Swen Vincke kontrar Ubisoft: Prenumerationstjänster kan leda till sämre spel

Robot
Swen Vincke kontrar Ubisoft: Prenumerationstjänster kan leda till sämre spel

Eftersom mer kommer styras av kostnads- och vinstanalyser.

#Larian, #Swen-vincke


Medlem

Det kan vem som helst lista ut. Men dom som gått all in på prenumeration stoppar huvudet i sanden


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan vem som helst lista ut. Men dom som gått all in på prenumeration stoppar huvudet i sanden

Ja. Ofta handlar det om att man inte vill betala för vad spelutveckling kostar och struntar helt i konsekvenserna. Bara de får sina spel "gratis"

The Ashen One

Byråkrati i sitt esse!

Som nu när våran lilla firma på 28 personer blir uppköpta och någon nisse kommer och säger så här måste ni jobba för att jag inte ska kunna bli dömd. =P

Medlem

Förstår inte vad det ena har med det andra att göra?
Menar han att steam, epic etc kommer stänga ner möjligheten att sälja spel direkt och gå över till prenumeration bara?

Medlem

Jag har inget emot prenumerationstjänster som betalmodell. Problemet blir dock att med denna typ av tjänst så måste företagen pumpa ut spel mer frekvent. Varför ska jag annars sitta med aktiv betalning månad efter månad?
Men detta innebär att det blir quantity före quality.

Medlem

Jag borde nästan stödköpa det där BG3 även om jag typ inte är så intresserad av att köpa just BG3 eller spela det alls.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Håller med honom

Medlem

Fan vad jag gillar Sven! Kanske är självklart för oss kunder, men jädrans vad många giriga och dumma förslag som kommer från höga chefer inom spelindustrin.

Gen
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag borde nästan stödköpa det där BG3 även om jag typ inte är så intresserad av att köpa just BG3 eller spela det alls.

Gör det, själv stödköpte jag båda Divinity spelen. BG3 spelade jag däremot igenom.

Medlem

Vi är redan där tyvärr. I många fall så är grafiken det viktigaste i ett spel, och att de säljer massor.

Medlem

Självklart gör det. Titta bara på Xbox-spelen och kvalitén. Allt är generiskt själlöst slop och det märks att inställningen är "det behöver inte vara bättre än så här då alla bara betalar 100-150 kr".

Medlem

inga prenumerationstjänster för mig inte, föredrar att äga mina spel.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Självklart gör det. Titta bara på Xbox-spelen och kvalitén. Allt är generiskt själlöst slop och det märks att inställningen är "det behöver inte vara bättre än så här då alla bara betalar 100-150 kr".

Fast samtidigt har dom släppt spel som Pentiment som har behörigt mer själ än något spel från förra året typ. Det själlösa som
Släpps är ju stora AAA titlar oavsett företag.

Oavsett vad en tycker om dessa tjänster möjliggör dom ju även väldigt mycket i form av nya idéer och mindre spel som annars inte blivit av.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Vi är redan där tyvärr. I många fall så är grafiken det viktigaste i ett spel, och att de säljer massor.

Inte då, gäller bara att vidga sina vyer.
Men sitter man bara och väntar på nästa blockbusters från dom stora utgivarna kan jag förstå att det känns torrlagt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

phi
Medlem

Å andra sidan har game pass fått mig att upptäcka spel som jag aldrig annars hade valt att köpa.

Det finns två sidor av myntet i det här fallet.

Medlem
Skrivet av phi:

Å andra sidan har game pass fått mig att upptäcka spel som jag aldrig annars hade valt att köpa.

Exakt den funktionen fyllde hyrspel och demoskivor förr i tiden.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

”Gamepass-kvalitet” har ju redan blivit spelvärldens motsvarighet till ”direkt till DVD” så han har ju helt klart rätt.

Medlem

Tur att MS satsar på både och.
Spelen släpps ju alltid till både pc och xbox. Och när de släpps till pc så finns de på steam också.
Man får ju även 20% rabatt om man köper spel när man redan har dem på GamePass.

Medlem

Men det är ju inte bara Microaofts egna spel på Gamepass ju. Finns mycket bra skit där. Bara för att deras egna studior inte får ut något vettigt behöver man ju inte döma ut modellen helt. Jag har Gamepass till och från samtidigt som jag köper en hel del också. Behöver ju inte vara antingen eller.

KoP
Medlem

Styrs i princip inte all form utav spelutveckling ifrån dom stora drakarna utav kostnads och vinstanalyser redan? 🤔

Medlem

Och när dessa företag når sin kulmen i prenumerationer – vilket de kan komma att göra ganska tidigt då alla inte kan vara som Steam, Microsoft och Sony – då kommer in-game-purchases att ta över precis som på mobilplattformarna 🫣

Medlem

Undrar också om de verkligen tänkt efter ordentligt vad gäller detta uttalande.

Beyond Good & Evil 2 som varit under utveckling sedan 2007 kommer ju inte att dra prenumeranter utan tvärt om – man kommer att pausa sin prenumeration tills de släpper de spel man väntar på. Kanske aktiverar den då och då när det kommer andra intresssanta spel men man låter väl inte en prenumeration rulla på om man inte kan nyttja den?

Inaktiv
Skrivet av bronie:

Fan vad jag gillar Sven! Kanske är självklart för oss kunder, men jädrans vad många giriga och dumma förslag som kommer från höga chefer inom spelindustrin.

Det är affärssidan/girighetssidan av spelindustrin som förstör. Ju mer lukrativ en bransch är desto fler gamar lockar det tyvärr.

Hörde någon som sa att han träffat en person som var väldigt intresserad av spelvärlden. Problemet var att han inte var intresserad av spel, utan hur mycket pengar man kunde tjäna.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Exakt den funktionen fyllde hyrspel och demoskivor förr i tiden.

Och shareware 😄

Medlem

Undrar om det är för LÄTT att släppa spel på STEAM eller till PS, XBOX, NINTENDO idag. Man scrollar igenom utbudet och högst upp kommer titlar man förväntar sig hitta. AssCreed, Battlefield, Baldurs Gate, Star Wars-spel, LEGO-spel, Pokemon-spel, Zelda och Mario såklart, men även med obskyra men bra titlar som Salt & Sanctuary eller de alltid lika trevliga Steamworld-spelen, Dave the Diver, Dredge, Mutant: Year Zero, spel som är välgjorda, med kärlek och eftertanke om än kanske inte så superkända (än?). Det släpps några bra unika spel ibland på din prenumerationstjänst, senast nu Nobody saves the world som jag nog aldrig hade köpt men spelade igenom hela och hade väldigt roligt hela tiden (ok, det blev lite tradigt på slutet att levla upp alla karaktärer men det var ändå bra).

Men så dyker det upp ett spel som "Im in love with your dead grandmother" eller de där skumma spelen som säljs för 37,90kr och där du hittar spel 1-5 utgivna samma månad, typ Burger, Taco, Donut, Pizza -Fun... eller Jumping Burger som mest känns gjorda för att mjölka billiga trophies. Ta alla trophies i ett spel på 1 minut typ.

Dessa spel borde aldrig bli insläppta efter en kvalitetskontroll.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

inga prenumerationstjänster för mig inte, föredrar att äga mina spel.

Håller med helt. Folk kan argumentera att "Ja men du äger inget på steam heller" Jo. Men det är inte riktigt samma sak som att hyra ett spel.
Om man ska ta det åt det hållet så kan man väl säga att dom flesta av oss föredrar ett "perpetual license" på våra spel över månad till månad.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Knappast bara Ubi som går all in för prenumerationstjänster.
Snarare alla, nu var det en från ubi som sa vad alla redan vet, förmodligen något han ångrar..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

sagt det länge och värt sägas igen. Var bättre förr där spel gjordes med hjärta och själ, där devs inte trodde spelet skulle bli stort och dom slängde in sin själ och kreativitet i ett project dom ville göra för att dom ville. NU förtiden så är spel bara en pengar maskin för företagen.

Medlem

Han har helt rätt. Detta är varför Game Pass är det sämsta men samtidigt bästa för spelare.

Låga priser/mycket för pengarna fördummar konsumenter och kvalitén på produkterna kommer då naturligt att sjunka.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar