Kulturkanon - Vilket spel anser du bör finnas med?

Medlem
Kulturkanon - Vilket spel anser du bör finnas med?

Bakgrund

Lästid 2 min
https://www.svt.se/kultur/dataspelsbranschen-vill-se-spel-i-e...

Nominera

https://dataspelsbranschen.se/nyheter/2024/2/7/vilka-tycker-d...

Av de förslag som ges vilket är bästa förslaget?

Medlem

Brothers är ett av mina favoritspel som jag verkligen rekommenderar alla att spela. Dock har jag svårt att se poängerna med att ha kulturkanon.

Svea rike


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Henkeror:

Brothers är ett av mina favoritspel som jag verkligen rekommenderar alla att spela. Dock har jag svårt att se poängerna med att ha kulturkanon.

Poängen är att när någon akademiker kommer och säger typ "Det är svårt att säga något typiskt svenskt" när det handlar om kultur, så kan lekmännen i Bollebygd peka på kulturkanonen och säga: "Öööh, nu feck du fan på röva så du teg, Pluggo!".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Pinball Dreams

Chefredaktör
Medlem

Battlefield skulle passa kanske men det finns inte en chans att jag skulle nominera något. Tramsigare beslut än en kulturkanon har säkert fattats under historien men jag kommer tyvärr inte på något.

Medlem

Nominerade precis Auto Destruct och Kula World. 😅

Medlem

Backpacker skulle vara kul att se nomineras


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Inaktiv

Mirrors edge? Den skildrar inte heller Sverige på något sätt tycker jag. Vi har inte skyskrapor som man hoppar mellan på det sättet.

Bramble är ett guldkorn och skildrar den svenska miljön i perfektion och toppar den med "Du blomsterstid nu kommer"

Medlem

Håller med om att en kulturkanon är trams. Men kultur är mer än dikter från 1800-talet och vi gör framtida barn en tjänst om vi låter de slippa en dikt i skolan och istället spela ett ur-gammalt retrospel.

Skribent

Unravel?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inget, eftersom jag anser att statlig inblandning i kultur skall undvikas så mycket som möjligt.

1
Skriv svar