Rykte: Både en expansion och en uppföljare till Disco Elysium har lagts ner

Robot
Rykte: Både en expansion och en uppföljare till Disco Elysium har lagts ner
Medlem
Medlem

Vilket tragiskt slöseri med potential ZA/UM blev efter Disco Elysium. För den som är intresserad kan jag rekommendera den här maffiga dokumentären där uppköp, ägarstruktur och interna konflikter lyfts fram.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Redaktör
Ponny

Det är jäkligt sorgligt. Man kanske bara ska ställa in sig på att Disco Elysium var en blixt som slog ner, och att det inte kommer hända igen. Men. Det borde inte ha slutat så här.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Förståeligt. Känns bra, på något vis. Det hade aldrig kunnat leva upp till originalet. Vi får vara glada för the final cut.

Medlem

Disco Elysium expansion - nedlagd
Disco Elysium uppföljare - nedlagd
Sci-Fi spel - pausat
Två spel som jobbas aktivt med idag

Så fem spel som jobbats med under några år, och under 100 anställda som mest i företaget. De kanske borde välja en väg och vandra den istället för att dutta med massor av projekt.

Medlem

riktigt tråkigt att höra


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Spel som fått mig at skratta högt så att min fru trodde jag hade slutat spela för kvällen och istället tittade på serier:

Disco Elysium
Portal

Det är kort lista men svårt att ta sig in.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Skrivet av Bennii:

Disco Elysium expansion - nedlagd
Disco Elysium uppföljare - nedlagd
Sci-Fi spel - pausat
Två spel som jobbas aktivt med idag

Så fem spel som jobbats med under några år, och under 100 anställda som mest i företaget. De kanske borde välja en väg och vandra den istället för att dutta med massor av projekt.

Möjligtvis, eller skaffa sig bättre projektledare.

Men de är väl ett sådant där "kreativt" företag där de får arbeta med hjärtat och låta kreativiteten ta tid.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Möjligtvis, eller skaffa sig bättre projektledare.

Men de är väl ett sådant där "kreativt" företag där de får arbeta med hjärtat och låta kreativiteten ta tid.

Verkar som att många i branchen (och folk överlag) tror att en produkt blir bättre ju längre den är i ugnen.

Räcker ju att kolla på Suicide Squad exempelvis för att se att längre tid inte betyder högre kvalitet.

Det får mig alltid att tänka på sådant som tagits fram på extremt kort tid och blivit väldigt lyckat.
Grunderna till JavaScript lades på en vecka om jag minns rätt.

Själv tror jag inte på kopplingen mellan kreativitet och lång tid och det gör nog inte George R. R. Martin heller.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det är jäkligt sorgligt. Man kanske bara ska ställa in sig på att Disco Elysium var en blixt som slog ner, och att det inte kommer hända igen. Men. Det borde inte ha slutat så här.

Det var väldigt unikt så tråkigt att vi varken får expansion eller uppföljare. Om de nu inte lyckas skapa en sådan om de påbörjat en sådan nu. Men som du säger. Är nog bäst att ställa in sig på att DE var ett unikum som bara händer sådär ibland (jättesällan) och att det kanske inte blir mer.

Testpilot
Skrivet av Bennii:

Disco Elysium expansion - nedlagd
Disco Elysium uppföljare - nedlagd
Sci-Fi spel - pausat
Två spel som jobbas aktivt med idag

Så fem spel som jobbats med under några år, och under 100 anställda som mest i företaget. De kanske borde välja en väg och vandra den istället för att dutta med massor av projekt.

Det är mer än vanligt att spelföretag jobbar på flera projekt parallellt, många prototyper och idéer som aldrig ser dagens ljus i slutändan.

Praktexempel är Embark Studios som släppte The Finals. Tekniskt sett är det inte ett spel de hade i åtanke alls, speciellt då de har två andra mycket större projekt som är långt mer gången i sin utveckling. Men efter ett par pitchar och revisioner av prototyper valde man till slut att ge projektet ett helhjärtat försök.

På större skala kan vi kolla på Ubisoft, som har 10 Assassin's Creed-spel under aktiv utveckling just nu. Vem vet hur många andra projekt som är i pitch/prototyp-stadiet eller som redan skrotats.

Poängen är att jobba på endast ett projekt är en rätt kass strategi överlag av flera anledningar, inte bara i spelutveckling. Det är alltid värt att allokera viss tid för sidoprojekt, för det kan visa sig vara bättre än det projektet man annars tänkte satsa på — ha alltid en plan B.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

1
Skriv svar