Senaste filmen du såg

Medlem
APOLLO 13

Såg Apollo 13 grym film


signatur

PEACE✌️

Medlem

Night on Earth på MUBI!

Medlem

The Chaser (2008) - https://www.imdb.com/title/tt1190539/

"A disgraced ex-policeman who runs a small ring of prostitutes finds himself in a race against time when one of his women goes missing."

Såg The Chaser första gången runt 2009 så hade glömt en del av filmen, men kom ihåg att jag tyckte att den var mästerlig då.

Efter att ha sett om den nu 2024 så tycker jag fortfarande att den är mästerlig.

Betyg: 5/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr

@Fezk - en personlig favorit det där!

R (2010)

Danskt fängelsedrama om en ung, ny fånge som försöker ta sig fram i fängelselivet. Realistisk (? vad vet jag, aldrig varit i fängelse, men känns realistiskt i alla fall!) och riktigt bra med Pilou Asbæk i en genombrottsroll. Även regissören Tobias Lindholms (som senare bl.a. varit med och skrivit manus till Druk) första film. Skitig men återhållsam, nästan minimalistisk. 4/5.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

@Fezk - en personlig favorit det där!

R (2010)

Danskt fängelsedrama om en ung, ny fånge som försöker ta sig fram i fängelselivet. Realistisk (? vad vet jag, aldrig varit i fängelse, men känns realistiskt i alla fall!) och riktigt bra med Pilou Asbæk i en genombrottsroll. Även regissören Tobias Lindholms (som senare bl.a. varit med och skrivit manus till Druk) första film. Skitig men återhållsam, nästan minimalistisk. 4/5.

Instämmer, en favorit helt klart. Koreanerna har verkligen lyckats göra en hel del fenomenala filmer.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Var på förhandsvisning av Dune Part II och gillade den betydligt mer än första vilken jag tyckte var rätt medioker. Denna var riktigt storskalig i sitt bildberättande och det ändå jag kan tänka mig som kunde förbättra fotot var om det var helt i svartvitt! Annars var det en nästan fysisk upplevelse där musiken och ljudeffekterna nästan blåste en ur stolen (tänk: TENET) och sandstormarna nästan fick en att hålla för armen för ögonen. Riktigt grym både som film men också som just biografupplevelse som alltså står sig starkt än 2024!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Way9Dexny3w

Var på förhandsvisning av Dune Part II och gillade den betydligt mer än första vilken jag tyckte var rätt medioker. Denna var riktigt storskalig i sitt bildberättande och det ändå jag kan tänka mig som kunde förbättra fotot var om det var helt i svartvitt! Annars var det en nästan fysisk upplevelse där musiken och ljudeffekterna nästan blåste en ur stolen (tänk: TENET) och sandstormarna nästan fick en att hålla för armen för ögonen. Riktigt grym både som film men också som just biografupplevelse som alltså står sig starkt än 2024!

Blir lite sugen då jag inte heller var något större fan av den första filmen.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Blir lite sugen då jag inte heller var något större fan av den första filmen.

Tror du skulle gilla denna mer ändå Men det är ju en chansning såklart så det får du avgöra om det är värt biljettpriset. Men helt klart bör den upplevas på biograf!

Medlem

Tummen upp!

Medlem

Session 9 (2001) - https://www.imdb.com/title/tt0261983/?ref_=tt_urv

"Tensions rise within an asbestos cleaning crew as they work in an abandoned mental hospital with a horrific past that seems to be coming back."

En välgjord, men inte perfekt, psykologisk thriller/skräckis som inte förlitar sig på jumpscares. Absolut sevärd om man jämför med mycket av dagens skräp som släpps i samma genre.

Fick lite Silent Hill vibbar ibland, vilket aldrig är fel.

Betyg: 3/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Porr Things

3/5

Releasehästryttare

Megamind vs the Doom Syndicate 5/10

Tyvärr budget och full av manshat.

Medlem

Dune part 2.

Toppar nog interstellar till att vara min bästa bioupplevelse hittills.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Releasehästryttare

Poor things 8/10

Gillade den! Planerade att skippa den men ni andra som skrivit om filmen innan fick mig att se den, glad jag gjorde det!

Medlem

Psycho Goreman har haft den i blu-ray hyllan ett bra tag nu, men idag var det dags står det njutafilms på fodralet brukar det bli bra så även denna gång.

Ja det ballar ur vad kan man säga?! Troligen inte en film för alla rekommenderar den varmt till alla fans av splatter ala troma och barn/ungdoms äventyr från 80talet 3,5/5

Releasehästryttare

Argylle 7/10

FM-guru
F.d. Sisyr

Locke (2013)

Drama om en man (spelad av Tom Hardy) som har en jävligt jobbig natt. Minimalistiskt filmad där mer eller mindre allt hänger på manus och Hardy. Och det funkar alldeles utmärkt, tycker jag. Skriven och regisserad av Steven Knight som bland annat har manusen till Eastern Promises och Peaky Blinders på sitt samvete.
Stark 3/5 eller kanske en svag fyra.

Medlem

The Machinist (2004) - https://www.imdb.com/title/tt0361862/

"An industrial worker who hasn't slept in a year begins to doubt his own sanity."

Otroligt läcker och atmosfärisk, ljud och bild får 5/5. Bale är fantastisk och hans kroppstransformation är smått galen inför filmen. Gillade även karaktären Ivan, skön skådespelarinstans.

Hade hoppats lite mer på storyn, skulle velat dyka ännu djupare i det sömnlösa kaninhålet. Det känns som det blev lite för mycket handhållning och övertydlighet mot slutet.

Betyg: 3.5/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Way9Dexny3w

Var på förhandsvisning av Dune Part II och gillade den betydligt mer än första vilken jag tyckte var rätt medioker. Denna var riktigt storskalig i sitt bildberättande och det ändå jag kan tänka mig som kunde förbättra fotot var om det var helt i svartvitt! Annars var det en nästan fysisk upplevelse där musiken och ljudeffekterna nästan blåste en ur stolen (tänk: TENET) och sandstormarna nästan fick en att hålla för armen för ögonen. Riktigt grym både som film men också som just biografupplevelse som alltså står sig starkt än 2024!

Planerar se den till helgen eller nästa vecka om det vill sig.
Jag gillar första filmen men den var alldeles för lång. Det var för min del ett stort misstag av dem att dela upp första boken på två långa filmer, hade räckt med en 3tim film för hela.

Ser fram emot denna!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Demons (originaltitel Dèmoni) 1985. Klart underskattad skräckfilm som utspelar sig nästan helt i en biosalong. Det snålas inte med gore här och slutscenen höjer betyget från en 3:e till 4:a av 5, ni kommer förstå varför.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Soulless:

Planerar se den till helgen eller nästa vecka om det vill sig.
Jag gillar första filmen men den var alldeles för lång. Det var för min del ett stort misstag av dem att dela upp första boken på två långa filmer, hade räckt med en 3tim film för hela.

Ser fram emot denna!

För min del tyckte jag åtminstone 1a filmen hade behövt vara längre efter att ha läst boken. Så trycka ihop allt till en film hade blivit extremt stressigt imo.

KoP
Medlem

Wolf Creek 2.

Releasehästryttare

Damsel 7/10

Helt ok fredags mys film!

Medlem

The Pale Blue Eye

Netflix

Mordgåta i amerikansk militärmiljö på 1830 talet.

3 av 5 korpar.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Bad CGI Gator ehh meh nja näh 1.5/5 kanske några skratt.

Medlem

Jag skulle sätta mig och (äntligen!) titta på 4K versionen av Aliens [1986].....
Men blev istället sittandes med att jämföra den mot den äldre Bluray utgåvan.
Verkligen inte den roligaste överraskningen jag fått, när det första jag ser är en wax-fest utan dess like, som är hysteriskt AI upskalad och pepprad med överskärpa.
Jesus kristus. Det är väl meningen att man ska lägga till detaljer med en nyskanning, inte ta bort???

Vänster:1080p & Höger "4K".
Ser bannemej fruktansvärd ut. Märks tydligt i rörelse. Onaturligt med hysteriska vita "glow-lines" över hela bilden.
Hade förväntat mig samma utmärkta kvalitet som tex Alien 79' och Jurassic Park.
Det måste vara nåt allvarligt fel på James Cameron... Så vi har väntat en mindre evighet, bara för att få den här smörjan i slutändan.
True Lies och The Abyss verkar ha fått samma behandlning av vad jag läst.

Medlem
Skrivet av Razken:

Vänster:1080p & Höger "4K”.

Urgh! Nej, vad trist. Men stort tack för varningen!

Medlem
Skrivet av Razken:

Ser bannemej fruktansvärd ut. Märks tydligt i rörelse. Onaturligt med hysteriska vita "glow-lines" över hela bilden.
Hade förväntat mig samma utmärkta kvalitet som tex Alien 79' och Jurassic Park.
Det måste vara nåt allvarligt fel på James Cameron... Så vi har väntat en mindre evighet, bara för att få den här smörjan i slutändan.
True Lies och The Abyss verkar ha fått samma behandlning av vad jag läst.

Tycker det räcker med DVD kvalitet, kör med 3-4% sharpening påslaget i VLC player och det blir mycket bättre skärpa, typ så att man ser hårstrån där det tidigare bara var ett blurr. Sen om man skalar upp till en 4K tv så kan du även lägga till lite "brus" i bilden för att bryta upp blanka segment i bilden. Många som inte vet om att man kan lägga till post-processing filter i VLC player.

Medlem

Avgrunden, klart sevärd.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Tycker det räcker med DVD kvalitet, kör med 3-4% sharpening påslaget i VLC player

wtf, man vill ju ha minst 1080p med hög bitrate som grund, skala upp dvd till 4k kan ju aldrig se bra ut?

Skriv svar