Överlevnadsspelet Enshrouded är early access-släppt till bra omdömen

Robot
Överlevnadsspelet Enshrouded är early access-släppt till bra omdömen
Medlem

Spelade lite innan släppet och sedan efter släppet. Det flyter betydligt bättre nu. Rätt kul spel faktiskt - men jag ska ligga lite lågt med det tills polarna (har jag några sådana?) också köpt det. Roligare att spela survivalspel med andra.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Nästan Guerrilla-nivå av dålig timing att släppa sitt Early Access-survivalspel en dryg vecka efter att ett annat survivalspel tagit över världen. Hoppas det går vägen ändå, spelet såg lite småroligt ut.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nästan Guerrilla-nivå av dålig timing att släppa sitt Early Access-survivalspel en dryg vecka efter att ett annat survivalspel tagit över världen. Hoppas det går vägen ändå, spelet såg lite småroligt ut.

Tror inte direkt de plannerade att göra så från början, men det är svårt att skjuta upp ett datum ibland. För min del dök palworld mer eller mindre upp från ingenstans


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Gillade deras förra spel Portal Knights även om det var lite begränsande i sin uppbyggnad eftersom världarna var begränsade.
Ska bli kul att testa detta framöver någon gång.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Demot var kul, kommer nog köpa det faktiskt


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Har lite performance strul, kör låst FPS vid 90, men det känns som att det är 30fps. riktigt skumt, annars kul.

Medlem

Efter att ha spelat Palworld precis innan så kändes detta som stenåldern i jämförelse.... Så mycket QoL som saknas, och det är helt klart roligare när automation finns med.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Har lite performance strul, kör låst FPS vid 90, men det känns som att det är 30fps. riktigt skumt, annars kul.

Håller med! Det är väldigt roligt faktiskt - men performance är riktigt underlig, kör med 4070Ti, står via steam fps att det är 117-120 men känns betydligt lägre. Dippar dessutom då och då utan förklaring. Läste idag att spelet är låst till 60 (?) så antagligen får vi missvisande siffror, kanske är det?

Medlem

Upptäckte spelet först igår, och när jag nu läste orden "handskapad värld" så blir det ett köp ikväll! Ska bli riktigt spännande

Skrivet av Dunder:

Efter att ha spelat Palworld precis innan så kändes detta som stenåldern i jämförelse.... Så mycket QoL som saknas, och det är helt klart roligare när automation finns med.

Intressant, tror jag kände likadant efter att just spelat igenom Valheim och Conan Exiles innan jag fick för mig att prova Ark som jag hade köpt på en rea. Orkade nog med en hel timme innan jag la ner. Vet ju hur frustrerande det kan vara när man vant sig vid en viss typ av funktionalitet kring byggandet, och hur mycket man kan sakna den i ett senare spel.
Palworld och Enshrouded skiljer sig ju vad jag förstått en hel del i game play utöver byggandet...är det inte tillräckligt för att väga upp menar du?

Medlem

Köpte det igår. Hade aldrig hört talas om det innan. Det är sjukt kul och timmarna bara flyger iväg. Byggandet är klockrent. Inte gått ut i världen än riktigt och utforskat. Så ska bli spännande att göra det idag

Medlem
Skrivet av Ender:

Upptäckte spelet först igår, och när jag nu läste orden "handskapad värld" så blir det ett köp ikväll! Ska bli riktigt spännande

Intressant, tror jag kände likadant efter att just spelat igenom Valheim och Conan Exiles innan jag fick för mig att prova Ark som jag hade köpt på en rea. Orkade nog med en hel timme innan jag la ner. Vet ju hur frustrerande det kan vara när man vant sig vid en viss typ av funktionalitet kring byggandet, och hur mycket man kan sakna den i ett senare spel.
Palworld och Enshrouded skiljer sig ju vad jag förstått en hel del i game play utöver byggandet...är det inte tillräckligt för att väga upp menar du?

Gameplay blir säkert roligare längre fram i utvecklingen, men det känns väldigt barebone än så länge. Nu finns det typ två sorters fiender att slåss mot sex timmar in i spelet och resterande gameplay har man sett hundra gånger förut i andra survival-spel.

Det finns så många spel att dra inspiration från idag så det är lite underligt att självklara features inte finns med direkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Betydligt bättre känsla i detta än demot. Blev väldigt orolig efter att ha spelat det i 30 minuter för någon månad sedan, men klar förbättring i EA.

Jag tror att man vill hoppa på tåget om något år egentligen men själv är jag en sån som inte kan låta bli.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Gameplay blir säkert roligare längre fram i utvecklingen, men det känns väldigt barebone än så länge. Nu finns det typ två sorters fiender att slåss mot sex timmar in i spelet och resterande gameplay har man sett hundra gånger förut i andra survival-spel.

Det finns så många spel att dra inspiration från idag så det är lite underligt att självklara features inte finns med direkt.

Mm, ska bli kul att prova...är ju ingen jättekostnad direkt. Valheim har nog hittills den bästa byggtekniken hittills, men Conan Exiles var också jäkligt bra med dess olika material, så en kombination av de båda hade varit en dröm

Medlem

Spontant, och innan jag köpt det, så är jag inte emot en kombination av Early Access för en mindre kostnad, och att komplettera det senare när spelet är klart med ett Battle Pass. Då blir det mer ok att betala för extra innehåll, och ifall det dessutom finns en butik mer rimliga priser som inte är någon jävla cash grab scam som alla andra BP jag sett hittills så skulle det ju vara en riktig win-win.

Testpilot
Skrivet av Piigge:

Har lite performance strul, kör låst FPS vid 90, men det känns som att det är 30fps. riktigt skumt, annars kul.

Skrivet av Jagzzon22:

Håller med! Det är väldigt roligt faktiskt - men performance är riktigt underlig, kör med 4070Ti, står via steam fps att det är 117-120 men känns betydligt lägre. Dippar dessutom då och då utan förklaring. Läste idag att spelet är låst till 60 (?) så antagligen får vi missvisande siffror, kanske är det?

Det är en bugg de gräver i just nu.

Den temporära lösningen i dagsläget är att låsa spelet till 60 FPS, allt över det ger ojämna frame timings(?) — Spelet flyter kort sagt sämre med hög bilduppdateringsfrekvens.

Som jag förstått det är detta ett prioriterat problem, och man har redan uteslutet bla. Engine-strul. Återstår att se hur snabbt de kan hitta roten till problemet och åtgärda det.

Givet hur snabba de var med två hot-fixar igår redan är jag inte direkt orolig att problemet kommer kvarstå speciellt länge


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är en bugg de gräver i just nu.

Den temporära lösningen i dagsläget är att låsa spelet till 60 FPS, allt över det ger ojämna frame timings(?) — Spelet flyter kort sagt sämre med hög bilduppdateringsfrekvens.

Som jag förstått det är detta ett prioriterat problem, och man har redan uteslutet bla. Engine-strul. Återstår att se hur snabbt de kan hitta roten till problemet och åtgärda det.

Givet hur snabba de var med två hot-fixar igår redan är jag inte direkt orolig att problemet kommer kvarstå speciellt länge

Bra att veta, tvivlar inte på att de kommer fortsätta skicka ut fixar!

Medlem
Skrivet av Dunder:

Efter att ha spelat Palworld precis innan så kändes detta som stenåldern i jämförelse.... Så mycket QoL som saknas, och det är helt klart roligare när automation finns med.

QoL?

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Quality of life. Rent generellt system som gör monotona och repetiva handlingar smidigare och snabbare.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Säkert roligt, men kommer inte över att spelet är optimerat som en rutten potatis ungefär. Samma nu som i tidigare demo...

1
Skriv svar