FZ besöker Acinos Game Dev-kväll i Umeå

Skribent
FZ besöker Acinos Game Dev-kväll i Umeå

Jonas och Johan har begett sig ut i verkligheten för att se vad ett gäng indieutvecklare har på gång uppe i snöiga och kalla Umeå.

Vi vet inte riktigt vad som väntar oss när vi hänger av oss jackorna i kapprummet. Vi, Johan Lorentzon och Jonas Vågström, är på en Game Dev-kväll hos It-konsultföretaget Acino som har sina lokaler centralt belägna i Umeå. Innan allt drar igång minglar vi lite med forna utvecklare från DICE och Paradox. Vi hinner prata Battlefront, Overwatch och ha en debatt om huruvida Guild Wars 2 är bättre än World of Warcraft. Även slå fast att spel både bör ha klappbara djur och fiske. En kul början på kvällen!

Mattias Sandström berättar om målet med Game-Dev-kvällen.

Mattias Sandström leder projektet idag och säger att målet med Acinos Game Dev-eventet är att skapa en plattform där Umeås och norrlands indieutvecklare kan mötas på. Både för att visa upp sina alster, men även dela erfarenheter. En annan viktig del är att en liten nystartad studio eller hemmapulare ska kunna få lite hjälp från Acino-teamet. Mattias säger att du ska kunna komma in med ditt spel och låta någon av Acinos seniorer testa det för att sen ge feedback och tips helt gratis. Målet är att kunna ha dessa events en gång i månaden runt om i norrlands större städer och bjuda in alla som redan bygger spel eller de som bara är intresserade av spelskapande.

Mattias börjar kvällen med att välkomna alla som tagit sig dit, snabbt räknat är det nog uppemot femtio personer i lokalen, och sedan drar presentationerna igång.

Först ut är Malin Hellström från Bright Gambit som berättar lite om hur man går tillväga för att beta-testa spel när man har en lite mindre budget. Sen följer den Umeåbaserade spelstudion Crypto Rogue Games som håller en presentation av sitt kommande spel Crystals of Naramunz. Ett free to play action-rpg med influenser från både Diablo och Path of Exile men som också har någon form av blockchain-teknik inbakat. Detta ska ge spelaren möjlighet att skapa verkligt unika items som sedan kan säljas och bytas. Vi blir också försäkrade om att det ska gå att spela utan att koppla upp sig på blockkedjan.

Efter Crypto Rogue Games äntrar ett gäng unga gymnasiestudenter scenen. Under en kurs i programmering fick de möjlighet att dra igång ett eget spelprojekt som de nu visar upp på projektorduken. Deras spel heter Dimentia och är inspirerad av hur personer med demens upplever sin omvärld. Rent speltekniskt har de tagit rygg på Drinkbox Studios Guaccamelee-spel och bygger på att man aktivt växlar mellan två spelvärldar. I den ena spelar man som en äldre herre i rullstol och den andra en yngre version av honom som rör sig i en minnesvärld. Spelet befinner sig i ett tidigt skede, men konceptet känns starkt!

Efter en kort bensträckare kliver en excentrisk man in i strålkastarljuset. Carl-Erik Engqvist driver spelstudion Sorchi Games, som egentligen inte sysslar med digitala spel. Fokus ligger istället på fysiska kortspel, klassiska penna-och-papper-rollspel och specialskrivna kortare rollspelsäventyr. Tack vare Acino har han nu fått hjälp att digitalisera sina redan konstruerade spel och hans närvaro lyfter faktumet att man inte behöver tänka på tekniska lösningar i första hand. Calle utvecklar spel med känsla och de mjuka värdena i centrum - samt rejäla doser av religion, andlighet, alkemi, ockultism, paganism och psykedelia.

Sedan rundas presentationerna av. Nu får vi möjlighet att gå runt och titta närmare på de spel som presenterades och några andra som är på plats men inte visade upp något just idag.

Det fanns både små och stora utvecklare på plats för att visa upp sina projekt

Efter ett tag börjar lokalen sakta men säkert att tömmas på folk och vi lämnar också till slut. Nöjda och imponerade av hur levande indiescenen ändå verkar vara här uppe i Norrland. Acino har också lyckats med bredden på deltagarna. Här finns allt från miljonprojekt representerade till små spel gjorda av gymnasieelever. Det är även kul och se hur alla delar erfarenheter, testar varandras spel och ger tips. Nästa Game dev-kväll är tänkt att hållas i Skellefteå och vi kommer definitivt att fortsätta täcka dessa kvällar i takt med att de hålls och om möjligheten finns.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det här är coolt. Mer indie åt folket!

Skribent
Skrivet av RiddarKatig:

Det här är coolt. Mer indie åt folket!

Det var kul och intressant. Vi ska definitivt försöka gå på fler events här uppe i norr.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Riktig kul att vara där och se att det finns så många spelutvecklare här uppe som man inte hört talas om! Ska verkligen bli kul att följa detta

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var kul och intressant. Vi ska definitivt försöka gå på fler events här uppe i norr.

Börjar längta upp till Umeå igen. Har min släkt i och utanför Umeå.

Medlem

Underbart!!


signatur

Allätare

Redaktör
Ponny

FZ:s Umeåfilial (och då var inte ens alla med!) levererar. 💪


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

FZ:s Umeåfilial (och då var inte ens alla med!) levererar. 💪

FZ nordic


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Börjar längta upp till Umeå igen. Har min släkt i och utanför Umeå.

Du får hojta om du är i krokarna


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du får hojta om du är i krokarna

Min äldsta stora syster brukar prata med mig om att det skulle vara kul om jag och min familj kom upp igen. De bor i Bjurholm och det är inte så långt från Umeå.
Var där senast 2012 så det skulle vara kul att komma upp igen. De senaste åren så har min äldsta stora syster och hennes familj kommit ner hit på somrarna (på genom resa) så att man fått träffa dem.

Men kommer jag upp igen framöver så kan jag skicka ett meddelande och säga till 🙂

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Min äldsta stora syster brukar prata med mig om att det skulle vara kul om jag och min familj kom upp igen. De bor i Bjurholm och det är inte så långt från Umeå.
Var där senast 2012 så det skulle vara kul att komma upp igen. De senaste åren så har min äldsta stora syster och hennes familj kommit ner hit på somrarna (på genom resa) så att man fått träffa dem.

Men kommer jag upp igen framöver så kan jag skicka ett meddelande och säga till 🙂

Ja det skulle vara kul. Kan vi träffas och ta en kaffe eller något.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det skulle vara kul. Kan vi träffas och ta en kaffe eller något.

Ja, det skulle vara riktigt kul 🙂

Medlem

Ruggigt kul med eventet och häftiga projekt! Kul att ni var där och besökte. Alltid skoj att följa och se vad som händer inom indiescenen


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Skribent
Skrivet av Sprockhead:

Ruggigt kul med eventet och häftiga projekt! Kul att ni var där och besökte. Alltid skoj att följa och se vad som händer inom indiescenen

Ja jag känner väl personligen att den går lite under radarn. Det finns så många eldsjälar där ute som sitter och pular på spel så att ge dem en plattform är fantastiskt bra. Lättare för oss att täcka också


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det finns inget liknande detta i Skåne?

Medlem

Återigen blir vi förväxlade med smink.. Inte lätt

Skribent
Skrivet av Geron:

Återigen blir vi förväxlade med smink.. Inte lätt

Haha sorry! 😅


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

För vetenskap, det var ett fel i artikeln "Crypto Rogue Games" ska det vara.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Geron:

Återigen blir vi förväxlade med smink.. Inte lätt

Var tvungen att googla vidare på ert spel. Det såg riktigt häftigt ut! Ser fram emot release


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Tänkte bara informera de som befinner sig Östergötland med omnejd att East Sweden Games (https://eastswedengame.se/) kör liknande events för indie-utvecklare. Jag tror nog att de flesta lokala utvecklare känner till dem sen innan men kanske detta nå någon som söker efter likasinnade.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

För vetenskap, det var ett fel i artikeln "Crypto Rogue Games" ska det vara.

Tackar.

Medlem

vart ska man slänga ögonen om man är sugen på att delta?


signatur

// Bacon <3

Medlem

Vi behöver mer spel där vi får lära sig hur det är att må dåligt och metroidvanias.

Skribent
Skrivet av PcKaffe:

vart ska man slänga ögonen om man är sugen på att delta?

Acino hade eventet på fb, så håll ögonen där. Ska försöka uppdatera i denna tråd också när något nytt är på G. Tanken var redan i mars att köra en Skellefteå.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Acino hade eventet på fb, så håll ögonen där. Ska försöka uppdatera i denna tråd också när något nytt är på G. Tanken var redan i mars att köra en Skellefteå.

Jag tror många fick reda på det genom Game Hub Umeå's hemsida och dess Discord grupp : https://gamehubumea.se/

Edit: Jaja, den var inte så uppdaterad. Men det finns en länk till Discord gruppen där.

Skribent
Skrivet av Norrin:

Jag tror många fick reda på det genom Game Hub Umeå's hemsida och dess Discord grupp : https://gamehubumea.se/

Edit: Jaja, den var inte så uppdaterad. Men det finns en länk till Discord gruppen där.

Ja sidan behöver uppdateras.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ah, den sidan bör uppdateras med dessa event. Ska ta upp det med resten, jag har själv inte tillgång till siten.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Skribent

Acinos Game Dev-kväll i Skellefteå

Acino fortsätter med sina dev-kvällar och denna gång styrde de skutan mot Guldstaden Skellefteå. Skellefteå har som kanske många vet en spelutbildning och därför passade det ju utmärkt att hålla detta event på campus. Det kom runt 60 taggade deltagare för att visa upp sina alster och även se andras projekt. FZ kunde tyvärr inte vara på plats själva denna gång, men jag uppdaterar denna tråd med lite info jag fått från Mattias. Nästa event ska vi försöka närvara på om möjligheten finns.

Vill man deltaga i dessa i events så kan ni höra av er till Acino eller skriva här i tråden. Man behöver givetvis inte vara här uppifrån norrland för att vara med även om medparten av deltagarna kommer här uppifrån. Men alla är såklart välkomna oavsett vart du bor i landet.

Indieutvecklarna som presenterade sina projekt var:

Olof Lenti - Chickencoop
T.E.R.R.A - Climatopia & Kill the Devil
Simon da Silva - Angina
Kristofer Stenskog - Fangs & Thunder
Edmin Aguilar Oddershede – Saving Grandma
Cold Sector - An Island Away Ricky - Somegiants.com
TooSmall Games - Project CUBE
Oliver Karlsson - DungeonTubers
Joel Fällbom - Defenders of the Fjords & Ludus
Silent Factory - Red Metal

Uppdaterar med en lite bilder, men om möjlighet finns kommer jag även lägga in lite filmklipp och annat från eventet.

Det är alltid trevligt som norrlänning att se spelrelaterad saker utvecklas här uppe i norr.

Mattias Sandström presenterar eventet.

Det bjuös på den sedvanliga pizzan från den lokal pizzerian.

Ett gäng glada indieutvecklare på plats för att visa upp sina alster.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar