Vad är din IQ?

FM-guru
F.d. Sisyr

Det enda jag gjort är något gammalt test från Illustrerad Vetenskap för en massa år sedan. Fick 136 då och utgår ifrån att testet var lika tilllförlitligt som dasspappret på den lokala sunkpuben.

Medlem

Har gjort ett riktigt IQ test för några år sedan. Var väldigt intressant att ta del av eftersom de som håller i testerna mäter olika sorters intelligens (analytisk, matematik, allmänbildning, etcetera), samt hur responsiv en person är för olika sorters information.

Insåg att jag kunde beräkna och redovisa mycket information men att min reaktionsförmåga var sämre. Detta gav mig en bättre förståelse över varför jag hade lätt för vissa typer av arbetsuppgifter och svårt för andra.

Fick ett resultat på 123 i IQ.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ingen aning, är förmodligen dum i huvudet men vem bryr sig?

Känner samma, man föds med olika egenskaper och förutsättningar som man inte har fått någon chans att påverka.
Man är den man är, que sera, sera liksom.

Medlem

Gjort några olika, mensas inkluderat. Låg precis över gränsen för att kunna gå med, så någonstans kring 130. Valde dock att inte gå med. För mig kändes det som en klubb för inbördes beundran, vilket inte är min kopp te.

Ska också sägas att jag inte känner mig smartare än någon annan. Möjligen snabbare än genomsnittet på att ta till mig vissa väldigt begränsade former av mönster/data. Men det väger jag mer än väl upp för genom att vara ganska lat 😅

(För att gå lite out of topic: Min erfarenhet är att intelligens säger väldigt lite om hur framgångsrik någon kommer att bli. Driv och envishet desto mer.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skrivet av Ejziponken:

What about street smarts?

Medelvärdet är ju typ 100, så tycker pollen borde varit uppdelat lite bättre. Runt 2.2% ligger över 130. Nu hamnar ju många som har normalt IQ i samma spalt som de som hävdar att de har extrema nivåer. Eftersom du har runt 90 i IQ så får jag väl förlåta dig, inte ditt fel att det blivit såhär. :/ (:P)

"Sverige ligger fyra på den europeiska intelligenstoppen, med en genomsnittlig intelligenskvot på 104."

Ah, det är en befrielse, ändå! Alltid om jag gör något korkat så kan jag bara tyst muttra nåt om 90 i IQ. Vad är din ursäkt när du failar, liksom!?

Medlem
Skrivet av Nomman:

(För att gå lite out of topic: Min erfarenhet är att intelligens säger väldigt lite om hur framgångsrik någon kommer att bli. Driv och envishet desto mer.)

Ja, men det säger väl sig självt. Är ju extremt sällan som företagsledare eller politiker ger något särdeles intelligent intryck. Nu menar jag inte att de skulle vara ointelligenta, men högintelligenta är de i regel inte.

Ironiskt då att det över huvud taget fästs någon vikt vid detta vid rekryteringar av vissa tjänster. Har personligen aldrig varit med om detta, bortsett från mönstringen (där jag fick 8 av 9)

Medlem

123 enligt illvets test, vilket jag aldrig tror på då jag äter kakor i sängen.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Tycker sådana tester är meningslösa, det kanske kan hjälpa om det gäller att anpassa en en utbildning för ett barn med större behov, men som vuxen? Om man har någon form av nyfikenhet eller akademisk driv så är det viktigare vad man gör med det. Fysikern Brian Cox erkände själv i en intervju att han inte var något geni och hade medelmåttiga matematiska betyg men gjorde precis som alla andra - att arbeta igenom utbildningen.

Det klickade med mig specifikt för jag har alltid haft svårt med huvudräkning men jag har alltid haft nyfikenhet och intresse gällande teknik och fysik och lär mig i egen vardaglig hand olika saker.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Senast jag gjorde nå sånt skit på Mensas sida så fick jag 140 nånting, men det är ett bra tag sedan. Sedan har jag inte tänkt nå mer på det. Så betydelsefullt var det.

Medlem

Ganska säker på att jag har 131


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Klubben för inbördes beundran i denna tråden

Medlem

Många superhjärnor här uppenbarligen. Kanske vore bättre att ni ägnade er åt kvantfysik och att hitta botemedel åt cancer än att slösa tid på hur man får kådisar i Leasure Suit Larry?

😘

Medlem

Gissningsvis är jag dummare än tåget 😁

Medlem

Jag har gjort IQ-tester många gånger. Via nätet, nykter/onykter, via vården, osv. Har klarat testet till Mensa (för att få lov att göra/avgöra om det är lönt att göra det riktiga testet) upprepade gånger.

Landar ständigt mellan 110-130.

Har diagnos ADHD som jag tvivlar på stämmer, men får alltid höra hur intelligent jag är av psykologer/läkare. Överintelligent är ordet de använder.

Har även presterar väl i IT-branchen som utvecklare trots att jag många gånger var sömnlös och onykter på arbetstid.

Med tanke på att jag är dum i huvudet så har jag tappat tron på sådana tester och alla slutsatser där omkring.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Omröstningen är dåligt genomförd. 100 är genomsnittet men du investerade tid i att särskilja 60-100 men inte t.ex. 100-140.

Skrivet av Hartassen:

Omröstningen är dåligt genomförd. 100 är genomsnittet men du investerade tid i att särskilja 60-100 men inte t.ex. 100-140.

Aaaaah asså de blev fööör mycket att hållla reda på så jag ba fick panik och posta den lol xD

12
Skriv svar