En Final Fantasy 6-remake skulle kunna ta 20 år att utveckla

Robot
En Final Fantasy 6-remake skulle kunna ta 20 år att utveckla
Medlem

Yikes, hoppa det då i så fall. Gratis-tips från coachen.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Redaktör
Ponny

Kittlande tanke, men det är ju inget som säger att det måste bli en remake i samma anda som remakesjuan. Finns andra sätt att göra remakes på, och man skulle ju kunna ta en Octopath-aktig väg (även om det inte nödvändigtvis måste se ut som just Octopath).

Å andra sidan: sexan är perfekt som den är. Förutom den officiella översättningen, iofs.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bäst att de sätter igång då.

2044 har potential att bli ett av de bästa spelåren på länge.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skribent

Jag vill fortfarande ha en remake på IX. Det ryktades och snackades om det. Men vet inte riktigt vad sista ordet var där.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Bäst att de sätter igång då.

2044 har potential att bli ett av de bästa spelåren på länge.

Ja, då kanske Elder Scrolls 6 kommer också!

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kittlande tanke, men det är ju inget som säger att det måste bli en remake i samma anda som remakesjuan. Finns andra sätt att göra remakes på, och man skulle ju kunna ta en Octopath-aktig väg (även om det inte nödvändigtvis måste se ut som just Octopath).

Å andra sidan: sexan är perfekt som den är. Förutom den officiella översättningen, iofs.

Jag gillade verkligen 6an också, men spelade aldrig klart. Kom till en kritisk punkt i spelet och där slutade jag av någon anledning. Så länge sedan så jag kommer inte ihåg. Det jag däremot kommer ihåg är att jag försökte spela igen för några år sedan och visserligen gillar jag slumpmässiga strider, men jag tyckte de kom HELA TIDEN och betydligt oftare än 6,7,8,9,10 som jag även spelat igenom. Gick ett par steg så var det fight, sen ett par steg till så var det fight.

Vet du om mitt minne är missvisande eller var det så mycket slumpmässiga fighter?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Shadee:

Jag gillade verkligen 6an också, men spelade aldrig klart. Kom till en kritisk punkt i spelet och där slutade jag av någon anledning. Så länge sedan så jag kommer inte ihåg. Det jag däremot kommer ihåg är att jag försökte spela igen för några år sedan och visserligen gillar jag slumpmässiga strider, men jag tyckte de kom HELA TIDEN och betydligt oftare än 6,7,8,9,10 som jag även spelat igenom. Gick ett par steg så var det fight, sen ett par steg till så var det fight.

Vet du om mitt minne är missvisande eller var det så mycket slumpmässiga fighter?

Faktiskt inte tänkt på om det var mer frekvent, men så kanske det var? Det är helt klart en bitvis åldersstigen resa att spela igenom alla pixel-remasters, men jag hyser ändå varma känslor för random encounters (och här kan man stänga av dom – men känns fusk? ).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag vill se en remake av nian, jag. Men jag är inte säker på att jag vill se SquareEnix göra den. De har inte samma syn på vad en remake ska vara som jag. En remake av nian skulle inte vara så påkostad som sjuan, men samtidigt något mer påkostat än ett spel med Octopath Traveler-grafik.

Skribent

Instämmer angående en remake av nian, fast gärna närmre originalet än remake-sjuan. Håller verkligen tummarna för att ryktena från förra året visar sig stämma.

Medlem

Tror mer på 17 år och 8 månader, men det är jag det.

Medlem

Problemet är att de gör sina "remakes" på helt fel vis genom att blanda in massa nya karaktärer, onödigt dravel och annat som inte behövs. Hade de istället behållt mer av det gamla och istället vadat i gränslandet mellan remaster och remake hade det blivit både bättre och tagit mindre tid.

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Faktiskt inte tänkt på om det var mer frekvent, men så kanske det var? Det är helt klart en bitvis åldersstigen resa att spela igenom alla pixel-remasters, men jag hyser ändå varma känslor för random encounters (och här kan man stänga av dom – men känns fusk? ).

Jag kommer ju starta upp det igenom någon dag så då får vi se

Gillar också slumpmässiga fighter, men inte när det blir för mycket. I 10an kommer jag ihåg kunde man equippa ett item för att få bort alla strider, det var riktigt bra sent i spelet när man sprang och jagade specialvapnen och återbesökte en massa platser. Hade varit totalt menlösa fighter utan exp, bara tidsödande.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kittlande tanke, men det är ju inget som säger att det måste bli en remake i samma anda som remakesjuan. Finns andra sätt att göra remakes på, och man skulle ju kunna ta en Octopath-aktig väg (även om det inte nödvändigtvis måste se ut som just Octopath).

Jag tänkte direkt att jag mycket hellre skulle vilja se en remake på samma sätt som de gjorde om Live-a-live nyligen, än den totala konverteringen som var FF7-remake.
Samma stil, men modern pixelgrafik och remixat soundtrack.
De får gärna lite småändringar, typ QoL och balansjusteringar. Kanske till och med lite extra content vid sidan av det som redan finns. Men kärnan i spelet skall man låta vara i en remake.

Skribent
Skrivet av Shadee:

Jag kommer ju starta upp det igenom någon dag så då får vi se

Gillar också slumpmässiga fighter, men inte när det blir för mycket. I 10an kommer jag ihåg kunde man equippa ett item för att få bort alla strider, det var riktigt bra sent i spelet när man sprang och jagade specialvapnen och återbesökte en massa platser. Hade varit totalt menlösa fighter utan exp, bara tidsödande.

Tror man även kan snabba upp striderna i Pixel remastern och sätta dem på "auto" så då blir det inte lika irriterande.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

20år? Hahaha visst.

Jag kan inte tänka mig något jag vill mindre i hela världen än att trädgårdstomtarna på nuvarande Square Enix ska fucka upp FF VI med sjuttioelva olika spel, extended universes och bla bla bla. Säkert sälja NFT:s också. Nej, snälla, låt FF VI vara.

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Ja, då kanske Elder Scrolls 6 kommer också!

Vet knappt vad man ska spela, star citizen släppet kommer ju då också

Medlem

Tog 6 år för ett relativt litet indieteam som Larian att sätta ihop Baldur's Gate 3. Läger Squenix och deras tusentals anställda 20 år på FF6 remake är det nog en hel del pengar som "försvinner" på vägen.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Instämmer angående en remake av nian, fast gärna närmre originalet än remake-sjuan. Håller verkligen tummarna för att ryktena från förra året visar sig stämma.

Ja, en remake av nian måste hålla sig 100% till originalet. Det ska dock vara ett 3D-spel som FFVII Remake som och inte något 2,5D-rollspel.

Medlem

Jag gillar remaken av FFVII
Jag älskar originalet.
Det som får mig att uppskatta spelet och vilja spela det är i stor utsträckning nostalgifaktorn. Samtidigt som det är nödvändigt att göra om spelsystemet så saknas något.
Jag kommer naturligtvis att fortsätta köpa spelet. Trots att det skaver. Jag hade föredragit modernare turbaserade strider, men får dras med Squares nya filosofi. I och med mitt köp stödjer jag på sätt och vis utvecklingen. I remakens fall har jag i alla fall nostalgi.
Senaste FF däremot hade Square gått för långt.
I recensionerna läste man om övergången till mer actionbetonat. Det fick bra betyg. En 5:a här på FZ. Visst var det ett actionspel. Ett fruktansvärt dåligt sådant som helt saknade både finess, engagemang och utmaning.
Jag förstår inte.
Varför vill nuvarande Square ha den här utvecklingen?
Sjuan är älskvärd. Sexan är ännu mer.
Om en remake ska ske försök då att göra det med samma känsla som i originalet.
Det fanns något magiskt där.
Att få känna samma upplevelse under operascenen som man kände då, men idag kan jag inte få med en medioker cutscene i ett actionspel.
Jag tror inte att nuvarande Square är kapabla till att klara av det

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Jag gillar remaken av FFVII
Jag älskar originalet.
Det som får mig att uppskatta spelet och vilja spela det är i stor utsträckning nostalgifaktorn. Samtidigt som det är nödvändigt att göra om spelsystemet så saknas något.
Jag kommer naturligtvis att fortsätta köpa spelet. Trots att det skaver. Jag hade föredragit modernare turbaserade strider, men får dras med Squares nya filosofi. I och med mitt köp stödjer jag på sätt och vis utvecklingen. I remakens fall har jag i alla fall nostalgi.
Senaste FF däremot hade Square gått för långt.
I recensionerna läste man om övergången till mer actionbetonat. Det fick bra betyg. En 5:a här på FZ. Visst var det ett actionspel. Ett fruktansvärt dåligt sådant som helt saknade både finess, engagemang och utmaning.
Jag förstår inte.
Varför vill nuvarande Square ha den här utvecklingen?
Sjuan är älskvärd. Sexan är ännu mer.
Om en remake ska ske försök då att göra det med samma känsla som i originalet.
Det fanns något magiskt där.
Att få känna samma upplevelse under operascenen som man kände då, men idag kan jag inte få med en medioker cutscene i ett actionspel.
Jag tror inte att nuvarande Square är kapabla till att klara av det

Jag tror att du sätter huvudet på spiken redan i början av ditt inlägg.

Du utgår från din nostalgi men verkar samtidigt glömma bort att det fostras ständigt nya generationer av gamers och många av dessa kommer att använda FF16 som referens om 20 år på samma sätt som du gör nu med FF7.

Vår tid har varit och vi får ta det lilla vi får i sådana här sammanhang så som FF7 Remake som jag personligen tycker är en briljant mellanväg.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Ja, en remake av nian måste hålla sig 100% till originalet. Det ska dock vara ett 3D-spel som FFVII Remake som och inte något 2,5D-rollspel.

Det vill jag påstå är direkt omöjligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skulle inte ha något i mot en trevlig remake där dom slängde in lite finare texturer och inte vet jag gör det i en ny motor. Kan fortfarande använda sig av 2d om det gör att det tar mindre tid. Bara tanken på känslan och musiken från när jag var liten gör mer så glad =D

Medlem

Det här är ju samma sak som de sa om Final Fantasy VII-remaken för typ 15 år sedan.

Inaktiv

Jag kan ju själv tycka att en remake måste inte vara så extremt som Final Fantasy VII remaken.
Det ser jätte snyggt ut men det även med simplare grafik så kan man få det att se väldigt snyggt ut.

Jag skulle önska att de gjorde remakes av typ alla äldre Dragon Quest spelen och lade till så att man kan växla mellan 2D och 3D precis som i Dragon Quest XI.
Det har aldrig varit så lätt för mig att levla i ett spel som i Dragon Quest XI eftersom jag vill spela genom spelet i både 2D och 3D.

Medlem

Dom borde göra en remake av 6 i samma stil som 7, 8 och 9. Med för-renderade bakgrunder. Det hade varit mumma.
Gärna snabbare strider, talent trees och lite roligare gear också.

1
Skriv svar