Vilket Final Fantasy är tidernas bästa? Rösta!

Skribent

Jag spelar igenom Final Fantasy IX en gång per år. Gissa vilken som är min favorit?


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

IV, VI, VII och IX ligger på toppen här.
Edit: X var fan oxå otroligt när det kom.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Svårt att slå III och VI enligt mig, XV ligger mig väldigt nära om hjärtat och många timmar har lagts i XI och XIV men har svårt att jämföra dem med de traditionella titlarna.

Sen tycker jag det är ett lite konstigt urval spin offs i listan, finns bra mycket fler och de ni tagit med har inte direkt något gemensamt så förstår inte riktigt varför de valdes ut.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Mjo X tror jag är delad med sjuan för mig.
Var ett rätt gigantiskt misstag att missa delarna till vapnen på första genomspelningen. Å andra sidan så hade jag aldrig "100%" at spelet om det inte var för Dark Aeons! (Var de det som fick dig att sphere grid-grinda också eller?)

Har lirat igenom spelet så många gånger i mitt liv och som yngre var de enda superbossarna jag lyckades ta Omega Weapon och Dark Valefor. Hade aldrig gett Blitzball en chans heller.

Så fixade Remastern och bestämde att, fan jag ska 100% skiten. Tog ca 70h för mig tror jag. Finns ett sätt att farma XP med en super Tonberry i monster arenan så du kan maxa sphere griden skitfort. Du får typ 99 levels per fight.

All grind, Blitzball och fånga 10 av alla monster var rätt så drygt men fan det kändes så jävla bra när man äntligen lyckades ta Nemesis och Penance

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Har lirat igenom spelet så många gånger i mitt liv och som yngre var de enda superbossarna jag lyckades ta Omega Weapon och Dark Valefor. Hade aldrig gett Blitzball en chans heller.

Så fixade Remastern och bestämde att, fan jag ska 100% skiten. Tog ca 70h för mig tror jag. Finns ett sätt att farma XP med en super Tonberry i monster arenan så du kan maxa sphere griden skitfort. Du får typ 99 levels per fight.

All grind, Blitzball och fånga 10 av alla monster var rätt så drygt men fan det kändes så jävla bra när man äntligen lyckades ta Nemesis och Penance

Aah är nog lite äldre än dig, blev frälst av tian i övre tonåren men känslan när man fick ihjäl dom där var verkligen top-notch.

Jo men exakt! Det känns som ett suveränt lir när man nördade ner sig i det. Önskar att luck sphere grinden var lika mild som level grinden. Tog mig några hundra timmar första gången jag gjorde sphere grid:en perfekt. Hysteriskt kul men, ja grindigt så det smäller om det! Allt tack vare den där förbaskade Dark Valefor, hah.

Medlem

5: 4, 5, 6, 7
4: 8, 9, 10, 12
3: 1, 2 ,3
2:
1: 11, 13, 14, 15, 16

FFI: 3. Okej för vad det är, liksom.
FF2; 4. Har en softspot för det här spelet. Gillar storyn och karaktärerna.
FF3: 4.Återigen, bra för vad det var, synd med anonyma hjältar igen.
FF4: 4. Bra spel, men inte min favorit.
FF5: 3. Okej spel men har aldrig "vunnit över mig".
FF6: 5. Serien höjdpunkt. Ett av mina favoritspel sen länge-
FF7: 5. Seriens andra höjdpunkt. Seriens kanske sämst hållbara grafik, dock.
FF8: 4. Ångrar nästan att jag inte satte en femma. Spelet har lite brister dock.
FF9: 5. Seriens tredje höjdpunkt. En välbehövlig återgång till en mer "fantasy" värld.
FF10: 4/5. Väldigt bra spel. Tror dock jag satte en 4 pga sphere grid-levlandet och ett par svårdödade bossar.
FF11: -. Aldrig spelat.
FF12: 5. Storyn och karaktärerna är så där, men riktigt kul att spela.
FF13: 1. Seriens störtdykning till bottenskrapet.
FF14: -. Aldrig spelat
FF15: 1. alltså, nej.
FF16: Helt okej men långt från forna formen.

FF10-2: 2 Inte så dåligt att jag kan sätta en 1.
Dirge of Cerberus: 3. Helt klart en guilty pleasure för mig.
FF13-2: 1. Bottenskrap
FF13-3: 1. Sämre bottenskrap.
FF7 Remake: 1. Helgerån. Kommer aldrig acceptera spelet som värdig remake på sjuan-


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Har endast spelar några spel:

FF1 - Klarade det för första gången igår, spelade Pixel Remaster. Ger det en 3:a. Enkelheten var en frisk fläkt, men spelade med Boost x4 för att inte behöva lägga tid på grinding. Tog ca 6h att spela igenom.
FF4 - 4:a. Bra spel, men inget intresse av att spela igen
FF6 - Seriens höjdpunkt, 5:a.
FF7 - 5:a, det är objektivt ett fantastiskt spel. Även om 6:an är min favorit.
FF13 - Nej tack. La ner snabbt.
FF7 Remake - Nej tack. Spelade ett par timmar och la sedan ned det. Inget för mig.

Jag tror generellt att jag tappade intresset för serien när det gick till 3D. Planerar att spela igenom 2, 3 och 5 via Pixel Remaster-versionerna, de 2D-spel som jag ännu inte klarat.

Medlem

7,9 och 12an är mina favoriter, svårt att välja mellan dem.

Medlem

IV, VI, VII, VIII, IX, X och XIV för min del. Väntar fortfarande på XVI. Spelade nyligen FF7R och vilket bottennapp det spelet är. Tråkiga strider, stonk och stön och sen att allt ska dras ut på.

Medlem

Bäst-listan
1. VI
2. IX
3. IV

Med risk för att bli utstött och bränd på bål: sjuan är det sämsta av de första tio spelen. Åttan och tian tätt därefter.
("Det du spelar först kommer alltid vara det du gillar bäst!" nä, sjuan var det första jag spelade. Negativ nostalgi.)

Medlem

FF6 är min favorit och råkade ge den 4 istället för 5, suck

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Mjo X tror jag är delad med sjuan för mig.
Var ett rätt gigantiskt misstag att missa delarna till vapnen på första genomspelningen. Å andra sidan så hade jag aldrig "100%" at spelet om det inte var för Dark Aeons! (Var de det som fick dig att sphere grid-grinda också eller?)

X var en STOR besvikelse för mig. Man hoppades på nästa generationens variant av FF7,8, och 9. Vad kunde PS2 åstadkomma när tidigare spelen var så imponerande världsmässigt?

När det sedan kom var det urtrist att det inte fanns alls lika mycket att hitta i spelet. Tidigare delar hade känts stora (item och vapenmässigt) och lite mystiska. Tian var mycket mer grundt och linjärt än tidigare. Fruktansvärda röstskådisar, urdumt bollspel som knappt gick att styra. Det fanns lite kvaliteér men det var här FF dog lite för mig.

Medlem

Köpte precis Final Fantasy Pixel Remaster I-VI Bundle och har hunnit spela igenom 1 och 2 hittills. Förvånansvärt bra trots sin ålder måste jag säga, till och med tvåan som annars brukar bli så sågad. Kommer bli en fröjd att spela igenom resten.

Medlem

Favoriten är nog nummer 9, följt av 7,6 och 10

Medlem

Alltid så svårt.
FF6 är det spel jag älskat mest. Och förmodligen det singelplayer spel jag spelat mest.

Men jag är rätt mätt på det.
Och dessutom så har det åldrats sem jag satt och nötte det på 90-talet.
Ska jag ge det 5 av 5 som det var då?
3 av 5 som min nuvarande behållning skulle vara?

Jag satte 5 av 5 på 6, 9 och 7 RE.

Medlem

Jag har bara spelat 8:an. 9:an och lite av 10:an. Det jag haft mest kul med är 8:an. Detta var ju när jag hade Ps1 och var avsevärt mycket yngre, då var det inte lika spännande att testa "gamla" 7:an.
De senare spelen i serien gillar jag inte, jag tycker att de har blivit alldeles för action-betonade. Gillar det lite mysiga och lugna i de äldre spelen.

12
Skriv svar