Miljonsäljaren Helldivers 2 behöver "förtjäna" sin rätt till mikrotransaktioner

Robot
Miljonsäljaren Helldivers 2 behöver "förtjäna" sin rätt till mikrotransaktioner

"Runt miljonen" på fyra dagar, hälsar Arrowhead.

#arrowhead-studios, #helldivers-2


Jag vet inte om man kan kalla det P2W så länge det är PvE?


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Ganska tragiskt att spelare sitter och hyllar ett betalspel med battlepass+mikrotransaktioner som för bara några år sedan (Apex-lanseringen exempelvis) hörde hemma i free2play. Garanterar att utvecklingen leder till ”Vårt spel kostar 1500kr men för 500kr kan du spela med lite reklam”.

Skribent
Skrivet av General_Omoral:

Jag vet inte om man kan kalla det P2W så länge det är PvE?

Man kan se P2W som två saker. Ena är PVP och du betalar för att ha övertag. Andra är i P2W där du i princip köper progress i spelet. Typ köpa en token som ger direkt max level i ett RPG eller en levelboost som gör att du levlar snabbare. Detta kan ju både vara i singelplayer eller PvE.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ganska tragiskt att spelare sitter och hyllar ett betalspel med battlepass+mikrotransaktioner som för bara några år sedan (Apex-lanseringen exempelvis) hörde hemma i free2play. Garanterar att utvecklingen leder till ”Vårt spel kostar 1500kr men för 500kr kan du spela med lite reklam”.

Ser hellre att dom har valfria mikrotransaktioner än att man exempelvis ska köpa till kartpaket några gånger om året som det var med CoD och liknande spel förr i tiden. Det splittrade bara spelarbasen.
Än så länge finns det bara rustningar i affären och dom är ganska rimligt prissatta jämfört med Diablo 4 eller PoE.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Intressant hur detta togs emot med fasa i Diablo Immortal men inte här.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ganska tragiskt att spelare sitter och hyllar ett betalspel med battlepass+mikrotransaktioner som för bara några år sedan (Apex-lanseringen exempelvis) hörde hemma i free2play. Garanterar att utvecklingen leder till ”Vårt spel kostar 1500kr men för 500kr kan du spela med lite reklam”.

Har du spelat spelet eller?

Bara cosmetics ju.

Medlem
Skrivet av Curik:

Intressant hur detta togs emot med fasa i Diablo Immortal men inte här.

Om du inte ser skillnaden på vad du betalar för i de olika spelen vet jag inte vad jag ska säga.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om du inte ser skillnaden på vad du betalar för i de olika spelen vet jag inte vad jag ska säga.

Helt okej att du inte vet vad du ska säga. Gissar att du känner dig typiskt träffad.

Medlem
Skrivet av Curik:

Helt okej att du inte vet vad du ska säga. Gissar att du känner dig typiskt träffad.

Vilka är likheterna mellan spelens affärer? Jag har inte superkoll på hur det funkar i Diablo Immortal men du verkar ju ha koll på båda spelen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Inaktiv

O där försvann mitt intresse. Han försöker få det att låta bra men att det är BP+skittransaktioner ugh.

Man kan tvinga folk utan att tvinga dem genom FOMO och socialt tryck.
Första man lär sig i speldesign boken.

Skribent
Skrivet av anon_332538:

O där försvann mitt intresse. Han försöker få det att låta bra men att det är BP+skittransaktioner ugh.

Man kan tvinga folk utan att tvinga dem genom FOMO och socialt tryck.
Första man lär sig i speldesign boken.

En skillnad i BP här är att du aldrig missar något när säsongerna är över. Du kan alltid låsa upp saker från gamla BP-säsonger oavsett när du startar spelet. Så det är ju bra i alla fall...sen kan ju folk få FOMO ändå förstås.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ganska tragiskt att spelare sitter och hyllar ett betalspel med battlepass+mikrotransaktioner som för bara några år sedan (Apex-lanseringen exempelvis) hörde hemma i free2play. Garanterar att utvecklingen leder till ”Vårt spel kostar 1500kr men för 500kr kan du spela med lite reklam”.

Mja, huruvida det är OK eller ej beror ju helt och hållet på hur mycket innehåll de kommer leverera postlaunch imo. Ett live service spel måste dra in pengar på något sätt för att rättfärdiga att de fortsätter jobba på spelet.

Antingen:
1) Ta betalt för uppdateringarna vilket ju leder till att man delar upp spelarbasen
2) Månadsavgift
3) Mikrotransaktioner.

Personligen föredrar jag att betala månatligen men mikrotransaktioner som i detta fall är inga som helst problem med, förutsatt att de leverarar nytt innehåll och fortsätter jobba på spelet givetvis. Jag kan grinda och köpa allt som finns i spelet(förutom en revolver) utan att spendera en krona.

Medlem

Tycker dom löst det bra i Helldivers 2.

Ser BP som något jag låser upp när shah spelat lite och hittat in-game valuta (som en grej bland allt annat i spel-progressionen).
Det är ju absolut inget man blir tvingad till eller som dom kastar i ansiktet på en.

Och skulle jag fortsätta spela spelet länge och det kommer ut fria uppdateringar (kartor osv) så kan jag absolut tänka mig att köpa BP bara för att visa min support.

Medlem
Skrivet av Curik:

Helt okej att du inte vet vad du ska säga. Gissar att du känner dig typiskt träffad.

Inte alls. Men ett spel är pay2win och det andra är kosmetika endast. Ser du inte skillnaden fortfarande?


signatur

I drank what?

Medlem

Förstår verkligen inte diskussionen om battlepasset i detta spel. Köp det. Eller inte. Sedan kan man även hitta super credits (betalvalutan) på banorna. Plockade på mig 1200 SP på en kväll, vilket täcker kostnaden för BP.

Att dra likheter mot andra live service-spel som D4, Immortal eller Destiny 2 träffar inte ens i samma postkod.

Medlem

Önskar de lagt mer krut på att få spelet att funka i multiplayer än att lägga tid på att få igång butiken. Prio ett borde varit multiplayer, butiken borde varit långt ned på den listan.
Senast igår kväll gick det fortfarande inte att hitta quickplay, eller joina in på random spelare :/

Skrivet av ForrestFox:

Önskar de lagt mer krut på att få spelet att funka i multiplayer än att lägga tid på att få igång butiken. Prio ett borde varit multiplayer, butiken borde varit långt ned på den listan.
Senast igår kväll gick det fortfarande inte att hitta quickplay, eller joina in på random spelare :/

De släppte en patch tidigare idag som gör detta betydligt bättre.


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Testpilot
Skrivet av Curik:

Intressant hur detta togs emot med fasa i Diablo Immortal men inte här.

Skrivet av Curik:

Helt okej att du inte vet vad du ska säga. Gissar att du känner dig typiskt träffad.

Att ens försöka jämföra ett spel som Helldivers 2, där MTX-delen tekniskt sett bara är kosmetiska tillägg, med ett spel som Diablo Immortals.. Det är något jag förväntar mig att se på den sunkiga delen av Reddit.

Tilläggen i Helldivers är tämligen harmlösa, de ger alltså inga direkta övertag. Sedan så är det taket av vad som går att spendera, vilket särskiljer något enormt mellan spelen, inte ens jämförbart i något hänseende hur mycket man än försöker sträcka ett argument.

Kontra detta med Diablo Immortals, där du kan spendera mer eller mindre obegränsat med pengar. Där varje spenderad krona dessutom inte garanterar något, utan lämnar saker åt slumpen. Skulle slumpen vara på ens sida, då får man direkta övertag mot andra spelare – inte bara i kampanjläget, utan även direkt i PvP också.

Att hävda det du gör känns inte som något annat än ett dåligt försök till att trolla. Om det faktiskt var menat som något seriöst, då kan jag inte annat än att benämnda det som okunskap eller bristande förståelse — och i förlängning hoppas att du nu förstår varför det inte är jämförbart (det är skillnad på kosmetiska tillägg och betalda övertag med roulettehjul)


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

1
Skriv svar