Medlem
ROG Ally

Publicerad den första april i en skämtsam ton antog alla att det var ett överproducerat Aprilskämt. Vilket, när jag tänker på det, är lite utav ett genidrag. Många, mig inkluderad, såg filmen och tänkte "haha - om det bara var sant!" och så nu två dagar senare... BAAM! Den är på riktigt!

Nu har Linus på LTT fått klämma på konsolen och enligt ASUS ska den ha prestanda som TVÅ STEAM DECKS och dubbla skärmupplösningen. Oh wow. Suget minskar inte direkt! Eller vad säger ni?

Medlem

Har redan en steam deck.
Tycker den känns som den perfekta bärbara enheten.
Denna tror jag kommer vara dyrare, inte prestera bättre i praktiken.
Knapparna ser ut att ha sämre placering. Inga musplattor?
Sen Windows brukar inte vara smidigt handheld.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Kul med konkurrens men känner det är helt onödiga produkter, förstår verkligen inte målgruppen. Måste vara en sjukt nichad målgrupp som är intresserade av detta.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Kul med konkurrens men känner det är helt onödiga produkter, förstår verkligen inte målgruppen. Måste vara en sjukt nichad målgrupp som är intresserade av detta.

Sjukt nischat med handheld? Det var nå nytt, målgruppen känns rätt självklar 🤔😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Sim
Medlem

Jepp, för Nintendo har ju knappt sålt en enda bärbar konsol...

Skrivet av fejksson:

Kul med konkurrens men känner det är helt onödiga produkter, förstår verkligen inte målgruppen. Måste vara en sjukt nichad målgrupp som är intresserade av detta.


signatur

Arff

Medlem

Det är som en bärbar dator i form av en spelkonsol, klart det finns en målgrupp!

Redaktör
Ponny

Köpte precis en Steam Deck. Är nöjd med den. Lär krävas nåt alldeles extra för att jag ska nappa på en till. We shall see!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har en deck och tycker framförallt dess OS fungerar riktigt bra. Hade jag kört Windows på en handheld så hade jag saknat Steam OS overlayet där man kan fibbla med refresh rate och fps limit osv samtidigt som man har igång ett spel.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Har en deck och tycker framförallt dess OS fungerar riktigt bra. Hade jag kört Windows på en handheld så hade jag saknat Steam OS overlayet där man kan fibbla med refresh rate och fps limit samtidigt som man har igång ett spel.

ROG Ally verkar ju ha en liknande med "command central" ca 5:10 in

KoP
Medlem

Bärbart spelande.. njää. Får endast ro att spela i en skön fotölj framför en stor tv. :'D

Medlem
Skrivet av Molotov:

Knapparna ser ut att ha sämre placering. Inga musplattor?

Gillar hur spakarna är placerade. Avskyr spakarnas placering på PS kontrollerna, Steam deck ser sjukt klumpig ut så kontrollmässigt tror jag mer på denna.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Gillar hur spakarna r placerade. Avskyr spakarnas placering på PS kontrollerna, Steam deck ser sjukt klumpig ut så kontrollmässigt tror jag mer på denna.

Tycker denna asus ser klumpig ut.
Steam decks knappar sitter på rätt plars när man håller den.
Folk som inte testat den tror att spakarna bör sitta där plattorna är men nej det blir inte bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har beställt en nu, för 7500kr

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har beställt en nu, för 7500kr

Det var ett väldigt bra pris! (Har för mig jag betalade 9500 när jag köpte min i somras) Hoppas du blir nöjd

Edit: Btw, så kan det vara bra att känna till att det är relativt vanligt med problem med SD-läsaren. Dvs, det är bättre att hålla sig till (eller uppgradera) interna lagringen istället.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har beställt en nu, för 7500kr

Vart hittade du den så billigt? Såg en på inet som hade varit inlämnad på lagning för 8300 som billigast.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har beställt en nu, för 7500kr

Skrivet av Mr_Qi:

Vart hittade du den så billigt? Såg en på inet som hade varit inlämnad på lagning för 8300 som billigast.

Det finns en billigare modell nu, med Z1 istället för Z1 extreme. Är det den?

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Vart hittade du den så billigt? Såg en på inet som hade varit inlämnad på lagning för 8300 som billigast.

Fyndvara hos webhallen. Den dyra modellen, kostade egentligen 9500. För lågrankad medlem fick man 500kr rabatt som fyndvara, men jag fick nästan 2000kr rabatt. Gött att ha bra rankning hos webhallen 😁

Medlem
Skrivet av grimpe:

Det finns en billigare modell nu, med Z1 istället för Z1 extreme. Är det den?

Nope, Extreme modellen

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det var ett väldigt bra pris! (Har för mig jag betalade 9500 när jag köpte min i somras) Hoppas du blir nöjd

Edit: Btw, så kan det vara bra att känna till att det är relativt vanligt med problem med SD-läsaren. Dvs, det är bättre att hålla sig till (eller uppgradera) interna lagringen istället.

Har du undvikit att använda SD läsaren? Vet knappt om jag vågar använda den, då jag inte vill hålla på och skicka in den stup i kvarten.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fyndvara hos webhallen. Den dyra modellen, kostade egentligen 9500. För lågrankad medlem fick man 500kr rabatt som fyndvara, men jag fick nästan 2000kr rabatt. Gött att ha bra rankning hos webhallen 😁

Fett! Hade jag kommit över en sån deal hade jag slagit till. Berätta sen vad du tycker om den.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har du undvikit att använda SD läsaren? Vet knappt om jag vågar använda den, då jag inte vill hålla på och skicka in den stup i kvarten.

Nja, jag har kört SD-läsaren mer eller mindre sen jag köpte Allyn i Juni. Tänker att det inte är hela världen om den går sönder, när det väl kommer en revision av hårdvaran där SD-läsaren är lagad så kommer jag ju ändå vilja byta. Dock tycks jag haft mer tur än många andra, då den fortfarande fungerar felfritt. Köpte min på Inet, så räknar med att det inte kommer vara några större problem att få lagad/bytt.
Vad jag förstår så gör det (antagligen) varken till eller från om du använder läsaren. Det som går sönder, i första hand, är just läsaren. (Sen händer det ibland att även SD-korten blir förstörda.) Dvs läsaren lär gå sönder oavsett om det är ett kort i den eller ej. Men om du väljer att använda den så är det ju bra att räkna med att kortet kan bli förstört... så du inte köper bästa dyraste SD-kortet som existerar

Parantes, men jag rekommenderar också att man köper någon form av docknings-station till Allyn. Allt är ju 100ggr enklare om man kan köra den som en vanlig desktop-dator (med extern skärm/keyb/mus osv) när man "meckar" med den och konfigurerar programvara.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nja, jag har kört SD-läsaren mer eller mindre sen jag köpte Allyn i Juni. Tänker att det inte är hela världen om den går sönder, när det väl kommer en revision av hårdvaran där SD-läsaren är lagad så kommer jag ju ändå vilja byta. Dock tycks jag haft mer tur än många andra, då den fortfarande fungerar felfritt. Köpte min på Inet, så räknar med att det inte kommer vara några större problem att få lagad/bytt.
Vad jag förstår så gör det (antagligen) varken till eller från om du använder läsaren. Det som går sönder, i första hand, är just läsaren. (Sen händer det ibland att även SD-korten blir förstörda.) Dvs läsaren lär gå sönder oavsett om det är ett kort i den eller ej. Men om du väljer att använda den så är det ju bra att räkna med att kortet kan bli förstört... så du inte köper bästa dyraste SD-kortet som existerar

Parantes, men jag rekommenderar också att man köper någon form av docknings-station till Allyn. Allt är ju 100ggr enklare om man kan köra den som en vanlig desktop-dator (med extern skärm/keyb/mus osv) när man "meckar" med den och konfigurerar programvara.

Har redan Series S, Series X och en gaming laptop, så behöver egentligen ingen docka 😅

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har redan Series S, Series X och en gaming laptop, så behöver egentligen ingen docka 😅

Vet inte om du missförstod mig. Det jag menade är att en dator med 7" skärm och som varken har keyboard eller mus (Som Ally är) inte är speciellt användarvänlig. Ska du t.ex gå igenom och editera ett antal ini-filer... eller kanske installera och konfigurera ett frontend till dina emulatorer, installera applikationer/drivrutiner, ja då är det otroligt mycket smidigare att kunna koppla in den till en riktig skärm/keyb/mus.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Fett! Hade jag kommit över en sån deal hade jag slagit till. Berätta sen vad du tycker om den.

Webhallen får ofta in fyndvaror för det priset, även komplett och Inet.

Sjukt bra enhet. Lenovo verkar ju ha bättre spakar utan någon risk för drifting, större skärm och fler anslutningsmöjligheter.
Men jag tycker större än 7 tum blir för stort på bärbart.

Rog Ally är en riktigt grym maskin, riktigt smidig för sängspelande. Det enda problemet är att när jag spelar Halo Infinite om jag råkar nudda skärmen så spammas skotten, måste ta på skärmen igen för att det ska sluta.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Fett! Hade jag kommit över en sån deal hade jag slagit till. Berätta sen vad du tycker om den.

https://www.power.se/gaming/pc-och-tillbehor/handhaallen-gami...

6000kr helt ny nu.

Medlem

Verkar som ASUS planerar att släppa ROG Ally 2 redan i år!

Medlem

Verkar som första Ally då var att doppa tårna och nu kom dom fram till att dom vill fortsätta.
Enligt artikeln är det forftarande bekymmer med första. Jag vet inte om det stämmer men man får väll hoppas det blir bättre med ny handheld så fall.
Själv hänger jag kvar med första Steam decken, höll mig från att köpa oled varianten.
Köper en ny när man ser en vesäntlig skillnad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Verkar som första Ally då var att doppa tårna och nu kom dom fram till att dom vill fortsätta.
Enligt artikeln är det forftarande bekymmer med första. Jag vet inte om det stämmer men man får väll hoppas det blir bättre med ny handheld så fall.
Själv hänger jag kvar med första Steam decken, höll mig från att köpa oled varianten.
Köper en ny när man ser en vesäntlig skillnad

Har inte ROG Ally själv så vet inte om den har problem, och nu kommer jag ju definitivt vänta tills uppföljaren kommer istället Hoppas den har OLED-skärm utöver andra förbättringar. Det är vad som saknas från Steam Deck nu kan jag känna

Medlem

Lite spekulation om hur den kan stå sig rent tekniskt. Kan vi hoppas på en OLED-skärm t.ex? Vore ju inte så dumt! Speciellt inte om den har HDR.

1
Skriv svar