Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem

Hmm, så en partner showcase alltså.
Undra sa en flundra vad de kan tänkas ha för överraskning i rockärmen för att motivera, var det 25 minuter..?

Känns som det kan gå någon av två vägar; antingen att de gjort upp med nån större känd tredjepart som det blev med typ Batman-trilogin och tidigare Bioshock/Borderlands-spelen. Eller så kan det bli en massaker med massa nya "söta" farming-spel och en och annan promenadsimulator som hyllats internationellt för sina svåra tänkvärda ämnen de tar upp. Blir spännande...

Skrivet av lonian:

Den pinsamma Xbox series s/x releasen utan Halo är nog inget Nintendo tänker köra på. Så bara bra om de skjuter upp i stället och få det rätt på en gång.

Ett stort Nintendo-IP som Mario eller Zelda och ett bra partyspel/multiplayerspel, så är jag nöjd med releasetitlar. Gillar ärligt talat inte när det blir för många spel att välja bland på releasen av en ny konsol, vill helst ha det lite som med Switch där man koncentrerar sig på ett riktigt bra spel första två månaderna.

Skrivet av Kavakava83:

Ett drömscenario med release spel är:

3d Mario
Metroid Prime 4
Nytt påkostat IP (gärna RPG)

För att dryga ut spelbiblioteket är det positivt om switch online har någon killer apps också.

Drömmer om nytt Wave Race, ett riktigt nytt Star Fox (det till Wii U har vi förträngt). Med tanke på att alla sportspel idag är mer eller mindre dynga så vore det häftigt om Nintendo visade var skåpet ska stå med t.ex. ett nytt Ice Hokey, med klassiskt gameplay och klassisk grafik. Kanske dock inte helt nödvändigt då NES-spelet fortfarande är tidlöst och roligt att lira. Finns verkligen mängder med insomnade spelserier Nintendo skulle kunna återuppliva. Hoppas dock som du också på ett helt nytt IP, den senaste riktigt lyckade nya spelserien från Nintendo var väl Splatoon.

Skrivet av ZakAntreaz:

2024 måste nog vara Nintendos sämsta år någonsin (om man nu inte räknar med Nintendo innan dom gjorde TV spel)
Kommer nog inte på något sämre år när det gäller Nintendo producerade spel
Vad kommer att släppas?

Du tycker inte det är lite tidigt att summera spelåret 2024 innan det ens hunnit bli mars?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det vore kul med ett Mario Party Best of med lite samling av favoritbräden från Gamecube-spelen (och kanske några nya)!

Jo, men det var ju just argumentet att de kan spela originalen på Gamecube och sen tänka "Ah vore trevligt med mer moderna versioner jag gillade originalen så köper remasterna också" så jag tror inte nysläppet utesluter något. Och ja, kanske vill de få spelare att migrera vidare till NG Switch genom att bara låta GC vara tillgänglig på nya konsolen - men det verkar som det är redo att utannonseras nu i veckan så det blir nog till Switch först och sen tillgängligt på NG Switch sen också såklart.

https://youtu.be/ljkUEVGkBw4

Verkar som Metroid Prime 4 utvecklas i en specialanpassad version av Unreal Engine 5 så lär se riktigt bra ut på NG Switch - och kanske även Switch? Kommer troligen bli ett cross gen title men om Switch 2 "skjuts upp" så kanke de väntar med Switch-släpp också så vi "bara" får Prime 2+3 i år med lite tur.

Kan detta betyda att Metroid Prime 4 endast kommer till Switch NG? Svårt att se Switch klara spel som drivs av Unreal 5? Trots att den är specialanpassad.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Kan detta betyda att Metroid Prime 4 endast kommer till Switch NG? Svårt att se Switch klara spel som drivs av Unreal 5? Trots att den är specialanpassad.

Ja, det kanske blir så att det är Switch 2-exklusivt trots allt och att det blir ett skäl att uppgradera. Kan tyckas lite hånfullt mot alla de som väntat på det i stort sen sedan Switch var nytt och kanske även köpte konsol mest för det. Men men. Det lär se fantastiskt ut och kanske är det ändå bäst att de satsar helhjärtat på en version helt och fullt.

Skrivet av anon_326145:

Jag hoppas att Game Freak visar upp Pokémon spelen till Gameboy på Switch Online (gärna även spelen till Gameboy Advance med) och att Transfer Pak avslöjas som jag skrev om i min kopia av min blogg.

Ja, det vore väldigt roligt och det har ju ryktats om det som du skriver så de kanske tycker det är dags nu. Dock kanske de väntar med att prata om det nästa vecka under den nu utannonserade Pokémon Presents Det ryktas om att Game Freak ska visa någonting helt annat/nytt här istället

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Mp6orI682NY

Jo, det var argumentet till att det spekulerades i att GC kommer till NSO som jag skrev ovan Fire Emblem ryktas få en remaster så sure, men kan vara att WW+TP äntligen släpps! Men vore kul om den kinesiska leakern har en poäng i Endless Ocean. De var mysiga spel!

Nu blir jag lite rädd? Kommer Nintendo nöja sig med att släppa Wind Waker och Twilight Princess på Gamecube via NSO? Vill ha omarbetade versioner, som är optimerade för Switch tack.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det kanske blir så att det är Switch 2-exklusivt trots allt och att det blir ett skäl att uppgradera. Kan tyckas lite hånfullt mot alla de som väntat på det i stort sen sedan Switch var nytt och kanske även köpte konsol mest för det. Men men. Det lär se fantastiskt ut och kanske är det ändå bäst att de satsar helhjärtat på en version helt och fullt.

Jag har svårt att se att de inte släpper MP4 till vanliga Switch. Metroid har väl aldrig varit en spelserie som säljer konsoler? En release till Switch hade kunnat få betydligt fler att få upp ögonen för Metroid jämfört med att bara redan inbitna fans köper en Switch 2 för att spela det.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Nu blir jag lite rädd? Kommer Nintendo nöja sig med att släppa Wind Waker och Twilight Princess på Gamecube via NSO? Vill ha omarbetade versioner, som är optimerade för Switch tack.

Jag tror att om nu Gamecube kommer till NSO så får vi se att de kanske släpps där först, för att sen utannonseras i nya versioner då de ryktats vara under utveckling och färdiga för släpp så jag tror inte Nintendo kastar det i papperskorgen utan de kanske hoppas på att folk som spelat det på NSO av nostalgiskäl även vill uppleva dem med mer moderna mått.

Skrivet av mrizze:

Jag har svårt att se att de inte släpper MP4 till vanliga Switch. Metroid har väl aldrig varit en spelserie som säljer konsoler? En release till Switch hade kunnat få betydligt fler att få upp ögonen för Metroid jämfört med att bara redan inbitna fans köper en Switch 2 för att spela det.

Jag har också tänkt det, att det utannonserades till Switch väldigt tidigt och att de inte vill uppröra alla som väntat idogt - och kanske t o m köpt en konsol för just det spelet - så kanske gör de en nedskalad version som fungerar på Switch men erbjuder "fulla erfarenheten" till de som spelar på Switch 2. Då glädjer de nog flesta Metroid-fans ändå

Medlem

Verkar som Switch 2 utannonseras i Juni!

Medlem

Switch 2 kanske fortfarande är för 2024-släpp! Och att de utvecklare som sagt att spel ska släppas till Mars 2025 kanske inte är för konsollanseringen utan bara lanseringsfönstret vilket kan vara 1-6 månader från lansering. Vilket gör att den kan släppas September-Oktober men fortfarande ha spel planerade inom the release window som inte släpps dag ett men redo att släppas kort därefter.

Medlem

Rykte: Hi-fi Rush till Switch 2 istället för nuvarande generation!

Medlem

Verkar som varken Hi-fi Rush eller Sea of Thieves kommer till Switch utan bara till NG Switch! Men Metroid Prime 4 tycks släppas i år!

Medlem

Blir Switch 2-skärmen mer som en iPad?

Medlem

Vad tror ni, får vi en Super Mario Maker 3 till Switch 2 med stil och prylar från SMWonder?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/PtejmCZl7Ew

Blir Switch 2-skärmen mer som en iPad?

Hoppas inte det, då produktionskostnaden troligtvis blir alldeles för hög?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Hoppas inte det, då produktionskostnaden troligtvis blir alldeles för hög?

Behöver det verkligen bli så mycket dyrare? En 8" LCD med haptic feedback eller utan kan väl inte variera så mycket?

Medlem

Jag har ingen koll på Ipad men vad skulle detta innebära?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har ingen koll på Ipad men vad skulle detta innebära?

T.ex. att du får fram "kontroller" genom att trycka på skärmen, och jag tror de vill återvända lite till Wii U-konceptet där den med skärmen var "spelledare" medan andra kopplade in sig och spelade med/mot en.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

T.ex. att du får fram "kontroller" genom att trycka på skärmen, och jag tror de vill återvända lite till Wii U-konceptet där den med skärmen var "spelledare" medan andra kopplade in sig och spelade med/mot en.

En intressant idé så länge man fortfarande kan använda joycons eller ett fast grepp med kontroller.

Jag tycker det vore kul om de slänger in en stylus likt det var på Nintendo DS och 3DS. Om det nu skulle komma en del spel som hårt fokucerade på att man skall använda stylusen. Dessa spel skulle dock inte fungera så bra i dockat läge.
Men pusselspel osv hade det fungerat riktigt bra. Mario Maker är ett exempel som fungerar bäst med stylus när man bygger banor.

Nu när jag tänker efter så hade ju WiiU också en stylus.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

En intressant idé så länge man fortfarande kan använda joycons eller ett fast grepp med kontroller.

Jag tycker det vore kul om de slänger in en stylus likt det var på Nintendo DS och 3DS. Om det nu skulle komma en del spel som hårt fokucerade på att man skall använda stylusen. Dessa spel skulle dock inte fungera så bra i dockat läge.
Men pusselspel osv hade det fungerat riktigt bra. Mario Maker är ett exempel som fungerar bäst med stylus när man bygger banor.

Ja, jag tror inte det är tänkt att ersätta kontroller (även om det är motstridiga uppgifter om det är joy-cons eller fasta kontroller på sidorna som Steam Deck och ROG Ally) och/eller Pro Controller utan mer vara ett komplement - speciellt som många unga idag är vana att spela på iPhones och iPads så de känner att de kan fortsätta logiskt även med mer traditionella tv-spel! Tror jag är tanken i alla fall! Och ja, Mario Maker gör sig ju väldigt bra med stylus så det kan ju vara en tredje kontrollmetod kanske. Dock blir det nog också ett komplement och inte tänkt som huvudsaklig kontrollmetod, just för som du säger det blir problematiskt i dockat läge.

Medlem
Skrivet av lonian:

En intressant idé så länge man fortfarande kan använda joycons eller ett fast grepp med kontroller.

Jag tycker det vore kul om de slänger in en stylus likt det var på Nintendo DS och 3DS. Om det nu skulle komma en del spel som hårt fokucerade på att man skall använda stylusen. Dessa spel skulle dock inte fungera så bra i dockat läge.
Men pusselspel osv hade det fungerat riktigt bra. Mario Maker är ett exempel som fungerar bäst med stylus när man bygger banor.

Nu när jag tänker efter så hade ju WiiU också en stylus.

Det är en bra idé med stylus, även om själva hybrid/hemkonsol-formatet gjort pekskärmen en smula obsolet på Switch. Sen vet jag dock inte om det skulle fungera något vidare, billiga kapacitiva sensorer har väl ganska dålig precision jämfört med gamla resistiva pekskärmar som 3DS/Wii U. Det finns ju förvisso dedikerade ritskärmar som är kapacitiva, men de är ju rätt dyra...

Inaktiv
Skrivet av lonian:

En intressant idé så länge man fortfarande kan använda joycons eller ett fast grepp med kontroller.

Jag tycker det vore kul om de slänger in en stylus likt det var på Nintendo DS och 3DS. Om det nu skulle komma en del spel som hårt fokucerade på att man skall använda stylusen. Dessa spel skulle dock inte fungera så bra i dockat läge.
Men pusselspel osv hade det fungerat riktigt bra. Mario Maker är ett exempel som fungerar bäst med stylus när man bygger banor.

Nu när jag tänker efter så hade ju WiiU också en stylus.

Jag tänker precis likadant, att vanliga handkontroller måste fungera till konsolen både dockat och bärbart. Jag vägrar spela spel där kontrollen är på skärmen. Testade det här om dagen då jag laddade ner GTA från Netflix. Körde på trottoaren och åkte av vägen hela tiden när jag försökte köra, så jag raderade spelet.

Jag köpte en pekpinne till min Switch samma dag som jag köpte Super Mario Maker 2.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/nXxCKgDT9hE?t=734

Vad tror ni, får vi en Super Mario Maker 3 till Switch 2 med stil och prylar från SMWonder?

Jag hoppas att vi får ett tredje spel. Tycker att det var synd att de slutade uppgradera tvåan så tidigt, det fanns mycket kvar som de kunde lagt till.

Medlem

Ubisoft tycks ha fått Switch 2-devkits först nu. Och information om förseningen.

Medlem

Gertzy eller någon annan:

Har ni hört några rykten eller läckor kring: Dragon Quest XII: The Flames of Fate?

Har väldigt stora förhoppningar att det är en year one titel för Switch 2. Utannonserades för snart 3 år sen av Square Enix på E3 2021. Ett Unreal Engine 5 spel.

Ska vara lite mörkare, mer avancerat combat system och anpassat för äldre publik än tidigare Dragon Quest. Ser enormt fram emot denna titel.

Dragon Quest:X kom ut 2010, DQ:XI kom ut 2017 (båda till Nintendo) - Så börjar vara dags att visa upp XII på riktigt snart kan man tycka, snart 7 år sen senaste riktiga main-titel i serien. Om ni kommer över någon Youtube video i framtiden som tar upp Dragon Quest XII får ni gärna länka den här :)f

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Gertzy eller någon annan:

Har ni hört några rykten eller läckor kring: Dragon Quest XII: The Flames of Fate?

Har väldigt stora förhoppningar att det är en year one titel för Switch 2. Utannonserades för snart 3 år sen av Square Enix på E3 2021. Ett Unreal Engine 5 spel.

Kan inte minnas att jag hört någonting om det tyvärr, men det är spelserie som tidigare fått Nintendo-releaser (ett par till Switch också) så det känns ju troligt. Men kan inte säga någonting säkert.

Verkar som 2025-förseningen är från säkra källor och mest troligt att ställa in sig på tyvärr.

Medlem

Finns det något rykte som berättar VArför Nintendo skjutit fram switch 2 release?

Jag tänker på MIGswich hacket som gör att man kan föra över spel och spela. Kanske dom måste täppa igen säkerhetshål eller något.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Finns det något rykte som berättar VArför Nintendo skjutit fram switch 2 release?

Jag tänker på MIGswich hacket som gör att man kan föra över spel och spela. Kanske dom måste täppa igen säkerhetshål eller något.

Det enda jag hört är att Nintendo vill ha en mer robust release lineup. Men vi får väl förhoppningsvis veta mer senare i år.

Själv tror jag inte det är ett måste med en stark release lineup. Speciellt inte om maskinen är bakåtkompatibel.
PS5 har sålt mycket trots att det inte fanns så mycket att hurra för vid release.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det enda jag hört är att Nintendo vill ha en mer robust release lineup. Men vi får väl förhoppningsvis veta mer senare i år.

Själv tror jag inte det är ett måste med en stark release lineup. Speciellt inte om maskinen är bakåtkompatibel.
PS5 har sålt mycket trots att det inte fanns så mycket att hurra för vid release.

Håller med!

Det räcker att utannonsera en stor mängd spel som kommer inom 6-12 månader efter att Switch NG är ute på marknaden.

Medlem
Skrivet av lonian:

Finns det något rykte som berättar VArför Nintendo skjutit fram switch 2 release?

Jag tänker på MIGswich hacket som gör att man kan föra över spel och spela. Kanske dom måste täppa igen säkerhetshål eller något.

Skrivet av jeppe109:

Det enda jag hört är att Nintendo vill ha en mer robust release lineup. Men vi får väl förhoppningsvis veta mer senare i år.

Själv tror jag inte det är ett måste med en stark release lineup. Speciellt inte om maskinen är bakåtkompatibel.
PS5 har sålt mycket trots att det inte fanns så mycket att hurra för vid release.

Skrivet av PGR1985:

Håller med!

Det räcker att utannonsera en stor mängd spel som kommer inom 6-12 månader efter att Switch NG är ute på marknaden.

Vad jag förstått det som är det att de vill bygga upp spelbibliotek för konsolens släpp och release-window så tror de räknar in från släpp till 6 månader efter. Och bara de har ett 3D Mario och lite annat kul lär det räcka rätt bra faktiskt. Men de kanske är nervösa att inte ha ett Zelda den här gången (om de inte sparat WW+TP till det)!

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det enda jag hört är att Nintendo vill ha en mer robust release lineup. Men vi får väl förhoppningsvis veta mer senare i år.

Själv tror jag inte det är ett måste med en stark release lineup. Speciellt inte om maskinen är bakåtkompatibel.
PS5 har sålt mycket trots att det inte fanns så mycket att hurra för vid release.

När det gäller ps5 så går det ju rykten om att deras försäljningssiffror är upptrissade. Denna generation är i princip bara en förlängning av förra generationen så att ps4 och ps5 spel glider in i varandra. Nästan som att ps5 är en ps4 pro x2. Själv tycker jag det är tråkigt när det inte är så stor skillnad mellan generationen. Lika så gällande xbox så sa de ju att vid release inte kändes som någon skillnad mellan de olika generationerna.
Gissar dock att det kommer märkas mer tydligt mellan switch och switch2.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Men de kanske är nervösa att inte ha ett Zelda den här gången (om de inte sparat WW+TP till det)!

Jag tror mycket väl att Wind Waker och Twilight Princess skulle kunna portas till nästa konsol istället för att locka över fler att köpa den konsolen.
Lite synd då dessa spelen skulle funka väldigt fint även på Switch.

Skriv svar