorit Captain Beefheart sjunger på Willie the pimp (världens bästa låt? ).
Detta är även ett kanonalbum om man vill komma in på Frank Zappa från ett annat håll än Bobby Brown (goes down).


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:

Nej precis, dessutom behöver du en helt annan nål. Du lär ju få ut ljud men det kommer inte låta bra alls.
Har faktiskt en skiva med Jonny Bode som jag köpte av Johnny Bode sällskapet för några år sedan.
https://www.discogs.com/release/25861759-Johnny-Bode-Mattias-...
Funkar bra på en vanlig spelare.

Intressant! Det sällskapet fantastiskt, haha.
Har alla mina skivor i Excel, men ska nog lägga in de på Discogs också. Tycker det är svårt att matcha prisuppskattningen, då det kan vara klurigt att veta vilken press man har, ursprungsland etc.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Intressant! Det sällskapet fantastiskt, haha.
Har alla mina skivor i Excel, men ska nog lägga in de på Discogs också. Tycker det är svårt att matcha prisuppskattningen, då det kan vara klurigt att veta vilken press man har, ursprungsland etc.

Haha ja de är otroligt sköna i Johnny Bode-sällskapet
Man skulle hänga med någon gång ut och supa upp prispengarna för nästa vinnare i Johnny Bode priset
Du kanske har sett och hört.. men om inte så kan jag rekommendera dokumentärfilmen Johnny Bode Ingen Tid För Kärlek, samt podcasten Snedtänkt med Kalla Lind och avsnittet Om Johnny Bode. Otroligt fascinerande och rolig titt/lyssning.

Jo för de större banden och artisterna kan vara en jäkla djungel att hitta rätt pressning, då är det bra mycket lättare med nypress. Men jag tycker generellt att det är lättare att se om man har en dyrgrip än att hitta en "vanlig" version i mängden. Är det en dyrgrip så brukar beskrivningen på discogs vara rätt bra, så det är egentligen rätt svårt att "lura sig själv"


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Kul tråd! Min Discogs. Jag har nog ett 10-tal skivor till som jag inte har lagt in. Jag kör på en Rega Planar 1. Har dessvärre inte använt den på väldigt länge nu, den ligger i sin kartong sen flytten. Nuvarande möblering har gjort så att kabeln inte räcker fram till förstärkaren. Jag ska köpa ett separat RIIA-steg så småningom, då kommer den att nå. Hängde i en skivbutik dagligen runt 2019-2020. Underbar atmosfär och kul att stå och prata musik med likasinnade. La mycket pengar där den perioden, sen började jag prioritera andra saker och inköpen av skivor minskade.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Kul tråd! Min Discogs. Jag har nog ett 10-tal skivor till som jag inte har lagt in. Jag kör på en Rega Planar 1. Har dessvärre inte använt den på väldigt länge nu, den ligger i sin kartong sen flytten. Nuvarande möblering har gjort så att kabeln inte räcker fram till förstärkaren. Jag ska köpa ett separat RIIA-steg så småningom, då kommer den att nå. Hängde i en skivbutik dagligen runt 2019-2020. Underbar atmosfär och kul att stå och prata musik med likasinnade. La mycket pengar där den perioden, sen började jag prioritera andra saker och inköpen av skivor minskade.

Rega planar 1 känns som en riktig klassiker. Jag trodde det skulle bli en sådan för mig när jag skulle byta från min direktdrivna Expert Pro Sound AD 800 spelare. Alltså det såldes i Expert butik på 70-80talet. Det ryktades om att det var en ommärkt marantzspelare vilket jag egentligen ska låta vara osagt. Men av olika anledningar blev det att jag köpte en Sony PS-HX500 vilket jag inte ångrat. Man kan tänka sig att Sony sneglat en del Rega när dom utvecklade den.
Jag körde med inbyggt RIAA (både i spelare och förstärkare) ett tag, men tyckte faktiskt det blev ett bra lyft när jag bytte till separat. Nu gick mitt RIAA sönder ganska nyligen så jag köpte faktiskt ett lite billigare med rör (lite på vinst och förlust, för att testa just rör). Men jag måste ändå säga det var väldigt trevligt för den lilla pengen. Fosi Audio Box X2 heter den.
Trevlig samling du har för övrigt!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Fragtjuv

Här är min Discogs för den som vill kika

Discogs


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Här är min Discogs för den som vill kika

Discogs

Bra grejer.
Det ser ut som du har en hel del dubbletter. Det kanske stämmer? Men jag själv hade med det ett tag. Råkade på något vis få in dubbletter när appen hade barnsjukdomar.

I fredags kom jag hem med två nya
Kaizers Orchestra - Ompa til du dör och The Hellacopters - Grande rock Revisited
850 KR Fattigare.. helt otroliga priser nu för tiden.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Farornas Konung
Fragtjuv
Skrivet av joary639:

Bra grejer.
Det ser ut som du har en hel del dubbletter. Det kanske stämmer? Men jag själv hade med det ett tag. Råkade på något vis få in dubbletter när appen hade barnsjukdomar.

I fredags kom jag hem med två nya
Kaizers Orchestra - Ompa til du dör och The Hellacopters - Grande rock Revisited
850 KR Fattigare.. helt otroliga priser nu för tiden.

Det får jag nog kolla upp! Vad jag vet har jag inte så många dubbletter alls 😂


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skriv svar