Läser du anteckningar och loggar i spel?

Medlem
Läser du anteckningar och loggar i spel?

Jag har tänkt på det här med anteckningar, loggar och journaler som man hittar i spel. Dess syfte är att ge mer bakgrundsfakta om världen och karaktärerna men är oftast inte super viktiga att läsa och vissa av dem kan man missa om man inte kollar riktigt noga. Jag orkar oftast inte läsa dem alla utan skummar mest igenom för att se om det är något intressant och sen läggs dem undan och läses aldrig igen. Jag är här för att spela inte läsa en bok.

Sedan kan jag känna att de blir ett onödigt stopp i mitt spelande om jag ska sitta och läsa alla anteckningar. Då vissa spel är de långa och många. Ibland har jag tagit en skärmdump för att läsa sen men det har aldrig blivit av. Efter ett tag spelande har jag glömt bort vad det stod. Jag gillar dock att i vissa spel kan man få dem upplästa och lyssna på medan man fortsätter utforska. Jag gillar också när de inte är alltför många och korta, och stöds av andra sätt att föra berättelsen vidare som flashbacks/cutscenes.

Vad tycker ni? Gillar ni och läser dessa anteckningar och tycker det ger mervärde eller är det bara utfyllnad.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Jag gör nog som du, skumma igenom böcker/notiser som känns viktiga. Questföremål (t.ex i Baldurs Gate 3) läser jag nog oftast igenom helt, men ja, en gång och sedan läggs de i en påse tills de behövs

De spelen (ofta sci-fi) som kör ljudinspelningar som spelas upp tycker jag är bäst, då kan man fortsätta röja runt och ändå ta in informationen.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det beror på spelet. Är det välskrivet och intressant, så absolut.

Moderator | Testpilot

Vi har ett par i forumet som menar att man måste läsa varenda bok i ett spel för att förstå vad storyn handlar om, bland annat i Baldur's Gate III, Skyrim och liknande.

Det finns en hel del intressant att läsa om man tar tid att söka, men det mesta upplever jag är utfyllnad så oftast läser jag det som verkar viktigt eller när jag känner sug för det av någon anledning.

Ljudinspelningar lyssnar jag nästan alltid på. De bästa är dem som spelas medan man fortsätter utforska. Men det är också trevligt med varianten i Batman Arkham Asylum där man får lyssna på loggar ifrån alla intagna för att höra hur de beter sig och vad de är för personer i lugn och ro i en meny.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Aldrig för egen del. Gameplay > lore osv.

Medlem

Försökte skippa det när jag skulle spela Deja Vu, det slutade med att jag inte kunde spela alls.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Förr i tiden, ja. Läste även alla in-game-böcker i spel som Oblivion och Skyrim samt alla notiser i uppslagsverk i t.ex Dragon Age och Mass Effect. Hade utvecklarna skapat en hel värld med historia och religion som sträckte sig bortom vad man kunde se i själva spelet ville jag ofta gräva ner mig i denna så djupt jag kunde. Därtill står även de flesta böcker tillhörandes de här universumen i bokhyllan här hemma för den där sista slängen av lore.

Nuförtiden, nope. Rusar genom spelen utan att ägna mig åt något som helst fluff!

Medlem

Väldigt varierat men överlag så skummar jag igenom texterna. Är de intressanta så fortsätter jag läsa spelet igenom. Läste de flesta codexerna i Mass Effect-spelen men hoppade över nog nästan allt i Baldurs Gate 3z.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag tycker oftast de är dåligt skrivna och irrelevanta, skippar för det mesta.

Medlem

Om det inte är för långa, då läser jag. Tar det mer än 10sekunder att läsa så läser jag inte.

Det jag hatar mest är när man plockar upp någon audio logg, och den börjar spela automatiskt. Stör mig något så fruktansvärt.


signatur

It´s a me

Farornas Konung
Medlem

Det beror på hur de är skrivna - det är en konst (som jag själv inte behärskar) att skriva kort men ändå innehållsrikt och/eller medryckande. Alldeles för många spel som blir pretentiösa och nästintill löjligt utsvävande. Cyberpunk 2077 kommer jag spontant att tänka på som exempel med sitt tramsiga fluff-strösslande, medan jag kände att Mass Effect-serien gjorde det mycket bättre, där läste jag nog varenda Codex-bit jag kom över.

Ljudloggar är jag sällan förtjust i, jag läser bra mycket hellre. Men det finns undantag, och det finns mellanting. Controls FMV-stuk på berättandet gillar jag skarpt, Bioshock-seriens ljudloggar tycker jag överlag är helt okej.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Läser allt nästa tvångsmässigt även om jag inte tycker att det är speciellt intressant alla gånger är orimligt nervöst över att missa något viktigt i spelet. Ljud loggar är okej men ibland blir dem väl långa och tradiga.

Självklart!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Nästan aldrig längre. Ljudloggar har blivit extremt tröttsamt. Hittade anteckningar kan vara kul till en gräns men finner sällan lust att läsa ett halvt kollegieblock om inte storyn är något utöver det vanliga.

Finns undantag såklart.

Control hade jätteintressanta saker att läsa om och förhöjde verkligen. Resident Evil är alltid kul för det är så ostigt. Vem skriver en gåta om hur man öppnar en klocka för att få en diamant som öppnar en dörr, döende i sitt blod liksom. Är det ett FromSoftware Soulsborne läser jag varenda mening.

Medlem

antingen skummar jag igenom texten om det känns som att spelets lore osv förtjänar det, annars inte. däremot så tittar jag ofta på letsplays av spel jag håller på och spelar (fast aldrig förbi platsen i spelet där jag just då befinner mig), och eftersom letsplayern oftast läser precis allt, så tar jag in det på den vägen.

Medlem

Är det lagom mängd och känns relevant så försöker jag men beror också på spel. I "walking sims" läser/lyssnar jag på allt för i sådana spel är storyn allt men i t.ex. BG3 skummade jag igenom en del och försökte istället läsa sammanfattningar om lore vid sidan av.

Tycker det är svårt att pussla ihop texter för att få sammanhang när dom är utspridda över långt tid.
Speciellt när det gäller fantasy och liknande som har flera dimensioner och femhundraelva raser med egna religioner och historia som man ska förstå sig på

Medlem

I regel inte, eftersom jag inte känner att jag har tålamodet till det, och för att det ofta kan vara både klyschigt och utdraget, eller helt enkelt komplicerat. Jag spelar för att spela, inte läsa noveller.

Tycker att till exempel Mad Max gjorde det väldigt bra, när man samlade på fotografier med tillhörande kortare textstycken. Lagom mycket, tillförde någonting till stämningen, och kändes inte som ett nödvändigt ont för att förstå vad som händer i världen.

Testpilot

Vanligtvis nej. Ett undantag är FromSoftware spel där item beskrivningar ger lite kontext och berättelse, i bara någon mening eller två.

Det värsta är de här audiologgarna som fanns i Bioshock t.ex. där någon bara maler på i bakgrunden.

Medlem

Beror helt på själva spelet, är det ett spel där jag tycker att berättelsen är välskriven och känner mig engagerad så brukar jag läsa igenom.

För att ta ett färskt exempel så kan gillar jag verkligen hur "Granblue Fantasy - Relink" sköter fördjupningen av karaktärerna i deras "Fate-episoder". Karaktären berättar och ibland får du även spela igenom en liten quest för att få lite större förståelse. När detta sedan är klart får du också lite bonus på dina stats vilket känns trevligt.

Medlem

Om det behövs för att komma vidare i spelet, ja.
I andra fall om det är intressant, annars skippar jag.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot

Hittade den här gamla screenshoten från Horizon Zero Dawn. FZ-kammare var i alla fall en minnesvärd anteckning för mig

Medlem

Gör det i Elder Scrolls och diverse immersive sims som System Shock, Thief, Deus Ex och Dishonored. Sällan i andra spel.

Medlem

Läser nästan aldrig journaler. De brukar vara för välfyllda med skit och utfyllnad för att orka läsa allt för att hitta de få vettiga saker som finns där. Vissa spel gör det bra och då läser jag en del, men generellt skippar jag det. Spelar också mest från soffan och tycker det är jobbigt att läsa på tvn på avstånd, speciellt i spel med liten font.

Medlem

Sällan. Ofta är det ett onaturlig avbrott i spelet att stanna upp o läsa tre sidor dagbok. Ogilla!

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Läser allt nästa tvångsmässigt även om jag inte tycker att det är speciellt intressant alla gånger är orimligt nervöst över att missa något viktigt i spelet. Ljud loggar är okej men ibland blir dem väl långa och tradiga.

Samma här. Lider av FOMO.
Men tycker egentligen inte om att avbryta spelandet med att läsa en bok. Plockar hellre upp böcker för att läsa senare när jag är klar med det jag håller på med för tillfället.

Kul fråga för övrigt!

Medlem

Om man lirar Skyrim för första gången är det nog kul att läsa böcker. Det är ju ett bra sätt att lära känna världen lite, men tycker annars att spelböcker i överlag kan va rätt tråkiga i spel. Lite kortare anteckningar och dagböcker däremot(!), om det görs rätt kan det va ett najs berättarelement i många quests. Lite mer lättsmält också än att behöva plöja igenom en massa litteratur med djup lore

Inaktiv

När jag spelar exempelvis Skyrim så försöker jag samla på mig alla böcker som det går att få tag på och sätta de i bokhyllor i mitt hus eftersom jag tänker att någon gång ska jag väl orka att försöka läsa dessa böcker, något som sen aldrig händer.

Medlem

När det är bra skrivet, t.ex. Witcher 3 tillför en hel del.

Medlem

Innan baldurs gate 3, nej
Efter baldurs gate 3 ja


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

1
Skriv svar