Helldivers 2 är byggt på en nedlagd spelmotor

Robot
Helldivers 2 är byggt på en nedlagd spelmotor

Arrowhead har inte haft någon hjälp sen 2018 med spelmotorn.

#Arrowhead, #Helldivers-2


Medlem

Och ändåså lyckas dem leverera ett av dem bättre/roligare spelen jag spelat på länge.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Intressant, även det liknande spelet WH40k: Darktide (och Vermintide 1 & 2) körs i Stingray. Skillnaden är väl att Fatshark som gjort Tide-spelen har gjort Stingray själva och sålde den till Autodesk får X antal år sedan, och därmed kunnat justera/göra uppdateringar på den inhouse

Medlem

Positivt med inte ännu ett UE-spel.

Skrivet av superapan:

Positivt med inte ännu ett UE-spel.

Menar du att det är positivt eller negativt att det inte kör UE?

Medlem

Kommer ihåg när jag såg det det här klippet. Vill minnas att det var rätt så imponerande för sin tid. Jag var i alla fall imponerad.

Medlem
Skrivet av Volvomedhundochvovve:

Menar du att det är positivt eller negativt att det inte kör UE?

Han skriver ju att det är positivt att alla spel som blir populära, inte drivs av unreal engine. Inte bra å lägga alla ägg i samma korg så att säga 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Så de tog den svåra vägen genom att köra på en gammal motor som de inte fick stöd med, något de visste sex år innan spelet släpptes, vilket gjorde att de fick massiva problem med att spelet konstant krashar för folk.

Låter mer som de aktivt valde att skjuta sig själva i foten, inget man borde berömma dem för.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Han skriver ju att det är positivt att alla spel som blir populära, inte drivs av unreal engine. Inte bra å lägga alla ägg i samma korg så att säga 😉

Tydligen bättre då att lägga dom i en korg som är sönder?

Medlem
Skrivet av Gogge:

Så de tog den svåra vägen genom att köra på en gammal motor som de inte fick stöd med, något de visste sex år innan spelet släpptes, vilket gjorde att de fick massiva problem med att spelet konstant krashar för folk.

Låter mer som de aktivt valde att skjuta sig själva i foten, inget man borde berömma dem för.

Ja för Jedi Survivor funkade ju kanon på PC vid release och det är skapat i UE5 Tror inte spelmotorn spelar någon större roll så länge spelstudion som skapar spelet vet vad dom gör. Sen verkar dom flesta klagomålen, i alla fall dom jag har läst, om servrarna och anti-fusk programmet och inte så mycket prestanda eller krascher.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Gogge:

Så de tog den svåra vägen genom att köra på en gammal motor som de inte fick stöd med, något de visste sex år innan spelet släpptes, vilket gjorde att de fick massiva problem med att spelet konstant krashar för folk.

Låter mer som de aktivt valde att skjuta sig själva i foten, inget man borde berömma dem för.

Står ju i twitter inlägget att motorn lades ner efter dom påbörja utvecklingen.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Ja för Jedi Survivor funkade ju kanon på PC vid release och det är skapat i UE5 Tror inte spelmotorn spelar någon större roll så länge spelstudion som skapar spelet vet vad dom gör. Sen verkar dom flesta klagomålen, i alla fall dom jag har läst, om servrarna och anti-fusk programmet och inte så mycket prestanda eller krascher.

Så du säger att det är Arrowhead som är inkompetenta och det är därför det krashar, inte pga. kass motor?

Även de positiva kommentarerna på steam är att det krashar och att folk inte kommer in, även deras subreddit har massor med trådar om det.

Tillägg:

Här är några citat från första sidan av positiva kommentarer på steam:

Citat:

The game is certainly having some launch issues.

Citat:

cons:
* glitchy, probably will run into matchmaking problems or the occational crash

Citat:

As for actual bugs, yes there are several. Matchmaking problems are frustrating, and I have experienced more than my fair share of crashes.

Citat:

Crashes do occur during non critical gameplay (menus/hub), your mileage will probably vary.

Citat:

---{ Bugs }---
☐ Never heard of
☐ Minor bugs
☑ Can get annoying
☐ ARK: Survival Evolved
☐ The game itself is a big terrarium for bugs

Citat:

Performance is quite spotty. This has been reported by many people on older AND newer cores. Crashes can also be very frequent.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Står ju i twitter inlägget att motorn lades ner efter dom påbörja utvecklingen.

Vilket var sex år innan release.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Så du säger att det är Arrowhead som är inkompetenta och det är därför det krashar, inte pga. kass motor?

Även de positiva kommentarerna på steam är att det krashar och att folk inte kommer in, även deras subreddit har massor med trådar om det.

Jaså? Det har jag missat. Men om det är så det är så har ju Arrowhead misslyckats med optimeringen och stabiliteten av sitt spel. På samma sätt som Respawn gjorde ett dåligt jobb med att optimera Jedi Survivor trorts att det drivs av EU5.
Jag har bara spelat på PS5 och där flyter det på bra. Enda problemet är att det kraschat två gånger under mina 25 timmar i spelet.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jaså? Det har jag missat. Men om det är så det är så har ju Arrowhead misslyckats med optimeringen och stabiliteten av sitt spel. På samma sätt som Respawn gjorde ett dåligt jobb med att optimera Jedi Survivor trorts att det drivs av EU5.
Jag har bara spelat på PS5 och där flyter det på bra. Enda problemet är att det kraschat två gånger under mina 25 timmar i spelet.

Så du tror inte det gör skillnad att supporten på motorn upphört?

Our crazy engineers had to do everything, with no support to build the game to parity with other engines.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

På samma sätt som Respawn gjorde ett dåligt jobb med att optimera Jedi Survivor trorts att det drivs av EU5.

Finns flera spel som använder UE4/5 och har problem. Motorn i sig är ett problem när det är krångligt optimera spel med den.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Så du tror inte det gör skillnad att supporten på motorn upphört?

Our crazy engineers had to do everything, with no support to build the game to parity with other engines.

Med tanke på att de skapade motorn en gång i tiden och sedan sålde den så spelar det mindre roll nu efter release. Det betyder att de får lägga tid/pengar med sina egna engineers på att fixa edge case issues istället för att ta in resurser från tidigare ägarens personal att göra det, men de har förmodligen tillgång till alla nödvändiga design documents.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Så du tror inte det gör skillnad att supporten på motorn upphört?

Our crazy engineers had to do everything, with no support to build the game to parity with other engines.

Det gör det säkert till viss del men om optimering av och stabilitet i spel hänger mest på motorns support av utgivaren borde ju majoriteten av alla storspel som har utvecklats i UE5 fungera fantastiskt bra eftersom det förmodligen är den största spelmotorn i världen med oändligt mycket dokumentation och guider. Och så är det ju inte i nuläget.
Då borde ju inte heller in-house motorer funka då det bara är spelstudion själv som vet hur den fungerar. Ingen support alls. Bara kunskap inom företaget.
Sen handlar det väl också ganska mycket om vilken motor man är van vid? Har man redan gjort ett spel i en motor och har fortsatt att uppdatera spelet under flera år har man nog bättre koll på motorns styrkor och svagheter än om man skulle hoppa över till en helt ny motor som UE.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Inget jag varken vet eller tänker på vilken spelmotor spelen har som jag spelar. Bara det funkar bra o spela så är jag nöjd och Helldivers 2 är nog GOTY för mig då jag har väldigt kul och kommer spela spelet länge.

Finns många andra spel i år oxå men många av dem så som Final fantasy 7 rebirth kör man igenom 1 gång sedan rör man aldrig spelet igen.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Med tanke på att de skapade motorn en gång i tiden och sedan sålde den så spelar det mindre roll nu efter release. Det betyder att de får lägga tid/pengar med sina egna engineers på att fixa edge case issues istället för att ta in resurser från tidigare ägarens personal att göra det, men de har förmodligen tillgång till alla nödvändiga design documents.

Det var Bitquid, Niklas Frykholm och Tobias Persson, numera på Our Machinery, med Fatshark som skapade Bitsquid motorn, sen köpte Autodesk den och döpte till Stingray.

Så Arrowhead måse spendera sin egen tid och pengar på att fixa buggar och utveckla motorn, istället för att lägga den tiden på själva spelet.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det gör det säkert till viss del men om optimering av och stabilitet i spel hänger mest på motorns support av utgivaren borde ju majoriteten av alla storspel som har utvecklats i UE5 fungera fantastiskt bra eftersom det förmodligen är den största spelmotorn i världen med oändligt mycket dokumentation och guider. Och så är det ju inte i nuläget.
Då borde ju inte heller in-house motorer funka då det bara är spelstudion själv som vet hur den fungerar. Ingen support alls. Bara kunskap inom företaget.
Sen handlar det väl också ganska mycket om vilken motor man är van vid? Har man redan gjort ett spel i en motor och har fortsatt att uppdatera spelet under flera år har man nog bättre koll på motorns styrkor och svagheter än om man skulle hoppa över till en helt ny motor som UE.

En bra motor garanterar inte ett bra spel, men en kass motor sänker bra utvecklare.

Svårt att säga om UE5 skulle hjälpt dem, men vad vi kan säga är att valet av Stingray inte blev bra.

Medlem

Själv så har jag klarat mig rätt bra mot buggar och server problem. Lite roligt att man slåss mot insekter och robotar som kan hacka ens utrustning.

Skribent
Skrivet av Alienshade:

Själv så har jag klarat mig rätt bra mot buggar och server problem. Lite roligt att man slåss mot insekter och robotar som kan hacka ens utrustning.

Körde just ett uppdrag mot robotarna och de jammade hela lagets utrustning så vi varken kunde kalla ned ny förstärkning eller utrustning. Det blev jävligt svettigt!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Väldigt uppfriskande, gör att spelet har fundamentalt annan känsla än alla ytliga ue-projekt som delar samma för och nackdelar för att spara tid.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Vilket var sex år innan release.

Precis, väldigt märkligt att inte bara byta motor dånen uppenbarligen måste ha varit väldigt tidigt i utvecklingen 2018.

Nu har jag inte spelat spelet, men 6 år låter som en väldigt lång utvecklingstid?

Medlem

Många experter på spelmotorer här.
Samma som brukar vara experter på creation engine.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ser att flera försvarar att de jobbat med en gammal spelmotor? Samtidigt vill jag minnas att det var mycket kritik mot Bethesda för att de använde en gammal spelmotor till Starfield. Hur ska vi ha det gott folk jag vet inte vilken sida jag ska vara på längre är det positivt eller negativt? 😅

Medlem
Skrivet av kayl:

Intressant, även det liknande spelet WH40k: Darktide (och Vermintide 1 & 2) körs i Stingray. Skillnaden är väl att Fatshark som gjort Tide-spelen har gjort Stingray själva och sålde den till Autodesk får X antal år sedan, och därmed kunnat justera/göra uppdateringar på den inhouse

Det var inte fatshark som gjorde Stingray

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Ser att flera försvarar att de jobbat med en gammal spelmotor? Samtidigt vill jag minnas att det var mycket kritik mot Bethesda för att de använde en gammal spelmotor till Starfield. Hur ska vi ha det gott folk jag vet inte vilken sida jag ska vara på längre är det positivt eller negativt? 😅

Grejen med Bethesda dock är nog mer att de fortsätter att använda sin motor trots att det har varit så mycket problem med den sedan dag ett. Antingen får de åtgärda problemen med Creation Engine eller byta motor; men Creation Engine används fortfarande, och spelen känns daterade redan innan de släppts.

Helldivers 2 å andra sidan använder också en daterad motor, men hittills har jag inte stött på några problem kopplade till motorn, och spelets grafik lever upp till den standard vi har idag.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

eld
Medlem
Skrivet av Gogge:

Det var Bitquid, Niklas Frykholm och Tobias Persson, numera på Our Machinery, med Fatshark som skapade Bitsquid motorn, sen köpte Autodesk den och döpte till Stingray.

Så Arrowhead måse spendera sin egen tid och pengar på att fixa buggar och utveckla motorn, istället för att lägga den tiden på själva spelet.

Å andra sidan, när du bestämmer dig för att använda en motor så använder du för vad den har för features för stunden, men så klart så försvinner supporten och buggfixningen.

Men gissningsvis så hoppade de på den senaste stabila versionen.

12
Skriv svar