Att tappa suget i late game RPG:s

Medlem
Skrivet av Majoren:

Brukar faktiskt ha med det i beräkningen när jag levlar, brukar spendera en massa levels på grejer jag inte använder, bara för att fördröja så jag inte blir för kraftfull på grejerna jag faktiskt använder. T.ex. i Skyrim spenderar jag mid-game en massa levels på lockpicking skill trots att det i princip är helt onödigt då man kan klara typ alla lås utan uppdaterad talang så länge man har rumble påslaget...

Snygg taktik! Men verkligen tråkigt om det ska vara så att man gör det svårare för en själv för att spelet inte tillåter. Enda lösningen jag kommer på är väl modds... kör själv på konsol med en del grafikmodds och det finns säkert sånt som ändrar gameplayen. Men roligast är ju förstås när spelet är balanserat från början

Medlem

Ett RPG som höll mig engagerad nästan hela vägen igenom med dess utmaning och hur det hanterade difficulty var pillars of eternity.
Är nog ett av mina favorit exempel på hur man ska hantera utmaning, spelet staplade difficulty på varandra, ett exempel på hur dom gjorde en combat encounter var typ.

Easy: liten björn
Normal: liten björn x2
hard: liten björn x2 + stor björn
osv osv.

har inte sen dess sett ett spel som faktiskt bara adderade mer fiender osv på varandra ju svårare man valde. ledde ju dessutom till att man träffade på en större variation fiender på större svårighetsgrad.

123
Skriv svar