Vinyltråden för den analoga känslan

Medlem
Vinyltråden för den analoga känslan

Tjena. Tänkte höra vilka som lirar vinylplattor här?
Själv har jag återupptagit denna form av musikspelande precis, då skivspelaren stått och dammat i några år.
Jag var en sväng till stockholm i helgen och passade då på att kolla in en skivmässa, såklart kom jag hem med en knippe plattor.
Jag uppskattar verkligen att dra på en LP och ta sig tid att lyssna på albumet som man håller i handen. Dock är min spelare inget vidare och den ska nog bytas ut inom sin tid.

Nå har vi några analoga lyssnare där ute?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv

Jag hade min lilla vinylsamling men iom en massa flyttande fram och tillbaka genom landet så blev jag så illa tvungen att sälja hela samlingen och då rök ju även mina två SL-1200.

Medlem
Skrivet av mordsint:

Jag hade min lilla vinylsamling men iom en massa flyttande fram och tillbaka genom landet så blev jag så illa tvungen att sälja hela samlingen och då rök ju även mina två SL-1200.

ah... kanske gjorde du dig en hacka iaf? men varför hade du två?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv

Gjorde en ganska fet förlust om man ser till vad jag fick ge för plattorna Jag har varit dj tidigare, så därför har jag haft två.

Medlem
Skrivet av mordsint:

Gjorde en ganska fet förlust om man ser till vad jag fick ge för plattorna Jag har varit dj tidigare, så därför har jag haft två.

Jo så är det alltid när man köper nytt och säljer beg.. men kan vara kul att få en klumpsumma ibland, spceiellt om man ska handla något annat.. men såklart trist att känna sig tvingad göra sig av med grejer sådär. Ska du inte plocka upp det igen då?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Vinylnörd reporting in.

Har pysslat med vinyler sen barnsben egentligen, mycket på grund av min kära familj som spelade vinyler även om det var totalt ute under 90-talet då jag växte upp. Men även polare spelade mycket vinylplattor, hårdrockare är ett tämligen vinylspäckat släkte; både när det gäller försäljning och spelande.

Det som lockar mest efter det varma ljudet är överraskningsmomentet när man köper dem. Jag går på mässa ibland och kollar in plattor med omslag som ser intressanta ut, köper dem för en billig peng och POW!, en smäll rätt i fejjan (det är bra) eller i scrotum (det är riktigt dåligt). Mitt roligaste köp (kanske inte det bästa) är Silian Rails Parhelion. Hade inga förväntingar alls på den och visste inte alls hur det skulle låta, men jag fick en platta vars värme och sound satt som en smäck. http://subsuburban.bandcamp.com/album/parhelion

Sitter för övrigt med en Luxor Dirigent 8000 (finns i min avatar), en gammal ångkokare från 70-talets andra hälft någongång (rätta mig om jag har fel, men det är årtalet jag hittar). Har inte så mycket information om den tyvärr. Förutom att den spelar riktigt bra. Touch-knappar och allt, måste ha varit rätt high-tech på den tiden. Inbillar jag mig själv i alla fall.

Ser ungefär ut så här, fast detta är 8100:an. Där det är helt tomt ovanpå har jag min platta inbyggd istället, tillsammans med pitch och varvtal.

För att inte bara sitta här och mala, så tänkte jag fråga er om ni märker skillnad på svart vinyl och färgad? Vad tycker ni om limited editions överhuvudtaget? Bra/dåligt?

Absolut, älskar känslan kvaliteten från en LP ger, det inte bara från ljudets kvalitet, utan man blir mer delaktig i sitt lyssnande pga den fysiska interaktionen.

Din tråd fick mig att gå till en secondhand butik och bläddra genom backarna, blev C.C.R cosmos Factory och Uriah Heep: The Magicians Birthday.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag har tyvärr ingen spelare, men äger Red Dead Redemptions soundtrack på en fin röd vinylskiva. Trofén på spelhyllan

Fan vad nice

Själv har jag Brutal Legend Collectors LP som jag fick importera. Ingen äkta LP men den gör sig riktigt till på spelhyllan.
Jag kan inte lägga upp en egen bild nu, så jag slänger in detta klipp från youtube där någon annan unboxar en. Så ser den ut i alla fall


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag har tyvärr ingen spelare, men äger Red Dead Redemptions soundtrack på en fin röd vinylskiva. Trofén på spelhyllan

http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Oj det där skulle jag kunna tänka mig att ha.. hmm inte lätt att få tag på nu gissar jag.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

--DP--


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Absolut, älskar känslan kvaliteten från en LP ger, det inte bara från ljudets kvalitet, utan man blir mer delaktig i sitt lyssnande pga den fysiska interaktionen.

Din tråd fick mig att gå till en secondhand butik och bläddra genom backarna, blev C.C.R cosmos Factory och Uriah Heep: The Magicians Birthday.

Skrivet av Traveller in time:

Fan vad nice

Själv har jag Brutal Legend Collectors LP som jag fick importera. Ingen äkta LP men den gör sig riktigt till på spelhyllan.
Jag kan inte lägga upp en egen bild nu, så jag slänger in detta klipp från youtube där någon annan unboxar en. Så ser den ut i alla fall

https://www.youtube.com/embed/iNEfQVTtXkE

Gött att höra! Vad är det för låtar på brutal legend? har faktiskt inte alls spelat det eller någon koll på det alls.
Från skivmässan kom jag hem med Deep Purple - live in japan, Nationalteatern - Greatest hits, The Creeps - Blue tomato, Johnossi - s/t, Johnossi - All They Ever Wanted, Joy Division - close to the unknown treasure och sist men inte minst Led Zeppelin I


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Kapitel_III:

Vinylnörd reporting in.

Har pysslat med vinyler sen barnsben egentligen, mycket på grund av min kära familj som spelade vinyler även om det var totalt ute under 90-talet då jag växte upp. Men även polare spelade mycket vinylplattor, hårdrockare är ett tämligen vinylspäckat släkte; både när det gäller försäljning och spelande.

Det som lockar mest efter det varma ljudet är överraskningsmomentet när man köper dem. Jag går på mässa ibland och kollar in plattor med omslag som ser intressanta ut, köper dem för en billig peng och POW!, en smäll rätt i fejjan (det är bra) eller i scrotum (det är riktigt dåligt). Mitt roligaste köp (kanske inte det bästa) är Silian Rails Parhelion. Hade inga förväntingar alls på den och visste inte alls hur det skulle låta, men jag fick en platta vars värme och sound satt som en smäck. http://subsuburban.bandcamp.com/album/parhelion

Sitter för övrigt med en Luxor Dirigent 8000 (finns i min avatar), en gammal ångkokare från 70-talets andra hälft någongång (rätta mig om jag har fel, men det är årtalet jag hittar). Har inte så mycket information om den tyvärr. Förutom att den spelar riktigt bra. Touch-knappar och allt, måste ha varit rätt high-tech på den tiden. Inbillar jag mig själv i alla fall.

Ser ungefär ut så här, fast detta är 8100:an. Där det är helt tomt ovanpå har jag min platta inbyggd istället, tillsammans med pitch och varvtal.

http://www.realsound.se/realsoundaudio/audio_receiver/LUXOR%2...

För att inte bara sitta här och mala, så tänkte jag fråga er om ni märker skillnad på svart vinyl och färgad? Vad tycker ni om limited editions överhuvudtaget? Bra/dåligt?

Najs att läsa!
Som skrivit tidigare är jag sugen på att byta.. vet inte om jag ska köpa nytt eller leta gammalt och begagnat, några tips?
Jag har ingen jättekoll men tycker inte färgad vinyl låter annorlunda, men andra som har bättre öron än mig (och eller bättre system) kanske kan säga jag har fel. Led Zeppelin 1 som jag köpte i stockholm var gul vinyl.. (så klart ny press) men den lät fantastiskt bra!! vad tycker du själv?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Låtarna står listade på Wiki-sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Br%C3%BCtal_Legend

Faktiskt en brqa blandning som ger något från nästan alla skolor av metal och klassisk rock.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Kul att folk bryr sig om det fysiska mediet! Jag har ingen egen vinyl, dock satsar jag på att köpa DVD eller blu-rays med surroundmix.

Fråga: Om man spelar in digitalt, blir den analoga vinylversionen bättre?


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Låtarna står listade på Wiki-sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Br%C3%BCtal_Legend

Faktiskt en brqa blandning som ger något från nästan alla skolor av metal och klassisk rock.

Ja det där var en riktigt bra spellista. 3-LP?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Köpte The Strokes - First impression of earth från CD-WOW för någon vekca sedan. Klockrent ställe att köpa nya vinyl om man vill slippa dyr frakt, dock tar det några dagar att få produkten då de skickar från Eng eller annat land beroende på vara.
Hur som så lopar sig näst sista låten på sida A utan att jag ser något som helst spår av repa eller dylikt. Har kontaktat dem och hoppas dom kan byta ut den åt mig. Jag fick just svar att dom vill ha en bild på produkten för att undersöka vidare.. jaja. skickar väl en bild då på en skiva som ser helt ren och fin ut
Är det här något ni upplevt ofta vid nyköp?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Skrivet av joary639:

Köpte The Strokes - First impression of earth från CD-WOW för någon vekca sedan. Klockrent ställe att köpa nya vinyl om man vill slippa dyr frakt, dock tar det några dagar att få produkten då de skickar från Eng eller annat land beroende på vara.
Hur som så lopar sig näst sista låten på sida A utan att jag ser något som helst spår av repa eller dylikt. Har kontaktat dem och hoppas dom kan byta ut den åt mig. Jag fick just svar att dom vill ha en bild på produkten för att undersöka vidare.. jaja. skickar väl en bild då på en skiva som ser helt ren och fin ut
Är det här något ni upplevt ofta vid nyköp?

Inte med LP, då jag främst köper second hand, då kan man ju kolla på skivan om det är repor, men det du råkat ut för, nej aldrig personligen.
Däremot fick jag ett plomberat och sprillans nytt Batman: AC, i julas, fanns ingen skiva i fodralet


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det jag tycker är skrämmande är att vinyl har gått ifrån ok i inköpspris till svindyrt, när dem flesta inkl redigt många djs och producenter håller med om att den "feeling" och feta ljudbild man får med t ex vinyl är oslagbar, marknaden måste hata detta då deras state of the art teknologi får en knäpp på näsan, njea snarare käftsmäll av uråldrad teknik, hahah.

Vinyl låter helt klart bäst, kräver mkt arbete och god ekonomi iaf, allting måste vara i topptrimm, en cd skiva kräver inte lika mkt pill och i värsta fall rippar man musiken till datorn, ipod, whatever.

Det kan man iofs göra med Vinyl, och faktum är att i många fall, med professionella "rippers" så blir ljudet bättre än sina digitala motsvarigheter på nätet, så man undrar hur mkt "kvalitet" man har i åtanke i dag mot vad man hade på 80-90 talet!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Det jag tycker är skrämmande är att vinyl har gått ifrån ok i inköpspris till svindyrt, när dem flesta inkl redigt många djs och producenter håller med om att den "feeling" och feta ljudbild man får med t ex vinyl är oslagbar, marknaden måste hata detta då deras state of the art teknologi får en knäpp på näsan, njea snarare käftsmäll av uråldrad teknik, hahah.

Vinyl låter helt klart bäst, kräver mkt arbete och god ekonomi iaf, allting måste vara i topptrimm, en cd skiva kräver inte lika mkt pill och i värsta fall rippar man musiken till datorn, ipod, whatever.

Det kan man iofs göra med Vinyl, och faktum är att i många fall, med professionella "rippers" så blir ljudet bättre än sina digitala motsvarigheter på nätet, så man undrar hur mkt "kvalitet" man har i åtanke i dag mot vad man hade på 80-90 talet!

/DT

Håller med kändes som det var billigare för några år sedan. Som om dom vrider upp prisen lite bara för det börjar bli mer populärt igen. På både nytt och beg.
På nytt fronten kan jag inte förstå att det inte pressas mer. Som Thåströms nya, första pressen är redan är slut.. dock har de pressat upp 1000 till i vit vinyl men hans förra skivor finns ingenstans att få tag i (för utom explodera mig eller vad den heter) å ser man dem i någon back på en skivmässa ja då ska de ha 1000 kr för dem typ.
Hallå!! kanske finns det en marknad här???


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Vilka skivor tycker ni är absoluta måsten i en vinylsamling?
Jag har några favoriter här:
Black Sabbath - Master fo Reality (skivan fick mig att börja lyssna på vinyl, hitta farsans gamla, slängde på den och blev såld på vinyl)
AC/DC - Back in black
Led Zeppelin 1-4 + Houses of the Holy, tyvärr saknar jag 4an...
Bubblare:
The Moody Blues - Every good boy deserves favour


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

KoP
Medlem

Min pärla i min vinylsamling är soundtracket till filmen “Flykten från New York“. Finns det någonstanns där man kan ta reda på skivors värde (inte för att jag tänker sälja)? Senaste köpet av nyproducerad vinyl blev “Signs of life“ av Poets of the fall.

Blir man sugen på att utöka samlingen brukar alltid en promenad till det lokala begbutiken ge något då dom säljer vinyl från 5:- skivan.

Uriah Heep: Look at yourself / Uriah heep: Salisbury.
Två jag inte kan vara utan.

Min pärla är en 33 varvs grammofon skiva av "Säg det i toner". För filmhistoriken därute bland er som nu satte i halsen, avundsjuk kanske


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Coolt med spelmusik på vinyl. Kanske något man borde börja leta aktivt efter...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Uriah Heep: Look at yourself / Uriah heep: Salisbury.
Två jag inte kan vara utan.

Min pärla är en 33 varvs grammofon skiva av "Säg det i toner". För filmhistoriken därute bland er som nu satte i halsen, avundsjuk kanske

Har aldrig riktigt fastnat för Uriah Heep, har de inte gjort Lady in black? det skulle väl vara det jag har hört med dem (om det nu var de som gjort den).
Men kanske ska kolla upp de dr två då.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Kan ju prova denna från "Demons and Wizards".
Inte den bästa men låten, men känslan denna typ av musik för med sig ligger så nära det man förväntar sig när man hör LP:


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

jag har en massa gammal goa från slutet av 90-talet men tyvärr ingen skivspelare


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Kan ju prova denna från "Demons and Wizards".
Inte den bästa men låten, men känslan denna typ av musik för med sig ligger så nära det man förväntar sig när man hör LP:

https://www.youtube.com/embed/_AbQ_Hnxxts

Det där lät riktigt bra. Håller med dig om att det verkligen har ett ljudsom man förväntar sig höra på LP. Samma känsla som jag får när jag lyssnar på The Moody Blues - Every good boy deserves favour


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av huxflux:

jag har en massa gammal goa från slutet av 90-talet men tyvärr ingen skivspelare

Bra förutsättningar att börja lyssna, köp dig en begagnad spelare!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Fick med mig den här hem igår ifrån Vaxkupan


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Skriv svar