Vd:n bemöter Palworld-anklagelser om Pokémon-plagiat: "Seriösa utvecklare"

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Ser man på helheten finns det ju ingen tvekan vems varumärke Palworld försöker sko sig på här.

Ligga sömnlös tror jag ingen gör över det här.

Faktum är att jag tror att en del av de inblandade ligger någorlunda sömnlösa. De vet vad de gör och att de rör sig i en gråzon som inte är till deras fördel. Med en såhär enorm succé så tror jag att stressen infinner sig för vilka eventuella konsekvenser som kan komma.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nu måste jag köpa palworld. Retar säker massa Nintendo folk 🤣🤣🤣

Medlem

Hur har andra monster samlar spel bemöts som liknat Pokemon? Med tanke på hur många sådana spel det finns så känns det inte som att detta borde vara första gången. Vi har ju Digimon, Temtem, Nexomon, osv. Eller är det bara på grund av dem stora försäljningssiffrorna som Palworld blir extra utsatt?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Hur har andra monster samlar spel bemöts som liknat Pokemon? Med tanke på hur många sådana spel det finns så känns det inte som att detta borde vara första gången. Vi har ju Digimon, Temtem, Nexomon, osv. Eller är det bara på grund av dem stora försäljningssiffrorna som Palworld blir extra utsatt?

Eller hur! Känns som att majoriteten är upprörda Nintendo fanboys som inte vill inse att Nintendo och Niantic eller vad de nu heter inte är kompetenta nog att göra något riktigt bra av Pokemon IP:t. Det här visar tydligt hur Pokemon spelen idag trycks ut på löpande band och hålls tillbaka av lathet och kass hårdvara från Nintendo, suck.

Medlem

Det var väldigt lika modeller och jag trodde ärligt talat att en del av dem var snodda från Pokémon i första början. Ska bli intressant hur Nintendo ser på det här då de är bland de största tjurskallarna i spelindustrin när det kommer till copyright.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Nu måste jag köpa palworld. Retar säker massa Nintendo folk 🤣🤣🤣

Är du 11 år?
Bättre att köpa det om du anser att det är ett bra spel.

Skrivet av blackidus:

Hur har andra monster samlar spel bemöts som liknat Pokemon? Med tanke på hur många sådana spel det finns så känns det inte som att detta borde vara första gången. Vi har ju Digimon, Temtem, Nexomon, osv. Eller är det bara på grund av dem stora försäljningssiffrorna som Palworld blir extra utsatt?

Digimon är tillräckligt annorlunda både i sin design och i sina spel att det än så länge inte kunnat påvisas copyrightbrott.
Palworld verkar ha använd AI-generering baserat på existerande Pokémon (killgissning från mitt håll) och om det stämmer så lär det ta hus i helvetet.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Palworld verkar ha använd AI-generering baserat på existerande Pokémon (killgissning från mitt håll) och om det stämmer så lär det ta hus i helvetet.

Exakt, och det är där skon klämmer. Baserat på hur lika Pals är Pokemons, att utvecklarna använt liknande metoder förut och att de själva sagt att de typ inte hade tid att modellera figurerna så får man nog utgå från att de använt AI. Om Nintendo kan visa att Palworlds utvecklare använt sig av deras modeller, där dessa matats in i en AI, så har de nog ett bra case. För det är inte riktigt samma sak, att ta inspiration av Pokemon och modellera snarlika figurer (t ex Digimon), som att ta Pokemons rakt av och låta en AI göra mash-ups. Det är lite av en gråzon. En eventuellt rättsprocess kan pågå ganska länge...?

Medlem

Vilken jävla fjanteri att dra till med hot. Fullkomligt vidrig reaktion, och att det är över en så fånig sak gör inte saken bättre.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vilken jävla fjanteri att dra till med hot. Fullkomligt vidrig reaktion, och att det är över en så fånig sak gör inte saken bättre.

Håller helt och hållet med där. Även om man är missnöjd över en produkt eller ett företag så är alltid hot ett enormt övertramp. Hoppas de som håller på med sånt åker dit.

Medlem

Det finns inga belägg för att de använt AI. Det är bara spekulation just nu. Steam tillåter inte AI om man inte skriver ut att det använts.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Digimon är tillräckligt annorlunda både i sin design och i sina spel att det än så länge inte kunnat påvisas copyrightbrott.
Palworld verkar ha använd AI-generering baserat på existerande Pokémon (killgissning från mitt håll) och om det stämmer så lär det ta hus i helvetet.

Har inte Steam regler gällande AI genererat innehåll i spel på sin plattform?
Har inte läst in mig 100% av reglerna men måste inte utvecklarna isf ange om dem använt AI för att göra sina spel? Fuskar man med dessa regler så riskeras spelet att tas bort om det skulle krypa fram sen. Känns som ett väldigt riskfyllt move från utvecklarna isf.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det finns inga belägg för att de använt AI.

Tja...

Skrivet av Casimir2323:

Baserat på hur lika Pals är Pokemons, att utvecklarna använt liknande metoder förut och att de själva sagt att de typ inte hade tid att modellera figurerna

..är belägg för det.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Tja...

..är belägg för det.

Det är spekulationer.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det är spekulationer.

Det finns belägg för dessa spekulationer. Väldigt tydliga belägg. Man måste vara blind eller villigt ignorant för att inte se det.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Det finns belägg för dessa spekulationer. Väldigt tydliga belägg. Man måste vara blind eller villigt ignorant för att inte se det.

Jag har sett utvecklare som hävdar att det inte är så. Men intressant spekulation. Undrar vad som visar sig vara sant och om de måste uppdatera Steam på något sätt om detta kommer fram. Om det dyker upp belägg.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Tja...

..är belägg för det.

En annan fundering då, Palworld avtäcktes 2021 och troligen börjat utvecklas minst ett år före det. Designen på "Pals" ser mestadels ut att vara oförändrad från den trailern.

Vilka typer av AI 3d modellerings verktyg fanns då?
Nyfiken om det ens är möjligt att dema använt AI för att göra modellerna.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Palworld avtäcktes 2021 och troligen börjat utvecklas minst ett år före det.

"troligen" säger du? Det där är ju spekulation om något.

Skrivet av blackidus:

Designen på "Pals" ser mestadels ut att vara oförändrad från den trailern.

"ser mestadels ut att vara" säger du? Det där är ju också spekulation om något.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag har sett utvecklare som hävdar att det inte är så. Men intressant spekulation. Undrar vad som visar sig vara sant och om de måste uppdatera Steam på något sätt om detta kommer fram. Om det dyker upp belägg.

Intressant att du inte anser att utvecklarna själva har sagt att de inte hade tid att modellera figurerna (vilket jag också läst någon annanstans) som belägg för något.

Medlem
Skrivet av Kattala:

"troligen" säger du? Det där är ju spekulation om något.

"ser mestadels ut att vara" säger du? Det där är ju också spekulation om något.

Nu undviker du min fråga, fanns det AI vid det tillfället som ev skulle klara av detta?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Nu undviker du min fråga, fanns det AI vid det tillfället som ev skulle klara av detta?

Jag vill inte spekulera i detta.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Jag vill inte spekulera i detta.

Men är inte det väldigt viktigt att ha med i spekulationerna?
Har försökt söka själv och det tidigaste AI verktyget som klarar 3D modeller som jag hittat släpptes 2022.
Så modellerna för dessa "pals" var klara redan innan dessa verktyg ens fanns (om inte någon annan hittar ett verktyg som släpptes tidigare).

Har dem gjort några modeller efter 2022 så finns det såklart risk att det använts, men många av dem "Pals" som syns i reveal trailern från 2021 ser lika ut nu. Skillnaden är spelmotorn som om jag inte minns helt fel byttes från Unity till Unreal?

Medlem
Skrivet av Kattala:

Intressant att du inte anser att utvecklarna själva har sagt att de inte hade tid att modellera figurerna (vilket jag också läst någon annanstans) som belägg för något.

Har de inte haft tid låter det som att det inte är utfört ja. Har du någon länk till det?
Ibland på jobbet har jag inte tid med en uppgift, men vi hjälps åt och får det gjort. Ibland med underkonsulter eller offshore.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Men är inte det väldigt viktigt att ha med i spekulationerna?
Har försökt söka själv och det tidigaste AI verktyget som klarar 3D modeller som jag hittat släpptes 2022.
Så modellerna för dessa "pals" var klara redan innan dessa verktyg ens fanns (om inte någon annan hittar ett verktyg som släpptes tidigare).

Har dem gjort några modeller efter 2022 så finns det såklart risk att det använts, men många av dem "Pals" som syns i reveal trailern från 2021 ser lika ut nu. Skillnaden är spelmotorn som om jag inte minns helt fel byttes från Unity till Unreal?

Du vill att jag ska spekulera utifrån dina egna spekulationer. Du utgår ju från att man troligen börjat utvecklingen minst ett år före avtäckningen och att designen ser mestadels ut att vara oförändrad från någon trailern. Men det finns inget som säger att utvecklingen eller hur mycket av utvecklingen inte började senare eller att designen inte har förändrats eller hur mycket som har förändrats på hur kort tid eller hur nyligen.

eld
Medlem

Poängen är att modellerna är så lika i proportioner och använder diverse element från pokemon lite här och där att det helt omöjligt kan vara ett sammanträffande.

De har absolut suttit med pokemon-modellerna när de gjorde modellerna till palworld.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Du vill att jag ska spekulera utifrån dina egna spekulationer. Du utgår ju från att man troligen börjat utvecklingen minst ett år före avtäckningen och att designen ser mestadels ut att vara oförändrad från någon trailern. Men det finns inget som säger att utvecklingen eller hur mycket av utvecklingen inte började senare eller att designen inte har förändrats eller hur mycket som har förändrats på hur kort tid eller hur nyligen.

Du sitter ju och tillför till andras spekulationer, då vill jag tillföra lite till dina

Jämför man designen på palsen i reveal trailern så är designen densamma som nu vid release, det som skiljer är spelmotorn. Och eftersom dem tidigaste 3D AI mjukvaran jag hittat är från 2022 så är det mindre troligt att AI använts för 3D modelleringen av dessa.
Men som jag sade tidigare så finns det såklart möjligheter att pal designer gjorda efter 2022 är gjorda med AI.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Du sitter ju och tillför till andras spekulationer, då vill jag tillföra lite till dina

Allt är såklart spekulationer men vissa spekulationer finns det faktiskt mer belägg för än andra i det här fallet, just eftersom...

Skrivet av eld:

Poängen är att modellerna är så lika i proportioner och använder diverse element från pokemon lite här och där att det helt omöjligt kan vara ett sammanträffande.

De har absolut suttit med pokemon-modellerna när de gjorde modellerna till palworld.

och man måste vara blind för att inte se detta, eller så vill man bara inte se det.

eld
Medlem
Skrivet av Kattala:

och man måste vara blind för att inte se detta, eller så vill man bara inte se det.

Jo men precis, jag tror många absolut gillar palworld och absolut ogillar pokemon, vilket såklart är helt rimligt, men detta betyder att de till varje pris vill säga att detta är en stor "icke-grej"

Men alla borde väl kunna se att det här är ett problem.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Allt är såklart spekulationer men vissa spekulationer finns det faktiskt mer belägg för än andra i det här fallet, just eftersom...

och man måste vara blind för att inte se detta, eller så vill man bara inte se det.

Att modellerna eller figurerna liknar Pokemon figurer är inget jag säger emot, har aldrig gjort det. Finns ju flera andra spel och varumärken som gjort samma sak och anväder sig av väldigt liknande designer typ som Digimon, Dragon Quest m.m utan att ha bemöts av denna mängd av kritik eller anklagats för användandet av AI.

Det var användandet av AI mina spekulationer gällde.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Finns ju flera andra spel och varumärken som gjort samma sak och anväder sig av väldigt liknande designer typ som Digimon, Dragon Quest m.m utan att ha bemöts av denna mängd av kritik eller anklagats för användandet av AI.

Åh, nej. Som andra redan påpekat tidigare i tråden så är det inte samma sak.

Skrivet av Casimir2323:

För det är inte riktigt samma sak, att ta inspiration av Pokemon och modellera snarlika figurer (t ex Digimon), som att ta Pokemons rakt av och låta en AI göra mash-ups.

Detta. Modellerna i Palworld är så snarlika att det, som andra med fungerande ögon också redan påpekat, kan helt omöjligt vara ett stort sammanträffande bara. Och därför anklagelser/spekulationer om AI med. Man har inte bara "låtit sig inspireras" utan helt uppenbarligen plagierat modeller rakt av från Pokemon.

eld
Medlem
Skrivet av Kattala:

Detta. Modellerna i Palworld är så snarlika att det, som andra med fungerande ögon också redan påpekat, kan helt omöjligt vara ett stort sammanträffande bara. Och därför anklagelser/spekulationer om AI med. Man har inte bara "låtit sig inspireras" utan helt uppenbarligen plagierat modeller rakt av från Pokemon.

Och AI är bara en såndär grej som vi kan anta att de använt för att ägaren av företaget är rätt het på det och att de tidigare redan använt AI i deras spel, men det är inte den stora grejjen just nu.

Men jo, det är i princip statistiskt omöjligt att de råkat göra modeller som har samma proportioner som pokemons modeller, och att de sedan gjort det flera gånger?

Det är inte de enstaka fallen där man kollar på varje modell och sedan säger att de är "olika" för att vertices och detaljer sitter på olika ställen eller olika modeller, det handlar om helheten av plagiatet som gör det till plagiat.

123
Skriv svar