139 miljoner sålda Switch-konsoler – gammelkonsolen fortfarande huvudfokus för Nintendo

Robot
139 miljoner sålda Switch-konsoler – gammelkonsolen fortfarande huvudfokus för Nintendo

Switch fyller sju år om några veckor, men gammal är tydligt äldst.

#nintendo, #switch


Medlem

Helt otroligt att Switch sålt 7 milj konsoler från november till januari. Sen spelförsäljningen är ju helt makalös, finns det något exklusivt spel till en konsol som sålt 60.58 miljoner innan Mario Kart 8 Deluxe? Jag tror inte det.

Redaktör
Ponny
Skrivet av lasselason:

Helt otroligt att Switch sålt 7 milj konsoler från november till januari. Sen spelförsäljningen är ju helt makalös, finns det något exklusivt spel till en konsol som sålt 60.58 miljoner innan Mario Kart 8 Deluxe? Jag tror inte det.

Mario Kart 8 Deluxe är ett unikum. Det bara fortsätter och fortsätter.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelförsäljningen är verkligen helt galen. Spelserie efter spelserie når mångdubbelt bättre nivåer än vad de tidigare ens varit nära. Tittade runt lite precis och det verkar som att (PS2, världens mest sålda konsol) har fyra spel som sålde över 10 miljoner ex. PS4, sex stycken och Switch 21, snart 22. Många av dessa spel är ju också med dagens mått riktiga lågbudget-projekt men de fortsätter att sälja under konsolens hela livstid.
Frågan är väl nu om Switch 2 dröjer till 2025. På ett sätt är det kanske rimligt. PS5/ Series X generationen har ju inte börjat ta fart odentligt fören nyligen. PS5 hade två år med konsolbrist. Det släpoa fortfarande mängder med spel till förra generatione. Det är inte omöjligt att Switch 2 kanske förlänger den förra generationen yttligare. Om Switch 2 blir ungefär som pS4 rent tekniskt så kommer det bli ett smidigt sätt för utgivare.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Frågan är väl nu om Switch 2 dröjer till 2025. På ett sätt är det kanske rimligt.

Nja, jag tror INTE att Nintendo vill missa julförsäljningen 2024 med en ny konsol. Switch 2 lär släppas senast november i år, lagom till julhandeln.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Hur står sig dessa siffror mot stora crossplatform titlar? Red Dead redemption 2, Balders Gate 3 etc?

Medlem

Red Dead 2 har sålt 57 miljoner över alla plattformar, Mario Kart 8 Deluxe har alltså sålt 3 miljoner fler ex enbart på Switch, sen tror jag det såldes runt 8 miljoner MK 8 på WiiU.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hur står sig dessa siffror mot stora crossplatform titlar? Red Dead redemption 2, Balders Gate 3 etc?

Minecraft. 300 miljoner.
GTA V. 190 miljoner.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_game...

(Wii Sports verkar vara Nintendos mest sålda spel. 83 miljoner.)

Medlem

7 år! Vad hände med tiden? Hade någon bett mig gissa så hade jag sagt typ 4 år... börjar nog bli gammal.

Medlem

Om Guitar Hero såldes till Switch skulle det sälja 70 miljoner exemplar till

Qus
Medlem

När jag köpte min Switch på release så trodde jag inte att den skulle sälja i närheten så bra som den har gjort. Bra jobbat Nintendo, trodde dom skulle gå Segas öde till mötes.

Medlem

Imponerande siffror som vanligt för Nintendo under Switch-generationen.

Medlem

Vi behöver att Nintendo får hårdare konkurrens.
Hoppas verkligen att Switch 2 lanseras senare i år.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Minecraft. 300 miljoner.
GTA V. 190 miljoner.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_game...

(Wii Sports verkar vara Nintendos mest sålda spel. 83 miljoner.)

Imponerande många Nintendo-spel på den listan.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Mycket imponerande och kul att Nintendo fått sådan enorm revansch efter Wii U-floppen! Också kul att de sålt över en miljard spel till konsolen. Makalöst! Tydligen är Switch numera den konsol som sålt bäst i Japan någonsin

Tror dock inte att detta betyder att "Switch 2" inte släpps i år, utan att de bara är medvetet vaga fram till officiell utannonsering - vilket lär hända innan Mars är över!

Medlem

Den säljer alldeles för bra, så jag tror nintendo skjuter upp lanseringen av switch 2 till nästa år.

Medlem

Imponerande, kan tänka mig Nintendo är nervösa inför deras nästa konsol då de brukar sälja dålig med varannan generation typ

Ska de döpa nästa till Switch U

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Den säljer alldeles för bra, så jag tror nintendo skjuter upp lanseringen av switch 2 till nästa år.

Kan vara så att man inte har något annat val än att släppa Switch 2 i år oavsett. Sådana beslut tas relativt lång tid i förväg.
Annars riskerar det bli rejält skralt med spel från Nintendo i år. Men visst, i teorin går det ju att skjuta upp både spel och maskin.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Den säljer alldeles för bra, så jag tror nintendo skjuter upp lanseringen av switch 2 till nästa år.

Skrivet av jeppe109:

Kan vara så att man inte har något annat val än att släppa Switch 2 i år oavsett. Sådana beslut tas relativt lång tid i förväg.
Annars riskerar det bli rejält skralt med spel från Nintendo i år. Men visst, i teorin går det ju att skjuta upp både spel och maskin.

Nah, de släpper den högst troligen i år i alla fall. Dessa siffror har de sett komma ett bra tag så tror inte de chockändrar sina planer helt plötsligt. Tvärtom satsar de nog på att ha två format levande i ett ekosystem sida vid sida början i år.

Medlem

Switch är Nintendos bästa konsol någonsin på många sätt.

Spelen är ju betydligt snyggare och modernare för sin tid än tidigare som Wii som ett exempel. Eftersom att man använde samma hårdvara som GameCube på den tiden.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Nja, jag tror INTE att Nintendo vill missa julförsäljningen 2024 med en ny konsol. Switch 2 lär släppas senast november i år, lagom till julhandeln.

Skrivet av jeppe109:

Vi behöver att Nintendo får hårdare konkurrens.
Hoppas verkligen att Switch 2 lanseras senare i år.

Vad som är intressant att se är det egentliga citatet som INTE lyder att Switch är deras huvudfokus för 2024 - utan egentligen "The existing Switch will be Nintendo’s “main business” heading into 2024". Alltså nu i årets början. En plan för deras kommande finansiella planer lovar de att återkomma till i nästa möte -alltså April - och därför är en utannonsering av "Switch 2" mest trolig att ske under Mars månad. Och om en tror att konsolen inte släpps fören 2025 på grund av ökad konsolförsäljning är det ytterligare en detalj som är viktig att notera i den ekonomiska rapporten - att de skriver att konsolförsäljningen minskat från år-till-år och att de ökade vinsterna beror på en svagare Yen på världsmarknaden. Så även om den säljer otroligt bra för sin långa tid på marknaden går den ändå svagare än vanligt och speciellt OLED-modellen säljer bra just nu - men det är också den modell med minst marginal för Nintendo. Så att skjuta upp en konsollansering för det känns inte speciellt troligt, speciellt som de verkligen hintar om att en utannonsering sker snart och lansering i år.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vi behöver att Nintendo får hårdare konkurrens.
Hoppas verkligen att Switch 2 lanseras senare i år.

Det börjar ryktas om att nästa generations Series S blir en hybridkonsol, så kanske blir det mycket väl så! Och en "PS Vita 2" ryktas ju också vara på väg som ska kunna strömma PS4/5-spel så det blir ju nästan konkurrens där.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det börjar ryktas om att nästa generations Series S blir en hybridkonsol, så kanske blir det mycket väl så! Och en "PS Vita 2" ryktas ju också vara på väg som ska kunna strömma PS4/5-spel så det blir ju nästan konkurrens där.

Bra, Nintendo skulle behöva svettas lite.

Medlem

Nice, tror fortfarande Switch har chansen att klå PS2.
Lite av den ultimata spelkonsolen har den känts som för min del, med det smidiga hybridformatet och fullständigt dräpande line-up av exklusiva spel. Smått otroligt då jag inte riktigt gillade vare sig Wii eller Wii U.

Skrivet av Gertzy:

Det börjar ryktas om att nästa generations Series S blir en hybridkonsol, så kanske blir det mycket väl så! Och en "PS Vita 2" ryktas ju också vara på väg som ska kunna strömma PS4/5-spel så det blir ju nästan konkurrens där.

Tror Microsoft är färdiga med spelkonsoler nu snart, de kommer nog satsa på nästa generations Xbox blir spel till Switch 2 och Playstation.

Medlem

Kan inte fatta att Mario kart är så populär. Tycker det är bland Nintendos svagare ip, snäppet under "2d mario"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan inte fatta att Mario kart är så populär. Tycker det är bland Nintendos svagare ip, snäppet under "2d mario"

Jag håller med och samtidigt inte. Det är ju ett otroligt simpelt spel som har lanserats mer eller mindre i samma koncept år efter år (förutom eventuellt Double Dash!! som varierade sig pytte pytte lite ). Populariteten tror jag också kommer från just att det är så simpelt och förutsägbart. Jag har en tendens att låta mina spel samla damm när jag är klar med dem men just Mario Kart plockar jag upp regelbundet. Det blir i alla någon gång i månaden som jag sätter mig och spelar någon timme eller två och det är väl det som lockar folk, att man så lättsamt kan plocka upp spelet och känna ren spelglädje en liten stund utan massa menyer, lore, komma-ikapp-hur-man-gjorde-den-där-grejen-nu-igen etc.

Men allt är en gissning. Jag önskar att vi kunde få en remake på Diddy Kong Racing då jag personligen tycker att det är det bästa kart-spelet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nice, tror fortfarande Switch har chansen att klå PS2.
Lite av den ultimata spelkonsolen har den känts som för min del, med det smidiga hybridformatet och fullständigt dräpande line-up av exklusiva spel. Smått otroligt då jag inte riktigt gillade vare sig Wii eller Wii U.

Tror Microsoft är färdiga med spelkonsoler nu snart, de kommer nog satsa på nästa generations Xbox blir spel till Switch 2 och Playstation.

Det är på tiden att någon petar ned PS2 från tronen Och Nintendo har ju sin egen DS att klå också!

Ja, det verkar ju som de vill satsa på spel och tjänster (GP) mer men verkar ändå som de gör en sista satsning nästa generation innan de slänger in handduken för hårdvara helt. Vi får väl se vad de säger nästa vecka när de ska prata om sina nya planer

1
Skriv svar