Vd:n bemöter Palworld-anklagelser om Pokémon-plagiat: "Seriösa utvecklare"

Robot
Vd:n bemöter Palworld-anklagelser om Pokémon-plagiat: "Seriösa utvecklare"

Säger att teammedlemmar fått ta emot dödshot.

#palworld, #pokémon


Medlem
Skrivet av Nyhet:

Säger att teammedlemmar fått ta emot dödshot.

#palworld, #pokémon


Chilla, det är ett spel.

Inaktiv

Hade man inte tagit inspiration från varandra så hade inte Pokémon funnits.
Vet inte hur många gånger som jag hört historien om att Game Freak tog inspiration från Dragon Quest V när de gjorde Pokémon.

Medlem

Mjo en del pals är väl direkta plagiat utseendemässigt

Medlem

Pokemon är serious stuff!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Man bråkar inte med Nintendo-fans, då blir det dödshot!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Majorkraft:

Mjo en del pals är väl direkta plagiat utseendemässigt

Vissa är snarlika, men att man blir inspirerad och skapar något nytt är nog svårt att göra något åt. Kolla bara hur mycket man lånar av varandra i musikindustrin.

Inte alla "pals", men många ser det ju ut ungefär som att de tagit delar från 30st Pokemon och gjort en ny. Frågan är om det är något fel med det?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är det förvuxna 5åringar som svänger sig med dödshot?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Krävs nog mer än snarlika proportioner för att räknas som plagiat.

Medlem

Spelet verkar bra, men jag föredrar den japanska versionen, NTSCworld.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Ojoj vi har fått kritik? Dags att ta ut "Vi har fått dödshot" kortet

Inaktiv

Om folk kunde bry sig lika mycket om sådana här problem som verkliga problem

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ojoj vi har fått kritik? Dags att ta ut "Vi har fått dödshot" kortet

Eller så har de faktiskt fått dödshot? Vad man än tycker om spelet eller utvecklarna är det inte okej.

Personligen tycker jag spelet är najs, särskilt för att vara Early Access. Synd att det funkar lite kasst på steam deck. Ska se om det går att öka view distance utan att fpsen kollapsar, najs att ha det på vägen så att säga.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vissa är snarlika, men att man blir inspirerad och skapar något nytt är nog svårt att göra något åt. Kolla bara hur mycket man lånar av varandra i musikindustrin.

Inte alla "pals", men många ser det ju ut ungefär som att de tagit delar från 30st Pokemon och gjort en ny. Frågan är om det är något fel med det?

Frågan är om Nintendo kommer blunda åt såna här moddar eller gå in med en cease and desist.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Frågan är om Nintendo kommer blunda åt såna här moddar eller gå in med en cease and desist.

https://i.kinja-img.com/image/upload/217eaa225bf214fc67004f29...

Har de gett sig på moddar i andra spel?

Medlem

Det finns 87 tusen pokemon, måste vara svårt för nintendo att inte kopiera sig själva 😅
Edit: men ja, det är lite för nära nintendo ibland i Palworld

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Hade man inte tagit inspiration från varandra så hade inte Pokémon funnits.
Vet inte hur många gånger som jag hört historien om att Game Freak tog inspiration från Dragon Quest V när de gjorde Pokémon.

Var går gränsen för inspiration? Det är ju tydligt att man använt GenAI verktyg för att mata verktyget med pokemons så får det sedan spotta ut kreationer baserat på det. Företaget har ju en historik med Generativa AI verktyg. Så det är ju inte direkt en människa som kommit på dessa. Hade man tränat AI modellen bredare än på just pokemons så hade man inte sett de slående likheter som man gör idag, så det är ju tydligt att man tränat exklusivt på just Pokemon material.

Jag kan tycka att det är asset theft om man tränar en AI på en annan aktörs IP för att sedan automatiskt spotta ut snarlikt material som man sedan kan tjäna stora pengar på. Billigt och snabbt sätt att casha in på andras arbete och varumärke.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Aletheides:

Var går gränsen för inspiration? Det är ju tydligt att man använt GenAI verktyg för att mata verktyget med pokemons så får det sedan spotta ut kreationer baserat på det. Företaget har ju en historik med Generativa AI verktyg. Så det är ju inte direkt en människa som kommit på dessa. Hade man tränat AI modellen bredare än på just pokemons så hade man inte sett de slående likheter som man gör idag, så det är ju tydligt att man tränat exklusivt på just Pokemon material.

Jag kan tycka att det är asset theft om man tränar en AI på en annan aktörs IP för att sedan automatiskt spotta ut snarlikt material som man sedan kan tjäna stora pengar på. Billigt och snabbt sätt att casha in på andras arbete och varumärke.

Hoppa inte så hårt på AI anklagelserna. Finns nya nu när man lagt in Pal och Pokemon-modellerna i Blender och att vissa är nästintill 1:1

Verkar då alltså mer som man tagit modellerna och gjort om dem lite om något än att ha använt AI, om man nu ska anklaga dem över något.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Läser man artikeln om hur dom skapade spelet så hade dom ingen erfarenhet överhuvudtaget innan dom började. Alla "mirakel" han pratar om är såna sjukt grundläggande saker att jag är inte förvånad över alla genvägar dom kan ha använt för att nå resultatet dom ville.

https://note.com/pocketpair/n/n54f674cccc40?s=09

Google translate, om det funkar att länka
https://note-com.translate.goog/pocketpair/n/n54f674cccc40?s=...

Några roliga delar

"Actually, I had no idea how difficult it would be until I started making it.
I didn't understand that, so I casually started making a monster collecting game as a 3D action game.
I noticed this after I started making it.
It took a month to make one Pal ... just the 3D model ..."

"How long does it take to make one motion?
Well, on average in the industry, it takes one day to make one motion ...?
In other words, 100 monsters * 20 motions = 2000 man-days ...?
And there is no one with experience in motion . If he had been there, he would have noticed this a long time ago and would have vehemently opposed it."

Göra ett spel där man inte vet hur man modellerar ordentligt och inte har en person i teamet som kan animera är på samma nivå som hobby-spelprojekt folk gör på gymnasiet.

Förstår inte att Nintendo inte satt stopp för denna uppenbara överträdelse än.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Moderator | Testpilot
Skrivet av totalwarplayer:

Förstår inte att Nintendo inte satt stopp för denna uppenbara överträdelse än.

På vilket sätt är det en överträdelse? Bara för att du har söta och coola monster i olika storlekar betyder inte det att det är Pokemon.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

På vilket sätt är det en överträdelse? Bara för att du har söta och coola monster i olika storlekar betyder inte det att det är Pokemon.

Men snälla du de är ju så uppenbart lika specifika karaktärer från Pokemon.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Men snälla du de är ju så uppenbart lika specifika karaktärer från Pokemon.

Fast nä. Vrid och vänd på en riktig hund bredvid den från Pokemon så ska de nog få till det att den riktiga hunden är skyldig till plagiat den också.
Jag ska försöka att inte ligga sömnlös över det här i natt.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Förstår inte att Nintendo inte satt stopp för denna uppenbara överträdelse än.

Vad menar du? Ska vi prata om alla spel som använder människor i sitt spel också? Är du helt bäng eller? Bara för något liknar något annat betyder det inte mer än att de tagit inspiration från det, och även om det är en kopia och Palworld gör ett bättre spel än Pokemon så är det väl bara en win för consumers? Varför bryr du dig? Vad förlorar du på det? xD

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ojoj vi har fått kritik? Dags att ta ut "Vi har fått dödshot" kortet

Fan boys slänger sig med dödshot som om det vore konfetti dock. Minns att jag en gång sa att Apple var skit och fick tre dödshot, varav en riktigt allvarlig då de även hotade min familj.
Såna personer är som sektmedlemmar, de lever inte i verkligheten och allt som kränker deras världsbild är ett personligt angrepp.

Medlem
Skrivet av justabit:

Fan boys slänger sig med dödshot som om det vore konfetti dock. Minns att jag en gång sa att Apple var skit och fick tre dödshot, varav en riktigt allvarlig då de även hotade min familj.
Såna personer är som sektmedlemmar, de lever inte i verkligheten och allt som kränker deras världsbild är ett personligt angrepp.

Har tyvärr haft oturen att jobba med såna människor. Det är alltid lika otrevligt att stöta på sånt folk.

Medlem

Det är ju uppenbart plagiat i flera fall om man ser till designen på monstren. Galet att folk försöker att låtsas att så inte är fallet. Och självklart har de använt AI till hjälp. Väldigt naivt att inte se detta då mer eller mindre hela industrin använder det och det är det nya skivade brödet. Om det mot all förmodan skulle vara som så att se inte har använt AI utan manuellt har suttit och kopierat pokemons så är utvecklarna lite slut i huvet. Vilket jag inte tror är att de är.

Är det fel? Mja, kanske. Kanske inte. Det får visa sig genom eventuella stämningar och skit. Om det nu sker (vilket jag tror).

Inspiration är sin sak, plagiat är en annan. Lies of P är kraftigt inspirerat av Bloodborne, men långtifrån ett plagiat. Samma sak med Lords of the Fallen som är inspirerat av Dark Souls.

Palworld som helhet är inspirerat av många fantastiska spel och det tycker jag personligen är bra av den enkla anledningen att bra är bra och jag gillar bra. Men någonstans går gränsen och den avgör ju inte jag. Tror dock att de som avgör det kommer att dra en linje i detta fallet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av justabit:

Fan boys slänger sig med dödshot som om det vore konfetti dock. Minns att jag en gång sa att Apple var skit och fick tre dödshot, varav en riktigt allvarlig då de även hotade min familj.
Såna personer är som sektmedlemmar, de lever inte i verkligheten och allt som kränker deras världsbild är ett personligt angrepp.

Skrivet av RallarFrasse:

Har tyvärr haft oturen att jobba med såna människor. Det är alltid lika otrevligt att stöta på sånt folk.

Dödshot och liknande är rent skit. Äckligt och dåligt. Det positiva är att det nästan till 100 procent är svaga och rädda människor som håller på så vilket innebär att det endast är tomma hot. De flesta av dessa personerna skulle förmodligen kissa på sig i en riktig konflikt med en annan människa i verkligheten.

Menar inte att man inte ska ta hoten på allvar, det bör man göra. Men det kan trygga en att inse vilka losers man med stor sannolikhet har med att göra. Alltid något.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Nelfie:

Vad menar du? Ska vi prata om alla spel som använder människor i sitt spel också? Är du helt bäng eller? Bara för något liknar något annat betyder det inte mer än att de tagit inspiration från det, och även om det är en kopia och Palworld gör ett bättre spel än Pokemon så är det väl bara en win för consumers? Varför bryr du dig? Vad förlorar du på det? xD

Läs inte in så mycket i vad jag skrev. Jag konstaterade en förvåning. Inget bäng med det. Nintendo är kända för att stämma såns här "kreationer"


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skrivet av Ender:

Fast nä. Vrid och vänd på en riktig hund bredvid den från Pokemon så ska de nog få till det att den riktiga hunden är skyldig till plagiat den också.
Jag ska försöka att inte ligga sömnlös över det här i natt.

Ser man på helheten finns det ju ingen tvekan vems varumärke Palworld försöker sko sig på här.

Ligga sömnlös tror jag ingen gör över det här.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

123
Skriv svar