Månlandningen

Medlem
Månlandningen

Den första månlandningen på ett halv sekel skedde inatt..

Den första månlandningen av ett privat företag lyckades i natt (SVT Nyheter).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nja. Inte riktigt. Japanerna landade tidigare i år och Indien förra året. Kina gjorde det för 5 år sedan. Det är början på en ny rymdkapplöpning vi ser.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nja. Inte riktigt. Japanerna landade tidigare i år och Indien förra året. Kina gjorde det för 5 år sedan. Det är början på en ny rymdkapplöpning vi ser.

Haha, ja. Det står till och med i nyheten jag länkade.
Jag ska ändra förstainlägget.

Rättelse:
Jag misstolkade en amerikansk nyhetssändning. Det är den första månlandningen av en amerikansk sond på 50 år, flera andra länder har landat sonder. Precis som GustavA skrev så landade Japan en sond förra månaden.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Härligt att månen börjar besökas igen! Hoppas bara det kan ske på fredligt sätt och att vi inte drar med oss all skit som vi kör med på jorden! Man kan alltid hoppas!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Härligt att månen börjar besökas igen! Hoppas bara det kan ske på fredligt sätt och att vi inte drar med oss all skit som vi kör med på jorden! Man kan alltid hoppas!

Dessvärre är vi ju inne i något som kan liknas vid Kalla Kriget 2.0, så tyvärr är det nog för mycket att hoppas på.

Månprojekten och rymdutforskningsprojekten som är igång är just nu ganska hårt polariserade mellan öst och väst, med ILRS på östsidan och Artemis på västsidan när det kommer till månen specifikt.

ISS är ett av få betydande internationella projekt där det finns ett samarbete, men den planeras inte vara uppe särskilt länge till - 2030 är för närvarande planen att pensionera den.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Brukar titta på videos ibland från Mars.
Är inte så intresserad av månlandningar, men tycker det är intressant att månen ska ha kommit till eftersom jorden och en annan planet skulle ha kolliderat med varandra vid jordens begynnelse.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Dessvärre är vi ju inne i något som kan liknas vid Kalla Kriget 2.0, så tyvärr är det nog för mycket att hoppas på.

Månprojekten och rymdutforskningsprojekten som är igång är just nu ganska hårt polariserade mellan öst och väst, med ILRS på östsidan och Artemis på västsidan när det kommer till månen specifikt.

ISS är ett av få betydande internationella projekt där det finns ett samarbete, men den planeras inte vara uppe särskilt länge till - 2030 är för närvarande planen att pensionera den.

Har också lite koll på det men jag vill alltid hoppas lite. Gillade därför serien For All Mankind som visade på en lite ljusare framtid.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Ser precis ut som när jag och polarna kör Football Manager-LAN 😊


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Har också lite koll på det men jag vill alltid hoppas lite. Gillade därför serien For All Mankind som visade på en lite ljusare framtid.

Jag håller verkligen med om förhoppningarna, lite som Marcus Wandt var inne på i någon av hans presskonferenser efter han kom tillbaka till jorden igen - det går att göra så mycket mer med starka internationella samarbeten. Samtidigt är utvecklingen i världen inte särskilt positiv i allmänhet när det kommer till internationella relationer (speciellt mellan mer ideologiskt och samhälleligt skilda länder) och sådant som bygger på sådana, så det gör att förhoppningarna tyvärr är svåra att se som realistiska för en överskådlig framtid.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Haha, ja. Det står till och med i nyheten jag länkade.
Jag ska ändra förstainlägget.

Rättelse:
Jag misstolkade en amerikansk nyhetssändning. Det är den första månlandningen av en amerikansk sond på 50 år, flera andra länder har landat sonder. Precis som GustavA skrev så landade Japan en sond förra månaden.

Jag tänkte först lite skämtsamt skriva att det nog var meningen att du skulle misstolka det så men ju mer jag tänker på det desto mindre rolig är den tanken.

Rymdkapplöpningen och det nya kalla kriget hänger tyvärr ihop. Vi kommer troligen att få se en enorm teknisk utveckling men med en överhängande risk för världskrig. Det går såklart att argumentera för att det är värt det. Även om det värsta inträffar så dör inte mänskligheten ut och våra tekniska landvinningar och vår kunskap lever ju kvar till nytta för framtida generationer. Personligen så tycker jag nog vi borde lugna ner oss lite.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nja. Inte riktigt. Japanerna landade tidigare i år och Indien förra året. Kina gjorde det för 5 år sedan. Det är början på en ny rymdkapplöpning vi ser.

Har du någonsin tänkt typ, att det inte alls är början, utan slutet i stället?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Har du någonsin tänkt typ, att det inte alls är början, utan slutet i stället?

Twistigt. Men nä, luften gick ur Sovjetunionen när USA gjorde sin första bemannade månlandning 1969. Det är en nystart med betydligt fler aktörer involverade.

ZF
Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Härligt att månen börjar besökas igen! Hoppas bara det kan ske på fredligt sätt och att vi inte drar med oss all skit som vi kör med på jorden! Man kan alltid hoppas!

På tillräckligt lång sikt är det ju närmast garanterat. Folk har släpat med sig sin skit till nya ställen i några hundra tusen år. Månen kommer antagligen inte vara undantaget som bekräftar regeln.

Kort sagt, allt kommer bli exakt som i "For all mankind". ;D

Skrivet av Hipshot:

Har du någonsin tänkt typ, att det inte alls är början, utan slutet i stället?

Om du tror att dom anser att dom är nöjda med att kommit till månen och nu inte skall fortsätta till andra destinationer, så e det kanske slutet.
Annars e det nog bara början


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

ZF
Medlem
Skrivet av GustavA:

Twistigt. Men nä, luften gick ur Sovjetunionen när USA gjorde sin första bemannade månlandning 1969. Det är en nystart med betydligt fler aktörer involverade.

Nä, det hade inget direkt med saken att göra. Du borde nog kolla upp den fortsatta rymdkapplöpning långt efter det.

Den närmast obegränsade budgeten dog med Sovjet, inte tvärtom, även om det såklart bidrog till det.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Härligt att månen börjar besökas igen! Hoppas bara det kan ske på fredligt sätt och att vi inte drar med oss all skit som vi kör med på jorden! Man kan alltid hoppas!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Härligt att månen börjar besökas igen! Hoppas bara det kan ske på fredligt sätt och att vi inte drar med oss all skit som vi kör med på jorden! Man kan alltid hoppas!

Jo tjena!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av ZF:

Nä, det hade inget direkt med saken att göra. Du borde nog kolla upp den fortsatta rymdkapplöpning långt efter det.

Den närmast obegränsade budgeten dog med Sovjet, inte tvärtom, även om det såklart bidrog till det.

Du har rätt. Kollade upp det (tog bara 3h av min dag). Sovjet var aldrig ens i närheten av att skicka någon till månen. USA tävlade mot sig själva där. Officiellt tog racet slut 1975. Andra raden förstod jag tyvärr inget av.

Medlem
Skrivet av ZF:

På tillräckligt lång sikt är det ju närmast garanterat. Folk har släpat med sig sin skit till nya ställen i några hundra tusen år. Månen kommer antagligen inte vara undantaget som bekräftar regeln.

Kort sagt, allt kommer bli exakt som i "For all mankind". ;D

Skrivet av Kyrre:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Soulless:

Jo tjena!

Jag är dock inte naiv, tror inte det kommer bli så men någonstans så är hoppet det sista som lämnar en.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skrivet av GustavA:

Du har rätt. Kollade upp det (tog bara 3h av min dag). Sovjet var aldrig ens i närheten av att skicka någon till månen. USA tävlade mot sig själva där. Officiellt tog racet slut 1975. Andra raden förstod jag tyvärr inget av.

Till Sovjetunionens försvar var de åtminstone världsledande i att skicka upp hundar i rymden. Sovjetunionen var en mycket märklig plats. Ju mer böcker jag läser om den sovjetiska ekonomin desto mer surrealistiskt och bisarrt ter det sig. RIP Laika.

Medlem

Fyfan va mysigt. USA 4 evaaa


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Till Sovjetunionens försvar var de åtminstone världsledande i att skicka upp hundar i rymden. Sovjetunionen var en mycket märklig plats. Ju mer böcker jag läser om den sovjetiska ekonomin desto mer surrealistiskt och bisarrt ter det sig. RIP Laika.

Alla vinster räknas

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Till Sovjetunionens försvar var de åtminstone världsledande i att skicka upp hundar i rymden. Sovjetunionen var en mycket märklig plats. Ju mer böcker jag läser om den sovjetiska ekonomin desto mer surrealistiskt och bisarrt ter det sig. RIP Laika.

De var ju världsledande i väldigt mycket som har med rymdfart att göra.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Det är häftigt att du är så påläst om månlandningen ZF, men varför så tråkig ton? Har du något bra tips på dokumentär om den gamla rymdkapplöpningen så mottages det gärna.

Skrivet av Soulless:

De var ju världsledande i väldigt mycket som har med rymdfart att göra.

Jaowpph. Minns att jag såg nån film om just detta där det diskuterades om att sovjeterna var långt före amerikanarna under 50-talet, särskilt långt framme var de på raketteknik. Om jag nu minns rätt, vill säga.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Härligt att månen börjar besökas igen! Hoppas bara det kan ske på fredligt sätt och att vi inte drar med oss all skit som vi kör med på jorden! Man kan alltid hoppas!

Varför tror du putin vill placera kärnvapen i rymden... För att kunna spränga månen såklart.

Medlem
Skrivet av robbis:

Varför tror du putin vill placera kärnvapen i rymden... För att kunna spränga månen såklart.

Japp. Jag tror att någon har visat den där dokumentären för han där de visar att nazisterna flyttade dit.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Japp. Jag tror att någon har visat den där dokumentären för han där de visar att nazisterna flyttade dit.

Du menar dokumentären Iron Sky

Medlem
Skrivet av robbis:

Du menar dokumentären Iron Sky

Du känner till den? Fantastisk.

Medlem

Jag var där: AMA


signatur

IDKFA

12
Skriv svar