Mer rykten: Skivläsarlös Xbox Series X på G

Medlem
Skrivet av Guld:

Uppgradering av nexus kortet?? Vad gör det för förbättringar åt konsolen? Nån som vet?

Har aldrig hört talas om något ”Nexus Card” tidigare men i det här fallet så verkar de hänvisa till det lilla kretskortet där Start-knappen och Eject-knappen sitter (enligt de sökningar jag fick fram så skall den tydligen gå sönder ”ofta”). Så förvänta dig inte någon magisk prestanda uppgradering

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Har aldrig hört talas om något ”Nexus Card” tidigare men i det här fallet så verkar de hänvisa till det lilla kretskortet där Start-knappen och Eject-knappen sitter (enligt de sökningar jag fick fram så skall den tydligen gå sönder ”ofta”). Så förvänta dig inte någon magisk prestanda uppgradering

Ok👍

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

En skivlös Series X. Hmmm. De sa under Businesses Update att de hade "exiting new hardware" eller så som skulle släppas i år. Ryktet säger också om en handhållen enhet denna generation. Men också en för nästa, ARM. Om det nu skulle röra sig om en handhållen, med lokala beräkningar, enhet tror jag den skulle sälja väldigt bra. Microsoft kommer inte göra bort sig som Sony med PlayStation Portal.

Skrivet av FejkFejksson:

Nä men de kan göra bort sig som sig själva, typ som med rrod, xbox one, Kinect, halo split screen, forzas ray tracing men ja pissportal var ett skämt.

Kunde knappt sluta skratta när jag läste detta. Så jävla kul och så jävla sant. När man tänker efter undrar man när Microsoft gjorde något rätt senast.

Medlem
Skrivet av Geber:

Kunde knappt sluta skratta när jag läste detta. Så jävla kul och så jävla sant. När man tänker efter undrar man när Microsoft gjorde något rätt senast.

Om man väljer att leta efter brister så hittar man dom självklart. Microsoft släpper många bra spel sen kanske det inte är spel du uppskattar men andra gör ju det, några jag uppskattat det senaste är horizon 5 fs20 aoe 4. Sony har säkert släppt bra grejer de med men har inte deras konsol utan begränsas till deras pc utbud men köpt uc4 horizon och Sackboy det senaste året.
Det ”negativa” kan man ju låta fansen bråka om. För det är ju det de verkar leva för Men egentligen borde man uppskatta när de vågar göra sånt som kan floppa.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Förklara gärna hur det är totalt monopol? Det finns ju andra butiker som säljer digitala spel till Xbox. Som är oberoende av Xbox/MS.

Fördelarna med digitala spel kontra fysiska är fler, därav att det dör ut.

Utöver att det är mer bekvämt, vad är resterande fördelar jämfört med fysisk media?

Skrivet av jeppe109:

Utöver att det är mer bekvämt, vad är resterande fördelar jämfört med fysisk media?

- Man kan lämna tillbaka spelet.

- Tillgång till spel direkt, man behöver inte vänta på postpaket eller åka till en butik.

- Betydligt bättre för miljön.

- Kan spela på fler konsoler samtidigt (i alla fall på Xbox)

- Oftast billigare.

Är väl dom jag kommer på spontant.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

- Man kan lämna tillbaka spelet.

- Tillgång till spel direkt, man behöver inte vänta på postpaket eller åka till en butik.

- Betydligt bättre för miljön.

- Kan spela på fler konsoler samtidigt (i alla fall på Xbox)

- Oftast billigare.

Är väl dom jag kommer på spontant.

- Man kan lämna tillbaka spelet.
Beroende på vart man köper spelet.

- Tillgång till spel direkt, man behöver inte vänta på postpaket eller åka till en butik.
Ja det kan vara bekvämt. För egen del har jag ofta inte så bråttom att jag inte kan vänta.

- Betydligt bättre för miljön.
Skulle vara intressant att se den faktiska miljömässiga kostnaden jämfört med en digital livscykel.

- Kan spela på fler konsoler samtidigt (i alla fall på Xbox)
Kan man verkligen spela samma spel parallelt med en licens? Tänker främst på live service spel exempelvis.

- Oftast billigare.
Av det jag sett skiljer det sig inte otroligt mycket.
Fysiska spel verkar tendera att gå ned i pris snabbare än digitala varianter. Finns så klart undantag beroende på företag och plattform.
Med tanke på att man kan sälja sitt fysiska spel är det mer troligt att ett fysiskt exemplar är mer ekonomiskt.

Hmm, vad är fördelarna med fysiskt?

- Går att sälja.

- Går att låna ut.

- Kan kosta mindre.

- Man är inte beroende av internet (utöver multiplayer-spel.
- Det går att spela sina spel offline (generellt sett, inte alla spel)
(Dessa två är så snarlika att det skulle kunna vara en punkt)

- Spelet bevaras för framtiden.

- Man kan välja att spela en opatchad version av spelet.

- Ett fysiskt spel försvinner inte från butiken för att exempelvis en musiklicens löpt ut.

Kommer inte att tänka på något mer nu men har säkert missat en del.

Att ha mer kontroll över det jag köpt betyder oerhört mycket för mig. Mer än bekvämlighet.

Skrivet av jeppe109:

- Man kan lämna tillbaka spelet.
Beroende på vart man köper spelet.

- Tillgång till spel direkt, man behöver inte vänta på postpaket eller åka till en butik.
Ja det kan vara bekvämt. För egen del har jag ofta inte så bråttom att jag inte kan vänta.

- Betydligt bättre för miljön.
Skulle vara intressant att se den faktiska miljömässiga kostnaden jämfört med en digital livscykel.

- Kan spela på fler konsoler samtidigt (i alla fall på Xbox)
Kan man verkligen spela samma spel parallelt med en licens? Tänker främst på live service spel exempelvis.

- Oftast billigare.
Av det jag sett skiljer det sig inte otroligt mycket.
Fysiska spel verkar tendera att gå ned i pris snabbare än digitala varianter. Finns så klart undantag beroende på företag och plattform.
Med tanke på att man kan sälja sitt fysiska spel är det mer troligt att ett fysiskt exemplar är mer ekonomiskt.

Tillverkningen av skivor är sådär nyttig för miljön, att frakta runt skivorna sen till hela världen ännu sämre. Dessutom massor med plast till fodralen. Strömförsörjning för servrar kan produceras via solceller och annat som är snällt mot miljön.

Alla spel jag köpte till min Series X när jag hade den kunde frugan köra samtidigt på sin Series S, vi spelade dock aldrig Battlefield eller liknande så vet ej om live spel. Men betydligt smidigare att köpa ett assassins creed t ex än två.

Billigare är det utan tvekan till Xbox i alla fall. Eneba och G2a och andra plattformar pressar priserna.

Hela argumentet med internet anslutning fungerade väl förr, håller inte riktigt längre då många spel kräver internet på ett eller annat sätt förr eller senare. Vissa kräver konstant anslutning.

Men visst, låna ut och spela opatchad version är väl dom argumenten för då. Är upp till var och en om det är viktigare än ovan nämnda.

Medlem
Skrivet av Geber:

Kunde knappt sluta skratta när jag läste detta. Så jävla kul och så jävla sant. När man tänker efter undrar man när Microsoft gjorde något rätt senast.

Svårt att veta vilken tidsperiod du avser med ”senast” men generellt har Microsoft gjort ganska mycket rätt under sin existens.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Vart handlar du då? För det är billigare i princip varje fall att köpa digitalt till Xbox kontra skiva.

Tvek på det. Pratar vi nyutkomna spel är det snarare i många fall billigare att köpa skiva via butik och i princip alltid om du letar via begagnatmarknaden. Dessutom kan du själv sälja spelet när du är klar och på så vis få ner dina utlägg ytterligare.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Utöver att det är mer bekvämt, vad är resterande fördelar jämfört med fysisk media?

En fördel är ju att man får spelet utan att vänta på frakt eller att man behöver hämta skivan. Ex om du sitter fredag kl21 och letar spel. Inte enkelt att köpa spelet och spela samma kväll om man måste ha spelet på en skiva.
Har man småbarn så är chansen stor att de repar skivor.
Beror ju såklart på vilka barn man har men är ju tyvärr svårt att byta ut dom när man inser att de är sådan som inte är rädda om saker.
När jag får egna barn kommer jag absolut inte ge dom ”fysiska” spel.

Skrivet av FejkFejksson:

Nä men de kan göra bort sig som sig själva, typ som med rrod, xbox one, Kinect, halo split screen, forzas ray tracing men ja pissportal var ett skämt.

Japp, för detta var succé från Sony:

Playstation Move, Playstation Home, Playstation Phone (Sony Ericsson), Vita, PSP Go, och PSX. Snart kan man väl räkna in PSVR här med som det ser ut nu...

För att nämna några.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

En fördel är ju att man får spelet utan att vänta på frakt eller att man behöver hämta skivan. Ex om du sitter fredag kl21 och letar spel. Inte enkelt att köpa spelet och spela samma kväll om man måste ha spelet på en skiva.

Ja, det är ett exempel på att det kan vara mer bekvämt.
För egen del är det aldrig ett problem då jag ändå har flera hundra spel i backlog.

Hade vi haft samma rättigheter med digitala köp och fysiska köp hade jag funderat mer på att gå över helt till digitalt.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Tillverkningen av skivor är sådär nyttig för miljön, att frakta runt skivorna sen till hela världen ännu sämre. Dessutom massor med plast till fodralen. Strömförsörjning för servrar kan produceras via solceller och annat som är snällt mot miljön.

Fast då skulle man likagärna kunna argumentera att det går att tillverka och skeppa fysiska spel på ett miljömässigt bra sätt också.

Det är därför jag är intresserad av att se den faktiska skillnaden i nutid. Kanske kan leta efter informationen senare om tillfälle ges. Det är lätt att tro att miljöpåverkan är betydligt värre än den faktiskt är.

På tal om internet-tvång för att spela och att det är ett icke-problem så fick jag spela Last Epoch offline förut för att servrarna strulade ^^
Hade jag fått bestämma hade alla spel funnits i fysisk form och kommit med offline-läge 😉

Skrivet av jeppe109:

Fast då skulle man likagärna kunna argumentera att det går att tillverka och skeppa fysiska spel på ett miljömässigt bra sätt också.

Det är därför jag är intresserad av att se den faktiska skillnaden i nutid. Kanske kan leta efter informationen senare om tillfälle ges. Det är lätt att tro att miljöpåverkan är betydligt värre än den faktiskt är.

På tal om internet-tvång för att spela och att det är ett icke-problem så fick jag spela Last Epoch offline förut för att servrarna strulade ^^
Hade jag fått bestämma hade alla spel funnits i fysisk form och kommit med offline-läge 😉

Hittar detta:

"It is estimated that it takes around 1 million years for each disc to decompose naturally. And, more importantly, their biodegradation release dangerous substances into the environment which are harmful to humans."

"Physical games make 23 times more carbon emission than digital downloads that only make 0.17 kilograms of carbon through use of electricity. Besides the carbon produced while making the physical copies, getting them in the stores produces even more."

Känns inte som att det är så mycket bra saker som används för att tillverka själva skivan, samtidigt går det åt energi. Sedan ska dom packas i plastfodral. Sen skeppas världen över med flyg eller båt. För att sedan lastas av och in i lastbilar och köras ut till butiker. Plus en massa saker där i kedjan som också bidrar till smuts. Att tillverka plastfodralen t ex är inget bra för miljön.

Alltså, fysiska spel kommer försvinna oavsett hur mycket du eller någon annan vill att det ska stanna. Ur den miljömässiga aspekten ensamt så finns det inga argument för att dom ska finnas kvar fysiskt.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja, det är ett exempel på att det kan vara mer bekvämt.
För egen del är det aldrig ett problem då jag ändå har flera hundra spel i backlog.

Hade vi haft samma rättigheter med digitala köp och fysiska köp hade jag funderat mer på att gå över helt till digitalt.

Ja men barn är ett starkare argument till att inte ha fysiska spel på skiva. Så har du oturen att ha slarviga sådana i din närhet så ska du inte låta dom komma in i samma bostad som dina spel.
Gav bort min gamla 360 till en vän som har tre ungar.
Jag och min bror har kvar nästan varenda kvitto i perfekt skick till snes och n64 spel och tillbehör vi skaffade.
Men de ungarna har förstört hälften av spelen jag gav bort på två månader. Haha. Tur det inte är mina egna barn.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Japp, för detta var succé från Sony:

Playstation Move, Playstation Home, Playstation Phone (Sony Ericsson), Vita, PSP Go, och PSX. Snart kan man väl räkna in PSVR här med som det ser ut nu...

För att nämna några.

Du fattar inte vad du svarar på, jag struntar i Sony


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

När det kommer till att låna ut spel, tänkte väl inte kriga men bara ge en liten input.

Jag har lånat ut HELA mitt digitala spelbobliotek till min bror, samtidigt som jag kan fortsätta spela ALLA mina utlånade spel genom att hans Xbox är satt som min hemma Xbox.
Visst, nu kan jag ju inte samtidigt låna ut ett spel till en annan part utan att sluta låna ut till min bror.

Men visst går det att låna ut digitala spel, iaf på xbox


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Hittar detta:

"It is estimated that it takes around 1 million years for each disc to decompose naturally. And, more importantly, their biodegradation release dangerous substances into the environment which are harmful to humans."

"Physical games make 23 times more carbon emission than digital downloads that only make 0.17 kilograms of carbon through use of electricity. Besides the carbon produced while making the physical copies, getting them in the stores produces even more."

Känns inte som att det är så mycket bra saker som används för att tillverka själva skivan, samtidigt går det åt energi. Sedan ska dom packas i plastfodral. Sen skeppas världen över med flyg eller båt. För att sedan lastas av och in i lastbilar och köras ut till butiker. Plus en massa saker där i kedjan som också bidrar till smuts. Att tillverka plastfodralen t ex är inget bra för miljön.

Alltså, fysiska spel kommer försvinna oavsett hur mycket du eller någon annan vill att det ska stanna. Ur den miljömässiga aspekten ensamt så finns det inga argument för att dom ska finnas kvar fysiskt.

Det är upp till oss konsumenter att inte bara trött acceptera försämringarna. T.ex; Köp inte konsoler utan skivläsare, köp inte ofärdiga spel som behöver patchas i åratal för att bli spelbara...konsoltillverkarna och spelutvecklarna kommer bara undan med så mycket som vi tillåter dem.

För övrigt så är väl det här med påstådda utsläpp ett av de sämsta argumenten för att sluta med fysiska spel. Det blir ett väldigt kargt liv om man ska sluta med allt som genererar utsläpp; sluta äta kött, sluta köra bil, sluta köpa böcker, sluta köpa tidningar, sluta möblera bostaden, sluta tapetsera väggarna, sluta gå ut på evanemang, sluta resa etc etc. Hela grejen med utsläppsargumentet känns som nått som planterats av big corporation för att få oss konsumenter att acceptera försämringar så att de kan höja vinstmarginalerna...

Sen bara Facebooks serverhall i Norrland drar väl lika mycket ström som en medelstor stad. Att det skulle gå att försörja sådana center med solceller är ju nästan skrattretande.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Lura på oinsatta gamers en rejält försämrad konsol för att spara några hundralappar....lurendrejeri, någon??

Jag håller helt och hållet med dig. Det kostar i princip ingenting att slänga med en skivspelare. Det är enbart för att styva om spelarna mot det digitala hyrsamhället. Du äger inte dina hyrspelen på playatation store, windows store eller steam. Du hyr dem bara på obestämd tid. Utvecklaren, konsoltillverkaren/telefontillverkaren bestämmer helt och hållet när du inte har rätt att spela längre.

Jag bryr mig inte så mycket på PC då alla spel köps via steam, men konsol vill jag gärna äga mina spel och ha möjligheten att kunna sälja vidare när jag är klar. Vet inte varför jag känner olika för pc o konsol.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Ser att många nämner att man kan sälja/byta in sina fysiska spel. Men frågan är om inte det är på väg att försvinna?

Game slutade nyligen med det, samtidigt som Xbox tog bort sina fysiska kopior i någon butik. Även varuhus som Walmart har slutat med fysiska.

https://www.nme.com/news/gaming-news/game-stores-to-stop-all-...

Känns som en tidsfråga innan fysiskt och den begagnade marknaden försvinner helt.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hur mycket billigare kan den bli då? En skivspelare kan ju inte kosta många hundra.

Precis. Det känns som skivläsaren vill dom ha bort och skyller på att dom kan få ner priserna utan den. Men det har dom ju motbevisat att i tidigare generationer kunde man både halvera och sedan halvera priset igen utan att ta bort någon skivspelare.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag håller helt och hållet med dig. Det kostar i princip ingenting att slänga med en skivspelare. Det är enbart för att styva om spelarna mot det digitala hyrsamhället. Du äger inte dina hyrspelen på playatation store, windows store eller steam. Du hyr dem bara på obestämd tid. Utvecklaren, konsoltillverkaren/telefontillverkaren bestämmer helt och hållet när du inte har rätt att spela längre.

Jag bryr mig inte så mycket på PC då alla spel köps via steam, men konsol vill jag gärna äga mina spel och ha möjligheten att kunna sälja vidare när jag är klar. Vet inte varför jag känner olika för pc o konsol.

Nostalgiska skäl kanske, eller något annat? Tycker själv inte spelen jag köper (eller snarare hyr) på Steam har samma värde som spel jag köper på konsol. Mest "värde" har spelen jag köpt fysiskt på konsol.

Skrivet av Saurfange:

Precis. Det känns som skivspelaren vill dom ha bort och skyller på att dom kan få ner priserna utan den. Men det har dom ju motbevisat att i tidigare generationer kunde man både halvera och sedan halvera priset igen utan att ta bort någon skivspelare.

Mm. Sen, de integrerade skivläsare som MS och Sony införskaffar i miljontal till sina konsoler lär väl knappast ha priser i närheten av vad enstaka externa läsare kostar. Handlar nog snarare om några tior i tillverknings/inköpspris för konsoltillverkaren...
Är väl rätt uppenbart att det handlar om var de stora intäkterna finns; att få bort spelåterförsäljarna som mellanhand, och få bort begagnatmarknaden av spel där de ju går miste om en hel spelförsäljning.

Skrivet av Majoren:

Nostalgiska skäl kanske, eller något annat? Tycker själv inte spelen jag köper (eller snarare hyr) på Steam har samma värde som spel jag köper på konsol. Mest "värde" har spelen jag köpt fysiskt på konsol.

Mm. Sen, de integrerade skivläsare som MS och Sony införskaffar i miljontal till sina konsoler lär väl knappast ha priser i närheten av vad enstaka externa läsare kostar. Handlar nog snarare om några tior i tillverknings/inköpspris för konsoltillverkaren...
Är väl rätt uppenbart att det handlar om var de stora intäkterna finns; att få bort spelåterförsäljarna som mellanhand, och få bort begagnatmarknaden av spel där de ju går miste om en hel spelförsäljning.

Gamla fysiska spel har inget värde utöver affektionsvärde, enligt mitt försäkringsbolag när vi hade översvämning.

Även några tior blir jättemycket pengar om de måste köpa på sig tiotals miljoner av dem. Sedan måste de köpa extra ifall spelarna går sönder inom konsolens garantitid eller i enlighet med olika länders lagstiftning om avhjälpande av fel.

Plus att de slipper oroa sig för att spelare laddar in dumheter i sina konsoler, som exempelvis piratkopierade skivor.
Eller skadlig kod, etc.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ser att många nämner att man kan sälja/byta in sina fysiska spel. Men frågan är om inte det är på väg att försvinna?

Game slutade nyligen med det, samtidigt som Xbox tog bort sina fysiska kopior i någon butik. Även varuhus som Walmart har slutat med fysiska.

https://www.nme.com/news/gaming-news/game-stores-to-stop-all-...

Känns som en tidsfråga innan fysiskt och den begagnade marknaden försvinner helt.

När jag skriver om begagnatmarknaden avser jag främst köp- och säljsidor som Tradera, Blocket och Facebook Marketplace. Butiker som den du nämner existerar väl inte längre och det är väl givet så att begagnatmarknaden kommer att självdö den dagen företagen bestämmer sig för att enbart tillverka digitala konsoler. Om inte företagen tar fram något sätt för privatpersoner att sälja av sina digitala spel, men det ligger högst troligt ej i deras intresse...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Gamla fysiska spel har inget värde utöver affektionsvärde, enligt mitt försäkringsbolag när vi hade översvämning.

Även några tior blir jättemycket pengar om de måste köpa på sig tiotals miljoner av dem. Sedan måste de köpa extra ifall spelarna går sönder inom konsolens garantitid eller i enlighet med olika länders lagstiftning om avhjälpande av fel.

Plus att de slipper oroa sig för att spelare laddar in dumheter i sina konsoler, som exempelvis piratkopierade skivor.
Eller skadlig kod, etc.

Mest så handlar det ju dock om att de "slipper oroa sig" för förlorade hundralappar på varje enskild spelförsäljning som faller bort pga. begagnatmarknaden, och för att få maximera vinsten så de slipper utgifter för återförsäljarnas andel, transporter etc. Så nej, jag tror inte på de skippar skivläsaren som sorts välgörenhetsgrej så vi stackars dumma konsumenter inte förstör våra konsoler med "skadlig kod" mm. lol

Skrivet av Majoren:

Mest så handlar det ju dock om att de "slipper oroa sig" för förlorade hundralappar på varje enskild spelförsäljning som faller bort pga. begagnatmarknaden, och för att få maximera vinsten så de slipper utgifter för återförsäljarnas andel, transporter etc. Så nej, jag tror inte på de skippar skivläsaren som sorts välgörenhetsgrej så vi stackars dumma konsumenter inte förstör våra konsoler med "skadlig kod" mm. lol

Jag trodde tyngdpunkten i mitt inlägg helt var på att de tjänar miljoner på att skippa skivspelaren och inte nämnde jag något om välgörenhet alls (vinstdrivande företag sysslar inte med välgörenhet).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Just Series X har ju grym bakåtkompabilitet så det är riktigt tråkigt om skivspelaren försvinner på sikt.

Medlem

Vi rör oss mot en hel digital marknad. Nintendo med. Om de inte vill hamna efter. Det är ett faktum. Både Sony och Microsoft säljer, ursäkta franskan, skitpiss lite fysiska spel. Och samma gäller de andra utgivarna också. Köpte ett spel fanns ingen skiva bara kod. Så den tiden med verkliga skivor är över-ish. Det kanske finns 100MB-1GB på skivan. Med typ 70gb nedladdning. Men då behövs det minst 2TB lagring i konsolen. Det skulle ju funka med en USB3 extern disk så man flyttar fram och tillbaka över.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vi rör oss mot en hel digital marknad. Nintendo med. Om de inte vill hamna efter. Det är ett faktum. Både Sony och Microsoft säljer, ursäkta franskan, skitpiss lite fysiska spel. Och samma gäller de andra utgivarna också. Köpte ett spel fanns ingen skiva bara kod. Så den tiden med verkliga skivor är över-ish. Det kanske finns 100MB-1GB på skivan. Med typ 70gb nedladdning. Men då behövs det minst 2TB lagring i konsolen. Det skulle ju funka med en USB3 extern disk så man flyttar fram och tillbaka över.

Själv kommer jag aldrig köpa konsol utan möjlighet till fysiska spel men jag är väl medveten om att jag är i minoritet.
Fast det är väl inte helt sant iof, jag skulle kunna tänka mig det om allt jag kan göra med fysiska spel även går att göra med digitala spel, såsom att sälja, låna ut etc.

123
Skriv svar