Switch är nu den mest sålda konsolen i Japans historia

Robot
Switch är nu den mest sålda konsolen i Japans historia

Och inte långt från världsrekordet.

#Nintendo-ds, #Switch


Medlem

Ca 15miljoner kvar till ps2. Kanske blir svårt om Switch 2 kommer snart.

Inte omöjligt att nå upp till Ps2. Har för mig att en tredjedel av Ps2:ans totala försäljning gjordes efter att Ps3:an hade släppts.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Inte omöjligt att nå upp till Ps2. Har för mig att en tredjedel av Ps2:ans totala försäljning gjordes efter att Ps3:an hade släppts.

Inte omöjligt, men PS2 levde så länge som den gjorde till stor del tack vare att den var omåttligt populär i Sydamerika, i synnerhet Brasilien. Låga inkomster och höga importskatter på hemelektronik gjorde PS2 till det mest prisvärda alternativet långt efter PS3-släppet, och den var fortfarande brassarnas tredje populäraste konsol 2020.

Men jag håller tummarna för att Switch ska klå den.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Hade varit mycket mer imponerande om Nintendo fortfarande hade 2 konsoler. Nu måste ju alla som vill spela Nintendo köpa samma, innan kunde man välja stationärt eller bärbart, alla köpte ju inte båda, de som köpte båda förr köper ju inte dubletter av switch i speciellt stor utsträckning.

Medlem

Den enda konsolen jag har köpt två exemplar av någonsin

Redaktör
Ponny

Stort är det. Har också köpt två Switchar, p.g.a. OLED-suget var väldigt starkt.

Sen är PS2-siffran lite (ganska?) otydligt. "Mer än" 155 miljoner vet vi, men hur mycket mer? Statistiknörden i mig är lite grinig över att vi inte har en faktisk siffra.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hur kan man sälja fler i japan då befolkningen minskar? Borde inte gamers dö av eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ps2 blev väldigt populär eftersom den användes som dvd-spelare av många.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Sen är PS2-siffran lite (ganska?) otydligt. "Mer än" 155 miljoner vet vi, men hur mycket mer? Statistiknörden i mig är lite grinig över att vi inte har en faktisk siffra.

Jag har ingen aning om dessa siffor stämmer men enligt den här sidan:
https://www.statista.com/statistics/1101872/unit-sales-video-game-consoles/

..så har PS2 sålt i 158.7 miljoner ex. Vilket verkar troligt och sifforna de har för DS, 154.02 miljoner, stämmer överens med andra källor så... Deras siffror för Switch har (ännu?) inte uppdaterats sedan 131 miljoner dock.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Också köpt två switchar pga zelda oled.
Köpte å andra sidan 5-6 3ds maskiner pga roliga editions.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Köpt två Switchar här, orginalet och Lite. Hade gärna vela ha en Lite OLED.

Medlem

Funderar på att köpa min första med Oled. Är det värt det med en ny variant på gång? Vilka spel måste jag bara ha? Kan man spela WoW på den? 😉

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Stort är det. Har också köpt två Switchar, p.g.a. OLED-suget var väldigt starkt.

Sen är PS2-siffran lite (ganska?) otydligt. "Mer än" 155 miljoner vet vi, men hur mycket mer? Statistiknörden i mig är lite grinig över att vi inte har en faktisk siffra.

VI vet ju iaf att Sony slutade registrera försäljning oerhört sent, typ 2014.
Men en annan intressant sak är att PS2 försäljningen totalt tom december 2006, alltså eftercatt PS3 skäppts låg på bara 110 miljoner ex såg jag nyss. .
Nu vet vi ju inte när Switch 2 släpps men även om den skulle komma redan i höst så är den ju isåfall närmast garanterad upp emot 150 miljoner redan då. Jag skulle bli väldigt förvånad om den inte gick förbi efter att prissänkning gjort sitt.

Medlem

Det är ju kul, får hoppas att det inte är som i kina med stöd till elbilar där företaget låter via annan köpa bulk-mängder där rubbet bara står ngnstans och dammar, men, man kan skryta med höga försäjlningsiffror.

Skribent
Skrivet av Siegfried:

Hade varit mycket mer imponerande om Nintendo fortfarande hade 2 konsoler. Nu måste ju alla som vill spela Nintendo köpa samma, innan kunde man välja stationärt eller bärbart, alla köpte ju inte båda, de som köpte båda förr köper ju inte dubletter av switch i speciellt stor utsträckning.

Det är många som dubbel-dippade i att köpa en Switch Lite när den kom trots att de hade den vanliga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Querth:

Den enda konsolen jag har köpt två exemplar av någonsin

Själv ägde jag 3st nintendo DS.

Det var en underbar grej när vissa multi spel kunde delas ut till de andra konsolerna så att bara en konsol behövde ha spelet med "Download Play".


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Välförtjänt, hybridformatet är verkligen suveränt, skulle nog inte kunna gå tillbaka till en renodlad stationär eller bärbar konsol nu.

Skrivet av Siegfried:

Hade varit mycket mer imponerande om Nintendo fortfarande hade 2 konsoler. Nu måste ju alla som vill spela Nintendo köpa samma, innan kunde man välja stationärt eller bärbart, alla köpte ju inte båda, de som köpte båda förr köper ju inte dubletter av switch i speciellt stor utsträckning.

Även om det varit två konsoler så hade ju 2 gånger 70 miljoner varit riktigt imponerande. Det är väl bara under Wii/DS-generationen som Nintendo sålt större kvantiteter totalt för två samtida format

Medlem

Väldigt välförtjänt! Tack vare Nintendo Switchen som jag kom tillbaka till att spela på konsol efter att ha skippat Wii U.

Skrivet av Hipshot:

Hur kan man sälja fler i japan då befolkningen minskar? Borde inte gamers dö av eller?

De äldsta personerna i Japan som spelar är runt 50-60 år och har inte börjat dö ännu medans det fortfarande föds barn som växer upp och blir gamers, så därför ökar fortfarande antalet som köper spelkonsoler.
Så om först 20-30 år så kommer antalet gamers sluta växa och börja minska istället.

Skrivet av Rh3nium:

Det är ju kul, får hoppas att det inte är som i kina med stöd till elbilar där företaget låter via annan köpa bulk-mängder där rubbet bara står ngnstans och dammar, men, man kan skryta med höga försäjlningsiffror.

Tror det är väldigt osannolikt att det står en massa sålda Nintendo Switch och dammar i en lagerlokal nånstans.
Mellan Juli 2022- Juni 2023 så var det 116 miljoner switch användare som spelade mjukvara på switchen. Källa

Medlem
Skrivet av Majoren:

Välförtjänt, hybridformatet är verkligen suveränt, skulle nog inte kunna gå tillbaka till en renodlad stationär eller bärbar konsol nu.

Även om det varit två konsoler så hade ju 2 gånger 70 miljoner varit riktigt imponerande. Det är väl bara under Wii/DS-generationen som Nintendo sålt större kvantiteter totalt för två samtida format

Det är det enda jag vill ha, en stationär och en bärbar. Stör mig sjukt mycket på att den inte finns en helt stationär, när batteriet inte funkar längre är konsolen helt död, och ett switch kan inte starta utan batteri, det är inte framtidssäkert alls, till och med PS Vita har en stationär version.

Konsolerna lär vara döda innan kassetterna är det.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det är det enda jag vill ha, en stationär och en bärbar. Stör mig sjukt mycket på att den inte finns en helt stationär, när batteriet inte funkar längre är konsolen helt död, och ett switch kan inte starta utan batteri, det är inte framtidssäkert alls, till och med PS Vita har en stationär version.

Konsolerna lär vara döda innan kassetterna är det.

Känns som du stör dig överdrivet på helt onödiga saker. Även renodlade stationära konsoler brukar vara beroende av klockbatterier för att kunna användas, det är enkelt att bara byta batteriet på Switchen, busenkelt. Kassettläsare, systemminmet, skivläsare, laser mm. dör nog minst lika ofta på stationära utan uppladdningsbara batterier. Så pass bra är ju dagens uppladdningsbara batterier

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som du stör dig överdrivet på helt onödiga saker. Även renodlade stationära konsoler brukar vara beroende av klockbatterier för att kunna användas, det är enkelt att bara byta batteriet på Switchen, busenkelt. Kassettläsare, systemminmet, skivläsare, laser mm. dör nog minst lika ofta på stationära utan uppladdningsbara batterier. Så pass bra är ju dagens uppladdningsbara batterier

Gamecube och dreamcast fungerar utmärkt utan klockbatteri.

Det kommer bli svårt att hitta ersättningsbatterier tillslut. Gizmondo är det helt omöjligt, hade bara tur som kände någon som kunde byta celler. Det är ju lätt att hitta dubbel eller trippel a batterier.

Wii U och PS Vita var inte populära så det kommer bli svårt att hitta batterier i framtiden. Switch är inte den lättaste konsolen att öppna heller. Och sen ska man hitta ett batteri på det. PSPnfunkar ju utan batteri.

Kassett läsarna håller betydligt bättre än cd läsarna. En 50 år gammal Atari funkar utan problem. Den enda konsolen som har fått problem är Nes, connectors är lätt att byta.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Gamecube och dreamcast fungerar utmärkt utan klockbatteri.

Det kommer bli svårt att hitta ersättningsbatterier tillslut. Gizmondo är det helt omöjligt, hade bara tur som kände någon som kunde byta celler. Det är ju lätt att hitta dubbel eller trippel a batterier.

Wii U och PS Vita var inte populära så det kommer bli svårt att hitta batterier i framtiden. Switch är inte den lättaste konsolen att öppna heller. Och sen ska man hitta ett batteri på det. PSPnfunkar ju utan batteri.

Kassett läsarna håller betydligt bättre än cd läsarna. En 50 år gammal Atari funkar utan problem. Den enda konsolen som har fått problem är Nes, connectors är lätt att byta.

Switch har ett vanligt lithium-ion batteri som du kan köpa för 200 spänn. De lär finnas framöver också. Troligt att du också kan spela Switch-spel på andra format framöver också precis som du jan med Nes-kasetter.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Gamecube och dreamcast fungerar utmärkt utan klockbatteri.

Det kommer bli svårt att hitta ersättningsbatterier tillslut. Gizmondo är det helt omöjligt, hade bara tur som kände någon som kunde byta celler. Det är ju lätt att hitta dubbel eller trippel a batterier.

Wii U och PS Vita var inte populära så det kommer bli svårt att hitta batterier i framtiden. Switch är inte den lättaste konsolen att öppna heller. Och sen ska man hitta ett batteri på det. PSPnfunkar ju utan batteri.

Kassett läsarna håller betydligt bättre än cd läsarna. En 50 år gammal Atari funkar utan problem. Den enda konsolen som har fått problem är Nes, connectors är lätt att byta.

Haha, garvade att du drog upp Gizmondo av alla obskyra format som jämförelse.
Ja, den såldes i två exemplar totalt varav du äger båda två, så det förvånar inte att det är svårt få tag i reservdelar.

Inga problem idag att få tag i nya batterier ens till GBA SP från 2003, så det du hakat upp dig på är ett icke-problem de närmsta 40 åren. Därefter tror jag både du och jag kommer vara upptagna med att bekymra oss om vilket ålderdomshem vi ska få plats på.

Ja, det är svårt att bytaa batteriet på Switch om man aldrig hanterat en skruvmejsel. Det är seriöst svåraare tt byta ett hjul till en cykel än att öppna en switch.

Medlem

Finns flera sidor som visar att Playstation 2 sålts i 159miljoner exemplar världen över så det krävs minst 20milar till för bräcka rekordet för Nintendo

Medlem
Skrivet av Khonmon:

Väldigt välförtjänt! Tack vare Nintendo Switchen som jag kom tillbaka till att spela på konsol efter att ha skippat Wii U.

De äldsta personerna i Japan som spelar är runt 50-60 år och har inte börjat dö ännu medans det fortfarande föds barn som växer upp och blir gamers, så därför ökar fortfarande antalet som köper spelkonsoler.
Så om först 20-30 år så kommer antalet gamers sluta växa och börja minska istället.

Tror det är väldigt osannolikt att det står en massa sålda Nintendo Switch och dammar i en lagerlokal nånstans.
Mellan Juli 2022- Juni 2023 så var det 116 miljoner switch användare som spelade mjukvara på switchen. Källa

Dessutom är befolkning "bara" ned ca 3%. Finns ju fortfarande 120+ miljoner japaner.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Switch har ett vanligt lithium-ion batteri som du kan köpa för 200 spänn. De lär finnas framöver också. Troligt att du också kan spela Switch-spel på andra format framöver också precis som du jan med Nes-kasetter.

Än så länge tror jag inte det har släppts en konsol som ens kan spela N64 spel, Hyperkin jobbade på en men den verkar ha lagts på is.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Än så länge tror jag inte det har släppts en konsol som ens kan spela N64 spel, Hyperkin jobbade på en men den verkar ha lagts på is.

Analogue slöpper en renodlad Nintendo 64-konsol senare iår. Dom gör väldigt bra grejer.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Analogue slöpper en renodlad Nintendo 64-konsol senare iår. Dom gör väldigt bra grejer.

Synd de konsolerna kostar runt 40 tusen miljarder kronor, och är skitsvåra att få tag på 😑

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Synd de konsolerna kostar runt 40 tusen miljarder kronor, och är skitsvåra att få tag på 😑

ja billigt är det inte. Köpte Analogue pocket nyligen. De kör dessutom sjukt dyr frakt. Med frakt och tull blev det drygt 4500 kronor.
Adapter-set för att kunna spela TurboGrafx-16, Neo Geo pocket color och Atari Lynx kostar tusen kronor till. Game Gear adaptern gick att köpa separat. Resten inte. Så egentligen är det ert girigt skitföretag, men produkterna är bra..

12
Skriv svar