Diskutera – Vad tycker du om betalda tjuvstarter som Suicide Squad?

Medlem

Ja dom får väl göra som dom vill tycker jag , deras spel dom sätter priset.
Det jag tycker är dom som köper in sig har för mycket onödiga pengar där dom inte kan vänta någon dag eller så på att spela.
Dom personerna blir i stort sätt lurade på sina pengar för dom är FOMO. Fear of missing out till dom som inte vet.

Tekniskt sätt är pay to play early typ samma som att det är full pris medans väntar du några månader så kan du köpa samma spel för halva priset på rea etc. Enda skillnaden är tid. Vänta låt oss säga 3-5 dagar eller betala fullpris. Vänta 3 månader betala bara halva priset av "fullpriset".

Medlem

Ne det är skit med sådant men det ingår alltid andra saker i delux paketen ändå så jag brukar köpa det om det är ett spel jag vill spela.
Skulle det bara varit headstart så skulle jag inte lagt extra pengar

Medlem

Är inget fan av det men tycker andra företeelser är värre. Tillhör själv lägret som i princip aldrig spelar något förrän tidigast ett par månader efter släpp och oftast mer än så.

Skrivet av Ender:

Det är bland det värsta jag vet, och ett hån mot de som faktiskt vill köpa spelet och den eventuella Communityn runt ett befintligt IP. Vill bara be utgivare som sysslar med det där att köra upp sitt cash-grab till spel i arslet där det hör hemma.

Precis så känner jag, men jag kunde inte få fram de färgade orden så bra


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Förstår inte riktigt varför man blir upprörd över detta. Det är ju inte direkt så att företagen tvingar någon att köpa den dyra varianten?

Vill du betala mer för att lira tidigare - gör det.
Vill du inte betala mer - gör det inte.

Om det finns en marknad för att släppa spelet tidigare för en högre summa så ser jag inte varför företagen inte skulle göra det. Dessutom så är ju många spel idag ganska trasiga dag ett.

Medlem

Tycker Konsumentverk mm, gärna EU, ska slå ner på vad som får marknadsföras som Early Access.

Medlem

Bojkottar. Köper alltid spel långt senare.

Vägrar ALLT som erbjuder fördelar/tjuvstarter/cosmetics osv för mer pengar.

Medlem

Betalade extra för att få tidig tillgång till Diablo 4 men av någon anledning lyckades jag inte logga in i förtid. Så jag betalade extra för något jag inte kunde använda. Har lagt till det bland mina livserfarenheter och tänker inte betala för tidig tillgång igen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Samma som med preorder. Alla som köper är förrädare och bör tjäras och fjädras.
Köp inget innan flera ordentliga recensioner har kommit och du vet att spelet är fungerande och färdigt.

Skrivet av BloodFarmer:

Förstår inte riktigt varför man blir upprörd över detta. Det är ju inte direkt så att företagen tvingar någon att köpa den dyra varianten?

Vill du betala mer för att lira tidigare - gör det.
Vill du inte betala mer - gör det inte.

Om det finns en marknad för att släppa spelet tidigare för en högre summa så ser jag inte varför företagen inte skulle göra det. Dessutom så är ju många spel idag ganska trasiga dag ett.

För att det ger företagen pengar innan de visar en färdig produkt. Det gör dem mätta och mer benägna att släppa trasigt skit.
Om du betalar i förväg förstör du för de andra spelarna.

Det borde vara lag på att alla releaserecensioner skall vara ute minst 2 veckor innan släpp.

Quake-konnässsör

Köper spel nästan enbart på rea numera, orka köpa ett spel för en högre summa för att börja spela några dagar tidigare. Folk säger rösta med plånboken, men en tillräcklig mängd människor verkar inte bry sig, varför ska de ständigt fortsätta med denna taktik för marknadsförening.

Suicide Squad såg rätt trist ut också, med en relativ tråkig story och boss strider som slutar väldigt på ett rätt dåligt antiklimatiskt sätt. Det mest svagast spelet som Rocksteady har släppt, ihop med att inte ge ut recensionsnycklar och att släppa deluxe versioner där man kan börja tidigare ser man att de försökte tjäna lite extra pengar för de som ville spela i vilket fall som helst.

Sen som i Suicide Squad, när man betalar extra för att börja tidigare, och när spelet är "Always Online" när deras servrar inte fungerar och man blir utslängd för att de fuckat upp. Detta är rent sagt äckligt och Rocksteady borde ge pengarna tillbaka för alla som har betalat för att spela tidigare. Men, är man först till kvarn så får man vara beredd att få några döda råttor med i mjölet...

Medlem

Med dagens AAA-standard så betalar man mer för att spela tidigare samt få en buggigare upplevelse.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Samma som med preorder. Alla som köper är förrädare och bör tjäras och fjädras.
Köp inget innan flera ordentliga recensioner har kommit och du vet att spelet är fungerande och färdigt.

För att det ger företagen pengar innan de visar en färdig produkt. Det gör dem mätta och mer benägna att släppa trasigt skit.
Om du betalar i förväg förstör du för de andra spelarna.

Det borde vara lag på att alla releaserecensioner skall vara ute minst 2 veckor innan släpp.

Håller med, men detta ligger ju på köparna. Upplever att många tycker att företagen är omoraliska för att de erbjuder spelet tidigare för ett högre pris, men finns det en efterfrågan kommer de ju så klart göra det. Det vore rakt av korkat av dom att tacka nej till den extra vinsten.

Däremot ursäktar så klart inget ett trasigt spel.

Gen
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tycker det är löjligt, men som vanligt så har folk mer pengar än vett.

Folk har verkligen mycket pengar så de tänker nog att "några hundralappar hit eller dit spelar ingen roll".

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Håller med, men detta ligger ju på köparna.

Ja absolut, det är ju precis därför de är förrädare. Företag kommer alltid att greppa efter precis allt de kan och det är upp till köparna att tygla dem.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Ja absolut, det är ju precis därför de är förrädare.

Väx upp

Spelar väl ingen som helst roll om någon betalar lite mer och får lite fler fördelar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Aldrig, när en växer upp så blir ju en vuxen. Vuxna är trista.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Aldrig, när en växer upp så blir ju en vuxen. Vuxna är trista.

True that!

Medlem
Medlem

Kommer ihåg att jag störde mig i början, första spelet jag bemötes av denna strategi var Battlefield 3.
Finns 2 spel jag kan tänka mig lägga ett par hundra för att få tidigare access GTA6 & RedDead3

Medlem

Spelar ingen roll, spel är sällan fungerande vi starten ändå. Vill några betala extra för att utså buggar några dagar extra får de gärna göra det. Bättre det än att de höjer spelet till 900 kr som var tänkt innan, för tar längre tid än tre dagar för det att sänkas då. Så är det här en lösning för att inte behöva höja alla spelpriser så tycker jag de kan köra på. Undantag är väll ifall det är ett online som är uppbyggt för att tävla mot andra och man får då försprång och orättvis fördel.

Jag bryr mig inte. Folk får göra vad dom vill med sina pengar.

Jag gillar inte att bli tillrättavisad om vad jag ska göra med mina pengar, heller inte att rätta andra om vad dom göra med sina.

Vill folk förhandsboka, köpa tidig release eller köpa Call of Duty och FIFA så är det fritt att göra så.

Att gnälla, dumförklara och håna andra för att dom gör ovanstående är bara en tramsig härskarteknik.

Medlem

För min egen del så har jag inget emot det.
Jag skulle själv aldrig betala för någon eller några dagars tidig start.
Jag brukar dock kika in på någon stream eller youtube-kanal till folk som har tidig åtkomst för att få höra lite tankar om spelet, om det ens är värt att köpa på release.
I annat fall så kan jag lugnt vänta på någon rea 👍

Medlem

Väntar hellre ett år eller två. Då vet jag om det är värt pengar, det är patchat, och antagligen billigare.

Medlem

Tycker det är bra.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv

Man undrar ju. Personer som accepterar detta godkänner därmed, teoretiskt och exempelvis, 1 års tidigare speltid om du betalar X pengar. Helt sjukt hur man kan göra det. Kommer aldrig förstå en person som försvarar det

Sedan verkar hälften enbart tänk ur sitt eget perspektiv eller sina spel. Jag lovar att majoriteten av spelare här kommer spela ett MMO i framtiden på grund av att potentialen skalar med tekniken (desto större världar, desto mer levande världar osv). Det är ju dessa typ av spel man straffas hårdast av monetära tjuvknep.

Påvisar bara den moraliska dekadensen och individualismen

Skrivet av BloodFarmer:

Håller med, men detta ligger ju på köparna. Upplever att många tycker att företagen är omoraliska för att de erbjuder spelet tidigare för ett högre pris, men finns det en efterfrågan kommer de ju så klart göra det. Det vore rakt av korkat av dom att tacka nej till den extra vinsten.

Däremot ursäktar så klart inget ett trasigt spel.

Detta argumentet måste bara bort. "men finns det en efterfrågan kommer de ju så klart göra det". Spelberoende är en riktig sak som inte alls diskuteras här. Tabu av dess like.

Det är därför systembolaget reglerades. Det är därför marknadsföring för sprit reglerades. Baserat på svaren här kan vi lika gärna skicka lagboken i sjön, avreglera allt och sedan kör vi på "men finns det en efterfrågan kommer de ju så klart göra det"

Skrivet av BloodFarmer:

Förstår inte riktigt varför man blir upprörd över detta. Det är ju inte direkt så att företagen tvingar någon att köpa den dyra varianten?

Många här borde snacka med AI för att bena ut sina tankar.

CGPT:
-Ekonomiskt tryck: För många människor är ekonomin en avgörande faktor i deras beslut. Om företag endast erbjuder en dyrare variant av en produkt, kan det skapa ekonomiskt tryck på konsumenterna att köpa något som de egentligen inte har råd med eller kanske inte behöver. Detta kan skapa frustration och missnöje bland konsumenterna.

-Känsla av orättvisa: När företag bara erbjuder en dyrare variant kan det skapa en känsla av orättvisa. Människor kan uppleva att de inte behandlas jämlikt och att deras behov eller ekonomiska situation inte tas hänsyn till. Detta kan leda till en negativ uppfattning om företaget och dess affärspraxis.

-Marknadsföringspraxis: För vissa människor kan det upplevas som att företag utnyttjar sina kunders förtroende genom att bara erbjuda en dyrare variant av en produkt. Detta kan leda till att konsumenterna känner sig lurade eller manipulerade, vilket i sin tur kan skada förtroendet för företaget och dess varumärke.

-Utanförskap och socialt tryck: Genom att enbart erbjuda en dyrare variant av en produkt kan företaget skapa eller förstärka känslan av utanförskap bland dem som inte har råd med den. Detta kan leda till socialt tryck där individer känner sig tvingade att köpa den dyrare varianten för att passa in eller undvika att bli stigmatiserade. Detta skapar en ojämlik situation där ekonomiskt missgynnade individer känner sig exkluderade från vissa sociala kretsar eller aktiviteter, vilket i sin tur kan leda till negativa konsekvenser för deras välbefinnande och självkänsla.

Medlem

Är ju skit men förstår att utgivarna vill kunna sälja pre-orders.

Medlem

I MMO’s ska det bort men i övriga typer av spel kunde jag inte bry mig mindre.

Medlem

Ingenting om hur man kan exploitera spel förvånar mig längre. Jag kommer då aldrig betala extra för att få spela tidigare.

Skrivet av anon_332538:

Herregud, lugna ner dig. Varför hetsar du upp dig så vad andra gör med sina pengar? Det är deras val lika mycket som det är ditt att låta bli.

123
Skriv svar