Ryktet går: Starfield kan komma att släppas på Playstation 5

Medlem

Om det blir 30 fps där också så blir det ospelbart även på PS5

Medlem

Att Starfield kommer dyka upp på PS5 känns inte så oväntat om det stämmer. Men mer beroende på att försäljningen störtdök efter release.
Går ju alltid att spekulera men misstänker att MS inte är intresserade av att sälja hårdvara och speciellt inte med tanke på deras uppköp som har kostat dem stora pengar. Lite komiskt men kan vara just köpet av Activision-Blizzard som gör att det kan gå i den riktningen.


signatur

PSN: Swede_78

Skribent

Affärsmässigt logiskt. Målet är att tjäna pengar. Prestige bör lämnas utanför.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Om dom nu kör på den här strategin så känns det ju som att Game Pass-modellen kanske inte är så bra som dom har fått det att låta? Att släppa spelen till en konsol som sålt i 50 miljoner ex och där man dessutom måste köpa spelen låter ju som en bra idé rent ekonomiskt.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Om dom nu kör på den här strategin så känns det ju som att Game Pass-modellen kanske inte är så bra som dom har fått det att låta? Att släppa spelen till en konsol som sålt i 50 miljoner ex och där man dessutom måste köpa spelen låter ju som en bra idé rent ekonomiskt.

Game Pass ångrar de nog inte, men de tycks ju inte tycka att tillräckligt många köper Xbox och prenumeration för att det ska gå ihop. Så tror mest de vill expandera sin marknadskrets snarare än låsa in sig på en mediokert säljande konsol.

Medlem

Alltid bra när spel inte blir låsta bakom en konsol, men hoppas ändå Microsoft fortsätter med konsoler (lär ju dock dröja minst en generation till innan det försvinner iaf). Tycker mycket bättre om Xbox-spel mjukvara, kontroll och även utseenden på hårdvaran.

Medlem
Skrivet av pazu:

Bra. Jag har en PS5 och kommer inte köpa någon Xbox.

Tvärtom här!

Medlem
Skrivet av androsynth:

Fast är man inte förmögen nog för en PC så är ju konsol alltid ett billigare alternativ.

Ja har man inte råd så har man inte. Spelande på konsol är allt annat än gratis också.

Jag gillar att ha tillgång till allt, PC får allt vad det ser ut som nu, även fast det kan dröja några månader extra för vissa spel. Konsollerna kostar runt 7tusen idag o vem vet vad nästa generation hamnar på. Ska man ha både PS och Xbox är det runt 14-15tusen bara där.

Känns som det är vettigare att spara in på de 15tusen från vad konsollerna kostar och lägga det på en riktigt bra PC istället.
Det är enklare och man frigör HDMI uttag, mindre sladdtrassel med färre system. PC digitala butiker/access är mer långlivade än de på konsoll där de stängs av när nya generationer kommer.
Typ alla spel har 60fps eller mer på PC.
Digitala spelen kostar inte 849-1049kr på PC.

Digitaliseringen av konsollerna har tagit död på mitt intresse för dem.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Undrar vad alla som hoppade på mig när jag det Phil Spencer sa att Microsoft inte vill sälja Xboxar som endgame utan abonnemang och molnet tänker nu.

Konsolkriget är numera officiellt dött.

Deras endgame är säkerligen så som du säger och att i slutändan bli en utgivare.

Men i detta fall verkar det hela mer handla om någon form av intern "konflikt" som går emot varandra, där topparna kräver drastiska ändringar för att vinstmarginalerna ska öka och sälja fullpris spel, speciellt efter uppköpen på närmare 80 miljarder $, än att sälja några abonnemang på PlayStation och Nintendo, just nu i alla fall (inget de kommer tillåta om inte de tjänar någon extremt vinst på det). Bara några månader sedan uttalades sig Phil om Gamepass, exklusivitet, och i princip försvarade det, så någonting stämmer inte mellan honom och de andra i ledningen.

Jag tror inte det går så bra för Gamepass (som man har lagt alla ägg i) som de hade hoppats på. Siffrorna har stagnerat och nått en platå, samtidigt som vinstmarginalerna möjligtvis är små. Både uppköpen och Starfield, skulle locka över nya kunder, men det verkar ha inte ha gett den effekt de trodde på. Sedan har vi konsolförsäljningen som går trögt och går i hand med Gamepass. Fler konsoler leder till fler abonnemang.

Detta är anledningen till varför Sony vägrar att lägga sin spel dag ett på sin tjänst. Det handlar inte om girighet, det handlar om att överleva ekonomiskt. Shawn Layden nämnde det innan när spelen kostade 100 milj $, att det krävs hundratals miljoner abonnemang för att det ska vara ekonomiskt hållbart. Idag kostar spelen uppemot 300 milj $... Phil sa ju själv att de behövde 100 milj abonnemang till 2027, för att överleva.

Med en tjänst som Gamepass, har man i princip lärt sig att inte köpa spel, och det är inte hållbart i längden för Xbox. Nu verkar det krävas drastiska ändringar om Xbox som märke, ska överleva i någon form.

Medlem

Nu är detta bara ett rykte men om det stämmer har jag svårt att se att Xbox överlever som konsol utan exklusiva titlar. Om Nintendo fortsätter sitt race så har Sony mer eller mindre monopol. Vilket sällan är en bra grej.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja har man inte råd så har man inte. Spelande på konsol är allt annat än gratis också.

Jag gillar att ha tillgång till allt, PC får allt vad det ser ut som nu, även fast det kan dröja några månader extra för vissa spel. Konsollerna kostar runt 7tusen idag o vem vet vad nästa generation hamnar på. Ska man ha både PS och Xbox är det runt 14-15tusen bara där.

Känns som det är vettigare att spara in på de 15tusen från vad konsollerna kostar och lägga det på en riktigt bra PC istället.
Det är enklare och man frigör HDMI uttag, mindre sladdtrassel med färre system. PC digitala butiker/access är mer långlivade än de på konsoll där de stängs av när nya generationer kommer.
Typ alla spel har 60fps eller mer på PC.
Digitala spelen kostar inte 849-1049kr på PC.

Digitaliseringen av konsollerna har tagit död på mitt intresse för dem.

Mycket är bra med PC men att det skulle vara enklare med en PC ser jag inte som en av faktorerna. Kanske om du bara tittar på "mindre sladdtrassel" men underhåll på rätt sätt av en PC är betydligt mer komplext än vad det är att installera systemuppdateringar på en Xbox/Playstation/Switch samt städa med jämna intervall.

Kollar jag nya releaser på PC på steam så ligger de på 70 euro vilket översätter till drygt 790:- med dagens kurs. Inköp av nya spel är "dyrt" oavsett plattform.

Medlem

Bra om Microsoft vill släppa sina spel på PS5! Men är det verkligen någon med en PS5 som vill spela just Starfield?😅 Tror huvudsakligen det är för att de inte gått så bra som de hoppats.

Medlem

Jag tycker det är idiotiskt med exklusivitet, allt borde bara släppas till allt.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Fast är man inte förmögen nog för en PC så är ju konsol alltid ett billigare alternativ.

Typ men du kan nyttja din pc till mycket saker så för vissa är en pc billigare. Sen är det väl inte någon förmögenhet du behöver lägga på en pc för att hamna på konsolnivå. Däremot ger en konsol generellt sett mindre krångel och en smidigare upplevelse speciellt när barn är inblandade. Skulle aldrig orka med alla problem pappa fick lösa, som jag skapat på familjedatorn när jag var 5-12

Medlem

Det är bekräftat att HiFi Rush kommer till andra konsoler för jag såg en reklam skylt på vägen hem i grön färg, röd färg och blå färg för en Restaurang.

Jason Schreier hintar om något. "TOMORROW" med en bild på en yxa.
https://twitter.com/jasonschreier/status/1754142354489884788

Medlem

Som Playstationägare kunde jag nog inte bry mig mindre om Starfield. 30fps gör det ju dessutom ännu mindre attraktivt.
Flight Sim hade jag definitivt köpt dock. Ser otroligt mysigt ut.

Medlem

Starfield verkar fasansfullt, men det är väl kul om fler som vill kan få spela det.

Gen
Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Jason Schreier hintar om något. "TOMORROW" med en bild på en yxa.
https://twitter.com/jasonschreier/status/1754142354489884788
<Uppladdad bildlänk>

Gräva ner stridsyxan = alla spel släpps på alla plattformar och tidsexklusivitet blir ett minne blott? (förutom Nindendo så klart). Det vore ju decenniets nyhet helt klart.

Medlem
Skrivet av noreason:

Bra, ett steg i rätt riktning att bli av med den vidriga strategin att låsa spel bakom en dyr och onödig konsol. Mer spel åt folket!

Sägs ju även att Indiana Jones ska släppas också men det håller nog FZ till en ny artikel

Håller med. Om bara Sony också kunde ta ett liknande steg (om detta stämmer) så alla på XBox/PC får ta del av deras titlar hade det varit perfa!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Gen:

Gräva ner stridsyxan = alla spel släpps på alla plattformar och tidsexklusivitet blir ett minne blott? (förutom Nindendo så klart). Det vore ju decenniets nyhet helt klart.

Det kan också röra sig om att någon/några får sparken eller en studionedläggning (getting the axe).

Skrivet av Gen:

Gräva ner stridsyxan = alla spel släpps på alla plattformar och tidsexklusivitet blir ett minne blott? (förutom Nindendo så klart). Det vore ju decenniets nyhet helt klart.

Eller att någon/några får sparken.

Edit: Redan nämnt.

Medlem

Vill PS5-spelarna ha detta 'skitspel' dock? Det har ju varit en del röster som menar att det inte är någon förlust att det inte finns på PS...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Vill PS5-spelarna ha detta 'skitspel' dock? Det har ju varit en del röster som menar att det inte är någon förlust att det inte finns på PS...

Det handlar nog om att Xbox går mot att inte släppa konsolexklusiva spel längre, det är nog där diskussionen hamnar, inte så mycket om enbart Starfield.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tänk om MS hade övergett Xbox helt och stöttat Sony i att producera fler Playstation konsoler och sammarbetat för att få ner priset på VR headset. Då hade MS kunnat lägga större delar av sina pengar på att utveckla bra spel istället och storsatsa på VR spel.

Man kan ju alltid drömma...

Om microsoft får släppa Gamepass på playstation och Nintendo så lär dom kanske inte skapa egna konsoler något mer.

Men varför skulle en Playstation användare då skaffa PS+?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Det är enklare och man frigör HDMI uttag, mindre sladdtrassel med färre system.

Haaha. Min sladdhärva är gigantisk vid min dator som även är kopplad till en tv. Har 2 datorskärmar och en tv, 2 högtalare med subwoofer, externt ljudkort osv. Jag vet inte hur man trollar bort alla sladdar men nog hade det blivit mindre kablar om jag bara hade en tv och konsol. Nu har jag även två konsoler förutom min PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Vill PS5-spelarna ha detta 'skitspel' dock? Det har ju varit en del röster som menar att det inte är någon förlust att det inte finns på PS...

Starfield är inte dåligt men inte heller det som vår vän Todd lovade. Det hade ju kunnat vara Redfall istället

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Nu är detta bara ett rykte men om det stämmer har jag svårt att se att Xbox överlever som konsol utan exklusiva titlar. Om Nintendo fortsätter sitt race så har Sony mer eller mindre monopol. Vilket sällan är en bra grej.

Ja det har inte dykt upp särskilt många bra exklusiva titlar på PS5. Känns som att Sony bara lutar sig tillbaka och låter pengarna flöda in. Dom har ju vunnit. Folk ska ha en PS5.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

phi
Medlem
Skrivet av Margy:

MS har lagt ut enorma pengar på uppköp de senaste åren och Xbox-avdelningen måste börja visa att de kan tjäna tillbaka dessa summor.

När konsolförsäljningen dalar och Game Pass inte växer som tänkt så är väl till slut det logiska att börja släppa spel till format som är betydligt större än de själva är för att siffrorna ska gå ihop.

Eller så positionerar Microsoft sig för framtiden för att ta över spelbranschen helt genom och lägga allt krut på det väsentliga - dvs spelen istället.

Jag skulle inte bli förvånad att inom en snar framtid så kommer alla ha tillgång till ”Xbox” oavsett om det är integrerat i en handkontroll som synkar till din smart-tv, till din mobil/surfplatta, i webbläsaren eller till din speldator. Likt Stadia fast i rätt tid med rätt infrastruktur, med rätt betalningsmodell och marknadens största spelbibliotek.

Om(när?) det sker så är Sony och Playstation körda. Ingen kommer att betala +5000 kr för en konsol när man kan betala säg 700 kr för en Xbox-kontroll och 150 kr/månaden för Game Pass.

Skrivet av Knalle:

Microsoft verkar gå all-in nu, finns snart ingen anledning att äga en Xbox längre och man börjar undra om det blir fler konsoler från dem.

Allt har gått väldigt fort.

Jag tror Starfield, Hi-Fi Rush mfl hade sålt riktigt bra på PS5. Jag hade köpt båda

Det kan ju vara så att de tagit sikte på att omvandla sin konsol till att bli en fattigmans dator och bara tillhandahålla en plattform för en prenumerationstjänst med spel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar