Rapport: Återförsäljare slutar ta in fysiska Xbox-spel p.g.a. "riktigt dålig" försäljning

Robot
Rapport: Återförsäljare slutar ta in fysiska Xbox-spel p.g.a. "riktigt dålig" försäljning

Ska gälla flertalet europeiska butiker.

#xbox


Medlem

fan vad tråkigt. Jag älskar fysiska spel. Äger dock ingen Xbox series X/S. Mycket tråkiga nyheter. Prisen för digitala spel är insane...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Dagen då konsoler blir digital only är dagen då jag går över till PC exklusivt.

Medlem

Marknaden bestämmer. Känns tydligt nu att framtida konsoler lär sakna optisk enhet.
Kanske kommer det som ett dyrt tillval, men om produktionskostnaden kan sänkas för den stora massan som inte efterfrågar det, lär det försvinna.
Alternativt att priset består, men man kan höja vinsten.

Det tråkigaste är att det blir svårare att hitta spel till bra pris. Jag använder läsaren mest för BD-film, men det finns ju dedikerade spelare för det fortfarande.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Dagen då konsoler blir digital only är dagen då jag går över till PC exklusivt.

På PC där det inte funnits fysisk media på 15 år?

Tänkte på det för nån vecka sen när jag kollade på utbudet av XBS vs PS5-spel på Spelbutiken. Finns ungefär dubbelt så många titlar till PS5:an.

Här talas det om att Xbox bara har 10% av marknade av fysiska spel som såldes under 2023. Nintendo har 50% och Playstation 40%.

Men det är väl så Microsoft planerat, med tanke på den läckta informationen om den cylinderformade "Adorable Digital" XSX .

Medlem
Skrivet av Dreijer:

På PC där det inte funnits fysisk media på 15 år?

Nej men utbudet är större.
Spelen är billigare, i bundles och tom gratis.
Spelen består på dina konton så länge tjänsten är aktiv vilket historiskt visat sig längre än konsolernas diton.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Synd, digitalt/streaming är ju skit. Kan man ju se inom filmer och serier, där det finns mycket som inte går att streama, både gammalt och nytt.
Försöker köpa filmer och serier jag tycker är bra.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

På PC där det inte funnits fysisk media på 15 år?

Mer öppen marknad iallafall.

Medlem

Bra, kan vi spara på miljön. Dags för enbart digitalt.

Medlem

Xbox marknadsföring utanför USA/UK är nästintill obefintlig så det förvånar mig sannerligen inte att fysisk media får stryka med.

Senast när jag var in på det lokala NetOnNet så hade de inga spel bakom disken och bara ett enda spel liggandes på hyllan (Minecraft Legends) medans Nintendo & Sony hade mer alternativ (och större yta för sina grejer).

Medlem

Kan lova att Nintendo inte har samma problem.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Marknaden bestämmer. Känns tydligt nu att framtida konsoler lär sakna optisk enhet.
Kanske kommer det som ett dyrt tillval, men om produktionskostnaden kan sänkas för den stora massan som inte efterfrågar det, lär det försvinna.
Alternativt att priset består, men man kan höja vinsten.

Det tråkigaste är att det blir svårare att hitta spel till bra pris. Jag använder läsaren mest för BD-film, men det finns ju dedikerade spelare för det fortfarande.

Snarare att xbox säljer så dåligt jämfört med Nintendo och Sony, de säljer ju fortfarande bra med fysiska ex.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men utbudet är större.
Spelen är billigare, i bundles och tom gratis.
Spelen består på dina konton så länge tjänsten är aktiv vilket historiskt visat sig längre än konsolernas diton.

Inte alltid sant längre, tyvärr. Förr var det så men ser ofta samma prissättning på PC som konsoll nuförtiden.

Skrivet av AblacK:

Bra, kan vi spara på miljön. Dags för enbart digitalt.

Om du är så brydd om miljön borde du inte utnyttja elektronik alls.


signatur

I drank what?

Medlem

Min xbox series x står och dammar, kör gamepass men blir ändå bara på pc. Konsoll är det PS5 som rullar på, vet inte helt varför med upplevelsen känns bättre på något sett.

Medlem

I södra Europa slutade en del stora kedjor med Xbox redan under förra generationen.

Medlem

Som sagt, Microsoft vill inte sälja Xbox:ar de vill sälja abonnemang. Hade man velat sälja Xboxar hade Xbox haft exklusiva spel.

Medlem

Vi spelar ganska mkt på vår Series X, men blir till 99% spel från GamePass.
Till PS5 och Switch köper jag fortfarande det mesta fysiskt, mest pga priserna.
Det roligaste senaste tiden är nog Evercade där man får fysiska kassetter i fina fodral med instruktionsbok 🥰

Medlem

Tror Xbox är på väg att klappa ihop butiken nu.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Som sagt, Microsoft vill inte sälja Xbox:ar de vill sälja abonnemang. Hade man velat sälja Xboxar hade Xbox haft exklusiva spel.

Det kommer en ny xbox konsol 2027 och en till efter den och så vidare och vidare.
Har du ingen koll på läget?

Medlem

Sony har ju kört över microsoft sen länge så inget konstigt.

Medlem
Skrivet av Guld:

Det kommer en ny xbox konsol 2027 och en till efter den och så vidare och vidare.
Har du ingen koll på läget?

Har du ingen koll på läget? Lite pinsamt.

https://www.youtube.com/watch?v=yKwfEQ1eEyM&t=2173s

https://www.theverge.com/2019/6/11/18661247/phil-spencer-inte...

Ambassadör
Xbox

Med en mindre marknadsandel totalt och väldigt, väldigt stor andel digitala användare så kan inte volymerna på fysiska spel vara särskilt stor nej.


signatur

Jump in.

Medlem

Till stor del är ju detta självförvållat då Series S saknar skivläsare. Har ingen aning om hur stor andel av alla xbox som säljs är Series S men det är nog en ganska stor andel. De som bara är måttligt intresserade eller får TV-spel i julklapp så är det nog förstahandsvalet.

Medlem

återgå till bigbox-kartonger med snygga manualer och nån bonuspryl (fast inte lika lyxigt som limited edition samlarutgåvor) istället för anonyma tråkiga plastboxar, ofta utan svartvit "manual" eller ens en CD, så kommer fysisk försäljning att öka.

det funkade med vinyler (som sedan flera år tillbaka övertagit CD-försäljningen), och det skulle funka med spel med.

edit: nu missade jag helt att det här handlade om xbox, oops.

Medlem

Kan tänka mig att game pass spelar in ganska hårt på xbox. Har inte köpt ett enda spel som finns på gamepass (om jag inte redan ägt dem innan de hamnat där då). Men å andra sidan så har jag väl i stort sett gett bort min xbox x till syarrans knoddar. Tror de mest kör via game pass också.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

På PC där det inte funnits fysisk media på 15 år?

För en öppen digital marknad är samma sak som när konsoltillverkaren har monopol på spelförsäljningen och tar 1100kr för AAA.

Skrivet av kebbe:

För en öppen digital marknad är samma sak som när konsoltillverkaren har monopol på spelförsäljningen och tar 1100kr för AAA.

Det är ju något som sker på PC också. Tex Diablo IV Ultimate kostar lika mycket oavsett plattform.

Medlem

Hade varit intressant om man hade känt till hur många konsoler som sålts i Europa.
Bortsett från 360:n så har väl MS aldrig varit i närheten av konkurrenternas marknadsandelar i Europa?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Tråkig men förutspådd utveckling. Jag köper nästintill allt mitt fysiskt men ibland digitalt om priset är överlägset, dock främst äldre spel. Börjar nu istället samla på mig gamla titlar till 360 som jag missat. Blir det enbart digitalt i framtiden så följer jag med men troligen aldrig vid release utan lär ju få vänta månader (eller år?) innan priserna på hetaste titlarna blir omkring där min gräns går.

123
Skriv svar