Diskutera – Har du blivit uppsagd någon gång?

Medlem

Nope. 25 år på samma arbetsplats.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Uppsagd en gång, hade hunnit jobba runt 5 månader på företaget när det blev uppköpt och skulle omorganiseras. En tredjedel av personalstyrkan fick gå och det var sist in, först ut som gällde.

Hann dock inte med att bli orolig eftersom jag fick nytt jobb så snabbt att jag bad att få bli arbetsbefriad sista två veckorna under min uppsägningstid.

Medlem

Ja i samband med Covid. Men hade inkomstförsäkring så det var knappast någon dålig nyhet till mig. Fick mer tid till att spela

Gnällkuk

Två gånger, första gången vid ett uppköp då personalen löstes ut andra gången hade jag sån ångest och hatade jobbet att jag bara sket i att dyka upp eller svara när de ringde (var bara 18 och hade varit där en vecka).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Sagt upp mig själv 2 gånger utan att ha arbete eller studier. Nemas problemas. 🙂

Det är ganska bra försäkringar i Sverige så jag såg det som betald semester. Ingen stress hitta nytt jobb. Men nu är man lite äldre så kanske det tar lite längre tid om det skulle hända igen. 🙂

Medlem

Järnvägen är lite sisådär när det kommer till anställningar. I början av min karriär så blev jag uppsagd ett antal gånger utan någon större anledning än "du behövs inte just nu". Lite surt var det innan man vande sig. Fördelen är väl att man hittade ny anställning i branschen inom en vecka för det mesta.

Medlem

Jobbar inom IT och har gjort i snart 20 år. Varit arbetslös totalt en månad under den tiden.
Så det lär inte hända såvida det inte blir en ny IT-bubbla, vilket känns rätt otroligt med tanke på hur de närmaste 10-15 åren kommer se ut.

Inaktiv
Skrivet av lonian:

Kommer aldrig hända att jag blir uppsagd då jag jobbar i vården, om jag inte missköter mig förstås vilket aldrig skulle falla mig in.

Även om det är skönt för dig och troligen är en bra person, insåg jag varför viss vårdpersonal är som de är så att säga. Vissa som inte borde jobba kvar blir halvt immuna mot uppsägningar pga behovet.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Även om det är skönt för dig och troligen är en bra person, insåg jag varför viss vårdpersonal är som de är så att säga. Vissa som inte borde jobba kvar blir halvt immuna mot uppsägningar pga behovet.

Ja så är det.
Vi har en kollega som snart skall pensioneras men hon borde ha gått för länge sedan. Är typ avvikelser varje gång hon jobbat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Blivit uppsagd på grund av arbetsbrist en gång och varit med om en nedläggning av en fabrik en gång.

Det är ju såklart ingen höjdare att bli av med jobbet men för min del har det i slutändan blivit bra ändå. I båda fallen lyckades jag hitta bättre jobb än de som jag blev uppsagd från så jag blev nöjd i slutändan ändå


signatur

Cause i need to watch things die

Farornas Konung

Nja. vart uppsagd några gånger men aldrig verkställt. Samma jobb nu i 27 år. Har lyxen dock att endast jobba 27h i veckan på en heltidslön! Dvs, 9h måndag, tisdag och onsdag.

Medlem

Aldrig hänt, men är samtidigt 25 år gammal. Jobbar också i kommun så känner mig väldigt trygg.

Medlem

Varslad en gång, tillsammans med 35 andra.
Bästa som hänt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Faktiskt aldrig.
Men har haft femtioelva anställningar som sträckt sig över en viss tid. Och när den tiden är slut så står man där igen.
Som just nu faktiskt.

Daz
Medlem

Jag skulle ha blivit uppsagd en gång (vid finanskrisen) ifall man går efter turordningsreglerna. Började jobba på företaget som mekaniker och jag utförde både förebyggande underhåll samt jobbade i akutstyrkan och fixade fel i maskiner när en maskin havererade. Vi hade ett litet överskott av mekaniker och underskott av elektriker.

Företaget hade svårt att rekrytera erfarna elektriker för att fylla behovet. Så de startade en elektrikerutbildning där se sökte bland personalen efter folk som sedan tidigare hade "viss utbildning" som elektriker. Jag nappade då det var en 2 års utbildning där man varvade teori och praktik på företaget där man fick gå med en elektriker på akutstyrkan när det var praktik. Detta samtidigt som man fick lön av företaget. Så jag utbildade mig till elektriker och jobbade med det.

Samtidigt som jag jobbade som mekaniker och sedan elektriker så studerade jag på högskolan. En utbildning som innehöll både produktionsteknik och it. Jag blev färdig med studierna och halkade in som produktionstekniker i ett projekt fast att jag fortfarande jobbade som en vanlig verkstadsanställd. Fick mycket värdefull erfarenhet från det projektet.

Efter det blev jag ansvarig för ett annat projekt där två väldigt gamla maskiner skulle bytas ut för de var så gamla att det var svårt med reservdelar. Samt att systemet i maskinerna var gammalt och det fanns ingen support till det längre. Samt att de två gamla maskinerna krånglade hela tiden så de var inte speciellt tillförlitliga. Så jag ledde arbetet med att ersätta de två gamla maskinerna med nya maskiner. Samtidigt som jag jobbade med det projektet så jobbade jag på en ombalansering av hur bearbetningen skulle utföras i den linan. Vissa maskiner var väldigt snabba medans andra var väldigt långsamma. Så efter ombalanseringen så skulle det jämnas ut och vara mer jämnt mellan maskinerna och mer detaljer kunna produceras.

Sedan kom finanskrisen. Jag skulle egentligen blivit uppsagd pga arbetsbrist men klarade mig då företaget kan göra ett par "undantag" från turordningen om vem som får gå. Företaget gjorde ett undantag för mig och jag fick vara klar så jag kunde slutföra de projekt som jag jobbade med.

Så jag har aldrig blivit uppsagd någon gång. Men ett år efter att projekten var klara sa jag upp mig själv istället då konjukturen var på väg att vända och jag startade eget företag istället. Efter det har jag drivit egna företag under alla år.

Medlem

Jag har haft tur och aldrig blivit uppsagd. Här däremot sagt upp mig själv två gånger då jag fick kalla fötter och kände att jag inte levde upp till de krav som fanns. Tänkte att det ändå bara var en tidsfråga innan en avskedning skulle komma, trots att mina chefer var nöjda. Så här i efterhand så ångrar jag mig. Oh well, man lär sig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tre gånger faktiskt. Första gången på grund av att företaget gick i konkurs. Sen två gånger förra året på grund av arbetsbrist. Nu har jag fått tillbaka en av de gamla jobben med lite bättre lön, kommer hålla hårt i den här tjänsten. Spelar ingen roll att man är universitetsutbilad med många års erfarenhet, i dagens ekonomi sitter ingen säker skulle jag våga påstå.

Medlem

Ja, bästa erfarenheten någonsin.Var urusel timing och ställde till det rejält, men valde att växa från upplevelsen istället för gå ner sig.

Medlem

Blev uppsagd eller fick inte fortsätta med fast anställning efter provtiden. Var dock bästa dagen i mitt liv, då jobbet var riktigt kasst. Var finanskrisen 2008.

Medlem

För cirka 2 månader sedan, hade nytt jobb klart på 7 arbets dagar, tur man jobbar med något som eftertraktas!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Blev uppsagd i oktober och letar fortfarande jobb, tuff marknad nu på "landet".

Medlem

Nej, jobbat på samma jobb i 20 år. har 25 år kvar att jobba och får hoppas att man tar steget och försöka byta jobb någon gång .

Medlem

Blev uppsagd två gånger hittils pga först arbetsbrist, sedan pga finanskrisen 2008-2009.
Hoppas att det inte blir fler ggr men man vet aldrig i industribranchen.

Medlem

Arbetade på ett företag i 15 år, som blev uppköpt av en större konkurrent. Företaget lades då ner och samtliga varslades men fick nytt arbete innan uppsägning och sade därför upp mig själv istället. Så nära var det ändå!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Två gånger, båda företagen lades ned. Nuvarande bör hålla sig flytande, som världsläget är.. 😛

Medlem

Hade en del ströjobb efter värnplikten. Eventuellt någon uppsägning där, men inget jag kan minnas. Men klev in i bevakningsbranschen när jag var 21 och jobbat inom samma företag sedan dess.

Just bevakningsbranschen är väldigt tacksam och stabil. Skulle man bli uppsagd är det bara att ringa till ett konkurrerande bolag så har man jobb dagen efter, så länge du inte sketet i de blå skåpet ordentligt.
Under pandemin när folk blev permitterade fick vi mer att göra, för när fabriker och kontor står tomma vill man ha mer bevakning

Medlem

Sommarjobbade som tonåring på ett ställe med en otroligt dålig chef och vid ett tillfälle satt jag vid samma arbetsstation som en person som pratade väldigt mycket, och chefen tyckte ju såklart inte om när man pratade i fabriken så han sa upp oss på plats haha! Han blev ursinnig på allt snack. Men innan passet var slut kom han fram till mig och anställde mig igen! Kollegan fick dessvärre (eller som tur va) inte åter anställning. Sista sommaren jag jobbade där hehe

Medlem

Har alltid jobbat inom branscher där det i stort sett alltid råder brist på personal... så risken för uppsägning har och är obefintlig.

ELF
Medlem

Senaste ströjobbet räknar jag inte riktigt.
Men innan dess. Koncernen köptes upp av megastort investmentbolag. Svenska fabriken lades ned och produktionen flyttades utomlands.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Uppsagd en gång hittills, när jag jobbade som brevbärare på Posten.
Hade varit timanställd men jobbat heltid i nästan 2 år när jag fick gå för att jag inte hade körkort - trots att jag och samtliga anställda på mitt kontor utom kanske 2-3 personer av 50 alltid cyklade.

Handlade snarare om att det närmade sig 2 år som anställd och att de inte ville ge mig fast anställning. Det var många som inte hade körkort där men som ändå hade fast anställning. Precis samma sak hände en polare på annan ort så detta är tyvärr någonting de verkar ha satt i system.

123
Skriv svar