Ny bil bokad

Medlem
Ny bil bokad

Idag har vi reserverat en bil som vi ska köpa på måndag, en Toyota Corolla hybrid för 260 000kr, 2021 år modell, 180 hästar och 3700 mil.

Vi ska byta in våra gamla bilar, en Toyota Yaris 2015 och en Peugeot från 2017. Nu när vi blir en till i familjen behövde vi en större bil, väldigt tyst och sjukt bekväm att köra. Fruktansvärt hightech jämfört med våra gamla bilar.

Tråkigt nog var den vit, man kan ju inte vara kräsen med färg när det är begagnat, jag hade föredragit röd, blå eller orange.

Medlem

Grattis! Alltid kul med "ny" bil

Medlem

Har länge sneglat på denna Touring Sports Hybrid med just 2.0l motorn. Gillar designen och att det är en kombi. Sjyst pris på den jämfört med andra märken i samma storlek.
Har dock inte kört/testat ännu. Du får skriva mer när du får den vad du tycker är bra/mindre bra :)!


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Toyota har ju bra rykte gällande hållbarhet, betyder inte att man ska strunta i underhåll. Min Prius 2007 rullar på fint, om än vid begagnat köp så krävdes ny fjädring och bromsskiva men bilen självt rullar på fint. Att skatten är 360kr är trevligt också.

Ett tips är att använda https://www.resa-mellan.se/bensin-eller-etanol.php och se om det är värt att skaffa eFlexFuel för etanolkompatibilitet, kan vara värt om man vill spara en slant vid tankning. Sidan https://bensinpriser.nu/ är också bra


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Okej.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av ohem:

Toyota har ju bra rykte gällande hållbarhet, betyder inte att man ska strunta i underhåll. Min Prius 2007 rullar på fint, om än vid begagnat köp så krävdes ny fjädring och bromsskiva men bilen självt rullar på fint. Att skatten är 360kr är trevligt också.

Ett tips är att använda https://www.resa-mellan.se/bensin-eller-etanol.php och se om det är värt att skaffa eFlexFuel för etanolkompatibilitet, kan vara värt om man vill spara en slant vid tankning. Sidan https://bensinpriser.nu/ är också bra

Årlig service annars gäller inte garantin.

Medlem

Håller med om att vit är trist och färger är trevligare men som du säger kan man inte välja alltid.

Om jag fick bestämma skulle det vara högre skatt på svarta och vita bilar då de förpestar miljön mer med sin tristhet.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Håller med om att vit är trist och färger är trevligare men som du säger kan man inte välja alltid.

Om jag fick bestämma skulle det vara högre skatt på svarta och vita bilar då de förpestar miljön mer med sin tristhet.

Och rosa, neon och leopardmönstrade skattebefriade


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Håller med om att vit är trist och färger är trevligare men som du säger kan man inte välja alltid.

Om jag fick bestämma skulle det vara högre skatt på svarta och vita bilar då de förpestar miljön mer med sin tristhet.

Så länge den inte är gul eller orange.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Alltid trevligt med ny bil. Gillar man inte färgen så kan man alltid foliera bilen, det gjorde jag. Bilen var helt rätt, men fel färg. Foliering löste biffen. Nu råkar jag ju ha känningar med folk som pysslar med det så jag fick ju väldigt bra pris, men priset sätts till stor del av vilken folie man vill ha.

Sen finns det ju även folie som skyddar mot stenskott till viss del, inte fel det heller.

Medlem
Skrivet av cybo:

Har länge sneglat på denna Touring Sports Hybrid med just 2.0l motorn. Gillar designen och att det är en kombi. Sjyst pris på den jämfört med andra märken i samma storlek.
Har dock inte kört/testat ännu. Du får skriva mer när du får den vad du tycker är bra/mindre bra :)!

Jag blev med en Corolla TS innan jul.

Skön bil. Trevlig att köra. Okej teknik, synd att Car Play/Apple Play inte är trådlös utan man måste koppla in telefonen via USB-port för att det ska fungera. Gött med utrymme i bagaget.

Sen är Toyota alltid Toyota och att det inte finns bränslevärmare som man kan starta på avstånd är aldrig kul
Samt att Toyota överlag verkar ogilla kyla så det är jobbigt att få bort frost när det sitter som fasen.
Dock blir de varma och sköna snabbt och det löser biffen.

Detta är min tredje Toyota hybrid också och jag trivs med det. Har tidigare haft både en C-HR 2017 och Yaris 2017.
Corollan är lite bättre än C-HRen (den är 2021) men jag tycker att C-HR är lite snyggare med sina former. Synd att sambon inte tycker den är fin så blev en Corolla istället för en ny CH-R


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Jag blev med en Corolla TS innan jul.

Skön bil. Trevlig att köra. Okej teknik, synd att Car Play/Apple Play inte är trådlös utan man måste koppla in telefonen via USB-port för att det ska fungera. Gött med utrymme i bagaget.

Sen är Toyota alltid Toyota och att det inte finns bränslevärmare som man kan starta på avstånd är aldrig kul
Samt att Toyota överlag verkar ogilla kyla så det är jobbigt att få bort frost när det sitter som fasen.
Dock blir de varma och sköna snabbt och det löser biffen.

Detta är min tredje Toyota hybrid också och jag trivs med det. Har tidigare haft både en C-HR 2017 och Yaris 2017.
Corollan är lite bättre än C-HRen (den är 2021) men jag tycker att C-HR är lite snyggare med sina former. Synd att sambon inte tycker den är fin så blev en Corolla istället för en ny CH-R

Vill ha CHR, men den har för litet bagage för varnfamilj.

Min Toyota Yaris frostar på insidan 😑, och batteriet var sjukt klent.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Vill ha CHR, men den har för litet bagage för varnfamilj.

Min Toyota Yaris frostar på insidan 😑, och batteriet var sjukt klent.

ye inte ultimat om man har barn med C-HR tyvärr. Corolla TS är nog det bästa då eller någon av de större SUVarna men då blir det lite dyrare också.

Min TS har tyvärr också frostat på insidan, men ibland har jag varit slarvig med att hälla ut vatten som samlats också så får skylla mig själv ;D


signatur

Halo kompis!

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Sådana här tillfällen man saknar jantelagen

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Sådana här tillfällen man saknar jantelagen

Att alla måste boka bilar om en gör det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

För egen del tittar jag efter en prisvärd Volvo V90CC diesel till familjen. Men det är ju en halv mille om en ska ha en någorlunda ny årgång.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kul! Vill också skaffa nyare bil men min gamla funkar ok än så länge.
Men jag undrar lite vad meningen med den här posten är då den inte innehåller någon fråga eller något som kan skapa någon diskussion eller liknande. Nu blev det ju lite svar ändå så det kanske inte behövdes
Det finns ju för övrigt en tråd om våra senaste köp.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Jag blev med en Corolla TS innan jul.

Skön bil. Trevlig att köra. Okej teknik, synd att Car Play/Apple Play inte är trådlös utan man måste koppla in telefonen via USB-port för att det ska fungera. Gött med utrymme i bagaget.

Sen är Toyota alltid Toyota och att det inte finns bränslevärmare som man kan starta på avstånd är aldrig kul
Samt att Toyota överlag verkar ogilla kyla så det är jobbigt att få bort frost när det sitter som fasen.
Dock blir de varma och sköna snabbt och det löser biffen.

Detta är min tredje Toyota hybrid också och jag trivs med det. Har tidigare haft både en C-HR 2017 och Yaris 2017.
Corollan är lite bättre än C-HRen (den är 2021) men jag tycker att C-HR är lite snyggare med sina former. Synd att sambon inte tycker den är fin så blev en Corolla istället för en ny CH-R

Frugan köpte en Ford Puma nyligen, också den med trådad Android Auto Löstes dock väldigt smidigt med AA Wireless.
https://www.aawireless.io/


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Kul! Vill också skaffa nyare bil men min gamla funkar ok än så länge.
Men jag undrar lite vad meningen med den här posten är då den inte innehåller någon fråga eller något som kan skapa någon diskussion eller liknande. Nu blev det ju lite svar ändå så det kanske inte behövdes
Det finns ju för övrigt en tråd om våra senaste köp.

Detta är ju ingen tråd, utan en blogg.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Frugan köpte en Ford Puma nyligen, också den med trådad Android Auto Löstes dock väldigt smidigt med AA Wireless.
https://www.aawireless.io/

Android? Vad är det?

Skämt å sido. Jag kör Apple. Inte så störande egentligen pga man laddar ju telefonen samtidigt så blir lite win-win situation ändå.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Detta är ju ingen tråd, utan en blogg.

Aha. Det förklarar saken. Hade glömt att den möjligheten fanns här på FZ


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Detta är ju ingen tråd, utan en blogg.

Kanske hålla dig till en "blogg" och uppdatera den löpande med dina nya inköp?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Bussovic:

ye inte ultimat om man har barn med C-HR tyvärr. Corolla TS är nog det bästa då eller någon av de större SUVarna men då blir det lite dyrare också.

Min TS har tyvärr också frostat på insidan, men ibland har jag varit slarvig med att hälla ut vatten som samlats också så får skylla mig själv ;D

Beror lite på åldern på barnen också. Vi har en C-HR och har 2 söner 11 och 13 år gamla.
Har man inga barn som behöver barnvagn så funkar C-HR fin fint. Får lugnt plats med hockey trunk på vintern och golfbagar på sommarn

När barnen kommit förbi barnvagnsålder finns det egentligen ingen anledning att ha en kombi längre, funkar lika bra med halvkombi eller liten suv i vårt fall då.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Beror lite på åldern på barnen också. Vi har en C-HR och har 2 söner 11 och 13 år gamla.
Har man inga barn som behöver barnvagn så funkar C-HR fin fint. Får lugnt plats med hockey trunk på vintern och golfbagar på sommarn

När barnen kommit förbi barnvagnsålder finns det egentligen ingen anledning att ha en kombi längre, funkar lika bra med halvkombi eller liten suv i vårt fall då.

Stora problemet är barnsitsarna, de tar sjukt mycket plats, vi har en tvååring och snart kommer en till, så två småbarn.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Så länge den inte är gul eller orange.

Hade lätt haft en orange bil.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Hade lätt haft en orange bil.

Orangea bilar är sjukt snygga.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Orangea bilar är sjukt snygga.

Medlem

Lite bättre det där än televerksorange ^^

Medlem

Mer gul för mig men det är en fin färg.

Skrivet av Loxus:

När man inte trodde att det gick att förädla en Volvo 245 ytterligare, så kommer Televerket och bara "Håll min bakelit-telefon" och skapar ett mästerverk. (❤ ω ❤)


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar