Nintendo stämmer skaparna av emulatorn Yuzu

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om jag äger ett spel borde det vara fullt rimligt att enkelt göra privatkopior.
Nu är det inte det så jag laddar gladeligen ner spelen för att kunna köra på Steam deck tex.
Eftersom jag endå köpt spelet så ser jag inget fel moraliskt. Hade det varit enkelt att göra backupen själv hade jag gjort det ist.
Nintendo skjuter sig i foten.

Läste på ett annat forum när det gäller att bara kopiera ett spel man köpt på Steam att man kan göra det, göra en återbetalning och sedan ändra lite i en textfil. Finns tydligen jättemånga Steam spel som man kan göra så i men då är ju risken att om man gör det för ofta så kommer kontot att flyga då Steam ser att man inte köper något.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Läste på ett annat forum när det gäller att bara kopiera ett spel man köpt på Steam att man kan göra det, göra en återbetalning och sedan ändra lite i en textfil. Finns tydligen jättemånga Steam spel som man kan göra så i men då är ju risken att om man gör det för ofta så kommer kontot att flyga då Steam ser att man inte köper något.

Ja det är missbruk kan man säga och förtjänar avstängning.
Man kan tex köpa the witcher 3 på GoG eller vilket spel som helst som finns där och kopiera det hur mycket som helst och ge ut för spelet saknar DRM. Kunde man gör dag 1.
Fråga om moral där tycker jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förstår inte poängen längre 😅

inte jag heller haha

Medlem
Skrivet av KoP:

Säg det till dom asiatiska (China, Indien med mera) länderna. Är nog där den större delen av all piratkopiering sker idag.

Kan väl säga det till alla 👍🏻 det är inte ok att piratkopiera själv bara för att många andra piratkopierar någon annanstans

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Kan väl säga det till alla 👍🏻 det är inte ok att piratkopiera själv bara för att många andra piratkopierar någon annanstans

Moralpolis

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Moralpolis

Moralpolis är att ta i 😂 Jag tycker bara att man ska betala för sig. Vill man ha något får man köpa det.

Medlem
Skrivet av Kasse:

På vilket sätt är det gratis om han betalat för det?

Om du inte betalar, kan du inte hävda ägarskap, att äga licens på ett format byter inte att du har rätt till samma licens på andra format.
Väldigt enkelt.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Om du inte betalar, kan du inte hävda ägarskap, att äga licens på ett format byter inte att du har rätt till samma licens på andra format.
Väldigt enkelt.

Gissar du nu eller har du faktiskt orkat läsa ett eula? Har du betalat för spelet så borde du ha rätt att spela det på det sätt som passar dig. Samma regler som gäller vid hårdvara. Har du betalat för den så får du bygga om och modda den hur du vill, tillverkaren förlorar sin rätt över den i samma stund du köper den. Problemet där blir väl om du ska sälja produkten eftersom du tar över ansvaret från tillverkaren att produkten är säker att använda.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Gissar du nu eller har du faktiskt orkat läsa ett eula? Har du betalat för spelet så borde du ha rätt att spela det på det sätt som passar dig. Samma regler som gäller vid hårdvara. Har du betalat för den så får du bygga om och modda den hur du vill, tillverkaren förlorar sin rätt över den i samma stund du köper den. Problemet där blir väl om du ska sälja produkten eftersom du tar över ansvaret från tillverkaren att produkten är säker att använda.

Mjukvara och hårdvara går inte att likställa med varandra.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Kan väl säga det till alla 👍🏻 det är inte ok att piratkopiera själv bara för att många andra piratkopierar någon annanstans

Nä det är inte moraliskt rätt att piratkopiera för att många andra gör det, men finns ett stor men här ur ett moraliskt perspektiv. Som de stora spelföretagen behandlar sina kunder så börja moralen skifta över till att det är moraliskt att piratkopiera och inte ge pengar till företag som behandlar sina kunder som ren luft och inget annat.

De bryr sig till 99% inte ens om det går att spela spelet när de släpper det, de höjer priserna total omotiverat. De stora drakarna som EA sa redan på 80 att om folk piratkopierar min sänker vi priserna. Då kom tillslut steam och PC spelen började sälja mera, andra hands marknaden försvann över en dag mer eller mindre. Men ändå höjer de priserna, inför micro transaktioner med mera.

Moralsikt kan man inte sjunka längre än vad företagen har gjort det är omöjligt, och inte nog med det de lägger in rotkit som kan spionera på dig och dom bryter aktivt emot lagen hela tiden med dessa rotkit de har inte rätten att skanna av en ända fil som du använder på din dator eller en ända process som inte är knuten till just exakt deras produkt.

Skall vi fortsätta prata om sådant?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det största problemet här är att Tears of the Kingdom laddades ned över 1 miljon gånger innan spelet ens släpptes för allmänheten. I samma tidsram så ökade Yuzu Teamets intäkter på Patreon med 100%. Med andra ord så tjänade de pengar genom att konstruera en emulator som kan hjälpa folk med at spela piratkopierade spel.

Hade Patreon-delen inte funnits så hade det nog inte varit ett större problem. Du kan inte riktigt säga att det var en slump att deras intäkter fördubblades när ett av Nintendos mest efterlängade spel på senare tid släpptes samtidgit, även om Yuzu inte direkt uppmuntrade till att folk skulle betala.

Det har inge som helst legala eller moraliska ställningstagande i att ta betalt för din produkt, skall vi säga som det är helt och hållet då så skulle Nintendos egna konsol där man till och med kunde spela spelet innan det släpptes är olaglig?

Eller är Windows, Linux eller MacOS olagligt som det begås brott med varje dag på denna planeten för värden där 1 miljon kopior av ett spel är astronomiskt högre. Skall vi straffa MS, eller Apple för det eller kanske Linus Torsvald?

Lagen fungerar inte på det sätt och finns inget fel i att tjäna pengar på något du utvecklar hur folk använder det dem köper vilket det tekniskt sätt inte en gör med patron utan där är det mera en fråga om att visa stöd med pengar.

Du är ute på väldigt väldigt hal is nu om du kopplar samman donationer med om det är olagligt eller inte, vilket emulatorer inte är det är till och med fastslaget i domstol att inte vara olagligt till och med i USA. Sony vs Bleem look it up.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Gissar du nu eller har du faktiskt orkat läsa ett eula? Har du betalat för spelet så borde du ha rätt att spela det på det sätt som passar dig. Samma regler som gäller vid hårdvara. Har du betalat för den så får du bygga om och modda den hur du vill, tillverkaren förlorar sin rätt över den i samma stund du köper den. Problemet där blir väl om du ska sälja produkten eftersom du tar över ansvaret från tillverkaren att produkten är säker att använda.

Där har du faktiskt ur ett laglig perspektiv helt rätt du har rätten att till och med kringgå kopierings skydd i alla fall i Sverige för att spela produkten vart du vill när du vill och ur du vill. Så länge som du går runt skyddet för just det ändamålet går du runt det för att piratkopiera däremot så begår du en olaglig handling.

EULA har inget med något att göra dom är inte värda en de enstaka bytes dom tar upp, då EULA är 99% bara strunt då de försöker ändra saker som är styrt av lag och de kan en EULA inte göra. Sedan måste en EULA vara kommunicerad till dig innan köpet för att en ha en chans att vara giltig. Är den inte kommunicerad innan är den null and void direkt vid köptillfället. Det räcker heller inte med att man hänvisar dig till vart du kan hitta den utan den skall presenteras för dig vid köptillfället.

Men även om den har gjorts det vid köp tillfället så får inget som står i den gå tvärtemot eller ta bort giltigheten av någon konsument lag eller annan lag det är skyddat i avtals lagen mellan två otilbehörigaparter "dvs Företag till Privatperson" mellan företag och företag får man göra hur man vill även mellan privatperson till privatperson.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Mjukvara och hårdvara går inte att likställa med varandra.

Det går utmärkt att likställa hårdvara med mjukvara för det gör nämligen lagen helt och hållet det är en produkt du köper oavsett det är mjukvara eller hårdvara. Det styrs under exakt samma lagar och inget annat, så det är likställt helt och hållet enligt europeisk och svensk lag.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gandir:

Det har inge som helst legala eller moraliska ställningstagande i att ta betalt för din produkt, skall vi säga som det är helt och hållet då så skulle Nintendos egna konsol där man till och med kunde spela spelet innan det släpptes är olaglig?

Eller är Windows, Linux eller MacOS olagligt som det begås brott med varje dag på denna planeten för värden där 1 miljon kopior av ett spel är astronomiskt högre. Skall vi straffa MS, eller Apple för det eller kanske Linus Torsvald?

Lagen fungerar inte på det sätt och finns inget fel i att tjäna pengar på något du utvecklar hur folk använder det dem köper vilket det tekniskt sätt inte en gör med patron utan där är det mera en fråga om att visa stöd med pengar.

Du är ute på väldigt väldigt hal is nu om du kopplar samman donationer med om det är olagligt eller inte, vilket emulatorer inte är det är till och med fastslaget i domstol att inte vara olagligt till och med i USA. Sony vs Bleem look it up.

Nu skrev jag aldrig att allt det här är som det borde vara, utan bara verkligheten utav det. Just Patreon-delen är något Nintendo själv har lyft upp i stämmningsansökan och jag är säker på att många kommer följa deras resonemang.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu skrev jag aldrig att allt det här är som det borde vara, utan bara verkligheten utav det. Just Patreon-delen är något Nintendo själv har lyft upp i stämmningsansökan och jag är säker på att många kommer följa deras resonemang.

Många kommer kanske följa det men inte lagen då det är fullkomligt lagligt att ta betalt för ditt jobb och ta donationer för ditt jobb. Skulle bli väldigt förvånad om det skulle gå så långt att de får stämma dem. Det kommer troligen bli utkastat innan det gått så långt. Att Nintendo gör här är att kasta alla skit de kan på väggen och hoppas att något fastnar. Vilket är en vanlig Nintendo stil och sådant borde i sig vara åtalbart men tyvärr är det ju inte det.

Men Nintendos historia är full av sådant, samma som när de stämde butiker i Sverige föra tt man sålde begagnade spel.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Nä det är inte moraliskt rätt att piratkopiera för att många andra gör det, men finns ett stor men här ur ett moraliskt perspektiv. Som de stora spelföretagen behandlar sina kunder så börja moralen skifta över till att det är moraliskt att piratkopiera och inte ge pengar till företag som behandlar sina kunder som ren luft och inget annat.

De bryr sig till 99% inte ens om det går att spela spelet när de släpper det, de höjer priserna total omotiverat. De stora drakarna som EA sa redan på 80 att om folk piratkopierar min sänker vi priserna. Då kom tillslut steam och PC spelen började sälja mera, andra hands marknaden försvann över en dag mer eller mindre. Men ändå höjer de priserna, inför micro transaktioner med mera.

Moralsikt kan man inte sjunka längre än vad företagen har gjort det är omöjligt, och inte nog med det de lägger in rotkit som kan spionera på dig och dom bryter aktivt emot lagen hela tiden med dessa rotkit de har inte rätten att skanna av en ända fil som du använder på din dator eller en ända process som inte är knuten till just exakt deras produkt.

Skall vi fortsätta prata om sådant?

Samma sak där. Bara för att de gör fel gör det inte ok för dig att göra fel. Inte konstigare än så egentligen 👍🏻

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Samma sak där. Bara för att de gör fel gör det inte ok för dig att göra fel. Inte konstigare än så egentligen 👍🏻

Det är din åsikt i frågan, men jag håller inte med.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är din åsikt i frågan, men jag håller inte med.

Gammalt mossigt uttryck kanske men hade du tyckt att det skulle vara okej att sno spel om de inte var digitala? Dvs gå in i en butik och knycka ett spel?

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Gammalt mossigt uttryck kanske men hade du tyckt att det skulle vara okej att sno spel om de inte var digitala? Dvs gå in i en butik och knycka ett spel?

You wouldn't download a car.

"F u I would i I could" 😁

Ahh, på sen tiden som internet var en roligare plats när allt inte behövde tas så seriöst.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Gammalt mossigt uttryck kanske men hade du tyckt att det skulle vara okej att sno spel om de inte var digitala? Dvs gå in i en butik och knycka ett spel?

Vilket är två helt olika saker faktiskt, stöld är när du tar något. Det är inte stöld och räkans inte som stöld i lagen att kopiera något kommer aldrig att göra heller. Därför det är helt olika paragrafer i lagen copyright brott och stöld.

Det skulle faktiskt ganska enkelt gå att tolka lagen så att du får kopiera spel och vad som helst hur du vill också, det är bara att på senare tid har man valt att tolk copyright lagen på ett sätt den aldrig från början var tänkta att tolkas. Spel som till ex EA gör är inte ett litterärt verk eller konst verk på något sätt de är produkter och du kan inte lägga copyright skydd på en produkt om man skall hårdra lagen texten. Vilket jag tycker att man skall göra.

Medlem

Gandir du låter som någon som kör piratkopierat och cheats, de saker du gnäller över är bagateller på en spel dator om du är ärlig.

Medlem

Att piratkopiera för att du inte gillar företaget är ju helt fel väg att gå och låter faktiskt bara som illa dold snålhet. Det är olagligt och hjälper inte överhuvudtaget. Köp istället spel från företag du tycker är schyssta. Alla är inte giriga rövhål och dessutom så finns det inte tid ändå att spela alla spel som släpps.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Att piratkopiera för att du inte gillar företaget är ju helt fel väg att gå och låter faktiskt bara som illa dold snålhet. Det är olagligt och hjälper inte överhuvudtaget. Köp istället spel från företag du tycker är schyssta. Alla är inte giriga rövhål och dessutom så finns det inte tid ändå att spela alla spel som släpps.

👍🏻

Medlem

”Tropic Haze has not only agreed to pay $2,400,000 to Nintendo but also says Yuzu is “primarily designed to circumvent and play Nintendo Switch games.” The company agrees to be permanently enjoined from working on Yuzu, hosting Yuzu, distributing Yuzu’s code or features, hosting websites and social media that promote Yuzu, or doing anything else that circumvents Nintendo’s copyright protection.

Oh, and it will surrender the yuzu-emu.org domain name to Nintendo, agree to delete not only its copies of Yuzu but also “all circumvention tools used for developing or using Yuzu—such as TegraRcmGUI, Hekate, Atmosphère, Lockpick_RCM, NDDumpTool, nxDumpFuse, and TegraExplorer,” and hand over any “physical circumvention devices” and “modified Nintendo hardware” to Nintendo”

https://www.theverge.com/2024/3/4/24090357/nintendo-yuzu-emul...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

En sorgens dag för oss som använt emulatorn korrekt med köpta spel för att uppleva spelen på ett bättre sett än Nintendo bryr sig om att erbjuda.

Får hoppas att Ryujinx inte blir nästa offer för jag vill spela Paper Mario i 60 fps.

Medlem

Japp, man får byta emulator helt enkelt nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det gick fort, nu blir det väl för Nintendo att ge sig på nästa.😊

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp, man får byta emulator helt enkelt nu.

Kommer den sluta fungera?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kommer den sluta fungera?

Nä men kommer inte heller vidareutvecklas officiellt så vem vet hur framtida stöd kommer se ut.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kommer den sluta fungera?

Jag vet int men uppdateringar slutar nog komma.
Men nån annan tar väll över eller så finns ju som sagt den andra emulatorn som nämndes tidigare.
Yuzu var bara den mer kända.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar