Pokémon Company uttalar sig om Palworld: "Undersöker"

Robot
Pokémon Company uttalar sig om Palworld: "Undersöker"

Pokémon-företaget medger att de "har fått många frågor".

#palworld, #pokémon, #the-pokémon-company


Medlem

Hoppas verkligen ingenting händer, Nintendo kan istället inse att man kan utvecklas och göra något vettigt av monster capture "genren" istället för att fortsätta pumpa ut skräp.

Quake-konnässsör

Pokemonspelarna är bara avundsjuka att Nintendo inte har gjort ett bra Pokemon spel på 20 år

Medlem
Skrivet av almblad:

Pokemonspelarna är bara avundsjuka att Nintendo inte har gjort ett bra Pokemon spel på 20 år

Medlem
Skrivet av almblad:

Pokemonspelarna är bara avundsjuka att Nintendo inte har gjort ett bra Pokemon spel på 20 år

Det är lite så det känns just nu, tror inte folk hade brytt sig alls lika mycket om det var ett annat varumärke. Fans av Pokemon kan helt enkelt inte inse att det varumärke de älskar har behandlats som skit och inte pushas framåt överhuvudtaget, Pokemon peakade ju typ runt Pokemon silver/guld eran haha.

Medlem

Typ som de undersökte Genshin Impact? Låter inte som att de har något.

Medlem
Skrivet av almblad:

Pokemonspelarna är bara avundsjuka att Nintendo inte har gjort ett bra Pokemon spel på 20 år

Det har ju släppts flera bra spel de senaste 20 åren, sitt ned i båten lite.

Medlem

Har inte spelat palworld eller har bra koll på pokémon. Är monstrerna tagna från pokémon eller är dom bara väldigt lika?

Finns så många pokémon så har man en liknande design komme väl Nintendo alltid kunna påvisa att man ha kopierat.

Medlem

Får de på något sätt rätt i detta i en rättegång så kan man lika gärna lägga ner alla trading card games också, det får bara finnas ett. För att inte tala om racingspel, shooters osvosv

Skrivet av jehuty:

Finns så många pokémon så har man en liknande design komme väl Nintendo alltid kunna påvisa att man ha kopierat.

Detta blir ju extra knivigt också när det finns Pokémon som bara är en magnet, en kotte och en jäkla lampa.

Det enda jag kan tänka mig är om de faktiskt kan bevisa att Palworld tagit alla Pokémon och låtit en AI skapa nya baserat på existerande modeller.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Har inte spelat palworld eller har bra koll på pokémon. Är monstrerna tagna från pokémon eller är dom bara väldigt lika?

Finns så många pokémon så har man en liknande design komme väl Nintendo alltid kunna påvisa att man ha kopierat.

Spelar inte heller något av spelen men har följt dramat lite från sidlinjen. Finns en hel del exempel där ute, här är två sidor som visar upp lite olika monster som "inspirerats" från Pokémon:
https://www.dexerto.com/palworld/palworld-designs-slammed-for...
https://clutchpoints.com/all-the-pokemon-look-alikes-in-palwo...

Om du har Twitter/X finns det konton som går in betydligt mer detaljerat.

Även andra designers, här en som arbetat på Blizzard och PlayStation, uttalar sig om hur osannolikt de anser det vara att detta är ren slump, eller ens bara inspiration, med tanke på proportioner och annat mellan de två spelens monster:
https://twitter.com/covingtown/status/1749462735291859423?s=2...

Till detta kommer rykten om att det är en enstaka person som designat samtliga varelser i Palworld och summerat börjar det väl osa lite katt, åtminstone för mig. Kanske inte några otvetydliga bevis för plagiat men åtminstone väldigt mycket "inspiration" i mitt tycke

Moderator | Testpilot
Skrivet av almblad:

Pokemonspelarna är bara avundsjuka att Nintendo inte har gjort ett bra Pokemon spel på 20 år

Skrivet av DieZe:

Det är lite så det känns just nu, tror inte folk hade brytt sig alls lika mycket om det var ett annat varumärke. Fans av Pokemon kan helt enkelt inte inse att det varumärke de älskar har behandlats som skit och inte pushas framåt överhuvudtaget, Pokemon peakade ju typ runt Pokemon silver/guld eran haha.

Mest troligen är det ju folk som gillar Pokemon så otroligt mycket som också har mest roligast med Palworld. Huvudserien för Pokemon har varit skit länge så nu när det kommer en utmanare då hoppar alla dit istället.

Dessutom så skulle jag säga att Pokemon nådde sin peak någon gång på DS. Att säga det nådde sin höjd med Guld och Silver är mest nostalgin från din sida då de spelen på nästan alla sätt är sämre än de på både Game boy Advance och Nintendo DS. Jag föredrar Guld och Silver också, men igen mest för nostalgi. Gameplaymässigt är de mycket sämre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

The Pokemon Company & Gameshark kanske lär sig något av konkurrens då deras senaste open world spel är bland det sorgligaste jag sett. Första trailern till Palworld kom för typ 2 år sedan så spelet har nog legat på Nintendo och TPC's radar ett tag.

Pressmeddelandet kändes verkligen som ett "Snälla sluta skriv till oss nu med era tårdränkta mail pls".

Medlem

Jag tror inte att de kommer hitta något som de kan ta till rätten. Palworld är bara bra för Pokemons framtid. Nu måste Nintendo och Game Freak anstränga sig lite, i stället för att göra minsta möjliga ansträngning pga brist på konkurrens.

Medlem

Väldigt skum utvecklare. Kolla deras andra spel på Steam.
https://store.steampowered.com/app/2154230/AI_Art_Impostor/

https://store.steampowered.com/app/1307550/Craftopia/

De lånar hejvilt från olika verk och känns inte så japanska. De har ett spel som handlar om AI-stulna verk typ. Har inte följt dom men riktigt skumt är det.

Yakuzan som startat ett spelföretag måtro?

Medlem
Skrivet av Trebsor:

Får de på något sätt rätt i detta i en rättegång så kan man lika gärna lägga ner alla trading card games också, det får bara finnas ett. För att inte tala om racingspel, shooters osvosv

Kommer genast att tänka på COD och dess vapen, dem döper sina vapen till något helt annat och gör små små förändringar mot verklighetens vapen för att komma runt licenser medan det klart och tydligt syns att det är en MP5, Famas, M4 osv.

Medlem

Härlig omslagsbild och väldigt passande till nyheten. Antar att Detektiv Pikachu får mycket att göra ny


signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Medlem

Fast det var ju Niantic som gjorde Pokémon Go, Nintendo själva har inte gjort ett skit på länge.

Medlem

Om Pocketpair tvingas ta ner spelet från Steam får alla som köpt det pengarna tillbaka eller hur funkar det?

Medlem

Nintendo lär väl lägga mer resurser på ”undersökning” än de gjort på sina skräpspel i Pokémon-franchisen de senaste åren. Finns ingenting i Palworld som når plagiatstandarden mer än vad som redan gjorts med Digimon, Nexomon, Temtem, Casette Beasts, Coromon elller ett gäng andra titlar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nintendo lär väl lägga mer resurser på ”undersökning” än de gjort på sina skräpspel i Pokémon-franchisen de senaste åren. Finns ingenting i Palworld som når plagiatstandarden mer än vad som redan gjorts med Digimon, Nexomon, Temtem, Casette Beasts, Coromon elller ett gäng andra titlar.

<Uppladdad bildlänk>

Skräpspel kan du absolut tycka men de omsätter enorma summor. Sen finns det definitivt anledning att utreda detta för The Pokémon Company vilket dem nu gör. Själv skiter jag i Pokémonspel men det finns naturligtvis en anledning att skydda sitt IP om det går. Plagiatstandard är en sak men nu handlar det om att det kan ha använts direkta ”assets” av det som redan skapats.

Medlem

Jag spelar pokemon go typ varje dag minst 30min, ibland frågar man sig varför för det är ett riktigt skitspel...
Brukar slå igång det när man ska till affärn så får autocatchern jobba lite, jao jag spelar inte själv jag har ett hjälpmedel som spelar spelet åt mig.

Testpilot
Skrivet av Ugly_Bob:

Spelar inte heller något av spelen men har följt dramat lite från sidlinjen. Finns en hel del exempel där ute, här är två sidor som visar upp lite olika monster som "inspirerats" från Pokémon:
https://www.dexerto.com/palworld/palworld-designs-slammed-for...
https://clutchpoints.com/all-the-pokemon-look-alikes-in-palwo...

Om du har Twitter/X finns det konton som går in betydligt mer detaljerat.

Även andra designers, här en som arbetat på Blizzard och PlayStation, uttalar sig om hur osannolikt de anser det vara att detta är ren slump, eller ens bara inspiration, med tanke på proportioner och annat mellan de två spelens monster:
https://twitter.com/covingtown/status/1749462735291859423?s=2...

Till detta kommer rykten om att det är en enstaka person som designat samtliga varelser i Palworld och summerat börjar det väl osa lite katt, åtminstone för mig. Kanske inte några otvetydliga bevis för plagiat men åtminstone väldigt mycket "inspiration" i mitt tycke

Det sorgliga med hela spektaklet är att jag personligen anser att Palworlds monster är betydligt mer tilltalande, verkar mer genomarbetade överlag.

Pratar inte bara om polygon-räkning här, utan ren design när det kommer till proportioner och detaljer.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nintendo lär väl lägga mer resurser på ”undersökning” än de gjort på sina skräpspel i Pokémon-franchisen de senaste åren. Finns ingenting i Palworld som når plagiatstandarden mer än vad som redan gjorts med Digimon, Nexomon, Temtem, Casette Beasts, Coromon elller ett gäng andra titlar.

<Uppladdad bildlänk>

Men det ser ut som att Palworldgänget utgått från befintliga 3D-modeller och klippt och klistrat. Så de har inte bara inspirerats av Pokemonfigurer, och gjort egna, utan använt dem rakt av i sin kreativa process. Man kan ju härleda väldigt specifika detaljer på vissa modeller t ex. Så jag tycker det är en skillnad. Jag är ingen expert, men rent lagligt har jag svårt att tro att det är tillåtet, om man inte har tillåtelse.

Medlem

Med hundra tals timmar pokemon och tisentals timmar PoGo kan med säkerhet säga.
Nintendo har inte patent på söta monster.
Isf borde de betala skadestånd till Enix och Toriyama.
Spelen påminner dessutom inte speciellt mycket om varandra.
Kommer inte leda någonstans

Quake-konnässsör
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Det har ju släppts flera bra spel de senaste 20 åren, sitt ned i båten lite.

Haha, varför ska jag sitta ned i båten, måste ju stå upp så jag kan få en bättre vy över alla Pokemon spelare som gråter samtidigt som deras skuta sjunker bara djupare och djupare ned mot botten Roligt med Pokemon fanatiker, och hoppas fler börjar bli arga på Palworld, så att det får sälja ännu mer ihop med uppmärksamhet de får.

Ska bli roligt och se hur de utvecklar Palworld vidare.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Med hundra tals timmar pokemon och tisentals timmar PoGo kan med säkerhet säga.
Nintendo har inte patent på söta monster.
Isf borde de betala skadestånd till Enix och Toriyama.
Spelen påminner dessutom inte speciellt mycket om varandra.
Kommer inte leda någonstans

Det handlar inte om det, om det gjort det hade The Pokémon Company stämt alla tidigare spel som har likheter med Pokémon.

Medlem
Skrivet av almblad:

Haha, varför ska jag sitta ned i båten, måste ju stå upp så jag kan få en bättre vy över alla Pokemon spelare som gråter samtidigt som deras skuta sjunker bara djupare och djupare ned mot botten Roligt med Pokemon fanatiker, och hoppas fler börjar bli arga på Palworld, så att det får sälja ännu mer ihop med uppmärksamhet de får.

Ska bli roligt och se hur de utvecklar Palworld vidare.

Jag ser inte hur de sjunker med tanke på deras enorma inkomster.

Medlem
Skrivet av almblad:

Haha, varför ska jag sitta ned i båten, måste ju stå upp så jag kan få en bättre vy över alla Pokemon spelare som gråter samtidigt som deras skuta sjunker bara djupare och djupare ned mot botten Roligt med Pokemon fanatiker, och hoppas fler börjar bli arga på Palworld, så att det får sälja ännu mer ihop med uppmärksamhet de får.

Ska bli roligt och se hur de utvecklar Palworld vidare.

Folk reagerar inte riktigt så mycket som du verkar tro att dem gör. Det här är ingen stor grej, Pokémon rullar väl på som det alltid gör. Det är din omognad som träder fram snarare.

Jag vet inte vad det är för personlighetsstörning du har som gör att du gottar dig så i att andra (dina ord) gråter? Låter inte friskt i vilket fall.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det sorgliga med hela spektaklet är att jag personligen anser att Palworlds monster är betydligt mer tilltalande, verkar mer genomarbetade överlag.

Pratar inte bara om polygon-räkning här, utan ren design när det kommer till proportioner och detaljer.

Jag är nog beredd att hålla med, spelar som sagt inte dem själv men har sett en del jämförelser nu under detta "drama". Men om det är så att de tagit en färdig modell som de utgår från, och därutöver kryddar med lite AI, blir det nog lätt lite fräsigare än den grund de började med. Hittills är väl allt dock spekulationer och mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Medlem

Ingen som tycker att utvecklarna av Palworld tagit en rejäl genväg när de låtit sig "inspirerats" så mkt att de i stort sett lånat viss design rakt av..?
Nintendo har lagt ner stora summor och mkt tid på att skapa designen på Pokemons, så självklart granskar de Palworld.
Min magkänsla säger att det är AI-skapat och sedan lite handpåläggning för att snygga till. Tror inte att detta lilla företag haft tid och pengar att skapa alla monster från grunden. Och så har de blivit så här lika flera olika Pokemons.

Jag tycker att de utnyttjar ett av världens största varumärken för att få extra uppmärksamhet. Hade fienderna haft en "egen" design så tror jag inte att spelet hade sålt i några 5 miljoner...
Är ju tydligt i trailern att de gör en grej av att fienderna påminner om Pokemons - MEN NU KAN DU SKJUTA MED AUTOMATVAPEN OCH DET ÄR TUFF MUSIK!

Jag är inget Pokemon-fan på ngt sätt och har ingen bitterhet över hur de utvecklats över tid.
Men visar man upp framsidan från Palworld för 100 personer på stan, så kommer de flesta tro att det är Pokemon - och det är detta spelutvecklarna utnyttjar.

Och blir nu Palworld ngt väldigt stort för denna generation så kommer dagens unga tro att Pokemons är ngt från Palworld - och då är det ngt som är lite svajigt.

12
Skriv svar