Medlem
Caribbean Legend

Caribbean Legend

Caribbean legend är tydligen en förbättrad version av det 12 år gamla spelet Sea Dogs: To each of his own, och redan 2012 var den här grafiken nog inget vidare. Nu 2024 är den inte alls bra. Något annat som är imponerande är hur dåliga närstriderna är. Det är också väldigt buggigt, under mina cirka 25 timmar vet jag inte hur många gånger jag laddat om för att uppdragen inte fungerar som de ska. Ibland vet jag inte heller om spelet buggar sig eller om jag förstår mitt uppdrag fel.

Min fru har också undrat varför jag fortsätter spela, då jag mest verkar sitta och svära över spelet och klaga högljutt. Hon trodde jag spelade spel för att jag gillar det. Trots detta har jag återvänt till spelet flera kvällar i rad och suttit på tok för länge några nätter. Goda minnen ur Pirates of Caribbean från 2003 som typ är en uppföljare till Sea Dogs som släpptes 2000 skapar vissa förväntningar, frågan är om detta är spelet som får mig att hitta den känslan igen?

På spelets Steamsida utlovas 200 timmar av äventyr, plundring, charma kvinnor och seglatser på haven, så med mina drygt 25 timmar är jag knappt en tiondel in i spelet men tycker ändå jag skapat mig en ganska bra uppfattning.

Vid spelets start får man välja mellan tre karaktärer; den franske adelsmannen Charles De Maure, den spanska legoknekten Diego de Montoya eller engelsmannen William Paterson. Spelet kan sen startas i story-läge eller sandbox. Jag valde den franske adelsmannen Charles och ville uppleva storyn, där grunden är att min bror har blivit fängslad på den franska kolonin Martinique och det blir upp till mig att få honom därifrån.

En grann fransk adelspojk

Om detta skiljer sig mot de två andra karaktärerna vet jag faktiskt inte. Du får också välja vilken typ av klass du ska ha: duelist, affärsman, skarpskytt eller atletisk. Detta medför att du får några unika förmågor samt att klassen bestämmer hur mycket färdighetspoäng du får, som lite fyndigt kallas PIRATES. Det tappar dock lite av sin fyndighet när den riktiga färdigheten står efter i parentes. Tror inte färdighetspoängen kan ändras efter start så välj med omsorg! Eller så dyker det upp senare.
Min Charles startade i staden Saint-Martin efter en båtfärd över från Europa, året är 1654 och de europeiska stormakterna slåss om makten över Västindien och dess rikedomar. I den nya världen finns alla möjligheter att bli rik. Men först måste jag lära mig grunderna i spelet, stöter på en snäll person på kajen som kan visa mig runt, en bit av tutorialen man kan välja att skippa om man så vill. Lite snabbt blir man guidad runt i staden, finns taverna och handelshus, skeppshandlare och bordeller. Allt som borde finnas i en stad helt enkelt.

Efter visningen blir jag släppt på egen hand att leta upp min bror, stadsborna verkar inte vilja säga vad som hänt min bror trots att han borde vara välkänd. Då får vi väl gå till toppen, guvernören vet säkert vem han är. Mycket riktigt vet han det, men det är inte alls bra för mig att jag frågar efter honom. In i finkan med dig.

Men han måste mycket snabbt ångra sig då jag blir utsläppt igen direkt efter, men han tog min utrustning. Efter det får jag träffa min bror som också sitter fängslad, han har blivit ditsatt och är skyldig en miljon pesos, och det blir upp till oss att samla ihop. Här kommer nästa val att fortsätta med tutorial eller gå vidare direkt till spelet. Tutorialen är ganska viktig att spela igenom då det är vissa saker man vill lära sig för det här är ett rätt så svårt spel. Den var både bra och dålig, ungefär som resten av spelet. Trots att man gör alla delar så får man knappt ihop pengar för att köpa allt man behöver för att bli klar med den, jag behövde sälja av kanonkulor jag precis köpt för att ha råd med vapen och medicin. Sen gjorde jag misstaget ett överta ett skepp som låg över min nivå så hade inte råd med lön och underhåll. Jag fortsatte att traggla mig igenom, försökte få ihop lite mer pengar men alla var starkare än mig och jag misslyckades med flera bordningar då de sköt ut min besättning innan jag hann borda dem ordentligt.

En del av kartan, här man kan gå med Västindiska Kompaniet

Vid det laget var jag redo att släppa det och gå vidare. Men hoppet fanns ändå kvar. Så jag gav det ytterligare en chans. Den här gången skippade jag tutorialen, fick ett lån av en präst och kunde inhandla skepp och utrustning. Som ensam kapten kommer du aldrig bli bra på allting, du måste se till att skaffa officerare som kan agera navigatörer, sköta kanonbesättningarna, timmermän, handlare, båtsman, doktorer och bordningsstyrka. Officerare kan du hitta på tavernor, det är slumpmässigt var och när du hittar dem. Sen får man se vilken typ av roll de är bra på, om det passar in i din besättning. Men något som också är viktigt är om de delar din läggning, mot det lagliga eller olagliga.

Är du en pirat på de sju haven och plundrar alla fartyg du kommer över så kommer inte officerare som drar åt det goda hållet stanna kvar länge på ditt fartyg. Och om du är en god handlare så kommer inte piraterna bli nöjda om de inte får plundra handelsfartyg. Det finns också en lojalitet- och auktoritetsmekanik som jag inte riktigt förstått hur det funkar än. Men får du ihop en bra besättning så märker du stor skillnad på hur ditt fartyg manövrerar, träffsäkerheten hos din besättning och tåligheten på ditt eget fartyg.

Min stolta korvett. Både fartyg och segel kan målas om

Stor del av spelet utspelar sig på världskartan, här seglar du mellan öar och stöter på andra skepp. Otydlighet i spelet gjorde att jag inte förstod att om man tryckte på tab så kunde man zooma ut och se hela kartan. Innan dess var jag tvungen att ha en karta över Västindien på mobilen för att se vilken riktning jag skulle segla i för att frakta varor mellan olika öar. Här får man inte bara akta sig för pirater och andra nationers fartyg utan även stormar som dyker upp. Blir du jagad är det alltid bäst att se till att få vinden i aktern för högsta möjliga fart. Om du blir anfallen eller du anfaller blir du förflyttad till stridskartan.
Beroende på fartyg så ska du hålla uppe olika mycket mot vinden, detta är tydligt signalerat på din kompassros, alltid något. Här gäller det att tänka taktiskt och framåt, hur går vinden, vilken sida vill jag möta fienden och vilka kanonkulor vill jag använda. Beroende på vad jag vill så väljer jag mina kulor – kanonkulor och bomber för att sänka andra fartyg, kedjekulor för att slå sönder deras segel och mindre splitterkulor för att döda besättningen. Den här delen är faktiskt rätt så kul och ser rätt så bra ut, finns en mängd variationer av fartyg, från carracker som självaste Columbus seglade på till snabba korvetter och skonare. Skeppsmodellerna är relativt enkla men ser helt klart bäst ut i spelet. Vilket inte är någon större bedrift men alltid något.

Jag lyckades på några månader byta ut min lilla 40-mans Lugger med tolv små kanoner upp till en snabb och smidig 120-mans korvett med 18 kraftigare kanoner. Likvärdigt finns det Galleoner, långsammare, större, mer besättning och fler kanoner. Man kan välja själv och ens spelstil blir därefter. Sänker man fartygen flyter stor del av lasten kvar på ytan, bara segla över så är det din. Du kan också välja att borda fartygen, då kan du föra över en del av din besättning och så kan det skeppet tillhöra din armada. Finns nog utrymme att ha minst upp till 5-6 fartyg, dessa kan styras med enklare order.

Här slåss jag mot en spansk armada.

Nackdelen med att borda är att du behöver då slåss själv, och här kommer den fantastiskt usla striden fram. Tre typer av attacker plus några specialattacker, blockering, stamina och skjutvapen turas om att döda fienden. Blockeringen är på tok för stark, jag kan ha sju sjömän runt en spanjor som står och blockerar, och trots att jag slår honom i ryggen fungerar blockeringen fortfarande. Om mina besättningsmän står i vägen finns det inget sätt att springa igenom dem för att försöka slå på fienden. Jag har en pistol men kan inte riktigt sikta med den, det är autoaim. Har man flera fiender och vänner framför sig är risken stor att man inte skjuter på den man vill. I ett uppdrag blev jag kidnappad och av med all utrustning, då fick jag slåss utan min pistol mot fiender som var lite för starka. Ett antal omladdningar och ännu fler svordomar så tog jag mig igenom det.

Kunde likväl vara Kinesiska muren, så svårt är det att ta sig förbi

Trots detta har jag väldigt kul stor del av tiden, att segla runt och leta efter bättre fartyg, borda och överta fartyg för att sen välja vidare. Börja med att samla resurser i ett lager för att ha i reserv och kunna sälja vidare senare. Finns en mängd uppdrag man kan göra, eskortera handelsmän, frakta gods eller passagerare, leta efter stulna fartyg eller göra uppdrag för de olika nationerna, spanjorer, engelsmän, holländare och fransoser. Det är pågående krig mellan nationerna och vad jag läst mig fram så kommer de även anfalla och erövra varandras städer. Det är inte mycket till hjälp heller under vissa uppdrag, och klarar du inte av det på den tiden så misslyckas uppdraget. Här visar sig fler buggar, exempelvis får jag i uppgift av en fransk guvernör att sänka en ammunitionstransport som ska anlända till Santa Domingo inom tio dagar. Tar mitt skepp, seglar dit och börjar patrullera vid inloppet mot staden. Seglar runt där i fem dagar men inget skepp dyker upp, dock efter tionde dagen uppdateras min uppdragslista att jag misslyckats och fartyget är i hamn. Va? Hur då! Inget skepp seglade förbi mig. Startar om flera gånger men samma resultat.

Det är inte heller ett modernt spel med lite modernt tänkande angående kvinnor och ursprungsbefolkning. Utöver NPCerna i staden som är rätt så anonyma är kvinnorna är antingen i nöd och behöver räddas eller så jobbar de på bordellen. När du hälsar på dem så får du en laddskärm med lite stönanden. Ursprungsbefolkningen känns lite Ugaa-Booga stereotypiska, ingen vidare bra tolkning. Finns också slaveri i spelet men med tanke på tidsperioden är det inget konstigt.

Trots alla dess brister är jag sugen på att fortsätta, det finns spanska handelsfartyg att plundra!

Caribbean Legend
3
Bra
+
Valfriheten
+
Sjöstriderna och skeppen
+
Taverna-musiken är catchy
+
Du kan öka hastigheten i spelet
-
Buggar, buggar buggar
-
Landstriderna
-
Omodernt
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Önskar verkligen att det kom ett modernt spel av denna typ. Minns att jag hade väldigt mycket kul med gamla "Pirates of the Caribbean" (som väl egentligen bara var Sea Dogs 2). Det finns något otroligt mysigt med att harva sig fram i karibien och skaffa bättre och bättre skepp etc. Finns för få spel i genren. Naval Action lyckades fånga skepps-delen rätt bra men utvecklarna sabbade tyvärr bara spelet mer och mer för varje uppdatering, väldigt märkligt skött generellt. Där saknades ju rollspelsinslagen och land-delen också tyvärr.

Redaktör
Ponny

Känner igen det där, med spel man fortsätter på fast man är sur på, tja, jättemycket! Problemet är att vissa speltyper inte har så mycket att välja på, och då får man vackert stå ut med vad som finns. (Jag vurmar t.ex. för friidrottsspel och det är en ÖKEN!) Men fint ändå att detta är kul (när det väl funkar).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Finns så mycket potential och jag hade gärna sett riktigt bra pirat mmo. Pirates of the burning sea var ju också ett ganska mediokert försök som också kändes gammalt redan när det släpptes för massa år sedan. Med andra ord ett Sea of thieves som är bra med andra ord... där man tillsammans med sin "clan/piratgäng" hjälps åt att ta ner kraken o andra legender, pvp strider till havs och stora städer där man kan dricka rom o diskutera sina äventyr. Så typ SoT fast riktigt MMO och med progression! Whyyyy?

Bra recension btw, kul med gamla spel även om jag själv aldrig orkar spela dem. Håller dem i minnet hellre än att uppleva dem igen idag.

Medlem

Det tråkiga är att spelet och liknande är egentligen bara moddar för Akella's gamla spel/spelmotor. Utevckling har liksom stått still, både vad gäller det tekniska, och själva gameplayet.

Medlem

Verkar ju va en remake i early acces igång.

Inaktiv

Ett riktigt AAAA-spel

Medlem

Kommer nog ge Caribbean Legend en chans någon gång, men det är ingen brådska.

Skrivet av Ftmch:

Önskar verkligen att det kom ett modernt spel av denna typ. Minns att jag hade väldigt mycket kul med gamla "Pirates of the Caribbean" (som väl egentligen bara var Sea Dogs 2).

Jo, spelet hette ju officiellt Sea Dogs 2 ett bra tag under utvecklingen. Men så fick utgivaren Bethesda någon kontakt med Disney som letade efter ett piratspel att licensera för deras film. Bethesda tackade gladligen ja till pengarna och spelet bytte namn. Utvecklaren Akella var dock mindre glada över namnbytet och samarbetade aldrig med Bethesda igen.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Kommer nog ge Caribbean Legend en chans någon gång, men det är ingen brådska.

Jo, spelet hette ju officiellt Sea Dogs 2 ett bra tag under utvecklingen. Men så fick utgivaren Bethesda någon kontakt med Disney som letade efter ett piratspel att licensera för deras film. Bethesda tackade gladligen ja till pengarna och spelet bytte namn. Utvecklaren Akella var dock mindre glada över namnbytet och samarbetade aldrig med Bethesda igen.

Det kommer jag väl ihåg. Det finns även en questline som handlar om satanister som härjar bland öarna och kidnappade barn. Men Disney tvingade utvecklarna att byta namn på dem så att de kallades för animister istället.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det kommer jag väl ihåg. Det finns även en questline som handlar om satanister som härjar bland öarna och kidnappade barn. Men Disney tvingade utvecklarna att byta namn på dem så att de kallades för animister istället.

Skönt att det inte var kidnappadet av barn som var problemet, utan bara vem som låg bakom.

Medlem

Nu när du kört igenom det spelet så rekommenderar jag att du letar upp Sea Legends (1995) och kör igenom även det. Grafiken lär vara ännu hemskare, men jag kan inte minnas att det var så fasligt med buggar.
Körde igenom det från början till slut

Medlem

Bra genomgång! Har köpt spelet till min backlogg. Jag har inget emot grafiken etc och jag har spelat deras tidigare spel så vet att det är en god ide att vänta lite efter release på patchar

Medlem

Intressant, kommer nog prova detta.

Medlem

Trevlig recension! Förstås precis hur du resonerar; allt jag vill här i livet är att finna den där unika Sea Dogs-känslan igen. (Tyvärr är det gamla Sea Dogs från 2000 så omodernt att inte ens mina rosaskimrande nostalgiglasögon förmår göra det spelbart.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Har spelat igenom lite uppdrag nu och märker av ännu fler tråkigheter. Man kan acceptera ett uppdrag på en ö och får sju dagar på sig att ta sig till en annan ö för mer instruktioner, men har man otur får man motvind hela vägen och hinner inte ens fram.
Segt.

En annan sak som också är riktigt dålig är att vissa uppdrag så ska du ha så mycket saker under uppdraget att om du inte vet om att du ska ha det så är det väldigt svårt att hinna samla ihop det, stor chans att du misslyckas då också.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

1
Skriv svar