Palworld har tappat 1,3 miljoner samtidiga Steam-spelare på två veckor

Robot
Palworld har tappat 1,3 miljoner samtidiga Steam-spelare på två veckor

Men är fortfarande ruskigt populärt.

#Palworld


Moderator | Testpilot

Ganska så väntat ändå kan jag tycka. Spelet har inte mycket innehåll egentligen och är i ett väldigt tidigt early access-stadie.

Man behöver verkligen inte spela långt för att man ska ha "upptäckt allt". Det kommer inte mycket mer nyheter än annorlunda Pals och resurser.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kan vara lite väntat. Tycker mig höra aaa-titlar som råkat värre ut. Kul dock om det kommer mer innehåll.

Själv har jag kompisar som spelat lite; men skall klaffa att alla kan osv, så det blir inte varje dag direkt.

Quake-konnässsör

Vad är snitt tiden på spelarna då? Har en som har hunnit spela 150 timmar, och har inget och göra i spelet längre.

Om alla spelarna har lagt ned 150 timmar så är det bra ändå. Varför fortsätta spela om det inte finns något att göra

Inaktiv
Skrivet av almblad:

Vad är snitt tiden på spelarna då? Har en som har hunnit spela 150 timmar, och har inget och göra i spelet längre.

Om alla spelarna har lagt ned 150 timmar så är det bra ändå. Varför fortsätta spela om det inte finns något att göra

Precis, om man skulle titta på populära korta singleplayer spel skulle det ju se ännu värre ut. Det betyder ju inte att det är en succé. Beror ju på massvis av faktorer. Antal aktiva spelare =/= succé.

Tror vi blivit lite bortskämda med live spel där det ska finnas content i all oändlighet.

Releasehästryttare

490k spelar Palworld just nu
44k spelar enshorouded just nu
2500 spelar suicide squad just nu

Medlem

Köpte spelet igår till PC/Steam, kommer nog lätt ha att göra över 100timmar med spelet, värt de 300kronorna det kostade.

Medlem

Jag har sänkt 37 timmar i spelet. Gillar det som fasiken. Meeen, det känns som jag sett det mesta och gjort det mesta. Nyhetens behag har börjat blekna och jag vet att det är "Early Access" så min tanke är att jag kan lägga ner det tillsvidare. Förmodligen till full release och då kan jag plocka upp det och iaf 100% huvudstory'n.

Kan tänka mig att det är väldigt många som tänker samma

Medlem
Skrivet av almblad:

Vad är snitt tiden på spelarna då? Har en som har hunnit spela 150 timmar, och har inget och göra i spelet längre.

Om alla spelarna har lagt ned 150 timmar så är det bra ändå. Varför fortsätta spela om det inte finns något att göra

Tog mig lite drygt 70 timmar att nå level 50 och besegra alla bossar, har runt 15 pals jag inte brytt mig om att fånga, känner mig klar med det innehåll som finns.

Medlem

Sa det redan dag 1, glömt om ett halvår.

Testpilot

Palworld, precis som många andra monster-fånga-spel har egentligen tre typer av spelare;

  • De som slutar spela när de klarat alla "bossar" eller spelat klart storyn

  • De som känner sig klara när resten av gruppen slutat spela

  • De som aldrig slutar spela för de ska fixa det perfekta laget

Palworld har i grunden samma system som Pokémon är byggt på, d.v.s. att man lär spendera många timmar med att forma det perfekta laget när det kommer till sekundära stats. Perfect Breeding är en tidsödande process, speciellt om man ska forma flera lag och potentiellt spela mot andra spelare också (något som Palworld enligt roadmap kommer erbjuda genom Arena i framtiden).

Vad jag är ute efter är att även om den större spelarbasen börjar känna sig klar med spelet efter 60 timmar (vilket är snitt-tiden för Palworld), så kommer det garanterat formas en med dedikerad spelarbas baserad på sista punkten av spelartyp. Om Palworld dessutom fortsätter att utveckla spelet framöver, med mer bossar, Pals och en story — då ser jag att spelare kommer komma och gå i vågor (precis som med andra GaaS-titlar).


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Redaktör
Ponny
Skrivet av Devan:

490k spelar Palworld just nu
44k spelar enshorouded just nu
2500 spelar suicide squad just nu

Suicide Squad 💀


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av AblacK:

Sa det redan dag 1, glömt om ett halvår.

Säg vad man vill men där har du nog extremt fel.

Gen
Medlem
Skrivet av almblad:

Vad är snitt tiden på spelarna då? Har en som har hunnit spela 150 timmar, och har inget och göra i spelet längre.

Om alla spelarna har lagt ned 150 timmar så är det bra ändå. Varför fortsätta spela om det inte finns något att göra

Exakt. Det vore underligt om 2m höll sig länge med tanke på spelets natur.

Har själv lagt 10h och insett att detta inte är något för mig.

Medlem

ca 35 timmar och är väl runt lvl 30. Brukar tycka att det roligaste i sådana här spel är upptäckandet och byggandet. Tyvärr lämnar byggandet en helt del att önska, vilket jag gissar kommer bli bättre. När det kreativa elementet saknas så försvagas mitt intresse därefter. Med det sagt är jag verkligen inte klar med spelet, men jag hade varit mer fängslad ifall det fungerat bättre.

Medlem

Ånej vilken katastrof


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av AblacK:

Sa det redan dag 1, glömt om ett halvår.

Du menar suicide squad då?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ender:

ca 35 timmar och är väl runt lvl 30. Brukar tycka att det roligaste i sådana här spel är upptäckandet och byggandet. Tyvärr lämnar byggandet en helt del att önska, vilket jag gissar kommer bli bättre. När det kreativa elementet saknas så försvagas mitt intresse därefter. Med det sagt är jag verkligen inte klar med spelet, men jag hade varit mer fängslad ifall det fungerat bättre.

Om du vill ha ett spel med kul och bra byggande och som har lite utmanande strider och intressant story så kan jag rekommendera Enshrouded. Har bara provat singel player och det fungerar lysande, men kan tänka mig att det är ännu roligare i co-op.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Om du vill ha ett spel med kul och bra byggande och som har lite utmanande strider och intressant story så kan jag rekommendera Enshrouded. Har bara provat singel player och det fungerar lysande, men kan tänka mig att det är ännu roligare i co-op.

Valet vid köp stod mellan det och PalWorld som "spela först", men PW vann då det lät som att Enshrouded hade lite poleringar kvar att göra. Just att quest verkar vara knutna till servern istället för person gör co-op like knepigare. Vill tro att det inte är en feature utan att det är något som kommer fixas till, men vi får se. Kör man helt solo så är det ju inget problem, men jag och frugan kör ihop så...

Medlem
Skrivet av Ender:

Valet vid köp stod mellan det och PalWorld som "spela först", men PW vann då det lät som att Enshrouded hade lite poleringar kvar att göra. Just att quest verkar vara knutna till servern istället för person gör co-op like knepigare. Vill tro att det inte är en feature utan att det är något som kommer fixas till, men vi får se. Kör man helt solo så är det ju inget problem, men jag och frugan kör ihop så...

De skrev just en blog där de tog upp just att sparandet var på servern men att spelarna vill ha det på sin dator, de tittar på det för att hitta en lösning så skulle tro det kommer ganska snart.

Medlem

Känns ju ganska naturligt att ett spel tappar spelare. Jag personligen spelar det inte lika ofta nu som jag gjorde i början. Dels för att jag har varit upptagen med annat (Har ju t.ex. varit Steam Next Fest), men även för att jag har gjort allt som går att göra i spelet. Många hoppande nog även över till Enshrouded. Jag återvänder lite då och då, men det jag framför allt väntar på är nytt content.

Medlem

Ganska normalt med early access-spel som blir hypade. Spelet får uppmärksamhet i olika media och folk strömmar dit för att se vad det handlar om. Sen droppar de av när de antingen sett att det inte är något för dem eller att innehållet är bristande.

Hur stor uppgången och tappet är brukar stå i relation till uppmärksamheten det fått samt hur mycket innehåll som finns i spelet just då. Mer innehåll brukar ge en flackare kurva på tappet.

Medlem

Känns som alla nådde gränsen för innehåll ungefär samtidigt vilket är mellan 65-70 timmar. Tog både mig och frugan runt den tiden att nå level 50 och spöa alla bossar. Även fångat alla Pals man ville ha och utforskat kartan. Ser fram emot mer innehåll i framtiden. Väldigt underhållande spel. Nu får man väl börja på Enshrouded istället.

Medlem
Skrivet av AblacK:

Sa det redan dag 1, glömt om ett halvår.

Kanske inte glömt men det lär aldrig nå samma topp igen. Några kommer säkert att fortsätta spela medan en del kommer att lägga ner permanent eller tillfälligt i väntan på mer innehåll. Frågan är bara hur många av dom som kommer tillbaka när spelet lämnar early access och hur många som gått vidare till nästa stora "early access open world survival"-grej, eller tillbaka till ARK...

Medlem

Fall Guys, Among US & Palworld.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Fall Guys, Among US & Palworld.

Ja spel som är döda och begravda?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Testade i helgen hos en kompis som är pokemon frälst. Gud vilken dynga imo, jag fattar verkligen inte grejjen.

Medlem

Tycker spelet är grindigt men charmigt dock tycker jag rust o icarus har roligare /smidigare crafting system.
Crafta 100 pilar genom att sitta o trycka in f knappen ger mig ont ibland.
Sen säger mina polare att jag gör fel att ja ska använda palsen mer till allt.
Skulle önska 1st person kamera men men då missar man kanske de ascoola dodge animationerna.
Grappling gun o fallskärmrn is the shit när man ska ut o utforska i terrängen.

1
Skriv svar